برطرف کردن خطای Watch only در کیف پول تون کیپر

تاریخ: 7 مهر 1403
زمان مطالعه:  7 دقیقه
واچ اونلی تون کیپر

قابلیت واچ اونلی (Watch-only) در کیف پول تون کیپر (TonKeeper)، از جدیدترین قابلیت‌های این کیف پول وب 3 است که حتی باوجود ارائه قابلیت ردیابی سایر کیف پول‌ها، استفاده از آن برای بسیاری از کاربران، به‌خصوص ایرانیان به معضلی بزرگ بدل شده است؛ چرا که اکنون کاربران آن را با عنوان خطای watch only تون کیپر یاد می‌کنند.

به گفته برخی از کاربران، پس از بازکردن کیف پول تون کیپر، خطای واچ اونلی برایشان نمایش داده می‌شود که باعث نگرانی آنها برای امنیت دارایی و حریم خصوصی خود شده است. اگر کیف پول شما نیز پس از ماه‌ها استفاده به این حالت درآمده است، در این مقاله سعی داریم به بررسی این مورد بپردازیم. در نتیجه، برای حل‌کردن این مشکل، علاوه بر استفاده از این قابلیت جذاب تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

قابلیت Watch only در کیف پول‌ها چیست؟

پیش از رسیدگی به این مشکل، ابتدا بهتر است نگاهی به کاربرد قابلیت Watch Only در کیف پول‌های ارز دیجیتال داشته باشیم.

قابلیت واچ اونلی در کیف پول‌ها، به بخش مجزایی در برنامه نرم‌افزاری اشاره دارد که کاربران می‌توانند کیف پول‌های دیگر را بدون دسترسی کامل به آنها ردیابی و مشاهده کنند.

به زبانی ساده، این قابلیت برای ردیابی پرتفولیو و تحرکات کیف پول‌ها است که به کاربران اجازه می‌دهد کیف پول‌های مختلفی را زیر نظر گرفته و حتی از آخرین تراکنش‌ها، موجودی و واریز و برداشت‌های آنها مطلع شوند. بااین‌وجود، در این قابلیت کاربر هیچ‌گونه دسترسی به کلید خصوصی کیف پول مربوطه نداشته و هیچ قابلیتی در کیف پول به جز واریز به آن برای او ممکن نیست. در واقع، تنها می‌تواند فعالیت آن را مشاهده کرده و در برخی از موارد بدان واریز داشته باشد.

این قابلیت که به‌صورت مجزا در هر کیف پول امروزی مانند تراست والت، متامسک، تون کیپر و.. وجود دارد، در بخش اضافه‌کردن کیف پول‌ها قابل‌دسترس است که کاربران با درج آدرس کیف پول مربوطه فعالیت آن را زیر نظر خواهند گرفت.

با تمام این تفاسیر، به گفته برخی از کاربران کیف پول تون کیپر، پس از دسترسی آنها به کیف پول خود این خطا برای آنها ظاهر شده است و این کیف پول به آنها اجازه برداشت دارایی و مدیریت آن را نمی‌دهد. اما آیا این یک خطا یا باگ نرم‌افزاری است یا مشکلی که باید آن را جدی بگیریم؟

واچ اونلی در کیف پول تون کیپر چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم قابلیت واچ اونلی در کیف پول تون کیپر نیز وجود دارد. watch only تون کیپر، مانند بسیاری از کیف پول‌ها برای ردیابی حساب‌ها، بدون داشتن دسترسی به کلید خصوصی به وجود آمده است که در بین گزینه‌های مربوط به اضافه‌کردن کیف پول دیده می‌شود.

قابلیت واچ اونلی در تون کیپر

در بخش Watch Account کیف پول تون کیپر، کاربران با جستجو نام کیف پول یا آدرس دامین آن، می‌توانند فعالیت آن را زیر نظر بگیرند. بدون آنکه دسترسی و کنترلی بر روی قراردادهای هوشمند، جابه‌جایی دارایی و حتی برداشت رمز ارز در آن کیف پول داشته باشند.

آنچه که بدیهی است، مربوط بودن این پیام به کیف پول‌هایی است که در واقع برای شما نیستند و شما کلیدهای خصوصی آن را در دست ندارید. اما اگر این خطا در کیف پول شخصی شما که کلیدهای خصوصی آن را در اختیار دارید، مشاهده شده است، این پیام را باید خطا بخوانیم.

بااین‌وجود، اگر کلیدهای خصوصی کیف پول خود را در اختیار دارید و در بین لیست کیف پول‌های شما، کیف پول دیگری به جز کیف پول اصلی شما دیده نمی‌شود، با مشاهده‌شدن این پیام برای شما، احتمال بروز مشکلاتی برای کیف پول شخصی شما وجود دارد.

دلیل تبدیل شدن کیف پول تون کیپر به Watch-only

حال که با مفهوم Watch-only آشنا شدید، بهتر است به بررسی این خطای پرتکرار در کیف پول‌های تون کیپر بپردازیم. این خطا، از بزرگ‌ترین مشکلات کاربران این کیف پول نرم‌افزاری محبوب در شبکه بلاک چینی TON است که ذهن بسیاری از کاربران را درگیر خودکرده است.

پیام Watch Only در کیف پول تون کپیر می‌تواند به چندین دلیل به وجود بیاید:

  1. در بین لیست کیف پول‌ها، کیف پولی را انتخاب کرده‌اید که دسترسی بدان ندارید یا کلید خصوصی آن در اختیار شما نیست.
  2. در پروسه ساخت کیف پول، کلیدهای خصوصی را یادداشت نکرده‌اید و یا فرایند ریکاوری یا بک‌آپ با مشکلی روبه‌رو شده است.
  3. تحت عواملی، داده‌های مربوط به کلید خصوصی و دسترسی تلفن هوشمند شما به کیف پول پاک شده است و نیاز به ارائه مجدد کلیدهای خصوصی خود دارید.
  4. قرارداد هوشمندی را اجرا کرده‌اید که دسترسی به کیف پول Watch-only را برای شما ایجاد کرده است و کیف پول اصلی شما نیست.
  5. گزینه‌های امنیتی مناسبی را برای کیف پول خود انتخاب نکرده و شاید هم فرایند ریکاوری کیف پول را به‌درستی انجام نداده‌اید.

اگر پنج گزینه مهم فوق را مرور کنید، بدون شک دلیل ایجاد مشکل واچ اونلی در کیف پول تون کپیر از این موارد نشئت می‌گیرد. زیرا، احتمال بسیاری کمی وجود دارد که این خطا به دلیل هک یا دسترسی کلید خصوصی شما در اختیار هکر باشد.

دانلود دوازدهمین ماهنامه دامیننس

یک سال با دامیننس؛ سفری پر از تجربه و یادگیری

    چگونه خطای watch only تون کیپر را حل کنیم؟

    اگر پس از مراجعه به کیف پول تون کیپر خود با این خطا رو‌به‌رو شدید، بدون شک با انجام مراحل زیر مشکل شما حل می‌شود.

    watch only تون کیپر

    • ابتدا توصیه می‌کنیم که در اولین اقدام لیست کیف پول‌های خود را بررسی کنید. ممکن است به دلایل مختلف تون کیپر آدرس کیف پول دیگری را برای شما نمایش داده باشد که در این صورت با انتخاب کیف پول خود در بین لیست، مشکل شما حل خواهد شد.
    • عمده‌ترین دلیل ایجاد این خطا در کیف پول تون کیپر، مربوط به عدم شناسایی صاحب کیف پول و کلیدهای خصوصی است. در نتیجه، بهتر است که از گزینه تنظیمات بررسی کنید که آیا فرایند بک‌آپ به‌درستی تأیید شده است یا خیر.
    • از دیگر راه‌حل‌های منطقی، خروج از کیف پول و ایمپورت مجدد آن است. در واقع می‌توانید از کیف پول خود خارج شده و با کلیدهای خصوصی مجدداً آن را بازیابی کنید. ممکن است با این امر این خطا به‌صورت کلی از کیف پول محو شود. به یاد داشته باشید که برای ایمپورت مجدد کیف پول باید 24 کلمه بازیابی را در اختیار داشته باشید.
    • این خطا می‌تواند به دلیل دسترسی دادن کیف پول به برخی از برنامه‌های مخرب نیز به وجود بیاید. در نتیجه، برای اطمینان خاطر هر برنامه یا بات تلگرامی را به کیف پول خود متصل نکنید یا در صورت اتصال، آن را از حالت اتصال خارج کنید.
    • می‌توانید حتی با کلیدهای خصوصی که یادداشت کرده‌اید، کیف پول خود را در سایر برنامه‌ها مانند مای تون والت ایمپورت کنید. ممکن است مشکل شما پس از انجام این مرحله به‌طورکلی حل شود.
    • خطای واچ اونلی می‌تواند به دلیل باگ‌های نرم‌افزاری نیز باشد. در نتیجه، بهتر است قبل از هرگونه تصمیم‌گیری کیف پول را به آخرین نسخه آپدیت کنید.
    • اگر از تون کیپر در نسخه دسکتاپ استفاده می‌‎کنید، آن را در سیستم‌عامل‌های دیگر مانند گوشی هوشمند خود آزمایش کنید. ممکن است این خطا تنها به دلیل دسترسی به کیف پول از نسخه دسکتاپ ایجاد شده باشد.
    • ارائه و مبادله کیف پول‌های واچ اونلی، یکی از راه‌های رایج کلاهبرداری در بازار ارزهای دیجیتال است. در نتیجه، اگر این کیف پول و مقادیر موجود در آن را با فردی معامله کرده‌اید، بدون شک در دام کلاهبرداری افتاده‌اید. زیرا دسترسی شما به این کیف پول تا زمانی که کلید خصوصی را در اختیار نداشته باشید، غیرممکن است.

    با انجام موارد بالا و تکرار هرکدام، بدون شک این خطا در کیف پول نرم‌افزاری تون کیپر حل می‌شود و پس از آن می‌توانید از این کیف پول کاربردی برای اتصال به بات‌های تلگرامی و خریدوفروش ارز دیجیتال TON استفاده کرده و بهترین تجربه کاربری را ثبت کنید.

    کلام پایانی

    قابلیت Watch-Account از جدیدترین و بهترین قابلیت‌هایی است که در بسیاری از کیف پول‌های وب 3 مانند تون کیپر پشتیبانی می‌شود. با این حال استفاده از این قابلیت و محدودیت‌هایی که برای کاربران دارد، باعث بروز مشکلات متعددی برای کاربران این کیف پول محبوب شده است.

    در این مقاله سعی کردیم به معرفی این قابلیت و نحوه برطرف‌کردن خطای watch only تون کیپر بپردازیم. امیدواریم که در کنار یادگیری این قابلیت در مقاله، مشکل شما نیز به‌خوبی حل شده باشد.

     نظر شما درباره این قابلیت چیست؟ آیا شما نیز با این خطا در کیف پول خود رو‌به‌رو شده‌اید؟ آیا مشکل شما پس از انجام مراحل آموزشی این مقاله حل شده است؟ برای ما و کاربران بیت پین نظرات خود را بنویسید.

    سؤالات متداول

    • قابلیت Watch-only در تون کیپر چیست؟

    قابلیت Watch-only در کیف پول تون کیپر برای ردیابی و زیر نظر گرفتن سایر کیف پول‌ها به وجود آمده است که کاربران با جستجو نام و آدرس کیف پول می‌توانند وضعیت بالانس و تحرکات آن را مشاهده کنند.

    • دلیل ایجاد خطای Watch-only در تون کیپر چیست؟

    دلیل ایجاد خطای Watch-only در تون کیپر، وجودنداشتن کنترل کاربر بر روی دارایی، به‌خاطر در اختیار نداشتن کلیدهای خصوصی است.

    • چگونه خطای Watch-only در تون کیپر را حل کنیم؟

    مشکل Watch-only در کیف پول تون کیپر، می‌تواند با آپدیت برنامه به آخرین نسخه، استفاده از نسخه‌های گوشی‌های هوشمند و حتی خروج و بازیابی مجدد کیف پول به‌راحتی حل شود.

    محمد رجبی

    محمد رجبی

    من چند سالی هست که محقق بیت کوین‌ام و فکر می‌کنم بیت کوین، تنها تلاش موفق بشر برای دستیابی به آزادی مالی خواهد بود.

    مطالب نویسنده
    اشتراک گذاری:

    مطالب مشابه

    4 کیف پول برتر برای ذخیره ارز دیجیتال داگز (Dogs)

    پروژه تلگرامی موفق داگز (Dogs) که اولین بار حدود ۲ ماه پیش...

    آشنایی با کیف پول ددالوس + آموزش راه‌اندازی فول نود کاردانو

    اگر از علاقه‌مندان ارز دیجیتال کاردانو (ADA) هستید، خبر...

    دیدگاه‌ها 2 دیدگاه
    در پاسخ به دیدگاه کاربر
    1. ابوالفضل منجم
      ابوالفضل منجم | 10 مهر 1403

      لطفاً آموزش تبدیل کردن ولت تونکیپر به Watch only رو بزارید خیلی قابلیت جالبیه لطفاً

    2. عباس آذرنگ
      عباس آذرنگ | 8 مهر 1403

      بسیار عالی است