از ابتدای سال ۲۰۲۳، شاهد رشد قابل توجه ارز دیجیتال بیت کوین بودهایم و در این بین تعدادی از آلت کوینها هم عملکرد بهتری نسبت به این رمزارز داشتند. سوال اینجا است که چرا این پروژهها در روزهایی که بازار هنوز روند صعودی پایداری به خود نگرفته است، سود زیادی را نصیب هولدرهای خود کردهاند؛ شاید آنها را بتوان بخشی از روایات کریپتویی در نظر گرفت که آینده بازار کریپتو را شکل میدهند.
از هوش مصنوعی گرفته تا لیکوئید استیکینگ و میم کوین ها، سال ۲۰۲۳ تا یه این لحظه سالی خوب و سودآور برای ارزهای دیجیتال بوده است، اما در مورد قویترین بخشهای کریپتویی آینده که میتوانند با شروع آلت سیزن سودهای بزرگی ایجاد کنند، چطور؟ در ادامه ۴ بخش بازار کریپتو، که پتانسیل رشد دارند و توکنهای مربوط به آنها را بررسی خواهیم کرد.
آشنایی با 4 بخش مهم در آینده بازار کریپتو
لایه دو (Layer 2)
یکی از بخشهایی که در ماههای اخیر، بیشترین رشد را داشته و بیشترین توجهات را به خود جلب کرده، راهحلهای لایه ۲ برای اتریوم است.
اتریوم، شبکهای نسبتاً کند و شلوغ با کارمزد تراکنشهای بالا است؛ راهحلهای لایه ۲ باعث سریعتر و ارزانتر شدن تراکنشها میشوند و در عین حال سطح بالایی از امنیت را نیز تضمین میکنند.
در حال حاضر راهکارهای لایه ۲ زیادی در بازار وجود دارند و به طور پیوسته هم پروژههای جدیدی مبتنی بر آنها معرفی میشوند. برخی از محبوبترین این موارد zkSync یا Starknet هستند که هنوز توکنی ندارند، بنابراین کاربران اولیه این پروژهها میتوانند واجد شرایط برای ایردراپ احتمالی بوده و مقداری ارز دیجیتال رایگان دریافت کنند.
از سوی دیگر، فراوانی پروژههای مبتنی برا راهحلهای لایه ۲ به این معنی است که آنها برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار، با یکدیگر رقابت خواهند کرد و همین موضوع میتواند منجر به رشد قیمتِ کمتری برای همه آنها شود.
همچنین پیشبینی اینکه کدام پروژه در آینده موفق خواهد بود و کدام شکست خواهد خورد، هم امری دشوار است. در مجموع، با گسترش سریع شبکه اتریوم، راهحلهای لایه ۲ برای دستیابی به مقیاسپذیر کردن بلاک چین اتریوم، ضرورتی مطلق به شمار میروند.
پروژههای لایه ۲ برای زیر نظر گرفتن در این برهه از زمان، عبارتاند از: پالیگان (MATIC)، آربیتروم (ARB)، اپتیمیزم (OP)، ایموتبل ایکس (IMX)، لوپرینگ (LRC)، zkSync، استارک نت (Starknet) و اسکرول (Scroll).
آینده بازار کریپتو با ذخیرهسازی غیرمتمرکز (Decentralized Storage)
ذخیرهسازی غیرمتمرکز بخشی ضروری برای موفقیت وب 3 است؛ چرا که برنامههای ساخته شده روی لایههای ۱ و ۲ به فضایی برای ذخیرهسازی دادههای خود، نیاز دارند. با اینکه بلاک چینها برای ذخیرهسازی غیرمتمرکز طراحی شدهاند، قادر به ذخیره فایلهای بزرگ نیستند؛ آنها برای مدیریت دادههای تراکنش، قرارداد هوشمند و کد منبع ساخته شدهاند.
دفتر کل بیت کوین و اتریوم حدود ۱۰ تا ۱۵ گیگابایت فضای خالی دارند، اما فضای اشغال شده توسط تمام دادههای موجود در اینترنت، بالغ بر ۶۰ تریلیون گیگابایت است. این دادهها امروزه در سرورهایی ذخیره میشوند که توسط ارائهدهندگان ذخیرهسازی ابری کنترل میشوند؛ در این روش متمرکز، ذخیرهسازی دادهها از امنیت کمتری برخوردار است و امکان دسترسی افراد سودجو به دادهها وجود دارد.
در مقابل، با ذخیرهسازی غیرمتمرکز، دادهها در چندین شبکه متعلق به کاربران در سراسر جهان ذخیره میشوند و با این کار، در دسترستر و ایمنتر خواهند بود. در نتیجه، دادهها به جای سازمانی معتبر، توسط گروهی از افراد میزبانی میشوند.
با این تفاسیر میتوان گفت ذخیرهسازی غیرمتمرکز، امنتر از روش دخیرهسازی متمرکز است و احتمال رخ دادن حملات سایبری هم کمتر میشود. علاوهبراین، شما میتوانید کنترل و مالکیت کاملی روی دادههای خود داشته باشید.
از آنجایی که این بخش پتانسیل بسیار زیادی برای رشد دارد و تعداد پروژهها هم در این حوزه نسبتاً کم است، میتواند در رالی بعدی بازار، نقش بسیار پررنگتری ایفا کند.
برترین پروژههای ذخیرهسازی غیرمتمرکز که باید به آنها توجه کنید، عبارتاند از: فایل کوین (FIL)، ICP، بیت تورنت (BTT)، AR، سیا کوین (SC) و استورج (STORG).
بازی و متاورس
پروژههای متاورسی به سبک بازی برای کسب درآمد (Play-To-Earn)، بخشی بسیار جذاب در بازار ارزهای دیجیتالی هستند که شرایط مناسبی برای پذیرش در جریانهای اصلی این حوزه دارند.
اکثر مردم از ارزهای دیجیتال برای سودآوری از سفتهبازی و معاملات استفاده میکنند و همین موضوع باعث میشود افراد کمتری جذب این حوزه شوند، اما با وجود صدها میلیون نفر گیمر که حداقل زمان کوتاهی از وقت خود را برای بازیهای ویدیویی و موبایلی صرف میکنند، پلتفرمهای بازی وب 3 میتوانند مسیر همواری برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال داشته باشند.
بازیهای سنتی وب ۲، تنها با هدف کسب سود برای شرکتهای بزرگ ساخته میشوند، این بازیها اقتصادی باز ندارند و بازیکنان در مورد پیشرفتهای آینده بازی، نمیتوانند نقشی ایفا کنند؛ تنها دلیل بازیهای سنتی وب ۳، سرگرمی است.
بازیهای مدرن، بُعد اجتماعی شدن در حین بازی را اضافه میکنند، به این معنی که بسیاری از مردم اکنون از این پلتفرمها نه تنها برای بازی، بلکه برای معاشرت با دیگران هم بهره میبرند.
بازیهای مبتنی بر بلاک چین، مفهوم بازی را متحول کردهاند؛ در این بازیها، بازیکنان میتوانند از طریق دائو (DAO) به پیشرفتهای آیندهی پلتفرم رأی دهند، داراییهای دیجیتالی ایجاد کرده و آنها را به فروش برسانند، توکنهای بومی بازی را در حین بازی به دست آورند و درآمد خود را به پول واقعی تبدیل کنند.
با این حال، برای آوردن میلیونها نفر به دنیای بازیهای وب ۳، به زیرساختهای قوی نیاز داریم. اینجا است که لایه ۲ و پروژههای ذخیرهسازی غیرمتمرکز نقش بسیار زیادی ایفا خواهند کرد.
پروژههای برتر بازی که میتوانید در این بخش زیر نظر بگیرید: سندباکس (SAND)، دیسنترالند (MANA)، گالا (GALA)، SUPER، PYR، رندر (RNDR)، ILV، UOS، HIGH و WILD.
هویت غیرمتمرکز (Decentralized Identity)
هویت، تقریباً زیربنای همه جنبههای زندگی ما است. استفاده از خدمات آنلاین، افتتاح حساب بانکی، رای دادن، خرید ملک و کاریابی، تمامی این خدمات مستلزم اثبات هویت شما هستند.
سیستمهای مدیریت هویت سنتی به واسطههای متمرکزی که شناسههای شما را صادر، نگهداری و کنترل میکنند، متکی هستند. این بدان معنی است که شما نمیتوانید اطلاعات مربوط به هویت خود را کنترل کنید یا تصمیم بگیرید که چه کسی و چه مقدار به آنها دسترسی داشته باشد.
سیستمهای هویت غیرمتمرکز که روی بلاک چینهای عمومی مانند اتریوم ساخته شدهاند، به افراد اجازه میدهند اطلاعات مرتبط با هویت خود را داشته و آنها را مدیریت کنند؛ حتی بتوانند بدون اتکا به مقامات مرکزی، اجازه ارزیابی آنها را در اختیار پلتفرمی خاص قرار دهند.
واحدهای اولیه هویت غیرمتمرکز، شناسهها و گواهیهای غیرمتمرکز هستند؛ این واحدها اثباتی غیرقابل دستکاری و قابل تأیید به صورت رمزنگاریشده هستند که توسط صادرکننده ارائه میشوند.
واحدهای اولیه هویت غیرمتمرکز، برای محافظت از حریم خصوصی اطلاعات شخصی بسیار مهم هستند؛ برای مثال، برای اثبات بالغ بودن شما، شرکتی که به اطلاعات نیاز دارد به تاریخ تولد یا سن شما دسترسی نخواهد داشت و تنها مدرک رمزنگاریشده، مبنی بر بزرگسالی شما دریافت خواهد کرد.
بنابراین، سیستمهای هویت غیرمتمرکز، دادههای شخصی را ایمنتر و سریعتر تأیید میکنند و به نوعی حافظ حریم خصوصی کاربر هستند. این سیستمها را میتوان برای مواردی مانند ورود به سیستم جهانی، تأیید احراز هویت (KYC) یا رأیگیری آنلاین استفاده کرد.
برترین پروژههای شناسه غیرمتمرکز عبارتاند از: انتولوژی (ONT)، اسپیس آی دی (ID)، CVC، KEY، META، KILT و VRSC.
گفتار پایانی
بازار کریپتو دارای نوسانات زیادی است و بر پایه احساسات سرمایهگذاران حرکت میکند، هایپهای تبلیغاتی نیز بر آن تاثیر زیادی دارند. برای به حداکثر رساندن سود خود در این بازار، باید بدانید که چگونه خود را در روایتی درست قبل از هجوم دیگران قرار دهید.
با دنبال کردن پیشرفتهایی که در بخشهای مختلف روی میدهد، میتوانید در این رقابت برتری داشته باشید و زمانی که آلت سیزن فرا میرسد شما زودتر از دیگران در این مهمانی بزرگ حضور داشته باشید.
سوالات متداول:
- مطرحترین ارزهای دیجیتال در هر بخش کدام ارزها هستند؟
پالیگان، آربیتروم و آپتیمیزم در بخش لایه 2؛ فایل کوین، استورج و سیا کوین در بخش ذخیرهسازی غیرمتمرکز؛ سندباکس و دیسنترالند در بخش بازی و متاورس؛ انتولوژی و اسپیس آی دی در بخش هویت غیرمتمرکز، از بزرگترین ارزهای دیجیتال در حوزه خود هستند.