ابتدای سال جدید میلادی بود که کمکم هیاهوی پیرامون بازی نات کوین بالا گرفت و خبرهایش به سرعت گوش به گوش در حال پخش شدن بود. کانالهای تلگرامی بزرگ با تیترهای زرد و دروغ مردم را به این بازی دعوت میکردند؛ آن هم با وعدههای درآمد و پولدار شدن یا دروغهایی مثل «پاول دوروف هم ازش حمایت کرده» و …، درصورتی که اینطور نبود. برخی مردم ساده و زودباور هم به این شایعات دامن زدند و هیچ فردی هم به خودش زحمت این را نداد تا بررسی کند آیا واقعا این وعدهها و خبرها درست هستند یا نه؟
علت پیدایش نات کوین
تیم TON هدفی را برای خود مشخص کرده است: «آموزش (آنبورد کردن) حداقل 30 درصد از کاربران تلگرام برای استفاده از بلاک چین TON، تا سال 2028» و به نظر میرسد که برای رسیدن به این هدف، دست به هر اقدامی میزند. نات کوین و اوپن لیگ درحال حاضر 2 برنامهای هستند که در این شبکه اجرا شدند و حتما درآینده نیز برنامههای بیشتری معرفی خواهند شد.
تقریبا 1 ماه تمام، ابعاد مختلف این پروژه را بررسی و از هر زاویهای به آن نگاه کردم؛ تنها یک مورد به ذهنم میرسید: نات کوین تنها ارزش تبلیغاتی دارد.
استراتژی تبلیغاتی بنیاد TON
بنیاد TON به طور مستقیم و غیرمستقیم اعلام کرده که استراتژی تبلیغاتی ما، بر اساس پتانسیل وایرالشدن (فراگیری – ویروسی) چیده میشود. به این معنی که هر پروژهای که راهاندازی میکنند، باید این پتانسیل را داشته باشد که وایرال و مانند ویروس دستبهدست شود. حالا با دانستن این موضوع، نات کوین را بررسی کنید. به نظر میآید که موفق بودند؛ جذب بیش از 22 میلیون کاربر در مدت زمان 1 ماه.
جذب این تعداد کاربر، دستاوری بسیار فوقالعاده است. همانطور که دیدیم، در اجرای استراتژی بسیار عالی عمل کردند و بازی بهسرعت بین کاربران تلگرام دستبهدست میچرخید، اما چه خصوصیاتی باعث وایرالشدن این بازی شد؟
روانشناسی
اولازهمه، بازی روانشناسی خیلی قوی ایجاد کرده بود. هیچ فردی نیست که از دیدن اعداد بزرگ خوشش نیاید؛ پس بازی کاری کرد که شما با انجامدادن مأموریتها، پاداشهایی با مقادیر زیاد دریافت کنید؛ البته که این پاداشهای بزرگ هم فعلاً فقط در حد عدد هستند و نه بیشتر!
مکانیزم بازی بسیار اعتیادآور ساخته شده است. اعتیاد برای کسب پاداش و امتیاز بیشتر. شما برای کسب امتیاز بیشتر، تا چه حد حاضرید پیش بروید؟ آیا به دوستان خود اطلاع نمیدهید؟ اگر کانال تلگرامی داشته باشید، از کاربران کانال خود دعوت به بازی کردن نمیکنید؟
شفاف نبودن
از همان روز اول که پروژه نات کوین اجرا شد، هیچ شفافیتی درباره آینده این بازی ارائه نشد. تنها پیامی کوتاه: Probably nothing. احتمالاً هیچی! این پیام بسیار هوشمندانه انتخاب شده، چرا که اگر پروژه موفقیتآمیز نباشد، ممکن است بگویند: «ما که گفتیم احتمالاً هیچی» و اگر پروژه موفق شود، باز هم بگویند: «ما گفتیم احتمالاً هیچی!»
بازی دستهجمعی
رقابت با دیگران همیشه جذاب بوده است؛ مخصوصاً رقابت گروهی. برخی افرادی که کانالهای پرجمعیتی داشتند، شروع به جمعکردن اعضای کانال در اسکواد خود کردند. انگار اسکواد بزرگتر و پرامتیازتر احساس قدرت و شاید پولدار شدن را به همه تزریق میکرد.
این بازی ساده، چگونه کاربران را به اکوسیستم TON میآورد؟
اوایل شروع بازی، باید با ضربهزدن روی سکه، 1 امتیاز 1 امتیاز جمع کنید، خستهکننده بهنظر میرسد. از چه راه آسانی میتوانیم سکه بیشتری بدست بیاوریم؟ انجام دادن مأموریتها. چه ماموریتی؟ عضو شدن در کانالها و گروههای تلگرامی اطلاعرسانی برخی از محصولات WEB3 ساختهشده در بلاکچین TON. در قدم اول اجباراً کاربران عضو کانالها و گروهها میشوند. درواقع با آن محصول آشنا میشوند.
بعد از اینکه مأموریتهای WEB3 تمام شد، به سراغ مأموریتهای ویژه میروند. این مأموریتها مستقیماً به محصولاتی اشاره دارند که توسط بنیاد TON و تلگرام ساخته شدهاند. برای مثال تلگرام پریمیوم، کیف پول Ton Space، شماره ناشناس تلگرام، یوزرنیم مینت شده در تلگرام، مینیاپهای تلگرام و … که برای انجامدادن برخی از این مأموریتها، باید محصولی را خریداری کرد.
وقتی بیشتر وارد جزئیات این مأموریتها میشوید و درباره آنها تحقیق میکنید. متوجه خواهید شد که قبلاً این محصولات رایگان یا ارزان بودند، اما امروز بسیار باارزش و گرانقیمت هستند. برای مثلاً انافتی Welcome to TON، رایگان به کاربرانی که مأموریتهای ساده ربات کامیونتی را انجام داده بودند، اهدا شد؛ اما امروز نزدیک به 3 میلیون تومان (16 تن) ارزش دارد. یا شمارههای ناشناس تلگرام که با قیمت 9 تن (در زمان خودش حدود 650 هزار تومان) عرضه شدند، امروزه حدود 165 تن (حدود 20 میلیون تومان) ارزش دارند.
کالکشن Welcome to TON
وقتی افراد تازهوارد با این اعداد روبهرو میشوند، با خودشان میگویند پس ما هم اینجا فعال باشیم، شاید از این جوایز و فرصتها به ما هم برسد، یا اصلاً شاید همین نات کوین پاداش خوبی به ما بدهد.
پس در مرحله اول کاربر با اکوسیستم آشنا میشود، در مرحله دوم و آشنایی بیشتر، علاقهمند میشود که در پزوژه باقی بماند تا جوایز را دریافت کند. به عبارتی در تمام مراحل، کاربر فقط در حال گشتوگذار در اکوسیستم TON خواهد بود.
ایجاد ارزش
بیاید با خودمان صادق باشیم، ضربهزدن روی صفحه گوشی، واقعاً ارزشی ایجاد نمیکند. به این معنی که نباید انتظار داشته باشیم بهخاطر ضربهزدن روی گوشی و کسب امتیاز، به ما پول زیادی پرداخت کنند. گفتن حرفهایی مثل: «بیتکوین هم اولش همینقدر مفت بود» فقط گولزدن خودمان است.
سخن پایانی
بنیاد TON همیشه ثابت کرده که برای کاربران وفادار و فعال، فرصتها و جوایزی را در نظر میگیرد، ولی نه جوایز معمولی! ممکن است امتیازات نات کوین به پول تبدیل نشوند، ولی در فرایند شرکت در باز، کاربران با محصولاتی آشنا خواهند شد که شاید پولساز باشند؛ درک و فهمیدن و استفاده از این فرصتها قطعاً نیاز به تمرکز و دقت زیادی دارد.
مگر همین شماها نبودید که میگفتید هیچ موقع نمیتونه همچین بازی ارزش پولی پیدا کنه ؟ خدا لعنتشون کنه که به حرف شما گوش کردم چنان ماین نکردم طی دو سال مشتری بیت پین هیچ خیری از صرافی شما ندیدم خدا لعنتتون کنه میدونید با زر زدن الکی باعث هزاران نفر شدید اسمتونو گذاشتید کارشناس ولی کارنشناس هم نیستید.
سلام رحمان عزیز
ما هیچوقت نگفتیم ارزش پیدا میکنه یا نمیکنه، اگر مطالب رو بررسی کنین، همیشه گفتیم هیچی معلوم نیست و منتظر اخبار تکمیلی از تیم نات کوین باشین.
این حرف پول نشدن مال 2 نفر دیگه بود که از مردم عذرخواهی کردن.