چطور در بازار نزولی (خرسی) کسب سود کنیم؟

هر آنچه که برای کسب سود در بازار نزولی بدانید!
تاریخ انتشار: 16 بهمن 1401 | آخرین به‌روزرسانی: 28 بهمن 1401
زمان مطالعه:  7 دقیقه
چطور در بازار نزولی (خرسی) کسب سود کنیم؟

ممکن است معامله و کسب سود در بازارهای نزولی برای بیشتر افراد دشوار باشد؛ اما با توجه به اینکه سود بردن از بازار صعودی یک امر بدیهی است، یک سرمایه‌گذار یا تریدر برتر باید یاد بگیرد از بازارهای نزولی نیز سود کسب کند. چراکه این امر امکان‌پذیر به‌صورت عملی است. اگرچه سال 2022 به‌عنوان یکی از بدترین بازارهای نزولی در تاریخ ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود، اما ده‌ها دارایی مختلف از میان انبوه نزول‌های این دوره توانستند رشد کنند. افرادی که دید بلندمدتی نسبت به سود دارند، حتی در بازارهای نزولی قبلی نیز روی دارایی‌های انعطاف‌پذیرتر تمرکز کرده‌اند؛ بنابراین توانسته‌اند ارزش دارایی خود را حفظ کنند، در حالی که همه چیز به سمت نزول رفته است. گفتن این حرف‌ها آسان‌تر از انجام آن‌ها است، اما در ادامه به شما خواهیم گفت که چطور به‌صورت عملی می‌توانید برنده بازار خرسی باشید!!

منظور از بازار خرسی و گاوی چیست؟

اگر سابقه معامله در بازارهای مالی را داشته باشید، حتماً عناوینی همچون بازار خرسی یا بازار گاوی را شنیده‌اید. اما اگر در اینجا بخواهیم به‌صورت ساده این دو مفهوم را تعریف کنیم، بازار خرسی و گاوی به این معنا خواهند بود:

بازار گاوی

زمانی‌که بازار رو به رشد بوده و قیمت‌ها در بازار روندی صعودی داشته باشند، گفته می‌شود که وضعیت بازار از نوع گاوی است. برای درک بهتر این موضوع می‌توان شاخ‌های روبه‌ بالای گاو را نماد صعود در بازار برای خود معنا کرد!

بازار خرسی

زمانی‌که قیمت‌ها در بازار روندی نزولی داشته باشند و همچنین رکود در اوضاع اقتصادی حاکم باشد، گفته می‌شود که وضعیت بازار از نوع خرسی است. برای درک بهتر این مفهوم می‌توان پایین گرفتن پنجه خرس در هنگام مقابله با رقیب را به نزولی بودن بازار نسبت داد!

وقتی بازارها گاوی هستند، حتی افراد مبتدی هم می‌توانند از معاملات خود سودهای خوب بگیرند. اما وقتی بازار خرسی می‌شود، بیشتر افراد توان سود گرفتن را از دست می‌دهند. در این بین فقط افرادی می‌توانند از وضعیت نزولی بازار به نفع خود استفاده کنند که حقیقتاً با استراتژی‌های قوی‌تری آشنا باشند و دقیقاً بدانند که باید در این شرایط چه تصمیمی بگیرند.

از پیوند بلاک‌چین و هوش مصنوعی، به پول می‌رسیم؟

جوابت تو شماره ۱۴ ماهنامه دامیننسه!

    چه افرادی در بازار نزولی موفق هستند و سود کسب می‌کنند؟!

    برنده بودن در بازارهای خرسی می‌تواند مهارت، قدرت و دوراندیشی یک تریدر را نشان دهد.

    برای برنده بودن در بازارهای نزولی یا خرسی می‌توان روی اصول زیر حساب کرد:

    پروژه‌های با مبانی قوی را بررسی کنید

    اگرچه با موفقیت اخیر میم‌کوین‌ها (دارایی‌های بدون ارزش ذاتی) ممکن است اینطور به نظر نرسد، اما حقیقت این است که دارایی‌های اساساً قوی در دراز مدت بهتر از دارایی‌های ضعیف عمل می‌کنند. در طول بازارهای نزولی، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اساسی، سودمندی توکن است. اگر دلیل خوبی برای مردم وجود داشته باشد که بخواهند یک توکن را بخرند یا نگهدارند، پس همیشه تقاضای خرید آن توکن وجود دارد. به همین ترتیب، اگر شرکتی که در پشت پروژه قرار دارد، شهرت بالایی داشته و شناخته شده باشد، دارندگان فعلی توکن آن شرکت برای ادامه سرمایه‌گذاری خود روی آن راضی‌تر خواهند بود. برای تشخیص پروژه‌های برتر، طیف وسیعی از شاخص‌های اساسی مهم وجود دارد:

    سرمایه انسانی

    پروژه‌هایی که یک تیمی قوی از افراد با سابقه طولانی را در پشتیبانی خود دارند، به احتمال زیاد بهترین نتیجه را در طی دوران‌ها به نمایش می‌گذارند. بنابراین یک پروژه قوی، پروژه‌ای است که در وهله اول یک تیم قوی داشته باشد.

    تامین مالی

    پروژه‌هایی که بودجه ضعیفی دارند، می‌توانند در زمانی که بازار خرسی است، دوران سختی را پشت سر بگذارند. برخی از آن‌ها مجبور می‌شوند با فروش توکن‌های بومی خود برای جمع‌آوری سرمایه و کسری بودجه اقدام کنند. اما پروژه‌هایی که بودجه قوی دارند، می‌توانند از بازارهای نزولی برای جذب استعدادهای برتر و به دست آوردن دارایی‌های کم‌ارزش‌شده استفاده کنند. به این ترتیب، عاقلانه است که در بازار خرسی روی پروژه‌هایی تمرکز کنید که از بودجه مالی مناسب برخوردارند. برای این موضوع می‌توانید سابقه مالی پروژه‌ها را بررسی کنید.

    فعالیت توسعه

    هم تعداد و هم کیفیت توسعه‌دهندگان همسو با یک پروژه می‌تواند نشان‌دهنده قدرت آن پروژه باشد. اگر پروژه دارای یک مخزن عمومی «GitHub» باشد، می‌توان میزان تعهدات آن را ردیابی کرد، چراکه این موضوع می‌تواند میزان کار انجام شده در پشت صحنه آن پروژه را نشان دهد!

    قدرت جامعه

    یک جامعه وفادار و پرشور می‌تواند نشانه قدرت یک پروژه در بازار باشد. این موضوع همچنین نشان می‌دهد که یک پروژه در زمان‌های سخت حمایت می‌شود یا خیر. برخی از ساده‌ترین راه‌ها برای بررسی این موضوع، ردیابی رشد یا کاهش تعداد دارندگان یک توکن، وضعیت رسانه‌های اجتماعی پروژه و مشارکت جامعه در آن است!

    تمام موارد فوق برای تشخیص یک توکن قوی در بازار ضرورت دارند. با بررسی زوایای فوق می‌توانید به ارزش ذاتی یک پروژه پی ببرید. آن‌گاه حتی در بازار خرسی نیز می‌توانید با اطمینان روی آن سرمایه‌گذاری نمایید.

    توکنومیک را بررسی کنید

    کسب سود در بازار نزولی

    بیشتر ارزهای دیجیتال تورم‌زا هستند. یعنی تعداد توکن‌های در گردش آن‌ها در طول زمان افزایش می‌یابد؛ بنابراین:

     پروژه‌هایی با توکنومیک بسیار تورمی می‌توانند دوران سختی را در بازارهای خرسی داشته باشند.

    توکنی که در عرض یک سال 100 درصد تورم داشته، فقط برای اینکه در همان قیمت بماند، نیاز به دو برابر شدن تقاضا دارد. دوبرابر کردن تقاضا در بازار نزولی کار ساده‌ای نیست. با توجه به این موضوع، آگاهی از چگونگی افزایش توکن‌های هدف شما در افق زمانی شما بسیار مهم است. در عمل، این شامل بررسی توکنومیک و تجزیه و تحلیل برنامه انتشار آن توکن خواهد بود!

    بیشتر پروژه‌ها در جایی در وب‌سایت، وبلاگ یا وایت‌پیپر خود یک نمای کلی از توکنومیک‌هایشان ارائه می‌کنند که قابل اعتمادتر هستند، اما پروژه‌هایی که اطلاعات اندکی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، خطرناک هستند!

     هنگامی‌که از چگونگی تغییر احتمالی عرضه توکن در طول زمان آگاه شدید، می‌توانید شروع به محاسبه سرمایه بالقوه بازار آن در نقاط قیمت و تاریخ‌های مختلف کنید که می‌تواند به شما در تعیین اهداف ورود/خروج خود کمک کند.

    توجه داشته باشید که انتشار بسیاری از زمان‌بندی‌ها فقط زمان باز شدن توکن‌ها را نشان می‌دهند، نه لزوماً زمانی که وارد گردش می‌شوند، بنابراین به تمام جزئيات دقت کنید.

    بسیاری از پروژه‌ها ادعا می‌کنند که به لطف مکانیسم‌ سوزاندن توکن، کاهش‌دهنده تورم هستند، اما تعداد کمی این کار را در کوتاه‌مدت انجام می‌دهند. این موضوع می‌تواند سبب فریب سرمایه‌گذارانی شود که به اشتباه معتقدند کاهش عرضه باعث افزایش ارزش توکن می‌شود!

    اهمیت توکنومیک به‌ویژه در هنگام بررسی پروژه‌هایی با سیستم‌های پاداش، بهتر آشکار می‌شود. مثال‌های زیادی وجود دارد که تورم شدید منجر به عدم تعادل بین عرضه و تقاضا و متعاقباً سقوط ارزش شده است. توکن‌هایی همچون «پنکیک سوآپ» و «استپن» نمونه‌های خوبی برای بررسی این موضوع هستند.

    عملکرد تاریخی پروژه‌ها را بررسی کنید

    اگرچه عملکرد گذشته همیشه شاخص موفقیت آینده نیست، اما ارزهای دیجیتالی که در دوره‌های ضعف بازار عملکرد خوبی دارند، اغلب دلایل روشنی برای موفقیت خود دارند. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای بررسی این موضوع، بررسی عملکرد ارز دیجیتال انتخابی شما در دوره‌های نزولی است (مانند بازار نزولی سال 2018). این موضوع می‌تواند شامل عملکرد در برابر دلار ایالات متحده (USD) یا عملکرد نسبی آن‌ها در برابر بیت کوین (BTC) یا یک ارز دیجیتال اصلی دیگر باشد. وقتی دارایی‌هایی را شناسایی کردید که تمایل به کاهش روندهای نزولی دارند، بهتر است دلایل قدرت نسبی آن‌ها را بررسی کنید. اگر دلایل واضح و قابل شناسایی برای موفقیت آن‌ها وجود داشته باشد، این نشانه خوبی است. بایننس کوین «BNB» مثال خوبی برای این موضوع است.

    در طول سال 2018، «BNB» تنها 27 درصد از ارزش خود را از دست داد، در حالی که بیشتر ارزهای دیجیتال بیش از 80 درصد ارزش‌شان را از دست دادند. در سال بعد (یعنی سال 2019)، ارزش «BNB» به 124 درصد افزایش یافت. دلایل این امر ساده بود:

    بایننس از کسری از سود قابل توجه خود برای بازخرید و سوزاندن بخش بزرگی از عرضه توکن‌های «BNB» استفاده کرد.

    در همین حال، با میزبانی چندین عرضه اولیه سکه (ICO) بر روی پلتفرم لانچ پد خود که کاربران فقط با نگه داشتن «BNB» می‌توانستند به آن دسترسی داشته باشند، کاربرد توکن خود را گسترش داد!

    با توجه به مثال فوق می‌توان با بررسی عملکرد تاریخی پروژه‌ها به الگوی موفقیت آن‌ها دست یافت و توانست از تجربه آن‌ها برای برنده بازار خرسی بودن استفاده کرد.

    گفتار پایانی!

    وقتی بازار صعودی و گاوی است، حتی پروژه‌های ضعیف هم می‌توانند رشد قابل توجهی را تجربه کنند. اما در شرایطی که بازار خرسی می‌شود، فقط پروژه‌هایی که قوی هستند می‌توانند دوام بیاورند. بنابراین برای برنده بازار خرسی بودن، باید در دوران رکود بازار، بهترین و قوی‌ترین پروژه‌های بازار را شناسایی کنید.

    سؤالات متداول!

    • بازار خرسی و بازی گاوی یعنی چه؟

    به بازار صعودی بازار گاوی و به بازار نزولی بازار خرسی گفته می‌شود.

    • چه کسانی برنده بازار خرسی یا همان بازار نزولی هستند؟

    افرادی که بتوانند پروژه‌های قوی بازار را شناسایی کرده و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند، برنده بازار خرسی خواهند بود.

    • چگونه پروژه‌های برتر بازار را شناسایی کنیم؟

    با بررسی تیم پشتیبانی، جامعه یک توکن، وضعیت توکنومیک و عملکرد تاریخی یک پروژه می‌توان به قدرت یا ضعف آن پروژه پی برد!

    کارن آهنگری

    کارن آهنگری

    بازی با کلمات، یکی از بهترین سرگرمی‌هاست. در کنارش، کمک به دیده شدن این کلمات با کمک SEO هم مهمترین وظیفه‌ی من تو بیت‌پینه. سعی می‌کنم دانسته‌هام رو تو حوزه کریپتو با کاربرها به اشتراک بذارم و با سئو به دیده شدن این دانسته‌ها، کمک کنم.

    مطالب نویسنده
    اشتراک گذاری:

    مطالب مشابه

    ویدیوی وبینار رایگان آشنایی با ربات‌های معاملاتی

    تا به حال پیش آمده که خواب باشید و بعد با حسرت ببینید...

    ۱۰ مورد از بهترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال + آموزش استفاده

    اندیکاتورها، به‌عنوان ابزارهای کمکی یا مکمل در تحلیل...

    آموزش خرید ارز دیجیتال به زبان ساده!

    آموزش خرید ارزهای دیجیتال، از معدود موارد مهمی است که تمامی...

    دیدگاه‌ها 4 دیدگاه
    در پاسخ به دیدگاه کاربر
    1. محمد مهدی
      محمد مهدی | 20 بهمن 1401

      سلام نمیتونم وارد پلتفرم خرید فروش بشم

      • مهران بابایی
        مهران بابایی | 23 بهمن 1401

        سلام محمد مهدی عزیز
        درصورتی که به پلتفرم اصلی دسترسی ندارید از دامنه جایگزین استفاده کنید
        https://bitpin.org
        موفق باشید.

    2. محمدصهبائی بزاز
      محمدصهبائی بزاز | 18 بهمن 1401

      سلام وقت بخیر من یکی از کاربران قدیمی و فعال شما هستم و ازبین 10 برنامه صرافی ک اگر دوست داشتید اسم هاشونم میگم ک همشونم احراز هویت شدم فقط و فقط با بیت پین کار میکنم اما این اواخر در یک هفته سه بار یک مشکل تکرار شدنی واسم اینجا اتفاق افتاده ک خیلی منو اذیت و ناراحت کرده از پشتیبانی خواستم کمکم کنه با یک مسئول فنی رده بالاتر صحبت کنم ک دیگ کلا این مشکل حل بشه اما اعتنایی نکرده و منو ارجاع نداده و راهنمایی نکردند و نمیدونم الان برای خودم متاسف باشم ک از بین اون همه برنامه روی گوشیم با بیت پین کار میکنم یا برای مجموعه بیت پین ک یک مجموعه پر مغز و فعال و حرفه ای هستند متاسفانه اینکه کاربر یک برنامه نتونه برا مشکلش ک پشتیبانی اون مشکل رو خودش ارجاع میده و ازش کاری ساخته نیست و در یک هفته سه بار این اتفاق براش بیوفته و نتونه مستقیم با یک مسئول در واحد فنی صحبت کنه خیلی اتفاق خوبی برای اون پلتفرم بنظر نمیاد…… ممنون

      • مهران بابایی
        مهران بابایی | 18 بهمن 1401

        سلام محمد عزیز، از مشکل به وجود اومده متاسفیم، لطف کنید مشکلتون رو در قالب یک پیام رو همین کامنت ریپلای کنید تا به واحد فنی ارجاع بدیم.