آلت سیزن چیست؟ بررسی ویژگی‌ها و اهمیت آلت سیزن در بازار

تاریخ: 28 مهر 1403
زمان مطالعه:  8 دقیقه

آلت سیزن، آلت پارتی یا سایر مفاهیم مربوط به رونق گرفتن بازار آلت کوین‌ها، از گونه اصطلاحاتی است که برخی کارشناسان آن را رویدادی مهم و برخی دیگر، توهمی بزرگ می‌نامند. به‌هرحال، قبل از اینکه به اهمیت این مفهوم بپردازیم، باید بدانیم که آلت سیزن چیست و چه خصوصیاتی دارد.

در این مقاله قصد داریم که با بررسی دیدگاه و عوامل مختلف درباره رویداد آلت سیزن، در زمینه درستی یا نادرستی این مفهوم صحبت کنیم. اگر در بازار ارز دیجیتال سرمایه‌گذار یا تریدر هستید، توصیه می‌کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آلت سیزن (AltSeason) چیست؟

آلت سیزن (AltSeason)، در مفهوم عامیانه به رویدادی تلقی می‌شود که در آن آلت کوین‌های بازار کریپتو، به‌صورت کلی عملکرد بهتری را نسبت به بیت کوین ثبت می‌کنند و در واقع شاهد رشد قیمتی بیشتر و پویاتری به‌واسطه جو صعودی بازار هستند.

پدیده آلت سیزن در منظر فعالان بازار همیشه با تفسیرهای متنوعی همراه است و برخی از فعالان با تأیید این پدیده بر این باورند که زمان تثبیت قیمت بیت کوین پس از رشدهای قیمتی یا قرارگیری در اواسط بازار گاوی، پول جدید سرمایه‌گذاران به‌آرامی به آلت کوین‌ها تزریق شده و این رویداد را سبب می‌شود.

ایده و تئوری اصلی آلت سیزن به چرخه‌های قیمت ارزهای دیجیتال در سال‌های 2017 و 2021 باز می گردد که در این چرخه های صعودی، پس از رشد هیجانی قیمت بیت کوین، سرانجام سرمایه قابل توجهی به سایر ارزهای دیجیتال تزریق و باعث رشد قیمتی قابل توجهی در آلت کوین‌ها شد.

اما آیا قرار است که گذشته همیشه خود را تکرار کند؟ آیا می‌توانیم آلت سیزن دیگری را تجربه کنیم؟ جواب این سوالات همیشه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. زیرا، به‌صورت کلی تخمین این پدیده که در واقع حاصل از گمانه‌زنی شدید و رفتار هیجانی در بازار کریپتو است، بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

علت شکل‌گیری آلت سیزن چیست؟

همان‌طور در بخش فوق بدان اشاره کردیم، علت شروع آلت سیزن ریشه در تغییرات قیمت و پارامترهای تحلیل تکنیکال دارد که در واقع همیشه پس از شکل‌گیری این رخداد بدان اشاره می‌شود. به‌عنوان‌مثال، در چرخه سال‌های بین 2020 و 2021، علت اصلی شکل‌گیری آلت سیزن در افزایش دامیننس آلت کوین‌ها تلقی شد که با در‌نظر‌گرفتن جو صعودی آن سال، منطقی به نظر می‌رسید.

فرمول ایجاد آلت سیزن

برای جواب به سؤالی کلیدی این مقاله و تخمین صحت سنجی وجود یا عدم وجود آلت سیزن بایستی به‌تمامی جوانب اشاره کنیم. در نتیجه، ابتدا به سراغ تعاریف و دلایلی که امروزه به‌عنوان علت اصلی آلت سیزن تلقی می‌شوند، خواهیم رفت و سپس به‌نقد و بررسی این دیدگاه‌ها و بررسی منتقدان این پدیده می‌پردازیم.

پدیده آلت سیزن در نظر تحلیل‌گران تکنیکال، به بازه زمانی اشاره دارد که در کنار رشد قیمت بیت کوین و تثبیت دامیننس بیت کوین، دامیننس آلت کوین‌ها افزایش می‌یابد و بسیاری از آلت کوین‌ها با رشد قیمتی بالایی روبه‌رو خواهند شد که نتیجه آن پیشی‌گرفتن عملکرد آنها نسبت به بیت کوین است.

در واقع، به عقیده تحلیل‌گران تکنیکال، افزایش دامیننس آلت کوین به دلیل افزایش ورودی سرمایه قابل‌توجه به این پروژه‌ها است که معمولاً باید پس از رشد قیمت مناسب بیت کوین در بازارهای صعودی رخ دهد. اما سؤالی کلیدی که به میان میاید این موارد هستند؛ آیا افزایش دامیننس آلت کوین همیشه به دلیل افزایش ورود سرمایه به این پروژه‌ها است؟ آیا می‌توانیم زمان این رخداد را همیشه به‌درستی ارزیابی کنیم؟

اگر به نظریه پویایی مارکت و تصادفی بودن الگوی مارکت‌های مالی؛ مانند نظریه ارتدکس رجوع کنیم، جواب سوالات بالا همیشه خیر است. زیرا، تخمین دقیق زمان افزایش گمانه‌زنی سرمایه‌گذاران و تمرکز آن‌ها بر روی آلت کوین‌ها غیرممکن است و از جهاتی دیگر، هیچ‌گاه نمی‌توانیم به‌درستی تخمین بزنیم که کدامین آلت کوین‌ها شامل حال آلت سیزن خواهند شد.

اگر کمی منطقی‌تر به این مفهوم نگاه کنیم، همه آلت کوین‌ها، دارای همبستگی مثبت با ارز دیجیتال بیت کوین هستند. در نتیجه، افزایش قیمت آنها در کنار رشد قیمت بیت کوین کاملاً منطقی به نظر می‌رسد. اما تخمین این موضوع که چه زمانی قرار است بهتر از بیت کوین عمل کنند، کاملاً مبهم است.

آیا آلت سیزن در هر چرخه تکرار می‌شود؟

حالا که فهمیدید آلت سیزن چیست، زمان آن رسیده که بهفمیم آیا آلت سیزن در هر چرخه تکرار می‌شود یا خیر؟ پس برای پاسخ به این سؤال به سراغ بررسی دلایل آلت سیزن در دیدگاه عام و مفاهیمی مانند دامیننس آلت کوین‌ها خواهیم رفت.

افزایش دامیننس آلت کوین‌ها همیشه به عقیده بسیاری از تریدرها، دلیل اصلی شروع آلت سیزن است. اما مفهوم دامیننس آلت کوین‌ها چیست؟ این معیار چگونه محاسبه می‌شود؟ بیایید با یکدیگر نگاهی به فرمول و نحوه محاسبه این معیار داشته باشیم.

دامیننس آلت کوین‌ها به معیاری اشاره دارد که طبق فرمول ارزش مارکت تمامی آلت کوین‌ها بر ارزش مارکت کلی ارزهای دیجیتال تقسیم و در نهایت ضرب در 100 می‌شود:

دامیننس آلت کوین‌ها= (مارکت کپ آلت کوین‌ها) / (مارکت کپ کل ارزهای دیجیتال) × 100

با رجوع به فرمول و نحوه محاسبه دامیننس آلت کوین‌ها، کاملاً مشخص است که افزایش این دامیننس، تنها بیانگر تغییراتی در روند بازار است، نه جریان مستقیم سرمایه به آلت کوین‌ها.

 زیرا، باتوجه‌به فرمول، حتی اگر ارزش بیت کوین که در مخرج فرمول لحاظ شده است، کاهش یابد، باعث افزایش دامیننس آلت کوین‌ها می‌شود. حتی اگر سرمایه جدید قابل‌توجهی در آلت کوین‌ها جریان نداشته و جو صعودی حول این ارزهای دیجیتال شکل نگرفته باشد.

از جهتی دیگر افزایش مارکت کپ آلت کوین‌ها، تنها به مفهوم افزایش‌جو صعودی حول آنها نیست و مطابق تحلیل کمپانی آنالیز داده آنچین گلسنود (Glassnode)، هر 1 دلار وارد شده به بازار در چرخه‌های صعودی و نزولی می‌تواند اثرات مختلفی را داشته باشد.

آلت سیزن در گلسنود

 

دلیل این اتفاق نیز کاملاً مشخص است. در طول بازارهای صعودی، بازار اغلب نقدشوندگی یا به‌اصطلاح دارای نقدینگی کمتری نسبت به بازار نزولی است و جریان ورودی سرمایه کوچک‌تر می‌تواند منجر به حرکت قیمت در بازه بزرگ‌تری شود. زیرا، افراد بیشتری ترجیح می‌دهند که دارایی خود را به‌واسطه دیدگاه صعودی به مدت‌زمان بیشتری نگهداری کنند.

آلت سیزن در گلسنود

برعکس، در طول بازارهای نزولی، دوره‌های تثبیت بازار یا اصلاحات میان چرخه‌ای، بازار نقدشوندگی بیشتری دارد و برای ایجاد تغییرات قابل‌توجه قیمت به جریان‌های ورودی سرمایه بیشتری نیاز است. زیرا به‌واسطه تغییرات قابل‌توجه قیمت، افراد زیادی به‌واسطه ترس، احساسات و… به خریدوفروش مختلف دارایی خود می‌پردازند.

 پس کاملاً بدیهی است که تأثیر یک دلار در بازار صعودی و نزولی با یکدیگر در مقیاس زمین تا آسمان با یکدیگر متفاوت است.

دانلود سیزدهمین ماهنامه دامیننس

از روانشناسی بلاک‌چین تا بهترین استراتژی در بازار بیت‌کوین

    چگونه آلت کوین‌های مستعد را برای آلت سیزن شناسایی کنیم؟

    حال که با بی‌ثباتی مفهوم آلت سیزن و ناتوانی بر تکیه بر این رویداد نزدیک‌تر شده‌ایم، بهتر است به این موضوع بپردازیم که چگونه می‌توانیم آلت کوین‌های مستعد را در طول چرخه‌های صعودی قیمت شناسایی کنیم؟

    برای شناسایی آلت کوین‌های مستعد در طول تمامی چرخه‌های قیمت، همیشه نیازمند داده‌های ارزشمندتری از داده‌های تحلیل تکنیکال دارید. زیرا، تخمین ارزشمندی یک پروژه بلاک چینی باید در راه‌حل‌ها، سازوکار شبکه، نحوه توزیع توکن و معیارهای تورم‌زدایی و عرضه توکن آن ارزیابی شود نه در تاریخچه قیمت آن.

    آلت کوین ها

    پس کاملاً بدیهی است که در هر چرخه قیمت با درنظرگرفتن همبستگی مثبت آلت کوین‌ها با ارز دیجیتال بیت کوین، تمامی آلت کوین‌ها رشد خواهند کرد. اما، این رشد قیمتی هیچگاه به یک اندازه نبوده و پروژه‌های که جامعه مستحکم‌تر، جو صعودی پویاتر و بنیاد قدرتمندتری دارند، مشمول رشد قیمتی بیشتری خواهند بود.

    با این اوصاف، همیشه برای شناسایی آلت کوین‌های مستعد، نیازمند داده‌های آنچین یا درون‌شبکه‌ای برای بررسی فعالیت شبکه و سرمایه‌گذاران، تحلیل فاندامنتال و سنتیمنتال (احساساتت بازار) دارید تا به‌خوبی بتوانید پروژه مدنظر خود را ارزیابی کنید.

    آیا آلت سیزن شامل همه حوزه‌های ارز دیجیتال می‌شود؟

    آلت سیزن را اگر به‌عنوان رویدادی که در آن برخی از آلت کوین‌ها رشد قیمت قابل‌توجهی را ثبت می‌کنند، تعریف کنیم، همیشه شامل حال تمامی حوزه‌های ارز دیجیتال نمی‌شود. بلکه در واقع حوزه‌هایی که توجه بیشتری بدان در طول چرخه‌ها می‌شود، با رشد قیمتی بالاتری روبه‌رو خواهند بود.

    این مفهوم در طول بازار صعودی سال 2021، شامل حال ارزهای دیجیتال حوزه دیفای (DeFi) و میم کوین‌های شبکه اتریوم شد که بسیاری از این پروژه‌ها با رشد قیمتی قابل‌توجهی رو‌به‌رو شدند. در نتیجه، اگر در طول چرخه صعودی آینده، شاهد رشد قابل توجه در آلت کوین‌ها باشیم، این رشد قیمتی، با احتمال بیشتری شامل حال پروژه‌های مستعد‌تر در حوزه‌های در معرض دید خواهد شد.

    با این اوصاف، بهتر است در ازای بررسی آلت سیزن با ابزارهای تحلیل تکنیکال و مبتنی بر قیمت که مبنای مناسبی برای تخمین احساسات بازار نیستند، بر روی پروژه‌های مستعد از لحاظ بنیادی و زیر نظر گرفتن حوزه‌های مستعد بازار تمرکز کنید.

    کلام پایانی

    آلت سیزن در بازار کریپتوکارنسی، از اصطلاحاتی است که همیشه نظرات متناقضی درباره آن وجود دارد و تخمین زمان اتفاق آن همیشه دشوار و دور از انتظار است. در این مقاله سعی کردیم از منظری منطقی به این مفهوم و دیدگاه‌های حول آن بپردازیم. امیدواریم که با این مقاله توانسته باشیم، اطلاعات مهمی در اختیار شما قرار دهیم.

    نظر شما درباره آلت سیزن چیست؟ به نظر ما چگونه می‌توانیم آلت سیزن را متوجه شویم و از آن استفاده کنیم؟ برای ما و کاربران آکادمی بیت پین نظرات خود را بنویسید.

    سؤالات متداول

    • آلت سیزن چیست؟

    آلت سیزن (Alt Season)، در مفهوم عامیانه به رویدادی تلقی می‌شود که در آن آلت کوین‌های بازار کریپتو، به‌صورت کلی عملکرد بهتری را نسبت به بیت کوین ثبت می‌کنند و در واقع شاهد رشد قیمتی بیشتر و پویاتری به‌واسطه جو صعودی در بازار هستند.

    • چه زمانی آلت سیزن رخ می‌دهد؟

    آلت سیزن به عقیده تحلیلگران تکنیکال، زمانی رخ می‌دهد که در کنار رشد قیمت بیت کوین و تثبیت دامیننس آن، دامیننس آلت کوین‌ها افزایش‌یافته و قیمت برخی از آلت کوین‌ها افزایش می‌یابند.

    • چه آلت کوین‌هایی در آلت سیزن رشد قیمتی دارند؟

    به‌صورت معمول، در چرخه‌های صعودی یا در طول آلت سیزن‌ها، ارزهای دیجیتالی از حوزه‌های مستعدتر و قابل‌توجه‌تر بازار کریپتو، رشد قیمتی بیشتری دارند.

    • آیا آلت سیزن در بازار کریپتو وجود دارد؟

    مفهوم آلت سیزن در بازار کریپتو، پدیده‌ای انتزاعی است و بسیاری از افراد بر این پدیده باور دارند و برخی از افراد به دلایل مختلف این پدیده را تکذیب می‌کنند.

    محمد رجبی

    محمد رجبی

    من چند سالی هست که محقق بیت کوین‌ام و فکر می‌کنم بیت کوین، تنها تلاش موفق بشر برای دستیابی به آزادی مالی خواهد بود.

    مطالب نویسنده
    اشتراک گذاری:

    مطالب مشابه

    آموزش کامل شرکت در ایردراپ سونیک + عکس و ویدیو

    دنیای کریپتوکارنسی، پر از فرصت‌هایی طلایی است که می‌توانند...

    نات پیکسل چیست؟ آموزش بازی Not Pixel و کسب درآمد از آن

    نات پیکسل (Not Pixel)، به‌عنوان جدیدترین بازی از اکوسیستم...

    آموزش جامع برداشت میم فای؛ نحوه فروش میم فای در ایران!

    اگر از نظر طراحی گرافیکی به میم فای نگاه کنیم، یکی از...

    دیدگاه‌ها
    در پاسخ به دیدگاه کاربر