جشن تولد 5 سالگی ترون: رونمایی از پورت رایگان متاورس

تاریخ انتشار: 5 تیر 1402 | آخرین به‌روزرسانی: 4 شهریور 1402
زمان مطالعه:  2 دقیقه
جشن تولد 5 سالگی ترون: رونمایی از پورت رایگان متاورس

امروز پنج سال از راه‌اندازی شبکه اصلی ترون (TRON) می‌گذرد. در یک پست وبلاگی به مناسبت این رویداد، ترون دائو ماموریت جدیدی را برای این پروژه تعیین کرد: «ساخت یک پورت رایگان در متاورس.»

در پنج سالی که از راه‌اندازی آن می‌گذرد، شبکه ترون میزبان انواع برنامه‌های کاربردی مختلف بوده است – که شامل طیف وسیعی از دیفای، NFT، GameFi، Digital Identity (DID) و پروژه‌های دیگر است.

بلاک چین به‌اندازه‌ای موفق بوده که ترون دائو ادعا می‌کند که کاربران آن از 168 میلیون فراتر رفته است. در همین حال، داده‌های نانسن نشان می‌دهد که فعالیت شبکه ترون بسیار بیشتر از فعالیت‌های مشاهده شده در اتریوم است. در حالی که ترون به طور منظم بیش از 10 میلیون تراکنش در روز را تسهیل می‌کند، اتریوم حدود 1 میلیون تراکنش را پردازش می‌کند.

یکی از حوزه‌هایی که شبکه ترون محبوبیت خاصی در آن ثابت کرده است، استیبل‌کوین‌ها است. برای مثال، تتر (USDT) بر روی ترون بیشتر از هر زنجیره دیگری است. و در ماه مارس، ارزش کل تمام استیبل‌کوین‌های موجود در بلاک چین از 40 میلیارد دلار فراتر رفت.

پورت رایگان متاورس ترون

با نگاهی به آینده، ترون دائو قصد خود را برای تبدیل بلاک چین به یک پورت رایگان متاورس اعلام کرده است. اما این دقیقاً به چه معنی است؟

به طور سنتی، اصطلاح پورت آزاد به بندرهای ویژه‌ای اطلاق می‌شود که از معافیت‌های مالیاتی و مقررات مطلوب بهره‌مند هستند. آنها با حذف موانع تجارت، رشد را بیشتر می‌کنند.

جاستین سان، بنیانگذار ترون، در سخنرانی اخیر خود در کنفرانس سالانه خود در سوئیس، چشم‌انداز خود را برای یک پورت آزاد در متاورس بیان کرد.

سان به حضار در ژنو گفت:

آینده ترون همانند یک اقیانوس آبی پر جنب‌وجوش و پر از فرصت خواهد بود که در آن منابع مالی می‌تواند برای همه در جهان قابل دسترسی باشد.» او در ادامه بر تعهد ترون دائو به تمرکززدایی تاکید کرد.

مزایا و خطرات عدم تمرکز

ایده پشت پورت رایگان متاورس ترون ساده است. طرفداران این فناوری استدلال می‌کنند که می‌تواند شمول مالی را تقویت کند و معتقدند که تمرکززدایی بیشتر به کاربران این امکان را می‌دهد که نهادی مالی سنتی را دور بزنند.

برای مثال، ترون دائو تمرکز خود را روی استیبل کوین USDD گذاشته است. مانند همتای استیبل کوین غیرمتمرکز خود، دای، USDD نیز با انواع دارایی‌های کریپتویی وثیقه‌گذاری می‌شود. اینها عبارتند از بیت کوین، TRX و سایر استیبل‌کوین‌های وابسته به دلار.

ترون دائو پس از راه‌اندازی در سال گذشته اعلام کرد که USDD برای بازخرید، مدیریت یا ذخیره‌سازی به هیچ مؤسسه متمرکزی متکی نخواهد بود. اما این بدان معنا نیست که این توکن بدون منتقد است.

در دوران پس از فروپاشی Terra، بسیاری از کاربران با استیبل‌کوین‌های الگوریتمی با شک برخورد کرده‌اند و USDD در چندین مورد در سال گذشته به طور خطرناکی به از دست دادن برابری خود با دلار نزدیک شده است.

البته، تیم پشتیبان USDD نسبت وثیقه 200%+ را به رخ همه می‌کشد. و طرفداران این توکن استدلال می‌کنند که وثیقه بیش از حد می‌تواند از هرگونه لغزش عمده جلوگیری کند. اما این واقعیت که مقدار زیادی از این وثیقه به صورت TRX است، این نگرانی را ایجاد کرده است که در صورت سقوط قیمت TRX، استیبل کوین ممکن است یک مارپیچ مرگ به سبک Terra را تجربه کند.

مبین حسینی

مبین حسینی

زندگی من توی کامپیوتر و دنیای دیجیتال می‌گذره؛ عاشق فناوری بلاک‌چین و تکنولوژی‌های دیجیتالی‌ام و فعالیت توی اکوسیستم و کامیونتی کریپتو رو خیلی دوست دارم. اوقات فراغتم رو یا بازی می‌کنم، یا به پروژه‌های شخصیم می‌رسم. هیچی بلد نیستم ولی تا دلت بخواد کنجکاو و فضولم :))

مطالب نویسنده
اشتراک گذاری:

مطالب مشابه

دیدگاه‌ها
در پاسخ به دیدگاه کاربر