آشنایی با کیف پول ددالوس + آموزش راه‌اندازی فول نود کاردانو

تاریخ: 3 مرداد 1403
زمان مطالعه:  9 دقیقه
آشنایی با کیف پول ددالوس + آموزش راه‌اندازی فول نود کاردانو

اگر از علاقه‌مندان ارز دیجیتال کاردانو (ADA) هستید، خبر خوشی برایتان داریم. کیف پول ددالوس، به‌عنوان بهترین کیف پول کاردانو شناخته می‌شود و محبوبیت بالایی میان علاقه‌مندان به این ارز دیجیتال دارد؛ بنابراین، درصورتی‌که هولدر کاردانو هستید و به دنبال کیف پولی منحصربه‌فرد برای نگهداری این رمزارز می‌گردید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

در این مقاله به هر آنچه که باید از کیف پول نرم‌افزاری ددالوس بدانید، به همراه نحوه راه‌اندازی آن اشاره خواهیم کرد.

کیف پول ددالوس (Daedalus Wallet) چیست؟

ددالوس (Daedalus Wallet)، بهترین کیف پول اختصاصی برای بلاک چین کاردانو (ADA) و تمامی توکن‌های مبتنی بر این شبکه بلاک چینی است که توسط بنیاد IOHK، کمپانی بنیان‌گذار ارز دیجیتال کاردانو، راه‌اندازی و به بازار عرضه شده است.

این کیف پول، علاوه بر غیرحضانتی (Non-Custodial) و غیرمتمرکز بودن، دارای امنیت بسیار بالایی بوده و به کاربران اجازه می‌دهد که کیف پول خود را با فول نودهای شبکه بلاک چینی کاردانو راه‌اندازی و تمامی بلاک‌های این شبکه را دانلود کنند.

کیف پول ددالوس بلاک چین کاردانو

قابلیت اتصال این کیف پول به فول نود، به کاربران اجازه می‌دهد که در کنار امنیت بیشتر برای ذخیره دارایی، به‌راحتی تراکنش‌های ثبت شده در شبکه را اعتبارسنجی کرده یا به‌صورت مستقیم به امکانات شبکه کاردانو دسترسی داشته باشند.

کیف پول Daedalus Wallet ، به‌عنوان والت اختصاصی کاردانو، به کاربران اجازه استیک مستقیم کاردانو و کسب سود را ارائه می‌دهد که برای دارندگان بلندمدت این رمز ارز گزینه جذابی است. این کیف پول در حال حاضر تنها در نسخه‌های دسکتاپ ویندوز، لینوکس و مک قابل‌دسترسی بوده و اپلیکیشنی برای گوشی هوشمند ندارد.

کیف پول Deadalus از چه رمزارزهایی پشتیبانی می‌کند؟

کیف پول Daedalus، به‌صورت اختصاصی برای شبکه بلاک چینی کاردانو و ارز دیجیتال ADA طراحی شده و از سایر رمزارزهای امروزی مانند بیت کوین، اتریوم، سولانا و… پشتیبانی نمی‌کند. در واقع، این کیف پول طبق گفته بنیاد IOHK یا IOG، تنها به‌منظور ذخیره‌سازی غیرمتمرکز کاردانو راه‌اندازی شده و جهت تمرکز روی قابلیت‌های شبکه اختصاصی و ذخیره‌کردن سایر ارزهای دیجیتال قابل‌استفاده نیست.

به‌صورت کلی، این کیف پول با درنظرگرفتن پشتیبانی واحد از ارز دیجیتال کاردانو، با ارائه قابلیت استیکینگ، اتصال فول نود و تعیین چندین رویکرد امنیتی مجزا، بیشتر برای هولدرهای ارز دیجیتال کاردانو و یا اعتبارسنج‌های این شبکه مناسب است.

کاردانو
خرید و فروش آسان کاردانو در بیت‌پین
  • معامله بیش‌از ۳۰۰ کوین دیگر
  • دریافت وام و اعتبار معاملاتی
  • سرعت بالا در تکمیل سفارشات
  • بات‌های معامله‌گر متنوع
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته
خرید کاردانو

آموزش کار با کیف پول ددالوس

حال که با کیف پول ددالوس و ویژگی‌های آن آشنا شده‌اید، بهتر است که به سراغ راه‌اندازی و آموزش کار با این کیف پول ارز دیجیتال برویم. نحوه نصب و ساخت کیف پول ددالوس برای ذخیره‌سازی و مدیریت کاردانو، در بخش زیر به‌صورت مرحله‌به‌مرحله توضیح داده شده است.

پیش از راه‌اندازی کیف پول باید اضافه کنیم که برای راه‌اندازی کیف پول، ساخت فول نود کاردانو ضروری بوده و بدون آن نمی‌توانید به کیف پول دسترسی داشته باشید. برای ساخت فول نود و کیف پول، نیازمند سیستم سخت افزاری نسبتاً قدرتمندی هستید که در سایت رسمی ددالوس مشخصات آن درج شده است.

اگر حداقل سیستم موردنیاز را برای پیاده‌سازی فول نود کاردانو دارید، مراحل زیر را به ترتیب برای ساخت کیف پول دنبال کنید:

  • به سایت رسمی کیف پول ددالوس مراجعه کرده و این کیف پول را برای نسخه مدنظر خود دانلود کنید.
  • پس از دانلود آخرین نسخه کیف پول، پکیج نصب این کیف پول را در لپ‌تاپ یا دسکتاپ خود بازکرده و نسخه exe را در فضایی از دستگاه ذخیره کنید.
  • حال مانند هر برنامه دیگر در ویندوز یا MacOS، باید نرم‌افزار کیف پول ددالوس را در پوشه‌ای نصب کرده و آن را اجرا کنید.
  • مطابق تصویر زیر، پس از اجرای برنامه کیف پول، گزینه‌های زمان، تاریخ و زبان موردنظر قابل‌مشاهده است که بایستی هر کدام را تعیین و به مرحله بعدی بروید.

مرحله اول راه‌انداز کیف پول ددالوس

  • پس از تعیین موارد فوق، زمان دانلود و همگام‌سازی کیف پول با بلاک چین کاردانو است که به‌صورت معمول نسبتاً طولانی خواهد بود. یادتان باشد که در کنار حداقل سیستم موردنیاز طبق توضیحات سایت، به 100 الی 200 گیگ حجم داده و فضای ذخیره‌سازی برای دانلود کل بلاک چین کاردانو نیاز دارید.

مرحله دوم راه‌اندازی کیف پول ددالوس

  • پس از دانلود و راه‌اندازی فول نود، اتصال شما به کیف پول تأیید می‌شود و اکنون باید مقررات این کیف پول را تأیید کنید. در این بخش، توضیحاتی به‌عنوان قوانین و چارچوب استفاده از کیف پول برای شما نمایان می‌شود که مطالعه آن خالی از لطف نیست.
  • پس از تأیید قوانین، صفحه اصلی کیف پول برای شما باز می‌شود که باید در آن، گزینه ساخت کیف پول جدید (Create a new Wallet) را انتخاب کنید.

راه اندازی فول نود کاردانو

  • سپس نیازمند تعیین نام کیف پول و رمز عبوری برای آن هستید. توصیه می‌کنیم رمز عبور بالای 10 کاراکتر و ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، به همراه اعداد باشد.

مرحله چهار راه اندازی فول نود کاردانو

  • بعد از تعیین رمز عبور و اسم کیف پول، 12 عبارت کلید خصوصی کیف پول برای شما ساخته می‌شود که بایستی آن را در جایی یادداشت کنید. یادتان باشد که این عبارات را به هیچ وجه در لپ‌تاپ و سایر دستگاه‌های متصل به اینترنت ذخیره نکرده و تنها روی کاغذی در مکانی امن، نگهداری کنید.

راه اندازی کیف پول ددالوس کاردانو

  • پس از یادداشت کلید خصوصی و تکرار به ترتیب آن در برنامه ددالوس، کیف پول شما ساخته شده و آماده استفاده است.
دانلود سیزدهمین ماهنامه دامیننس

از روانشناسی بلاک‌چین تا بهترین استراتژی در بازار بیت‌کوین

    نحوه استفاده از کیف پول Daedalus

    نحوه استفاده از کیف پول Daedalus بسیار آسان است. این کیف پول در کنار ارائه رابط کاربری ساده و مناسب برای مبتدیان، از قابلیت استفاده از شبکه تستی کاردانو، اعمال چندین آدرس برای تراکنش، تعیین رویکرد امنیتی مجزا و اتصال کیف پول‌های سختافزاری نیز پشتیبانی می‌کند.

    استفاده از کیف پول ددالوس

    صفحه اصلی کیف پول دارای چندین گزینه است که این موارد، شامل تنظیمات کیف پول (شخصی‌سازی کیف پول اعم از تم، زبان دستگاه و..)، اتصال به برنامه‌های غیر متمرکز (dApps) و دسترسی به کیف پول شما هستند.

    اگر قصد واریز یا دریافت کاردانو را در این کیف پول دارید، با کلیک روی بخش کیف پول، قسمت مربوط به انتقال کاردانو برای شما نمایان می‌شود. برای دریافت کاردانو گزینه Receive و برای ارسال Send را انتخاب کنید.

    در بخش کیف پول اصلی، علاوه بر درج موجودی، گزینه‌هایی برای مدیریت، مشاهده تاریخچه و اعمال تنظیمات امنیتی برای تراکنش‌ها وجود دارد. در این کیف پول نرم‌افزاری، هر کاربر به‌خودی‌خود می‌تواند به‌عنوان فول نود، تراکنش‌ها را اعتبارسنجی و حتی دارایی خود را استیک کند.

    کارمزد کیف پول ددالوس

    کارمزد کیف پول ددالوس تنها مختص به هزینه یا کارمزد شبکه است و هزینه‌ای بابت ذخیره‌سازی و ارائه سرویس از کاربران خود دریافت نمی‌کند. بااین‌وجود، کارمزد تراکنش در شبکه کاردانو به‌صورت حداقلی از 0.17  توکن ADA آغاز شده و به نسبت ورودی یا خروجی در تراکنش می‌تواند متغیر باشد.

    سیستم حسابرسی شبکه کاردانو با تغییراتی جزئی مانند بلاک چین بیت کوین، بر پایه UTXO بوده و کارمزد تراکنش‌ها به سایز هر تراکنش به بایت بستگی دارد. پس در نتیجه، در زمان شلوغی شبکه یا استفاده از یک خروجی خرج نشده در تراکنش، مقدار کارمزد پرداختی شما افزایش می‌یابد.

    مزایای کیف پول ددالوس

    کیف پول نرم‌افزاری ددالوس، به‌عنوان کیف پولی کاربرپسند برای مبتدیان و کاربران متخصص شبکه کاردانو، مزایای بی‌شماری دارد. حال که با این کیف پول و نحوه نصب آن آشنا شده‌اید، زمان مناسبی برای اشاره به مزایا کیف پول ددالوس است.

    • رابط کاربری روان و مناسب برای مبتدیان و کاربران متخصص
    • قابلیت اتصال به بیش از 2000 برنامه بلاک چینی شبکه کاردانو
    • پشتیبانی از استیکینگ توکن ADA و اتصال به صرافی‌های غیرمتمرکز کاردانو (DEX)
    • پشتیبانی از شبکه تستی و اصلی، علاوه بر مدیریت آدرس و تراکنش‌ها
    • قابلیت اتصال کیف پول به فول نود و اعتبارسنجی شبکه
    • امنیت بالا و رویکردهای امنیتی متعدد

    معایب کیف پول ددالوس

    اگر بخواهیم مقاله بررسی کیف پول ددالوس را به‌دقت پوشش دهیم، توجه به معایب نسبتاً زیاد این کیف پول کاملاً ضروری به نظر می‌رسد. در این بخش برای آشنایی با محدودیت‌های این کیف پول، به مهم‌ترین معایب کیف پول ددالوس اشاره می‌کنیم.

    • پشتیبانی واحد از بلاک چین کاردانو 
    • نیازمند سخت افزاری نسبتاً قدرتمند، فضای ذخیره‌سازی و حجم اینترنت بیش از 200 گیگ
    • نظرات نه‌چندان خوشایند کاربران در زمان استفاده از کیف پول
    • سختی راه‌اندازی کیف پول برای کاربران تازه‌وارد در فضای بلاک چین
    • انتقادات مربوطه نسبت به تمرکز کاردانو و بنیاد IOHK

    امنیت کیف پول ددالوس چگونه است؟

    امنیت کیف پول ددالوس، به‌واسطه اتصال فول نود و قابلیت غیرحضانتی آن بسیار بالاست. در واقع به‌جرئت می‌توان گفت که این کیف پول از امن‌ترین کیف پول‌های نرم‌افزاری برای ذخیره ارز دیجیتال ADA است. علاوه بر موارد فوق، این کیف پول قابلیت پیاده‌سازی در کیف پول‌های سخت افزاری و اتصال به آن‌ها را دارد که برای هولدرهای بزرگ کاردانو گزینه بسیار مناسبی به نظر می‌رسد.

    بنیاد IOG، به‌منظور جلوگیری از هرگونه رفتار مخرب و دست‌کاری نرم‌افزار، امضای اختصاصی را برای هر نسخه کیف پول دانلود شده توسط کاربر در نظر گرفته است که می‌تواند توسط کاربر اعتبارسنجی و تأیید شود.

    ددالوس برای امنیت تراکنش‌ها نیز تدابیر مختلفی را در نظر گرفته است. این کیف پول با قابلیت اتصال فول نود به همراه دسترسی دادن به کاربران برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها، به آنها اجازه می‌دهد که هر تعداد بلاک موردنظر را برای اعتبارسنجی تراکنش تعیین و از اعتبار آن اطمینان بیشتری حاصل کنند.

    آیا کیف پول ددالوس برای کاربران ایرانی مناسب است؟

    کیف پول ددالوس برای کاربران ایرانی و هر کاربر امروزی ارز دیجیتال کاردانو در سراسر جهان مناسب است. با این حال همان‌طور که در مقاله تأکید کردیم، این کیف پول نیازمند سیستم سخت افزاری نسبتاً قدرتمند، به همراه حجم زیادی برای ذخیره‌سازی بوده و بدون راه‌اندازی فول نود، استفاده از کیف پول ممکن نخواهد بود.

    از جهتی دیگر، شاید راه‌اندازی و استفاده از این کیف پول برای کاربران مبتدی شبکه کاردانو چندان منطقی به نظر نرسد. زیرا، دانلود حجم بالای بلاک چین کاردانو و ذخیره این مقدار داده سنگین، نیازمند اینترنت و سیستم سخت‌افزاری قدرتمندی است.

    با تمام این تفاسیر، اگر به دنبال اعتبارسنجی، استیک و تأیید تراکنش‌های خود در شبکه کاردانو هستید، بهترین و ایمن‌ترین کیف پول، بدون شک ددالوس است. راه‌اندازی این کیف پول و استفاده از آن، بر خلاف مبتدیان، برای کاربران متخصص این شبکه کاربرد بسیار زیادی دارد.

    سؤالات متداول

    • آیا کیف پول ددالوس امن است؟

    کیف پول ددالوس (Daedalus)، به‌عنوان بهترین کیف پول نرم‌افزاری کاردانو با قابلیت پیاده‌سازی فول نود شخصی، به‌شدت امن بوده و کنترل دارایی با درنظرگرفتن غیرحضانتی بودن کیف پول، همیشه بر عهده کاربران است.

    • راه‌اندازی کیف پول ددالوس، مناسب چه افرادی است؟

    راه‌اندازی کیف پول ددالوس، به دلیل نیازمندی به راه‌اندازی فول نود کاردانو و دانلود کل بلاک چین آن، به کاربران آشنا به بلاک چین و علاقه‌مند به اعتبارسنجی تراکنش‌های شبکه کاردانو پیشنهاد می‌شود. اگر در این امور مبتدی هستید، راه‌اندازی این کیف پول برای شما کاربرد چندانی ندارد.

    • کیف پول ددالوس، از چه ارزهایی پشتیبانی می‌کند؟

    کیف پول Daedalus، به‌صورت اختصاصی برای شبکه بلاک چینی کاردانو و ارز دیجیتال بومی آن با نماد ADA طراحی شده و از سایر رمزارزهای امروزی مانند بیت کوین، اتریوم، سولانا و… پشتیبانی نمی‌کند.

    • کیف پول Daedalus، در چه سیستم‌عامل‌هایی موجود است؟

    کیف پول Daedalus، تا به امروز تنها برای دسکتاپ و سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس طراحی شده است و از گوشی‌های هوشمند پشتیبانی نمی‌کند.

    محمد رجبی

    محمد رجبی

    من چند سالی هست که محقق بیت کوین‌ام و فکر می‌کنم بیت کوین، تنها تلاش موفق بشر برای دستیابی به آزادی مالی خواهد بود.

    مطالب نویسنده
    اشتراک گذاری:

    مطالب مشابه

    برطرف کردن خطای Watch only در کیف پول تون کیپر

    قابلیت واچ اونلی (Watch-only) در کیف پول تون کیپر...

    4 کیف پول برتر برای ذخیره ارز دیجیتال داگز (Dogs)

    پروژه تلگرامی موفق داگز (Dogs) که اولین بار حدود ۲ ماه پیش...

    دیدگاه‌ها
    در پاسخ به دیدگاه کاربر