معرفی ارز دیجیتال کوالنت ایکس؛ همه چیز درباره ارز CXT

تاریخ: 22 مهر 1403
زمان مطالعه:  11 دقیقه

اگر اعلامیه‌ها و اخبار ارز دیجیتال را دنبال کرده باشید، به‌احتمال زیاد خبر ری‌برندینگ پروژه نام‌آشنای کوالنت (CQT) به ارز دیجیتال کوالنت ایکس (CXT) را شنیده‌اید. اما این تغییر به چه معناست؟ چه تغییراتی در این پروژه نام‌آشنا در حوزه هوش مصنوعی ایجاد شده است؟

در این مقاله قصد داریم تشریح کنیم که ارز کوالنت ایکس چیست، چه ویژگی و هدفی دارد و با ری‌برندینگ کوالنت، چه قابلیت‌هایی به آن اضافه شده است.

ارز دیجیتال کوالنت ایکس چیست؟

در سال 2017، در موازات پذیرش باور‌نکردنی تکنولوژی بلاک چین و عملکرد خیره‌کننده بیت کوین، به عنوان اولین ارز دیجیتال، همچنان معضل بزرگ دسترسی به داده و اطلاعات از طریق شبکه‌های بلاک چینی مختلف که هر کدام زبان و منطق برنامه‌نویسی مختص به خود را داشتند، حس می‌شد.

این معضل بزرگ و احساس نیاز شبکه‌ها و زنجیره‌های بلاک چینی به وجود زیرساختی برای تبادل اطلاعات و استخراج آنها، جرقه‌ای بر فعالیت کمپانی کوچک Covalent به رهبری گانش سوامی (Ganesh Swami) و لوی اول (Levi Aul) شد.

هدف این کمپانی با پشتیبانی بنیان‌گذاران آن، ارائه خدماتی مبتنی بر کلیدهای API تجمیع شده برای دریافت و تبادل اطلاعات از چندین شبکه بلاک چینی بود که با موفقیت در سال 2018 و با جذب سرمایه‌ای 5 میلیون دلاری تاسیس شد.

بنیانگذاران کوالنت ایکس

پروژه ارز دیجیتال کوالنت ایکس (Covalent X)، که به عنوان یک لایه پیشرو در زیرساخت داده‌ی ماژولار شناخته شده، یک پلتفرم داده بلاک چینی است که دسترسی به اطلاعات پیچیده بلاک چین را ساده می‌کند. کووالنت ایکس با تجمیع داده‌ها از بلاکچین‌های متعدد، پردازش آن‌ها برای اطمینان از صحت‌شان و ارائه آن‌ها از طریق API، توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا به راحتی برنامه‌های نوآورانه بسازند.

این رویکرد ساده‌سازی شده، ضمن صرفه‌جویی در زمان و منابع، قابلیت اطمینان داده‌ها را تضمین می‌کند و کووالنت را به انتخابی محبوب برای توسعه‌دهندگانی تبدیل کرده که به دنبال راه‌حلی قدرتمند و کارآمد برای دسترسی و استفاده از داده‌های بلاک چین هستند.

به زبان ساده، کوالنت ایکس مثل یک پل ارتباطی قوی بین داده‌های پیچیده بلاک چین و برنامه‌های غیر متمرکز (DApps) عمل می‌کند. تصور کنید که می‌خواهید از یک کتابخانه بزرگ و پیچیده اطلاعات خاصی را پیدا کنید؛ کووالنت ایکس مانند کتابداری ماهر عمل می‌کند که نه تنها کتاب‌ها را از قفسه‌های مختلف جمع‌آوری می‌کند، بلکه آنها را مرتب کرده و اطلاعات مورد نیاز شما را به شکلی قابل فهم ارائه می‌دهد.

کووالنت ایکس قصد دارد این فرآیند را با ارائه یک پلتفرم چند زنجیره‌ای یکپارچه برای دسترسی و تحلیل داده‌های بلاک چین ساده کند. برای کسانی که در حوزه بلاک چین فعالیت می‌کنند، این یعنی صرفه‌جویی در زمان، انرژی و هزینه. دیگر نیازی نیست ساعت‌ها وقت صرف رمزگشایی داده‌های پیچیده کنید.

ارز دیجیتال کوالنت ایکس چگونه کار می‌کند؟

همانطور که گفتیم، ارز کوالنت ایکس، به‌عنوان پروژه‌ای پیشگام در حوزه دیفای و داده‌ها (Big Data Solutions)، مانند زیرساختی برای استخراج، تبادل و دسترسی به داده‌های بلاک چینی کار می‌کند. پروژه Covalent X به زبانی ساده، نوعی شبکه یکپارچه با راه‌حل API یکپارچه به نام GoldRush API برای دسترسی به اطلاعات چندین شبکه و زنجیره بلاک چینی است که مسیر دست‌یابی به اطلاعات بلاک چینی را ساده و به‌مراتب مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌کند.

برای درک سازوکار شبکه، فرض کنید که برای یک کار تحقیقاتی، توسعه کیف پول یا برنامه‌ای وب ۳ بر روی چندین شبکه بلاک چینی نیازمند اطلاعات هستید. بدیهی است که برای این کار، نیاز است که در هر شبکه یک فول نود راه‌اندازی کرده یا از طریق کوئری‌های SQL به‌صورت دستی، حجم اطلاعات گسترده‌ای جمع‌آوری کنید.

نحوه کار پروژه ارز کوالنت ایکس

این امر علاوه بر زمان بر بودن، بدون شک با هزینه هنگفتی همراه است و بسیاری از توسعه‌دهندگان و کاربران از فراهم‌کردن آن ناتوان‌اند. در نتیجه راه‌حل اصلی با ایجاد شبکه زیرساختی کوالنت به میان می‌آید. مسیری ساده، کم‌هزینه و کاراتر برای استخراج و دسترسی به داده‌های چندین زنجیره بلاک چینی که از بلاک چین اتریوم نشئت می‌گیرد.

پس باوجود شبکه‌ای قدرتمند مانند Covalant که در نسخه اولیه خود از بیش از ۲۳۰ بلاک چین امروزی پشتیبانی می‌کند، کاربران در ازای راه‌اندازی فول نود برای دسترسی به داده هر شبکه، به اطلاعات تمامی این زنجیره‌ها به‌صورت واحد دسترسی داشته و می‌توانند از این داده‌ها استفاده کنند.

ارز دیجیتال کوالنت X در قلب تپنده ساختار شبکه و معماری آن، از اجماع اثبات سهام (POS) بهره می‌برد که درخواست دریافت اطلاعات و صحت سنجی آنها، توسط اعتبار‌سنج‌های شبکه انجام می‌پذیرد. اعتبارسنجان با راه‌اندازی فول نود کوالنت و استیک توکن‌های CXT (یا همان CQT سابق)، به مسیر صحت‌سنجی و ساخت بلاک‌های حاوی اطلاعات کمک کرده و در ازای فعالیت خود پاداش دریافت می‌کنند.

Covalent X Token چه مزایایی دارد؟

حالا که فهمیدیم ارز دیجیتال کوالنت ایکس چیست و نحوه کار آن چگونه است، بهتر است گذری به مزایا و کاربردهای کوالنت ایکس در دنیای ارزهای دیجیتال داشته باشیم. اشاره به این موارد می‌تواند تأکیدی بر اهمیت سازوکار این پروژه و نقش کلیدی آن در توسعه اکوسیستم کریپتو باشد.

دانلود سیزدهمین ماهنامه دامیننس

از روانشناسی بلاک‌چین تا بهترین استراتژی در بازار بیت‌کوین

    دسترسی آسان و کم‌هزینه‌تر به داده‌های بلاک چینی

    از بارزترین و مهم‌ترین مزایای کوالنت ایکس، می‌توان به ایجاد مسیری بهینه برای دسترسی آسان و کم‌هزینه به داده‌های بلاک چینی اشاره کرد. زیرا، این شبکه طبق سازوکار و معماری که با یکدیگر بررسی کردیم، هرگونه نیاز به اطلاعات و داده‌های بلاک چینی را به‌صورت جامع برطرف کرده و مسیر دستیابی توسعه‌دهنده، شبکه‌ها و کاربران به اطلاعات را ساده می‌کند.

    این جنبه مثبت یا مزیت مهم، از جنبه ارتباطی در بین شبکه‌های بلاک چینی نیز اهمیت بالایی دارد. زیرا، باوجود این شبکه ارزشمند به‌عنوان زیرساختی برای استخراج داده از ۲۳۷ بلاک چین مختلف، نیاز محاسباتی و حتی امنیتی بسیاری از شبکه‌ها برای دسترسی به اطلاعات به‌مراتب کاهش یابد.

    کمک به رشد و توسعه حوزه دیفای 

    از دیگر مزیت‌های مهم و ارزشمند کوالنت ایکس، کمک به رشد و توسعه حوزه دیفای از بدو راه‌اندازی تا به امروز است. این پروژه علاوه بر ارائه بستری ایدئال جهت تبادل داده‌های بلاک چینی، به کاربران اجازه می‌دهد که هرگونه اطلاعات حیاتی از این حوزه را استخراج و در وهله بعدی آنالیز کنند.

    به‌عنوان‌مثال، با کمک شبکه کوالنت، دسترسی به اطلاعاتی مانند نقدینگی پروتکل‌ها، موقعیت‌های معاملاتی، وضعیت وام‌دهی کریپتویی و استقراض در بین هر پروتکل دیفای امروزی ممکن می‌شود. این اطلاعات علاوه بر جنبه تحقیقاتی و کمک به کاربران، به شفاف‌سازی اطلاعات در این حوزه نوظهور نیز کمک بزرگی می‌کند.

    استفاده در دنیای آنالیز شبکه و داده‌های آنچین

    مزیت‌های پروژه CXT، تنها مختص به موارد فوق نشده و حتی می‌توانیم از اطلاعات این شبکه در دنیای آنالیز شبکه‌های بلاک چینی و داده‌های آنچین استفاده کنیم؛ زیرا، هرگونه اطلاعات ثبت شده درون‌شبکه‌ای در بلاک چین‌های قابل پشتیبانی کوالنت، در مخزن داده اصلی پروژه ذخیره می‌شود.

    به‌عنوان‌مثال می‌توانیم با استفاده از این اطلاعات، به الگوی تراکنش نهنگ‌ها، ارتباط کیف پول‌ها و تحرکات فعالان در شبکه‌های بلاک چینی متعدد دسترسی داشته و از آنها برای تصمیمات مالی و حتی جنبه تحقیقاتی استفاده کنیم.

    زیرساختی برای هرگونه برنامه وب 3 

    ارز کوالنت ایکس، در دنیای امروزی که با تکنولوژی و اطلاعات خلاصه می‌شود، از بهترین زیرساخت‌ها برای توسعه و راه‌اندازی برنامه‌های وب 3 است. در واقع، با کمک اطلاعات کامل و ابزارهای مختلف این شبکه برای دسترسی به اطلاعات، مسیر توسعه‌دهندگان برای ساخت برنامه‌های جدید به‌مراتب آسان‌تر می‌شود.

    به‌عنوان‌مثال، با کمک ابزارهای استخراج داده و کوئری‌های ساده این شبکه، توسعه‌دهندگان می‌توانند به‌صورت یکپارچه از وضعیت فی یا کارمزد در چندین شبکه یا هرگونه اطلاعات حیاتی دیگر بهره برده و از این اطلاعات برای ارجاع به برنامه یا بخشی از کد برنامه کمک بگیرند.

    استیکینگ ارز Covalent X

    پروژه Covalent X، علاوه بر ساختار و اهدافی که بدان اشاره کردیم، با پشتوانه توکن بومی خود CXT که نسخه جدیدی از توکن CQT، با استاندارد ERC-20 در شبکه اتریوم است، از استیکینگ و نقش حاکمیتی (Governance Token) نیز پشتیبانی می‌کند.

    در این شبکه، کاربران با اتصال به پلتفرم، از طریق اپراتورهای گره شبکه کوالنت که تا زمان‌نگارش مقاله 36 پلتفرم تخمین زده می‌شود، می‌توانند توکن‌های CXT خود را استیک کرده و در کنار کمک به امنیت شبکه، پاداش دریافت کنند.

    ارز دیجیتال کوالنت، برای استیکینگ رمز ارز CXT از کیف پول‌های مختلف شبکه اتریوم پشتیبانی کرده و می‌توانید با کیف پولی مانند متامسک در نهایت سادگی، پس از اتصال به پلتفرم، دارایی خود را استیک کرده و سود کسب کنید.

    اطلاعات ارز دیجیتال کوالنت ایکس

    ارز دیجیتال CXT، علاوه بر استیکینگ و کسب سود، نقش حاکمیتی نیز ایفا می‌کند تا دارندگان این توکن بتوانند آزادانه در تصمیم‌گیری‌های مربوط به پروژه و نقشه راه آن مشارکت کنند. اگر بخواهیم به اهمیت نقش حاکمیتی این پروژه تأکید کنیم، باید اشاره کنیم که بسیاری از تصمیمات اتخاذ شده در نسخه جدید شبکه با موافقت اکثریت آرای دارندگان انجام پذیرفته است که بیانگر اهمیت جامعه کوالنت در تصمیم‌گیری درون‌شبکه‌ای است.

    بررسی ری‌برند کوالنت و تغییر از CQT به CXT

    تا به اینجای مقاله، راجع به سازوکار پروژه کوالنت ایکس صحبت کردیم و حالا نوبت به آن است که به روند ری‌برندینگ این پروژه و تغییر توکن پروژه از CQT به CXT بپردازیم. پروژه کوالنت پس از اعلامیه رسمی خود مبنی بر تغییر نام توکن CQT به CXT که با قرارداد هوشمند شبکه و نسبت 1:1 با نسخه جدید همگام شد، از اهداف و نقشه راه جدیدی رونمایی کرده که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

    در وهله اول، ایجاد چنین تغییر بزرگی مانند بازگشت شبکه کوالنت به شبکه اتریوم برای استیکینگ و اتکا بر این شبکه برای امنیت، کارایی و مقیاس‌پذیری بیشتر، بایستی نقطه عطف این ری‌برندینگ نام‌گذاری شود. زیرا، با تسلط بالای اتریوم در حوزه دیفای و ارزش کل قفل شده (TVL)، توجه بیشتری به پروژه CXT خواهد شد.

    ساختار کلی و اهداف پروژه کوالنت، حتی باوجود ری‌برندینگ همچنان باقدرت خود پا برجاست. با این حال، تیم توسعه و بنیان‌گذاران کوالنت، تصمیم بر بهبود بخش‌های مختلفی از شبکه در قالب این به‌روزرسانی گرفته‌اند که در موارد زیر تمامی آنها را پوشش می‌دهیم:

    • ارتقای سیستم یکپارچه Unified API به GoldRush API:

    این پروژه طبق توضیحات رسمی خود، ساختار و قابلیت‌های API خود در نسخه قدیمی CQT را ارتقا بخشیده و علاوه بر پشتیبانی از API زنجیره‌های بیشتر، قابلیت‌های کاربردی بیشتری بدان افزوده است. با این تفاسیر، در نسخه جدید شبکه، این پروژه از GoldRush API برای دسترسی داده استفاده می‌کند که علاوه بر ابزارهای کارآمد بیشتر، انعطاف‌پذیری بیشتری برای استخراج داده و اطلاعات به ارمغان می‌آورد.

    • افزایش تعداد اپراتورهای نود قابل پشتیبانی:

    این پروژه پس از ری‌برندینگ، خبر از پشتیبانی از پنج اپراتور گره جدید در اکوسیستم خود داده است تا کاربران از خدمات این شبکه اعم از استیکینگ و فراهم‌کردن اطلاعات بهره ببرند. این اپراتورها طبق اعلامیه رسمی کوالنت، پلتفرم‌های Thunderhead Labs، Restake، DappLooker، Corthos Capital و Allnodes هستند.

    • افزایش تعداد شبکه‌های پشتیبانی شده به 237 شبکه بلاک چینی:

    این پروژه پیش از ری‌برندینگ 100 شبکه بلاک چینی را قابل‌پشتیبانی اعلام کرده بود که این رقم پس از تغییرات اصلی در سال جاری به 237 شبکه بلاک چینی گسترش یافته است.

    • مهاجرت بستر استیکینگ توکن بومی از Moonbeam به شبکه اصلی اتریوم:

    ارز دیجیتال کوالنت، پیش از ری‌برندینگ در سال جاری، از استیکینگ توکن بومی خود در شبکه MoonBeam بهره می‌برد که در بستر پولکادات فعالیت می‌کند. با این حال، این پروژه در تغییرات جدید خود اعلام کرد که بستر استیکینگ توکن CXT به شبکه مادر خود یعنی اتریوم منتقل می‌شود.

    به این معنی که دیگر از شبکه مون بیم پشتیبانی نکرده و تمامی توکن‌های CQT استیک شده در این شبکه، از طریق Wormhole Bridge به شبکه اتریوم قابل‌انتقال می‌یابند. به گفته پروژه، گزینه ری استیکینگ (Re-Staking) و استیکینگ نمایندگی شده (Delegated Staking) نیز به‌عنوان قابلیت‌های جدید استیکینگ توکن به‌زودی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

    • افزایش حداکثر مقدار مجاز برای استیک توکن بومی در شبکه:

    ارز کوالنت ایکس در تغییرات جدید خود، خبر از پشتیبانی کامل جامعه حاکمیتی از پیشنهاد افزایش مقدار توکن‌های قابل استیک به بالای ۲۰٪ موجودی کل توکن (1 میلیارد توکن) داده است. به این معنی که کاربران، اعتبار‌سنج‌ها و اپراتورهای گره، اجازه افزایش سقف توکن‌های استیک شده خود را دارند.

     در این تغییرات، علاوه بر اجازه به کاربران برای افزایش توکن‌های استیک شده در شبکه، به اپراتورها نیز اجازه افزایش توکن‌های استیک شده به بالای ۳۵ هزار توکن CXT داده شده است.

    • ایجاد همکاری بیشتر و جذب سرمایه جدید برای همکاری بیشتر:

    بخش مهمی از تغییرات این پروژه در نسخه جدید شبکه، همکاری بیشتر و جذب سرمایه 5 میلیون دلاری برای اهداف آینده پروژه است. طبق این هدف، این پروژه از همکاری خود با آرتو هیوز، مدیرعامل سابق صرافی نام آشنای BitMEX داده است تا از تجربیات وی در راستای بهبود سازوکار خود استفاده کند.

    • تخصیص ایردراپ به کاربرانی که توکن قدیمی CQT استیک کرده‌اند:

    پروژه Covalent X برای قدردانی از حمایت گسترده کاربرانی که توکن‌های CQT استیک کرده‌اند، ایردراپی را به‌عنوان پاداش در نظر گرفته است. اطلاعات مربوط به قرارگیری کاربران در لیست واجدین شرایط دریافت ایردراپ در سایت رسمی کوالنت درج شده است.

    پیش‌بینی آینده ارز دیجیتال CXT

    پس از انتشار خبر رسمی آپدیت شبکه کوالنت و مینت توکن‌های CXT، پیش‌بینی آینده این ارز دیجیتال مشابه سال 2021  مجدداً بر سرزبان‌ها افتاده است. این پروژه که طبق تاریخچه خود با فراز و نشیب زیادی روبه‌رو بوده است، اکنون در آستانه فرصت بزرگی قرار دارد. فرصتی که این بار در سال 2024 پس از پشت سر گذاشتن هک بزرگ توکن‌های CQT به میان آمده است.

    آینده ارز دیجیتال CXT با احتساب تغییرات شگرف در طول سال جاری و نقشه راه امیدوارکننده آن که با کمک بزرگان ارز دیجیتال طراحی شده است، می‌تواند بر خلاف سابقه پروژه درخشان باشد. بااین‌وجود، بازار نزولی سال ۲۰۲۲ و هک 113 میلیون CQT در پی جریان هک پل بلاک چینی Nomad ضربه بزرگی به ارزش مارکت این پروژه در طول سال‌های گذشته زده است.

    با تمامی این تفاسیر، اگر بخواهیم درباره آینده ارز دیجیتال CXT سخن بگوییم، بهتر است نام آن را آغازی دوباره بگذاریم. نقشه راهی کاملاً تخصصی و امیدوارکننده برای جذب کاربران و شبکه‌های بیشتر که نشان از بازگشت این پروژه در بین پروژه‌های مستعد هوش مصنوعی می‌دهد.

    از کجا ارز کوالنت ایکس بخریم؟

    ارز دیجیتال کوالنت، در تمامی صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز ارز دیجیتال قابل‌خرید و فروش است. بااین‌وجود، اگر قصد خرید این ارز دیجیتال محبوب در حوزه هوش مصنوعی را دارید، بهترین گزینه برای انتخاب، بدون شک صرافی بیت پین است.

    کوالنت ایکس
    خرید و فروش آسان کوالنت ایکس در بیت‌پین
    • معامله بیش‌از ۳۰۰ کوین دیگر
    • دریافت وام و اعتبار معاملاتی
    • سرعت بالا در تکمیل سفارشات
    • بات‌های معامله‌گر متنوع
    • پشتیبانی ۲۴ ساعته
    خرید کوالنت ایکس

    در صرافی بیت پین، می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز پس از مراجعه به صفحه خرید ارز کوالنت ایکس در بیت پین، با بهترین قیمت لحظه‌ای و پرداخت کمترین کارمزد، سفارش خود را ثبت کرده و از معامله بیش از 280 ارز دیجیتال دیگر لذت ببرید.

    سخن پایانی

    هوش مصنوعی و بلاک چین، هر دو از فناوری‌هایی هستند که در جهان امروزی در تمامی صنایع تغییرات بزرگی با کاربردهای گوناگون خود ایجاد کرده‌اند. ارز دیجیتال کوالنت ایکس، به‌عنوان زیرساختی برای دسترسی به داده‌های بلاک چینی، نمونه‌ای بارز از ادغام موفق تکنولوژی هوش مصنوعی و بلاک چین است.

    در این مقاله سعی کردیم که به معرفی Covalent X Token، سازوکار و تغییرات جدید آن بپردازیم. امیدواریم که با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی درباره این پروژه کسب کرده باشید. نظر شما درباره این پروژه هوش مصنوعی چیست؟ به نظر شما ارز CXT پس از این تغییرات می‌تواند موفق به جذب سرمایه بیشتر شود؟ نقطه‌نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

    سؤالات متداول

    • کوالنت ایکس چیست؟

    پروژه کوالنت ایکس به زبانی ساده، نوعی شبکه یکپارچه برای دسترسی به اطلاعات چندین شبکه و زنجیره بلاک چینی است که مسیر دست‌یابی به اطلاعات بلاک چینی را ساده و به‌مراتب مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌کند.

    • کوالنت ایکس بر روی چه شبکه‌ای است؟

    شبکه کوالنت ایکس و توکن بومی آن CXT، بر روی شبکه اتریوم راه‌اندازی شده و فعالیت می‌کنند.

    • کوالنت و کوالنت ایکس چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

    کوالنت ایکس، نسخه جدیدی از تغییرات شبکه کوالنت در سال 2024 است که بخشی از این تغییرات به ری‌برندینگ پروژه و تغییر نماد توکن از CQT به CXT اختصاص‌یافته است.

    محمد رجبی

    محمد رجبی

    من چند سالی هست که محقق بیت کوین‌ام و فکر می‌کنم بیت کوین، تنها تلاش موفق بشر برای دستیابی به آزادی مالی خواهد بود.

    مطالب نویسنده
    اشتراک گذاری:

    مطالب مشابه

    ارز دیا چیست؟ معرفی کامل پروژه DIA و کاربردهای آن

    به طور قطع می‌توان گفت که یکی از مهمترین کاربردهای تکنولوژی...

    ارز دیجیتال سان داگ (Sundog)‌؛ میم کوینی جدید در شبکه ترون 

    ارز دیجیتال سان داگ، به‌عنوان جدیدترین میم کوین با لوگوی سگ...

    دیدگاه‌ها
    در پاسخ به دیدگاه کاربر