ارز دیجیتال لیستا دائو (Lista DAO)؛ نوآوری در حوزه وام‌دهی (lending)

تاریخ: 24 مرداد 1403
زمان مطالعه:  11 دقیقه
پروژه لیستا دائو چیست؟

ارز دیجیتال لیستا دائو (Lista DAO) از جدیدترین پروژه‌های حوزه دیفای (DeFI) به شمار می‌رود که به دنبال ایجاد نوآوری در بازار ارزهای دیجیتال است. در مقاله امروز از دانشنامه آلت کوین‌ها از آکادمی بیت پین قصد معرفی پروژه لیستا دائو را داریم که در کنار معرفی کامل پروژه، به کاربردها، ویژگی‌ها و نحوه استفاده از این پلتفرم دیفای به زبانی ساده اشاره می‌کنیم.

برای آشنایی با این پروژه جدید در حوزه وام‌دهی با ما همراه باشید.

لیستا دائو (Lista DAO) چیست؟

لیستا دائو (Lista DAO)، در یک کلام یک پروتکل وام‌دهی با ویژگی منبع‌باز است که به کاربران حوزه دیفای، در ازای وثیقه‌گذاری ارزهای دیجیتال اعم از استیبل کوین‌ها، اتریوم (ETH)، بایننس کوین (BNB)، بازدهی خوبی پرداخت کرده و استیبل کوین غیرمتمرکز خود به نام lisUSD را وام می‌دهد.

این پروتکل وام‌دهی، مانند ارز دیجیتال میکر دائو (MKR)، با مدل اقتصادی بیش وثیقه‌گذاری (Over Collateralized) و پوزیشن‌های بدهی تضمین شده (CDP) کار کرده و در ازای وثیقه‌گذاری دارایی‌های دیجیتال، استیبل کوین غیرمتمرکز خود را برای کاربران ضرب یا تولید می‌کند.

پلتفرم Lista DAO، طبق این مدل اقتصادی، از دو توکن بومی خود LISTA و استیبل کوین lisUSD برای ارائه امکانات خود استفاده کرده و در حال حاضر از وثیقه‌گذاری دارایی دیجیتال، وام‌دهی و استقراض، ییلد فارمینگ، استیکینگ و لیکوئید استیکینگ نیز پشتیبانی می‌کند.

نام لیستا دائو (Lista DAO)
نماد توکن LISTA
بلاک چین بایننس اسمارت چین(BSC)
حوزه فعالیت وام‌دهی و استقراض، لیکوئید استیکینگ
وب‌سایت https://lista.org/

این پروتکل غیرمتمرکز، از استیبل کوین جدید خود با نام Destablecoin رونمایی کرده است که بر خلاف سایر استیبل کوین‌های الگوریتمی و متمرکز، در کنار ثبات قیمت بهتر، محور متمرکز نبودن را به شیوه‌ای بهینه‌تر ارائه می‌کند.

در نتیجه، این پروژه مانند میکر دائو، با قراردادهای هوشمند (Smart Contract) و دارایی وثیقه شده از سوی کاربران، استیبل کوین بومی خود را نشر و وارد گردش می‌کند که قیمت آن با دلار آمریکا نسبت 1:1 داشته و قیمت آن توسط الگوریتم‌های پگ نرم حفظ می‌شود.

معرفی توکن LISTA 

ارز دیجیتال LISTA، توکن بومی پلتفرم دیفای لیستا دائو به شمار می‌رود که در شبکه BNB و با استاندارد BEP-20 راه‌اندازی شده است. این توکن که به‌عنوان یکی از پایه‌های اساسی پلتفرم فعالیت می‌کند، در پروژه لیستا دائو کاربرد بسیاری داشته و در بسیاری از بخش‌های این پروژه می‌تواند برای افزایش بازدهی مورداستفاده قرار گیرد.

توکنومیک LISTA

توکنومیک LISTA

  • این توکن بومی با عرضه حداکثری 1 میلیارد توکن به بازار عرضه شده و تا زمان نگارش این مقاله نزدیک به 230 میلیون از آن در گردش قرار گرفته است.
  • توکن LISTA که نقش کاربردی و حاکمیتی (Governance Token) دارد، تا به امروز ارزش مارکتی بالغ بر 84 میلیون داشته و طبق اعلام رسمی پروژه، بخشی از عرضه آن در سه فاز ایردراپ و بین کاربران وفادار پروژه تقسیم می‌شود.

کاربردهای توکن LISTA در پلتفرم لیستا دائو

توکن بومی LISTA، دارای کاربردهای متعددی است که بر خلاف بسیاری از پروتکل‌های وام‌دهی، امکان استفاده از آن در کنار سایر ارزهای دیجیتال برای وام‌دهی، استقراض، ییلد فارمینگ، لیکوئید استیکینگ و… وجود دارد.

دانلود دوازدهمین ماهنامه دامیننس

یک سال با دامیننس؛ سفری پر از تجربه و یادگیری

    استیکینگ (Staking)

    از اولین کاربردهای توکن بومی LISTA در پروتکل وام‌دهی لیستا DAO، استیکینگ و کسب سود است. در این پروتکل غیرمتمرکز، کاربران می‌توانند به‌راحتی با اتصال کیف پول خود، توکن‌های LISTA را استیک کرده و به مقدار توکنی که در دوره‌های زمانی قفل می‌کنند، پاداش استیکینگ دریافت کنند.

    این مقدار دارایی استیک شده علاوه بر ایجاد بازدهی مناسب، به‌عنوان استخر نقدینگی به ثبات استیبل کوین بومی این پروژه (lisUSD) نیز کمک کرده و سایر دارایی‌های وثیقه شده کاربران به‌صورت BNB نیز در حفظ پگ قیمت این استیبل کوین نقش مهمی ایفا می‌کنند.

    نقش حاکمیتی

    از دیگر کاربردهای توکن بومی LISTA، ایفای نقش حاکمیتی آن و ایجاد حق رأی در تغییرات پروژه است. در این پروژه کاربران به هر مقدار که از این توکن در سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) پروژه واریز کنند، حق رأی برای ایجاد تغییرات و تصمیم‌گیری‌ها کسب خواهند کرد که به حفظ کنترل غیرمتمرکز پروژه در بین کاربران کمک بزرگی می‌کند.

    در این پروتکل غیرمتمرکز، از توکن بومی LISTA می‌توان برای مشارکت در DAO استفاده کرد که در ازای توکن‌های سپرده‌گذاری شده با نسبت 1:1، توکنی به نام veLISTA برای کاربران ضرب می شود. این توکن مشتق شده در دائو، حتی با وجود نسبت 1:1، با سپرده گذاری بلند‌مدت‌تر دارایی در پروتکل، به مقدار بیشتری برای کاربران ضرب می‌شود که روند آن به‌صورت زیر است:

    • یک عدد توکن LISTA استیک شده در طول یک هفته = یک عدد توکن veLISTA
    • یک عدد توکن LISTA استیک شده در طول 20 هفته = 20 عدد توکن veLISTA
    •  یک عدد توکن LISTA استیک شده در طول 52 هفته = 52 عدد توکن veLISTA

    پس کاملاً بدیهی است که هرچه مقدار دارایی و مدت‌زمان سپرده‌گذاری آن بالاتر باشد، توکن‌های مشتق شده بیشتر و در نتیجه حق رأی به‌مراتب بیشتر خواهد بود. یادتان باشد که در این پروتکل برای بازپس‌گیری دارایی یا بازخرید قرارداد نیاز به بازگرداندن توکن‌های مشتق شده veLISTA دارید.

    ویژگی‌های کلیدی لیستا دائو

     لیستا دائو، به‌عنوان پروژه‌ای ارزشمند در حوزه دیفای، دارای ویژگی‌های کلیدی متعددی است که بسیاری از این ویژگی‌ها برگرفته از قابلیت‌های متنوع این پروژه در راستای ایجاد بازدهی برای کاربران ارزهای دیجیتال است.

    لیکوئید استیکینگ

    لیکوئید استیکینگ که به‌عنوان محصول اصلی این پروژه غیرمتمرکز برای کاربران در دسترس قرار گرفته است، از بهترین ویژگی‌های این برنامه غیرمتمرکز در شبکه بلاک چینی BNB  به شمار می‌رود. در بخش لیکوئید استیکینگ، کاربران با سپرده‌گذاری توکن BNB، توکن مشتق شده لیکوئید استیکینگ (LSD Token) به نام slisBNB را دریافت می‌کنند.

    لیکوئید استیکینگ در لیستا دائو

    پس از دریافت این توکن، کاربران می‌توانند به‌راحتی با مراجعه به صرافی‌های غیرمتمرکز (DEXs)، پروتکل‌های وام‌دهی و استقراض، استخرهای نقدینگی و غیره، از آن برای بازدهی بیشتر استفاده کرده و پس از پایان مهلت قفل‌شدن دارایی، با بازگرداندن توکن‌ها، قرارداد لیکوئید استیکینگ خود را بازخرید کنند.

    در پروسه لیکوئید استیکینگ این پروتکل، کاربران با دریافت توکن slisBNB می‌توانند در بخش پل (Bridge) لیکوئید استیکینگ بدون پرداخت هیچ‌گونه کارمزد، این توکن را در شبکه BNB به شبکه اتریوم یا بالعکس از شبکه اتریوم به زنجیره BSC منتقل کنند.

    لازم به ذکر است که نسبت دریافت توکن لیکوئید استیکینگ slisBNB در این پروژه یک‌به‌یک نبوده و کاربران برای دریافت هر توکن slisBNB نیاز به سپرده‌گذاری 1.02 عدد BNB دارند. در این بخش میزان سود پرداختی به کاربران 2 درصد (به صورت APR) است که کاربران می‌توانند علاوه بر این سود، از توکن‌های لیکوئید استیکینگ دریافتی خود در پروتکل لیستا دائو یا سایر پروتکل‌های دیفای برای افزایش بازدهی استفاده کنند.

    وام‌گرفتن

    این پروتکل برای ایجاد بازدهی مناسب و تعریف رویکردی غیرمتمرکز در حوزه وام‌دهی، استیبل کوین lisUSD را در ازای وثیقه‌گذاری ارزهای دیجیتال مانند اتریوم، بایننس کوین، slisBNB، BTCB، wBETH ضرب می‌کند که نوعی استیبل کوین پگ شده با دلار آمریکا با وثیقه ارزهای دیجیتال است.

    بخش وام‌دهی یا استقراض استیبل کوین lisUSD، همان‌طور که در توضیحات پروژه بدان اشاره شد، از پوزیشن‌های موقعیت بدهی (CDP) استفاده می‌کند که کاربران با وثیقه‌گذاری دارایی‌های مختلف، می‌توانند استیبل کوین بومی این پروتکل را ضرب کرده و از آن در بخش‌های مختلف پروژه برای دریافت بازدهی بیشتر استفاده کنند.

    وام‌دهی در این پروتکل که طبق مکانیزم بیش وثیقه‌گذاری است، از نسبت وثیقه 110- 200 درصدی پشتیبانی می‌کند. به این معنی که برای دریافت هر استیبل کوین lisUSD به ارزش یک دلار، نیاز به وثیقه حداقل 1.10 دلار از ارز دیجیتال BNB، ETH و سایر ارزهای دیجیتال دارید.

    این نسبت از حداقل 110 درصد آغاز شده و تا 200 درصد برای کاهش ریسک قابل پشتیبانی است. در نتیجه کاربران می‌توانند به نسبت دارایی خود از نسبت‌های متناسب برای ایجاد قراردادهای موقعیت بدهی وثیقه شده استفاده کرده و این استیبل کوین را دریافت کنند.

    بااین‌وجود، این میزان درصد وثیقه موردنیاز برای تمامی ارزهای دیجیتال قابل پشتیبانی در پروتکل، یکسان نیست. برای آشنایی بیشتر شما با این نسبت، در بخش زیر به نسبت وثیقه هر ارز دیجیتال در پروتکل لیستا دائو اشاره می‌کنیم:

    نسبت وثیقه موردنیاز برای تولید استیبل کوین lisUSD در پروتکل:

    • توکن ETH در شبکه اتریوم: 110 درصد
    • بایننس کوین: 150 درصد
    • توکن ETH در زنجیره هوشمند بایننس: 150 درصد
    • توکن slisBNB در شبکه زنجیره هوشمند بایننس: 150 درصد
    • توکن wBETH در شبکه زنجیره هوشمند بایننس: 150 درصد
    • توکن BTCB در شبکه زنجیره هوشمند بایننس: 150 درصد

    لازم به ذکر است که در این پروتکل، توکن LISTA را نمی‌توان به‌عنوان وثیقه جهت دریافت وام استفاده کرد. بااین‌وجود، کاربران می‌توانند با سپرده‌گذاری دارایی خود در قرارداد‌های استیک DAO، توکن veLISTA دریافت کرده و پیشنهادی مبتنی بر استفاده از این توکن برای ایجاد استیبل کوین liUSD ارسال کنند.

    در صورتی که این پیشنهاد، با اکثریت آرا تأیید شود، کاربر می‌تواند از این توکن به‌عنوان وثیقه استفاده کرده و آن را به مقدار دلخواه ضرب یا تولید کند.

    ییلد فارمینگ

    ییلد فارمینگ از مهم‌ترین بخش‌های پروژه Lista DAO به شمار می‌رود که کاربران با استیکینگ توکن LISTA در استخرهای نقدینگی در ازای مقدار توکنی که به اشتراک می‌گذارند، سود مناسبی دریافت می‌کنند. این میزان دارایی قفل شده در استخر نقدینگی، علاوه بر ایجاد سود برای کاربران، به‌عنوان نقدینگی موردنیاز برای ثبات استیبل کوین lisUSD مورداستفاده قرار می‌گیرد.

    ییلد فارمینگ در Lista DAO

    در این بخش کاربران با قفل‌کردن توکن LISTA به مدت 52 هفته، می‌توانند تا 120 درصد سود دریافت کنند که گزینه‌ای بسیار سودآور برای دارندگان این توکن بومی به شمار می‌رود. زیرا، در کنار ایجاد سود برای آنها، نقدینگی مناسبی هم برای پروتکل فراهم می‌شود.

    بررسی توکنومیک ارز دیجیتال لیستا دائو

    در این بخش برای پوشش اهداف پروژه لیستا دائو و توکن بومی آن، به توکنومیک و نحوه توزیع توکن اشاره می‌کنیم.

    توکنومیک ارز دیجیتال لیستا دائو

    • 10 درصد برای مگادراپ بایننس (Binance Megadrop)
    • 10 درصد برای ایردراپ پروژه
    • 19 درصد برای سرمایه‌گذاران و مشاوران پروژه
    • 3.5 درصد برای تیم پروژه
    • 40 درصد برای جامعه پروتکل
    • 8 درصد برای خزانه دائو و تصمیمات آن
    • 9.5 درصد برای اکوسیستم پروژه و استراتژی رشد

    این پروژه در زمان‌نگارش این مقاله، در حال راه‌اندازی رویداد سوم از ایردراپ خود است که در آن به کاربران وفادار این پروتکل، در ازای فعالیت و تعامل با بخش‌های مختلف پروژه، توکن LISTA را به‌صورت رایگان اهدا خواهد کرد. برای شرکت در این رویداد، تنها کافی است در صفحه اصلی وب‌سایت، به بخش CAC مراجعه کرده و شرایط آن را مطالعه کنید.

    آینده ارز دیجیتال لیستا دائو چگونه پیش‌بینی می‌شود؟

    ارز دیجیتال لیستا دائو، با وجود ارائه قابلیت‌های بسیار کاربردی و ویژه در حوزه دیفای، به عقیده برخی از طرفداران حوزه امور غیرمتمرکز DeFi، آینده درخشانی دارد که تا به امروز پیش‌بینی‌های مختلف درباره این پروژه در فضاهای اجتماعی از منظر تحلیل فاندامنتال ارائه شده است.

    این پروژه که از کلیدی‌ترین پروتکل‌های دیفای در شبکه BNB به شمار می‌رود، بدون شک با عملکرد و فعالیت این زنجیره بلاک چینی در ارتباط بوده و هر چه کاربران بیشتری از طریق این پلتفرم به این زنجیره اضافه شوند، آینده درخشان‌تری برای شبکه BNB و پروژه لیستا دائو در انتظار است.

    بااین‌وجود، آنچه که برای تخمین این آینده اهمیت بسیار زیادی دارد، فعالیت پروتکل و توانایی آن برای جذب کاربر و ایجاد راه‌حل‌هایی بهینه در حوزه دیفای است؛ زیرا، بسیاری از امکانات این پروتکل در سایر پروژه‌های مبتنی بر شبکه اتریوم وجود داشته و رقابت در حوزه دیفای با درنظرگرفتن حضور پروژه‌های جدید بسیار سخت‌تر شده است.

    با تمامی این اوصاف، لیستا دائو، پروژه‌ای بسیار نوپا بوده و با وجود راه‌اندازی این پروتکل در سال 2024، جای آزمون و خطای بسیاری دارد تا بتواند جای خود را در بین کاربران دیفای مستحکم کرده و جامعه Lista DAO را گسترش دهد.

    در نتیجه، آینده ارز دیجیتال لیستا دائو، در گرو رشد کاربران و گسترش کاربردهای پروتکل به سایر شبکه‌ها بوده و زمانی که این پروژه بتواند از لحاظ ارزش کل قفل شده (TVL) و تعداد کاربران، در بین پروژه‌های مطرح دیفای قرار گیرد، به‌تبع آن ارزش توکن بومی آن نیز افزایش قابل‌توجهی خواهد یافت.

    کلام پایانی

    ارز دیجیتال لیستا دائو، از جدیدترین پروژه‌های حوزه دیفای در سال 2024 است که با فناوری و امکانات متنوع خود اعم از روش‌های مختلف استیکینگ و استراتژی‌های نقدینگی در زنجیره بایننس چین، توانسته است توجه بسیاری از کاربران حوزه دیفای را به خود جلب کند.

    در این مقاله سعی کردیم که به پروژه بلاک چینی Lista DAO و هر آنچه که باید درباره آن بدانید، اشاره کنیم. امیدواریم که بتوانید بهترین تجربه کاربری را در زمان استفاده از این پلتفرم غیرمتمرکز ثبت کنید.

    حال نوبت نظرات شما عزیزان است. آیا تابه‌حال از پروتکل غیرمتمرکز لیستا دائو استفاده کرده‌اید؟ شما این پروژه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا این پروژه می‌تواند شاهد رشد قیمت مناسبی در سال 2024 باشد؟ نظرات خود را برای ما در بخش زیر بنویسید.

    سؤالات متداول

    • ارز دیجیتال لیستا دائو چیست؟

    لیستا دائو(Lista DAO)، پروتکل نقدینگی در ارز دیجیتال با ویژگی منبع‌باز است که به کاربران حوزه دیفای، در ازای وثیقه‌گذاری ارزهای دیجیتال اعم از استیبل کوین‌ها، اتریوم و بایننس کوین بازدهی خوبی پرداخت کرده و به‌عنوان پروتکل وام‌دهی غیرمتمرکز، استیبل کوین غیرمتمرکز خود به نام lisUSD را وام می‌دهد.

    • پروژه Lista DAO روی چه شبکه‌های بلاک چینی کار می‌کند؟

    پروژه Lista DAO در زنجیره بلاک چینی بایننس اسمارت چین (BSC) راه‌اندازی شده و در آن فعالیت می‌کند. با این حال در این پروتکل امکان استفاده از سایر ارزهای دیجیتال در زنجیره‌های بلاک چینی دیگر وجود دارد.

    • توکن LISTA چیست؟

    ارز دیجیتال LISTA، توکن بومی پلتفرم دیفای لیستا دائو به شمار می‌رود که در شبکه BNB با استاندارد BEP-20 راه‌اندازی شده است.

    • چگونه می‌توان در ایردراپ لیستا دائو شرکت کرد؟

    کاربران برای دریافت آن باید با تمامی بخش‌های پروژه اعم از استیک توکن، نشر استیبل کوین lisUSD، شرکت در DAO و… در تعامل باشند.

    محمد رجبی

    محمد رجبی

    من چند سالی هست که محقق بیت کوین‌ام و فکر می‌کنم بیت کوین، تنها تلاش موفق بشر برای دستیابی به آزادی مالی خواهد بود.

    مطالب نویسنده
    اشتراک گذاری:

    مطالب مشابه

    ارز دیجیتال سان داگ (Sundog)‌؛ میم کوینی جدید در شبکه ترون 

    ارز دیجیتال سان داگ، به‌عنوان جدیدترین میم کوین با لوگوی سگ...

    بازی WATbird؛ جذاب‌ترین بازی وب 3 بر بستر تلگرام

    بازی WATbird، از جدیدترین بازی‌های وب 3 بر بستر تلگرام به...

    ارز دیجیتال ویزدومایز چیست؟ اعجاز هوش مصنوعی در معاملات

    پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به‌اندازه‌ای در دنیای کریپتو...

    دیدگاه‌ها
    در پاسخ به دیدگاه کاربر