برای موفقیت در متاورس به چه چیزهایی نیاز داریم؟

0 392

به‌زودی این دنیای بزرگ و پر زرق و برق به جایی برای موفقیت‌های بی‌شمار تبدیل می‌شود؛ دنیای نامحدودی که علاوه ‌بر سرگرمی ما را به کسب درآمد هم می‌رساند و برای تمام کسانی که کمی با فضای گیم آشنا باشند، واقعاً جذاب و دوست‌داشتنی خواهد بود.

سال ۲۰۲۱ سالی فوق‌العاده برای متاورس بوده است. چیزی که در ابتدا برای توسعه‌دهندگان متاورس یک رؤیا بود، اکنون به جهانی پر از تبلیغات و بیزینس تبدیل شده است و به نظر می‌رسد در هر ۱۰ توییت یا پست‌های صفحات مجازی یا پست در وب‌سایت استارتاپ‌ها حداقل یک‌بار از تگ دنیای متاورس استفاده شده باشد و در دنیای پیشرفته امروز نیز هر روز یک قدم به مجازی‌شدن همه‌چیز نزدیک‌تر می‌شویم.

موفقیت متاورس در شرکت‌های بزرگ

در ابتدا به چند نمونه از کارهایی که در این زمینه توسط شرکت‌های مطرح برای موفقیت در متاورس انجام شده است، اشاره می‌کنیم:

«فیس‌بوک باید ظرف ۵ سال آینده به یک متاورس تبدیل شود و از تمام تلاشش نیز برای خرید شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام و واتس‌اپ استفاده کرده است تا این یکپارچگی را بیشتر گسترش بدهد.»

  • بازی جذاب فورت‌نایت Fortnite می‌تواند میلیاردها دلار در Metaverse به دست بیاورد؛ برای این منظور کافی است آواتارهای قهرمانان این بازی را به‌صورت NFT بفروشد و کاربران بتوانند کسب درآمد هم داشته باشند؛ بنابراین برنامه‌های بزرگی برای گسترش این بازی در دنیای متاورس دارد.
  • Roblox به سمت تطبیق بیشتر با دنیای Metaverse می‌رود؛ به این صورت که هیچ هدف و مقصدی وجود ندارد و این یک دنیای باز است که بازیکنان می‌توانند از سفر در آن لذت ببرند.
  • در بازی دسنترالند Decentraland هم می‌توانید زمین مجازی در بستر بلاک‌ چین را بخرید و در این زمین‌ها مراکز خرید بسازید؛ البته این زمین‌‌های دیجیتالی به قیمت میلیون‌ها دلار معامله می‌شوند. کاربران به امید افزایش قیمت بیشتر یا راه‌اندازی کسب‌وکار خود روی این زمین‌ها و موفقیت در متاورس، آن‌ها را خریداری می‌کنند.

چه چیزی در متاورس فراموش شده است؟

آنچه در این همه هیاهو و تبلیغات موفقیت در متاورس فراموش شده است و عنصری کلیدی محسوب می‌شود، یک نقشه درست و بجاست. در آینده ممکن است موفقیت در متاورس به شکست تبدیل شود؛ زیرا این فضا قرار بود به زندگی دوم کاربران تبدیل شود، ولی نتوانست به انتظاراتی که همه داشتند پاسخ بدهد؛ البته همیشه محتوا در این فضا برای نگاه‌کردن و جذب کاربر وجود داشت، ولی آنچه نیاز است طراحی جریان تجربه مداوم است؛ یعنی مردم را وادار کند بارها و بارها به متاورس سر بزنند و در مورد آن بیشتر با هم صحبت کنند، اما در حال حاضر متاورس تنها یک بحث است و انگار تعاملی میان کاربر وجود ندارد.

موفقیت در متاورس

برای اینکه بدانیم موفقیت در متاورس چطور به‌دست می‌آید؟ اول باید تحقیق و بررسی درستی داشته باشیم و این دنیا را بهتر بشناسیم؛ پس در درجه اول باید متاورس را تعریف کنیم.

متاورس مجموعه‌ای از تجربه‌های فیزیکی و مجازی است که به‌صورت یکپارچه با یکدیگر همپوشانی دارند؛ بنابراین اول باید توسعه قدرت، تولید محتوای ارزشمند و طراحی جذاب گیمیفیکشن داشته باشیم.

قدرت توسعه چیست؟

پیوندی فیزیکی و دیجیتالی است که اگر می‌خواهید یک تجربه دیجیتالی بسازید، به قدرت توسعه نیاز دارید. همچنین نیازمند برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان بااستعدادی هستید که می‌دانند چگونه تجربه‌های دیجیتالی پیچیده را طراحی کنند.

علاوه‌ بر این، به‌منظور توانمندسازی این توسعه‌دهندگان به فناوری نیاز دارید. زمانی که گروه Octalysis برای اولین بار طراحی تجربیات دیجیتال Gamified را آغاز کرد (تقریباً یک دهه پیش)، این فناوری هنوز کاملاً ابتدایی بوده و کاملاً از دنیای فیزیکی جدا بود.

برای موفقیت در متاورس باید پیوندی عمیق میان دنیای فیزیکی و دیجیتالی ایجاد شود تا تجربیات دیجیتالی که طراحی می‌کنیم، بر عملکرد واقعی کاربران هم تأثیر بگذارد. همه این‌ها نکاتی کلیدی هستند که به طراحی گیمیفیکشن نیاز دارند.

حتما بخوانید: کسب درآمد با بازی‌های متاورس رایگان

البته این تجربه زیستی به‌صورت مجازی روی دنیای واقعی هم تأثیر مثبتی می‌گذارد و آن را به مکانی بهتر تبدیل می‌کنند؛ مانند اینکه به بیماران کمک می‌کند تا به برنامه‌های دارویی خود پایبند باشند یا به کارگران کمک می‌کند در محل کار ایمنی را بیشتر رعایت کنند. درواقع باید دنیای دیجیتالی طراحی کنیم که تأثیر آن را در رفتار و زندگی واقعی آدم‌ها ببینیم.

همه اتفاقات متاورس هم‌زمان و سریع با چندین فناوری جدید همراه شد؛ مانند AR/VR، بلاک‌چین و موتورهای بازی مانند UNITY، به این معنا که دنیای دیجیتالی بلافاصله رشد کرد و ابزار موردنیاز هم فراهم بود. تکنولوژی AR/VR هر روز در حال پیشرفت است و به‌زودی بیشتر در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. پیش‌بینی می‌شود به‌زودی واقعیت مجازی (VR) مقرون به‌صرفه‌تری روانه بازار شود و کل جهان بتوانند متاورس را تجربه کنند.

امروزه فناوری بلاک‌چین به‌قدری گسترده و استفاده شده است که برای هر تیمی جذاب است تا بتواند توکن و ارزهای دیجیتال خود را در بستر متاورس عرضه کند و مایل به توسعه هرچه بیشتر در این فضا باشد. اکنون متاورس برای یک تجربه اقتصادی کاملاً جدید نیز آماده است.

البته نقش موتور بازی‌سازی UNITY در موفقیت در متاورس هم بسیار تأثیرگذار بوده و برای بازی‌هایی مانند Pokémon GO استفاده شده است. همچنین این موتور بازی‌سازی برای ایجاد ارتباط بین دنیای مجازی و واقعی به‌وسیله گوگل مپ استفاده شده که بسیار شگفت‌انگیز است. حتی در فیلم یک بازیکن آماده (Ready Player One) که بهترین نمونه از دنیای متاورس است، از این تکنولوژی نیز بهره گرفته‌ شده است.

متاورس در حال تغییر است

اکنون متاورس به‌عنوان پلتفرم چندمنظوره کاربرد دارد و می‌تواند بسیاری از خواسته‌های روزانه شما را برآورده کند. به‌زودی می‌توانید یک کیف پول مجازی (Louis Vuitton NFT) بخرید تا آواتار شما در متاورس نشان داده شود. همچنین می‌توانید در دیسنترالند فروشگاه مجازی خود را داشته باشید و به کارآفرینی قوی تبدیل شوید. مسلماً ترجیح می‌دهید در این فضا به‌کمک یک مشاوره حقوقی، به یک تولیدکننده تبدیل شوید تا یک مصرف‌کننده باشید، چیزی جدید یاد بگیرید و کاربران دیگر را نیز ملاقات کنید. در ادامه‌ خواهیم گفت که برای موفقیت در متاورس به چه چیزی نیاز دارید.

اکنون به چه چیزی نیاز است؟

  • طراحی جذاب

چه کسی می‌تواند یک متاورس خسته‌کننده را تحمل کند؟ ما اکنون به یک فناوری جدید و قوی در متاورس نیاز داریم که محتوایی برای جذب افراد تولید کند، اما چه چیزی کاربران را در متاورس Metaverses نگه می‌دارد؟

درواقع تاکنون تنها بعضی از بازی‌های در بستر بلاک‌چین توانستند گیمرها را در فضای بازی نگه دارند و کاری کنند که دوباره به این بازی سر بزنند؛ مانند بازی‌های Fortnite و روبلاکسRoblox.

  • در متاورس چه باید کرد؟

باید نکات مهمی را بررسی کرد که چگونه یک بازی کاربر را به سفری جذاب می‌برد و به‌صورت روزانه او را درگیر می‌کند و این سفر دقیقاً چه مشخصاتی دارد. البته بهترین شیوه بررسی گیمیفیکشن برای معنا بخشیدن به این سفر است؛ درست مانند بازی‌های موفق دنیا!

  • طراحی جذاب متمرکز بر انسان

هرچند همه اسم متاورس را شنیده‌اند و ممکن است درباره‌اش صحبت کنند، تنها تعداد کمی از این مردم واقعاً زمان خود را در متاورس می‌گذرانند و این وضعیتی شبیه زندگی دوم نیست. درواقع باید به‌گونه‌ای باشد که همه درباره آن صحبت کنند.

همچنین شرکت‌ها، برای موفقیت در متاورس سرمایه‌گذاری هنگفتی روی آن انجام بدهند و مردم وقت خود را در آن صرف کنند؛ بنابراین این مهم وقتی میسر می‌شود که رفتار انسانی در دنیای واقعی را مطالعه کنید تا در دنیای متاورس به شبیه‌سازی بپردازید.

تجربه زندگی دوم در دنیای متاورس

تجربه زندگی دوم همیشه برای مردم جذاب بوده است و شاید از ابتدا ایده متاورس از این تفکر شکل گرفته باشد. در سال ۲۰۰۷ این ایده جذاب به‌عنوان Second Life توسط فیلیپ روزدیل مطرح شد؛ البته متاورس برای این شروع از ابتدا با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است و شاید بتوان این موضوع را یک شکست قلمداد کرد.

درواقع زندگی دوم یا سکندلایف این‌گونه طراحی شده بود تا میلیون‌ها نفر در این فضای مجازی یا متاورس زندگی کنند و جامعه‌ای قدرتمند را شکل بدهند و همین بستر اقتصادهای دیجیتالی را ایجاد کند. همچنین دیگر این فضا یک محیط گیمینگ یا بازی نباشد و به‌عنوان یک زندگی روزمره و عادی در نظر گرفته شود.

این فضا باید نیازهای افراد را برطرف کند و تعامل‌های گسترده‌تری میان کاربران شکل بدهد. از سوی دیگر امروزه آواتارها به‌عنوان نقطه عطف این فضا شناخته می‌شوند که با توجه به نوع خلاقیت و سلیقه افراد می‌توان آن‌ها را طراحی کرد و افراد می‌توانند تجربه‌های جدیدی را برای خود خلق کنند.

باید توجه داشت که این آواتارها به‌عنوان کالایی لوکس و لاکچری بهره‌برداری می‌شوند و افراد حتی در فضاهای مجازی از این آواتارها که به‌صورت NFT هستند، استفاده می‌کنند و این آواتارها مانند یک ساعت یا یک گوشی برند نقش مهمی در هویت افراد و توجه اجتماعی دارند.

از سوی دیگر تمام لباس‌ها و کالاهای مجازی دیگر که در این فضا کاربرد دارند، می‌توانند به‌صورت NFT خرید و فروش شوند؛ یعنی اگر شما یک طراح لباس را استخدام کنید و او بتواند لباسی زیبا و جذاب برای مراسم و کنسرت‌های مجازی طراحی کند، درواقع فروشگاه لباس مجازی ایجاد کرده‌اید که افراد با خرید از شما و پوشیدن این لباس‌ها می‌توانند تجربه‌ای متمایز از دیگران را برای خود بسازند.

هرچقدر ایده برای این آیتم‌های دیجیتالی داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید فروشگاه مجازی خود را افتتاح کنید و در آینده برای امرار معاش از آن استفاده کنید. برای تمام این طراحی‌ها توجه به رفتارشناسی انسان‌ها در اولویت اول است و کاوش در این باره همیشه شما را به موفقیت نزدیک‌تر می‌کند.

راحی متاورس هیچ هدف و مقصد نهایی ندارد و در عوض یک سفر است که از رفتن به آن باید نهایت لذت را برد و چیزهایی تازه را تجربه کرد. همچنین نام سکند لایف یا زندگی دوم، اولین بار روی جلد مجله BusinessWeek چاپ شد و مورد توجه بیشتر قرار گرفت.

راهنمای Octalysis برای ساخت متاورس چیست؟

گروه Octalysis سابقه موفقیت زیادی در به‌کارگیری طراحی جذاب بازی در محیط‌های غیر بازی به‌صورت فیزیکی و دیجیتالی دارد. درواقع این گروه برای طراحی چارچوب گیمیفیکیشن و یادگرفتن کار تیمی در مکان‌هایی مانند استنفورد، ییل، آکسفورد آموزش دیده‌اند و برای طراحی این پروژه‌ها جوایز بهترین بازی‌سازی را دریافت کرده‌اند.

این گروه بیشتر و بیشتر روی پیوند واقعی فیزیکی و دیجیتال کار کردند. همچنین به‌تازگی یک برنامه برای برگزاری کلاس جهانی با موضوع فیزیکی و دیجیتالی در هتل زنجیره‌ای دبی در نظر گرفتند.

توصیه‌ گروه Octalysis برای موفقیت در متاورس این است که همیشه بر انگیزه انسان‌ها تمرکز کرده و فرایندی پنج مرحله‌ای برای خودتان طراحی کنید. همچنین باید به روند دقیق اجرای برنامه متعهد باشید و از ایده‌های جدید هم الهام بگیرید تا کیفیت بالاتری بسازید و از تمام جوانب اجرای پروژه هم مطمئن باشید.

گفتار پایانی!

با کسب این اطلاعات دقیق درباره دنیای متاورس می‌توان نتیجه گرفت که موفقیت در متاورس به پیوند گیمیفیکشن، بلاک‌چین، کریپتوکارنسی و واقعیت مجازی بستگی دارد؛ پس حتماً در فکر ایجاد یک طراحی ویژه باشید. در این میان برای طراحی یک اکوسیستم یکپارچه به دانش فنی هم نیاز دارید، باید از افراد خلاق و حرفه‌ای در تیمتان استفاده کنید، به قدرت توسعه‌گرایانه آن‌ها ایمان داشته باشید و قدرت عمل به آن‌ها بدهید. البته مهم‌ترین نکته در سیستم مدیریت درک عمیق رفتار انسان‌هاست تا شما را به موفقیت در پروژه نزدیک‌تر کند.

پرسش‌های متداول

  • چطور می‌توانیم به دنیای متاورس وارد شویم؟

با توجه به اینکه در این مقاله چندین بازی معرفی شد، شما هم می‌توانید در این بازی‌ها شرکت کنید؛ مانند دنیای زیبای دیسنترالند.

  • بارزترین ویژگی دنیای متاورس چیست؟

یکی از بهترین ویژگی‌های این دنیای مجازی، تجربه به‌عنوان یک زندگی دوم است تا بتوانید با تمام تجربه‌هایی که در دنیای واقعی محقق نشده‌اند، در دنیای واقعیت مجازی یا متاورس مواجه شوید.

  • در حال حاضر بزرگ‌ترین بیزینس‌های متاورس کدام حوزه است؟

در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت‌ها در این فضا مربوط به گیم‌ها و NFT ها هستند که آینده بسیار روشنی نیز دارند.

  • از چه زمانی دنیای متاورس به‌عنوان یک زندگی دوم برای مردم مطرح می‌شود؟

پیش‌بینی می‌شود به‌زودی این اتفاق رخ دهد و شاید ۵ یا ۱۰ سال آینده کاربران بیشتری جذب این فضا شوند.

1.6/5 - (7 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتون رو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسید!x