فرق تتر با بیت کوین چیست؟ مقایسه جامع تتر با بیت کوین

تاریخ: 18 شهریور 1403
زمان مطالعه:  11 دقیقه
فرق تتر با بیت کوین چیست؟ مقایسه جامع تتر با بیت کوین

کاربران تازه‌وارد بازار کریپتو در هر چرخه قیمت پس از مواجه با لیست گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال، سؤالات مختلفی در ذهن دارند. یکی از این سؤالات رایج و بسیار تکراری در بین سرمایه‌گذاران تازه‌کار، فرق تتر با بیت کوین است. به نظر خود شما فرق تتر با بیت کوین چیست؟ کدام یکی از این دو برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است؟

در مقاله امروز از آکادمی بیت پین، قصد مقایسه دو ارز دیجیتال محبوب بازار کریپتو، تتر (Tether) و بیت کوین (Bitcoin) را داریم. اگر در بازار کریپتو مبتدی هستید و قصد آغاز فعالیت خود را دارید، این مقاله می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

مقایسه تفاوت تتر با بیت کوین

مقایسه تفاوت‌های تتر با بیت کوین، به‌عنوان دو ارز دیجیتال محبوب و پرطرف‌دار در بازار کریپتو، اولین راه برای قرارگیری در مسیر یادگیری ارزهای دیجیتال است. این دو ارز دیجیتال که کاربردهای مجزایی دارند، برای سرمایه‌گذاری و بهره‌وری از طریق روش‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند.

پیش از شروع بررسی و مقایسه تفاوت‌های تتر با بیت کوین، بهتر است نگاهی کوتاه به تاریخچه این دو ارز دیجیتال محبوب داشته باشیم:

  • بیت کوین (BTC)

بلاک چین بیت کوین، اولین رمز ارز بازار کریپتو است که در اواخر سال 2008، توسط شخصی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو به عموم معرفی و در اوایل سال 2009 به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. این ارز دیجیتال با پشتیبانی از فناوری بلاک چین و اجماع اثبات کار (POW) راه‌اندازی شده و از توابع هش (SHA-256) و ماینینگ برای امنیت شبکه خود استفاده می‌کند.

بیت کوین
خرید و فروش آسان بیت کوین در بیت‌پین
  • معامله بیش‌از ۳۰۰ کوین دیگر
  • دریافت وام و اعتبار معاملاتی
  • سرعت بالا در تکمیل سفارشات
  • بات‌های معامله‌گر متنوع
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته
خرید بیت کوین
  • تتر(USDT):

تتر (تتر چیست؟) اولین استیبل کوین بازار کریپتو است که در سال 2014 به بازار عرضه و در مدت‌زمان کمی به محبوبیت بالایی دست‌یافت. هدف از راه‌اندازی تتر، ارائه ارز دیجیتالی بر بستر بلاک چین بود که کاربران بتوانند با آن به‌راحتی به معاملات و تبادل ارزها بپردازند. زیرا، با نوسانات شدید دارایی‌ها دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم، این امر بسیار دشوار بود.

تتر
خرید و فروش آسان تتر در بیت‌پین
  • معامله بیش‌از ۳۰۰ کوین دیگر
  • دریافت وام و اعتبار معاملاتی
  • سرعت بالا در تکمیل سفارشات
  • بات‌های معامله‌گر متنوع
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته
خرید تتر

در نتیجه، راه‌حل تتر، ایجاد پگ قیمت با دلار آمریکا با نسبت 1:1 بود تا این ارز دیجیتال بتواند مانند دلار آمریکا، اما در بستر بلاک چین برای هرگونه امور معاملاتی استفاده شود. بر خلاف سایر رمزارزها که ثبات قیمت نداشته و نمی‌توانستند واحدی برای تبادل ارزهای دیجیتال باشند.

همان‌گونه که از تاریخچه و هدف ایجاد این دو ارز دیجیتال پیداست، ارز دیجیتال بیت کوین تفاوت بسیار زیادی با استیبل کوین تتر دارد. این تفاوت‌ها چه در سازوکار و هدف راه‌اندازی و چه در کاربرد آنها خلاصه می‌شوند که در ادامه مقاله به‌تمامی آنها اشاره می‌کنیم.

نام بیت کوین تتر
کاربرد ذخیره ارزش ارز پایه معاملات
فناوری بلاک چین اختصاصی دارد بلاک چین اختصاصی ندارد
نوسانات بالا تقریباً بدون نوسان
ویژگی‌ها پولی سخت و غیر‌متمرکز استیبل کوین پگ شده با دلار آمریکا
عرضه توکن 21 میلیون توکن نامحدود

تفاوت کاربردهای تتر با بیت کوین

اگر بخواهیم مستقیماً به سراغ بررسی تفاوت‌های میان تتر و بیت کوین برویم، اولین نکته در کاربرد آنها خلاصه می‌شود. ارز دیجیتال بیت کوین، به‌عنوان اولین رمزارز بازار کریپتو که تحول بزرگی در دنیای اقتصاد ایجاد کرده است، جهت ذخیره ارزش برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود. درحالی‌که ارز دیجیتال تتر، به‌عنوان استیبل کوین پگ شده با دلار آمریکا، برای انجام معاملات و خریدوفروش رمزارزها کاربرد دارد.

در واقع، استیبل کوین تتر بر خلاف سایر ارزهای دیجیتال، ثبات قیمت داشته (به دلیل پگ شدن با دلار آمریکا) و از این جهت گزینه بهتری برای انجام معاملات است.

مقایسه تتر و بیت کوین

البته در کشور ایران و به خاطر نوسانات قیمت دلار، تتر به گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری و ذخیره ارزش سرمایه تبدیل شده است. بااین‌حال، کاملاً بدیهی است که ارز دیجیتال بیت کوین، به‌عنوان پولی سخت، برای سرمایه‌گذاری مناسب بوده و استیبل کوین تتر، برای معاملات ارز دیجیتال، خریدوفروش آنها و حفظ ارزش پول برای سرمایه‌گذاری کاربرد دارد.

میزان موجودی بیت کوین در مقابل تتر

از دیگر تفاوت‌های بیت کوین در مقابل تتر، می‌توانیم به میزان موجودی آنها اشاره کنیم. بیت کوین، بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار کریپتو، تنها 21 میلیون عرضه حداکثری دارد که تا زمان‌نگارش این مقاله بیش از 19.7 میلیون آن در گردش قرار گرفته است.

  • به زبانی ساده، از ارز بیت کوین تنها 21 میلیون کوین وجود خواهد داشت و پس از استخراج و در گردش قرارگرفتن این مقدار، دیگر بیت کوین جدیدی تولید نمی‌شود. عرضه محدود بیت کوین و کاهش نمایی پاداش بلاک هر چهار سال که به نام هاوینگ شناخته می‌شود، این دارایی را به پولی سخت بدل کرده است.
  • از جهتی دیگر، تتر به‌عنوان استیبل کوینی باهدف تسهیل خریدوفروش ارزهای دیجیتال در هر گونه پلتفرم معاملاتی متمرکز و غیرمتمرکز، عرضه حداکثری ندارد و مقدار توکن‌های USDT به نسبت وثیقه دلاری و پشتوانه در نظر گرفته شده از سوی کمپانی Tether مینت یا ضرب می‌شود.
دانلود دوازدهمین ماهنامه دامیننس

یک سال با دامیننس؛ سفری پر از تجربه و یادگیری

    تفاوت نوسانات قیمت بیت کوین و تتر

    ارز دیجیتال بیت کوین و تتر، حتی از لحاظ نوسانات قیمت نیز با یکدیگر تفاوت بارزی دارند. بیت کوین به‌عنوان کلاس دارایی مناسب برای سرمایه‌گذاری بلندمدت که قادر به ذخیره ارزش است، بدون شک دارای نوسانات قابل‌توجهی است.

    در تصویر زیر، تغییرات مارکت کپ بیت کوین و تتر را از تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۲۱ تا زمان نگارش این مقاله آورده‌ایم. همانطور که می‌بینید، تتر در این مدت حدود ۴۶۵٪ رشد مارکت کپ را تجربه کرده، درحالی‌که بیت کوین رشدی ۹۹٫۵٪ را ثبت کرده است.

    در این تصویر به خوبی می‌بینید که در جریان روند نزولی سال ۲۰۲۲، تغییرات مارکت کپ بیت کوین برای یک مدت بیش از ۸ ماهه منفی بود.

    مقایسه تغییر مارکت کپ بیت کوین و تتر

    از طرفی دیگر، استیبل کوین تتر که باید پگ قیمت خود را با دلا آمریکا حفظ کند، نوسانات بسیار ناچیزی دارد و طبق مکانیزم پگ نرم و سخت، سطح قیمت 1 دلار را حفظ می‌کند.

    لازم به ذکر است که این حفظ قیمت 1 دلار به معنی وجودنداشتن هیچ‌گونه نوسان در قیمت Tether نیست؛ زیرا این ارز دیجیتال می‌تواند در صورت دی پگ شدن یا ازدست‌دادن پگ قیمت خود، نوسانات جزئی را در بازه 2 درصد حفظ کند. این نوسانات می‌تواند باعث رشد قیمت تتر (بالای 1 دلار) وهمچنین باعث ریزش قیمت آن ( زیر 1 دلار) شود که هرگونه انحراف از قیمت 1 دلار، به عنوان دی پگ شناخته می‌شود.

    فرق تتر با بیت کوین در شبکه بلاک چین و فناوری

    فرق دیگر تتر با ارز دیجیتال بیت کوین در شبکه بلاک چین و فناوری مورداستفاده در شبکه آنها خلاصه می‌شود. ارز دیجیتال بیت کوین، همان‌طور که در قبل اشاره کردیم از اجماع اثبات کار استفاده می‌کند که در آن، ماینرها با استفاده از سخت‌افزار خود به نام ASIC، در ازای حل‌کردن پازل اثبات کار که با تابع هش رمزنگاری می‌شود، بلاک‌های جدید را ایجاد و بیت کوین‌های جدید را به‌عنوان پاداش به عرضه در گردش اضافه خواهند کرد.

    استیبل کوین تتر، از جهاتی دیگر از فناوری دیگری در بلاک چین استفاده می‌کند. این ارز دیجیتال در ابتدا روی بلاک چین بیت کوین از طریق پروتکل اومنی (Omni Layer) پیاده‌سازی شده بود، اما رفته رفته به بلاک چین‌های دیگری مثلا تریوم، ترون، بایننس اسمارت چین و تون هم منتقل شد.

    این ارز دیجیتال روی هر شبکه بلاک چینی امروزی که در لیست پشتیبانی خود قرار داده، استیبل کوین خود را منتشر کرده و برای آن ذخایری در نظر می‌گیرد. علاوه‌بر‌این، از الگوریتم اثبات ذخایر (Proof-of-Reserve) استفاده می‌کند تا نشان دهد در ازای هر USDT منتشر شده، معادل آن یا بیشتر ذخایر نقدی را در اختیار دارد.

    ریسک‌های احتمالی تتر و بیت کوین

    ارز دیجیتال تتر و بیت کوین که به‌عنوان بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری شناخته می‌شوند، برای هر سرمایه‌گذار می‌توانند ریسک‌های احتمالی به وجود آورند. در واقع، اگر تنها به ویژگی‌های این ارزهای دیجیتال نگاه کنیم و ریسک‌های موجود را در نظر نگیریم، نیمه پر لیوان را نادیده گرفته‌ایم.

    با این تفاسیر، برای آشناشدن با ریسک‌های حال حاضر این رمزارزهای محبوب، در بخش زیر به‌صورت مجزا به ریسک‌های هر یک اشاره می‌کنیم که توجه به آن خالی‌ازلطف نیست.

    ریسک‌های ارز دیجیتال تتر

    • احتمال بروز دی پگ تتر و کاهش ارزش دارایی
    • فریز شدن تتر در صورت فعالیت غیرقانونی و مشکوک
    • محور تمرکز زیاد ارز دیجیتال تتر به دلیل قانون‌گذاری‌ها
    • مسدودشدن دارایی در صورت فعالیت در صرافی‌های بین‌المللی برای ایرانیان

    ریسک‌های بیت کوین

    • نوسانات قیمت قابل‌توجه در کوتاه‌مدت
    • احتمال متحمل شدن ضرر در صورت نداشتن برنامه‌ای مشخص برای سرمایه‌گذاری
    • پرداخت کارمزد بالای شبکه در صورت آشنا نبودن با مدیریت UTXOها

    کدام یک به‌عنوان ارز پایه معاملاتی مناسب است؟

    اگر به دنبال دارایی مناسب بین تتر و بیت کوین برای انتخاب به‌عنوان ارز پایه معاملاتی هستید، تتر گزینه مناسب‌تری است. این ارز دیجیتال که نوعی استیبل کوین است، دارای ثبات قیمت بوده و برای معامله ارزهای دیجیتال و انواع رویکردهای معاملاتی مزیت بیشتری دارد.

    از جهتی دیگر، ارز دیجیتال بیت کوین برای سرمایه‌گذاری بلندمدت به‌خصوص برای خریدوفروش پلکانی، بهترین گزینه حال حاضر است. این ارز دیجیتال به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین رمزارز بازار، به نسبت سایر ارزهای دیجیتال ریسک کمتر و بازده بلندمدت بهتری دارد.

    مزایا و معایب خرید تتر و خرید بیت کوین

    خرید تتر و بیت کوین، اگر کمی واقع‌بین باشیم، در کنار مزایای متعدد، معایبی هم دارد. اگر به‌صورت روزانه قیمت تتر و قیمت بیت کوین را چک می‌کنید و قصد خرید این ارزهای دیجیتال را دارید، مطالعه بخش زیر را به شما توصیه می‌کنیم.

    مزایا و معایب خرید تتر

    • جمع‌آوری نقدینگی برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال
    • امکان انجام تراکنش‌های بلاک چینی امن با رعایت حریم خصوصی
    • انجام معاملات ارزهای دیجیتال و استفاده در پروتکل‌های دیفای (DeFi)
    • ثبات قیمت نسبت به سایر ارزهای دیجیتال و توانایی حفظ ارزش پول در کشورهایی مانند ایران
    • پشتیبانی تتر در بسیاری از کیف پول‌های ارز دیجیتال
    • انتقاد گسترده به ارز دیجیتال به دلیل محور تمرکز
    • ارائه‌ندادن بازده سرمایه‌گذاری ایدآل به نسبت سایر پول‌های سخت مانند طلا و بیت کوین
    • محدودیت انتشار توکن به‌صورت مستقیم برای کشورهای در لیست تحریم مانند ایران 

    مزایا و معایب ارز دیجیتال بیت کوین

    • پولی سخت و کلاس دارایی باارزش در بازارهای مالی
    • شبکه‌ای بسیار ایمن و کاملاً غیرمتمرکز
    • شفافیت بالای بلاک چین و اجماع قدرتمند اثبات کار
    • نداشتن محور تمرکز درونی مانند اثبات سهام (POS) و سایر اجماع‌ها
    • ریسک کمتر برای سرمایه‌گذاری نسبت به سایر آلتکوین‌ها
    • پرداخت کارمزد شبکه بالا درصورتی‌که با سازوکار ممپول و تراکنش‌ها در کیف پول بیت کوینی خود آشنا نباشید.
    • ریسک برای سرمایه‌گذاری به‌عنوان دارایی پایه ریسک‌پذیر
    • عدم پشتیبانی از سایر شبکه‌های بلاک چینی که به نظر برخی فعالان چندان مناسب نیست.

    کلام پایانی

    ارز دیجیتال تتر و بیت کوین، همیشه از اولین رمزارزهایی هستند که تازه‌واردان در بازار کریپتو باید با آنها آشنایی کاملی داشته باشند. در این مقاله به تفاوت‌های میان این دو ارز دیجیتال مهم و ارزشمند در بازار اشاره کردیم. امیدواریم که با مطالعه این مقاله اطلاعات مهمی کسب کرده باشید.

    نظر شما درباره بیت کوین و تتر چیست؟ شما کدام ارز دیجیتال را بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری می‌دانید؟ به نظر شما کدام ارز دیجیتال جهت سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش دارایی برای ایرانیان بهترین گزینه است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

     سؤالات متداول

    • مهم‌ترین فرق تتر با بیت کوین در چیست؟

    مهم‌ترین فرق تتر با بیت کوین در کاربرد آنها خلاصه می‌شود. ارز دیجیتال بیت کوین به‌عنوان حفظ ارزش برای سرمایه‌گذاری و تتر، به‌عنوان استیبل، برای ارز پایه معاملاتی مناسب هستند.

    • آیا نگهداری تتر و بیت کوین در یک کیف پول ممکن است؟

    بله امروزه بسیاری از کیف پول‌ها از دو ارز دیجیتال تتر و بیت کوین پشتیبانی می‌کنند. با این حال، ذخیره بیت کوین در کیف پول‌ها بیت کوینی، چه برای حفظ حریم خصوصی و چه برای امنیت بیشتر، گزینه بهتری است.

    • بین بیت کوین و تتر کدام‌یک برای خرید مناسب است؟

    برای کاربرانی که قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت و ذخیره ارزش را در پولی سخت دارند، بیت کوین و برای کاربرانی که قصد ذخیره ارزی برای ایفای کاربرد جهت ارز پایه معاملات و حفظ ارزش پول را دارند، تتر گزینه مناسب‌تری است.

    محمد رجبی

    محمد رجبی

    من چند سالی هست که محقق بیت کوین‌ام و فکر می‌کنم بیت کوین، تنها تلاش موفق بشر برای دستیابی به آزادی مالی خواهد بود.

    مطالب نویسنده
    اشتراک گذاری:
    دیدگاه‌ها
    در پاسخ به دیدگاه کاربر