تحلیل فاندامنتال چیست؟ آموزش کاربردها و نحوه تحلیل فاندامنتال

تاریخ انتشار: 26 مهر 1400 | آخرین به‌روزرسانی: 8 اسفند 1402
زمان مطالعه:  20 دقیقه
تحلیل فاندامنتال چیست؟ آموزش کاربردها و نحوه تحلیل فاندامنتال

برای تحلیل و ارزیابی قیمت دارایی‌ها در بازار ارزهای دیجیتال، دو روش تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال(بنیادی) مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما تحلیل فاندامنتال چیست؟ برای تحلیل بنیادی یک پروژه رمرارز یا یک پروژه بلاک چین از چه ابزار و روش‌هایی باید استفاده کرد؟ بر روی چه ارز دیجیتالی سرمایه‌گذاری کنیم؟ بهترین قیمت برای ورود به بازار یک رمز ارز کجاست؟ چطور پروژه‌های آینده دار بازار ارزهای دیجیتال را شناسایی کنیم؟ این مقاله به منظور پاسخ به این سوال‌ها آماده شده است.

تحلیل فاندامنتال

بازار ارزهای دیجیتال، یک بازار فناوری محور و بر پایه تکنولوژی است. هریک از پروژه‌ها، ایده و نوآوری‌ای در حوزه بلاک چین، ارزهای دیجیتال، امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای ارائه می‌دهند و پیش از سرمایه‌گذاری بر روی آنها، بهتر است این ایده و نوآوری را بشناسیم. کاربرد آن را بدانیم و بر این اساس آینده دار بودن آن و همچنین ارزشمندی آن برای سرمایه‌گذاری را بسنجیم.  واقعیت این است که اکثر ارزهای دیجیتال موفق به راه‌اندازی کامل نشده و بعضی از آنها حتی از مرحله آزمایشی برای تبدیل شدن به ارز دیجیتال نیز عبور نمی‌کنند. برای اجتناب از اخذ تصمیمات احساسی که به از دست دادن سرمایه شما منجر می‌شود، باید نحوه انجام تحلیل فاندامنتال را بر روی ارزهای دیجیتال یاد بگیرید تا به جای تبلیغات بازار، بر اساس اطلاعات موثق تصمیم گیری کنید.

تحلیل فاندامنتال چیست؟

Fundamental Analysis یا تحلیل فاندامنتال روش ارزیابی یک دارایی از طریق بررسی معیارهای اقتصادی، مالی و سایر معیارهای کمی و کیفی مرتبط با آن به منظور سنجش ارزش درونی آن دارایی است. به عبارت دیگر، تحلیل بنیادی  ارزیابی متغیرهای کلیدی یا متغیرهای اساسی برای سنجش دارایی‌های مالی قابل معامله نظیر ارزهای دیجیتال است. در تحلیل فاندامنتال یک ارز دیجیتال هر آن چیزی که پتانسیل تاثیر بر قیمت آن دارایی را دارد، مورد بررسی قرار می‌گیرد. از بروز رسانی‌های فنی شبکه گرفته تا اعلام همکاری جدید و یا لیست شدن در صرافی‌های ارز دیجیتال، همه این عوامل در تحلیل بنیادی یک رمز ارز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اساس و پایه تحلیل فاندامنتال توسط بنجامین گراهام بنا شده است. او سرمایه‌گذار، استاد دانشگاه و اقتصاددان بریتانیایی– آمریکایی بود که به پدر سرمایه‌گذاری ارزشی معروف است. سرمایه‌گذاری ارزشی نوعی الگوی سرمایه‌گذاری است که شامل خرید یک دارایی است که تحلیل فاندامنتال، آنها را دارایی‌هایی کمتر از قیمت واقعی خود می‌داند یا به قول معروف آن دارایی Undervalue است یعنی ارزش فعلی دارایی کمتر از میزان واقعی آن برآورد شده است، لذا آن دارایی ارزش سرمایه‌گذاری را دارد.

طبق سخنان گراهام، ارزش ذاتی یک دارایی می‌تواند با استفاده از عوامل شرکتی نظیر دارایی‌ها، درآمد و پرداخت‌های آن شرکت مشخص شود. تغییر قیمت همواره به خاطر وجود دلایل مختلف صورت می‌گیرد و کسانی که تمام نکات را می‌دانند و می‌توانند تصمیم صحیحی بگیرند باید بتوانند نوسانات آینده قیمت را پیش بینی کنند.

تحلیل فاندامنتال کمّی و کیفی چیستند؟

مشکلی که در تعریف کلمه فاندامنتال یا بنیاد وجود دارد این است که این کلمه می‌تواند هر آنچه را که مربوط به وجوه اقتصادی یک شرکت است، پوشش دهد. عوامل زیادی در بنیادهایی که باید تحلیل شود، نقش دارند. در واقع، تحلیل فاندامنتال می‌تواند به معنای هر چیزی باشد که مربوط به شرایط اقتصادی پیرامون یک شرکت است.

بدیهی است که اعدادی مانند درآمد و سود نیز شامل این بنیادها می‌شوند. همچنین عواملی از سهم بازار یک شرکت تا کیفیت مدیریت نیز بنیادهای یک سهم هستند. عوامل بنیادی مختلف را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: کمی و کیفی.

از پیوند بلاک‌چین و هوش مصنوعی، به پول می‌رسیم؟

جوابت تو شماره ۱۴ ماهنامه دامیننسه!

    تحلیل فاندامنتال کمّی

    «تحلیل فاندامنتال کمّی» (Quantitative Fundamental Analysis) مربوط به اطلاعاتی است که می‌توان آن‌ها را در قالب اعداد و مقادیر کمی بیان کرد. بنیادهای کمّی ویژگی‌های قابل اندازه‌گیری یک کسب و کار هستند. به همین دلیل، بزرگترین منبع داده‌های کمّی صورت‌های مالی است. درآمد، سود، دارایی و موارد دیگر را می‌توان با دقت زیادی اندازه‌گیری کرد.

    صورت‌ مالی واسطه‌ای است که توسط آن شرکت اطلاعات مربوط به عملکرد مالی خود را افشا می‌کند. تحلیلگران بنیادی از اطلاعات کمّی صورت‌های مالی برای تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. سه صورت مهم مالی عبارتند از: صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد. پارامترهای مهم تحلیل فاندامنتال کمّی را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

    تحلیل فاندامنتال کیفی

    «تحلیل فاندامنتال کیفی» (Qualitative Fundamental Analysis) مربوط به ماهیت یا استانداردها است و عددی نیست. بنیادهای کیفی کمتر ملموس هستند. این تحلیل بنیادی ممکن است شامل کیفیت مدیران کلیدی یک شرکت، شناسایی نام تجاری، حق ثبت اختراع، فناوری انحصاری آن و… باشد.

    بنیادهای کیفی مهمی که همواره برای هر شرکت باید در نظر داشت، به شرح زیر هستند:

    • مدل کسب‌وکار: شرکت دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد؟ به نظر می‌رسد پاسخ به این پرسش آسان نیست. اگر مدل کسب‌وکار شرکتی مبتنی بر فروش غذای آماده باشد، آیا درآمد خود را از این طریق به دست آورده است؟ یا فقط هزینه‌های حق امتیاز و سرقفلی را پرداخت می‌کند؟ بنابراین، مدل کسب‌وکار یک پارامتر مهم در تحلیل فاندامنتال است.
    • مزیت رقابتی: موفقیت طولانی مدت یک شرکت عمدتاً به دلیل داشتن مزیت رقابتی و حفظ آن است. مزیت‌های قدرتمند رقابتی، مانند نام تجاری و سلطه بر بازار، همانند ایجاد خندقی است که رقبا را از شرکت‌های دارای آن‌ها دور نگه می‌دارد. وقتی یک شرکت می‌تواند به یک مزیت رقابتی دست یابد، سهامداران آن می‌توانند برای دهه‌ها سود خوبی دریافت کنند.
    • مدیریت: برخی معتقدند که مدیریت مهم‌ترین معیار سرمایه‌گذاری در یک شرکت است. این گفته منطقی است؛ اگر رهبران شرکت نتوانند به درستی برنامه‌ها را اجرا کنند، حتی بهترین مدل کسب‌وکار نیز محکوم به شکست است. گرچه دیدار با مدیران و ارزیابی واقعی آن‌ها برای سرمایه‌گذاران خرد دشوار است، اما می‌توان با مراجعه به وب‌سایت شرکت، سوابق اعضای هیئت مدیره را بررسی کرد.
    • راهبری شرکتی: راهبری شرکتی سیاست‌های اعمال شده در یک سازمان را نشان می‌دهد و مبیّن روابط و مسئولیت‌های بین مدیریت‌، مدیران و سهامداران است. این سیاست‌ها همراه با قوانین و مقررات شرکت در اساسنامه شرکت و آیین‌نامه آن تعریف و تعیین می‌شود. افراد تمایل دارند با شرکتی تجارت کنند که از نظر اخلاقی منصف باشد و شفاف و کارآمد اداره شود. به ویژه باید توجه کرد که آیا مدیریت به حقوق سهامداران و منافع آن‌ها احترام می‌گذارد یا خیر.
    تحلیل بنیادی در حوزه کریپتو

    تحلیل بنیادی در حوزه کریپتو

    تحلیل بنیادی در حوزه کریپتو

    در دارایی‌های سنتی نظیر سهام، تحلیل فاندامنتال شامل ارزیابی سلامت مالی شرکت بر اساس صورت های مالی آن است. از آنجایی که سرمایه گذاران متخصص در زمینه دارایی‌های مالی سنتی دارای میزان بسیار زیاد اطلاعات برای تحلیل هستند، تحلیل فاندامنتال تقریبا فرآیند ساده‌ای است.اما در بازار نوین ارزهای دیجیتال، فاکتورهای تحلیل فاندامنتال چیست؟

    هنگامی که صحبت از ارزهای دیجیتال می‌شود، شرایط به طور کلی متفاوت است. اکثر پروژه‌های ارز دیجیتال هیچ درآمد، سود و سایر معیارهای سنتی را ندارند که افراد حاضر در دنیای امور مالی بتوانند برای ارزش‌گذاری دارایی‌های مالی از آن استفاده کنند. بدون وجود معیارهای سنتی که قضاوت را بر اساس آنها می‌توان انجام داد، سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال باید از زاویه دیگر و بر اساس تحقیقات گسترده و عمیق و پتانسیل ارز دیجیتال مورد نظر، به تحلیل فاندامنتال آن بپردازند.

    هم چنین باید به خاطر داشته باشند که تحلیل بنیادی به دلیل ماهیت منحصر به فرد بازار ارز دیجیتال همیشه پاسخگو نیست.

    برای مثال دنتاکوین (Dentacoin) را در نظر بگیرید که راهکار بلاک چین برای صنعت جهانی دندانپزشکی است. اگر برای شما این سوال به وجود آمده است که دندانپزشک برای مراقبت بهتر از بیماران خود چه نیازی به راهکار بلاک چین دارد، پاسخ این است که در واقع هیچ نیازی ندارد! در واقع بسیاری از پروژه‌ها به نوعی آینده پژوهانه بوده و در زمان حال، هیچ کاربرد و کارکردی ندارند. یک دارایی که هیچ محصول مشخصی در فضای فیزیکی و دیجیتال ندارد را چطور باید مورد ارزیابی فنی و فاندامنتال قرار داد؟

    یکی از کاربران سایت ردیت که عضو بلاک چین دنتاکوین بود، در این خصوص پرسیده است: چرا این پروژه به پلتفرم غیر متمرکز یا بلاک چین نیاز دارد؟ می‌توانید خدمات خود را به سادگی از طریق سرویس‌های اینترنتی معمولی ایجاد و ارائه دهید. تنها تفاوت این دو سرویس در زمینه سیستم تشویقی یا جایزه دهی است. در سیستم بلاک چین، پس از پر کردن فرم بررسی و نظرسنجی توسط بیمار به او توکن اهدا می‌شود، اما می‌توان این سیستم را با اهدای پول نقد نیز انجام داد. چه برتری در این سیستم وجود دارد که من متوجه آن نمی‌شوم؟

    ارزش بازار دنتاکوین طی کمتر از یک ماه به ۲ میلیارد دلار رسید حتی حامیان اصلی آن نیز از این اتفاق غافلگیر شدند. در حال حاضر ارزش بازار دنتاکوین به زیر ۶ میلیون دلار رسیده است. اگر بر روی چنین پروژه‌ای سرمایه‌گذاری کرده بودید، زیان شما بیش از ۹۹ درصد بود! در واقع سرمایه شما نابود شده بود.

    پس ما در حوزه ارزهای دیجیتال، با دارایی‌هایی سروکار داریم که محصولی را ارائه می‌دهند. باید این محصول، بازار هدف آن، نیاز جامعه بشری به آن و بسیاری عوامل دیگر را مورد بررسی قرار دهیم. اگر یک پروژه، ایده بسیار عالی و جذابی را ارائه دهد اما در زمان فعلی، جهان به آن نیازی نداشته باشد، احتمال موفقیت آن بسیار کاهش خواهد یافت. برای تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال و پروژه‌های حاضر در این حوزه باید اطلاعات و دیتا مورد نیاز برای ارزیابی بنیادی آن را بدست آورید. این اطلاعات را از کجا می‌توان بدست آورد؟

    منبع اطلاعات برای تحلیل فاندامنتال

    اگر تحلیل فاندامنتال به تحقیقات گسترده و عمیق نیاز دارد، از کجا می‌توان اطلاعات موثق جمع‌آوری کرد؟ چندین منبع اطلاعات برای استفاده وجود دارند که عبارتند از:

    • وبسایت‌ پروژه مورد نظر

     تمامی پروژه‌ها و ارزهای دیجیتال، وبسایت خود را دارند. در این وبسایت  نقشه راه پروژه و وایت‌پیپر آن را می‌توان مشاهده کرد. همچنین بسیاری از اتفاق‌های فاندامنتالی آن پروژه از طریق حساب کاربری پروژه در شبکه‌های اجتماعی رسمی آن منتشر خواهد شد.

    • وایت پیپر

    مقاله‌ای که تمام سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال موظف به خواندن آن هستند. وایت پیپر، گزارشی رسمی است که موارد استفاده پروژه را بررسی و درباره اهداف پروژه صحبت می‌کند. از آنجایی که وایت پیپر‌ها اغلب توسط تیم پروژه برای توسعه دهندگان دیگر نوشته می‌شود، خواندن آن ممکن است دشوار باشد. اما منبع بسیار خوبی برای شناختن دقیق یک پروژه است.

    وایت‌ پیپر یک رمزارز یا کوینی که برای اولین بار عرضه می‌شود، حاوی پیشینه، استراتژی، اهداف و نگرانی‌ها پروژه بلاک چین موردنظر برای اجرای موفقیت‌آمیز آن است. از آنجایی که وایت پیپرها باید دقیق و دربرگیرنده تمامی جزییات پروژه باشند، تحلیل آنها می‌تواند اطلاعات مهمی را در اختیار شما بگذارد. بزرگترین مزیت وایت پیپر این است که می‌توانید پی ببرید که آیا شرکت یک برنامه اجرایی به ‌دقت طرح‌ریزی شده‌ای برای پروژه دارد یا خیر. داشتن یا نداشتن چنین طرحی در تحلیل رمزارز آن پروژه بسیار مفید خواهد بود. به‌ همین دلیل بررسی و مطالعه وایت پیپر به شدت توصیه می‌شود.

    یک وایت پیپر باید جوابگوی سوالات زیر باشد:
    • طرح و پیشنهاد فروش انحصاری پروژه به خصوص در مقایسه با رقبایش چیه؟
    • چشم‌انداز و روش مدیرهای پروژه چیست و چه طرح و برنامه‌ای برای موفقیت پروژه دارند؟
    • چه اقدامات و تمهیداتی را برای دستیابی به اهداف پروژه در نظر دارند؟
    • موارد استفاده توکن چیست؟

    تصمیم به سرمایه‌گذاری در هر پروژه بلاک چین یا رمزارز آن را به مطالعه تمام و کمال وایت پیپر آن منوط کنید و تحلیل نمایید که آیا هیچ منابع خوب دیگری از پروژه در دسترس است یا نه. اگر یک رمزارز وایت پیپر ندارد، آن را زنگ خطر تصور کنید و برای تحلیل معیار بعدی آماده شوید. و به یاد داشته باشید که داشتن وایت پیپر را به عنوان جام مقدس اعتبار و اصالت پروژه تلقی نکنید چرا که کاملا احتمال این وجود دارد که یک شرکت کلاهبردار و متقلب وایت پیپری متقاعدکننده داشته باشد.

    • کانال‌های ارتباطی جامعه

    هر پروژه خوب و واقعی غیرممکن است که در بی اطلاعی توسعه یابد. تمام ارزهای موفق حداقل در چند شبکه اجتماعی حضور دارند و حتی بعضی از آنها در برنامه های ردیت، تلگرام یا دیسکورد (Discord) کانال‌های مخصوص به خود را دارند. معمولا توسعه‌دهندگان، به روز رسانی‌های مختلف را در وبسایت خود یا پلتفرم آنلاین مدیوم (Medium) منتشر می‌کنند. این شرکت‌ها عموما اخبار خود را در پلتفرم مدیوم منتشر می‌کنند.

    • نشریات و خبرگزاری‌ها

     خوشبختانه اکنون خبرگزاری‌های بسیاری وجود دارند که در حوزه فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال متخصص هستند و مطالب تخصصی منتشر می‌کنند. در نتیجه باید همواره بررسی کنید که خبرنگاران درباره هر پروژه چه مطالبی می‌گویند که نظر شما را جلب کند. همیشه هنگام بررسی منبع اطلاعات هوشیار باشید. صحت اطلاعات را از چندین منبع تایید کنید و این نکته را بدانید که پرداخت پول به اینفلوئنسرها و وبسایت‌ها برای ارائه نقد و پیشنهاد وسوسه کننده در خصوص یک پروژه خاص اصلا موضوع عجیب و غیرقابل باوری نیست و حتما به مطالعه منابع خوب مراجعه کنید.

    مراحل تحلیل فاندامنتال یک ارز دیجیتال

    مراحل تحلیل فاندامنتال یک ارز دیجیتال

    مراحل تحلیل فاندامنتال یک ارز دیجیتال

    به دلیل جدید بودن بازار ارزهای دیجیتال، برای تحلیل فاندامنتال پروژه‌های فعال در این حوزه، چارچوب کلی که مورد توافق همه باشد وجود ندارد. تمام تریدرهای ارز دیجیتال با تجربه تحلیل‌های مخصوص به خود را دارند که شامل فاندامنتال‌های کمی و کیفی می‌شوند.

    ما در این بخش برخی از روش‌های موجود برای تحلیل فاندامنتال را که توسط عمده تحلیلگران مورد استفاده قرار می‌گیرد را ارائه خواهیم داد. در نهایت تمامی روش‌های تحلیل بنیادی به این سوال می‌پردازد که آیا ارز دیجیتال مورد نظر ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر؟

    ارزش بازار یا مارکت کپ

    ارزش بازار از ضرب تعداد کوین در گردش یک پروژه در قیمت آن کوین بدست می‌آید. مارکت کپ، معمولا اولین فاکتور در تحلیل فاندامنتال یک ارز دیجیتال است. ارزش بازار پارامتر مهمی است زیرا مقدار سرمایه موجود در بازار یک ارز دیجیتال را نشان می‌دهد و همچنین با توجه به آن می‌توان پیش بینی کرد که آیا قیمت یک دارایی جای رشد دارد یا نه؟

    برای محاسبه ارزش بازار ارز دیجیتال، تنها کاری که باید انجام دهید محاسبه حاصل ضرب قیمت فعلی ارز دیجیتال در موجودی در گردش آن است. برای مثال اگر یک میلیون کوین در گردش با قیمت یک دلار وجود داشته باشد، ارزش کلی بازار آن یک میلیون دلار می‌شود. همچنین برای اطلاع از ارزش بازار ارز دیجیتال مورد نظر خود می‌توانید به سایت کوین مارکت کپ مراجعه کنید.

    یکی از اشتباهات رایج در بازار ارزهای دیجیتال، تمایل روانی و ذهنی افراد به سمت کوین‌هایی با قیمت کمتر وجود دارد. سرمایه گذاران مبتدی ارز دیجیتال ترجیح می‌دهند تا تعداد بیشتری از یک ارز دیجیتال داشته باشند. برای مثال از نظر روانی دوست دارند بگویند ۱۰ واحد اتریوم دارند تا اینکه بگویند ۰.۰۰۵ بیت کوین دارند. از طرف دیگر بسیاری از افراد با نگاه به جدول قیمت ارزهای دیجیتال، می‌بینند که قیمت بیت کوین ۶۰,۰۰۰ دلار است اما قیمت اتریوم ۴۰۰۰ دلار، لذا با خود می‌گویند بیت کوین رشد خود را کرده و قیمت اتریوم ۴۰۰۰ دلار است و می‌تواند رشد بالاتری داشته باشد. این افراد دلیل حرف خود را صرفا قیمت یک دارایی اعلام می‌کنند. حال آنکه قیمت، فاکتور نشان‌دهنده ارزش یک بازار نیست. بلکه مارکت کپ یک دارایی، مقدار سرمایه موجود در آن را نمایش می‌دهد.

    عرضه کوین

    دلیل آنکه بسیاری از هودل‌کنندگان بیت کوین (اصطلاحی در جامعه ارز دیجیتال برای کسانی که به جای فروش ارز دیجیتال، به حفظ آن می‌پردازند) معتقدند که در آینده بالاخره به ثروت عظیمی دست خواهند یافت، به عرضه بیت کوین مربوط است که سقف آن ۲۱ میلیون کوین است.

    قانون عرضه و تقاضا مشخص است؛ عرضه کم و تقاضای زیاد باعث افزایش قیمت می‌شود. هنگامی که بالاخره عرضه بیت کوین به اتمام برسد، تقاضا برای این ارز دیجیتال باعث افزایش قیمت آن خواهد شد. قانون عرضه و تقاضا به صورت برعکس نیز عمل می‌کند و به همین دلیل است که هنگام تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال و ایجاد پورتفولیوی سرمایه گذاری خود باید به عرضه کوین دقت زیادی کنید. برای مشاهده تعداد کوین‌های در گردش هر پروژه نیز می‌توانید در صفحه قیمت ارز دیجیتال، بر روی هر رمز ارز کلیک کرده و این مورد را مشاهده کنید.

     حجم معاملات

    حجم معاملات، شاخص مهمی در خصوص محبوبیت ارز دیجیتال است. البته این مولفه در تحلیل تکنیکال نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. حجم معاملات را به طور خلاصه می‌توان اینطور تعریف کرد که میزان ارز دیجیتال معامله شده در یک بازه زمانی مشخص است. به عبارت دیگر، حجم معاملات به شما می‌گوید که ارز دیجیتال مورد نظر در صرافی‌های ارز دیجیتال به چه میزان خرید و فروش شده است.

    هنگامی که ارز دیجیتال حجم معاملات بالایی داشته باشد، بدان معنا است که بسیاری از افراد بر روی این ارز دیجیتال فعال هستند. شما  می‌توانید حجم معاملات را در صرافی های ارز دیجیتال یا سایت‌هایی نظیر کوین مارکت کپ بررسی کنید تا متوجه شوید که ارز دیجیتال مورد نظر شما در تمام بازارهای معاملاتی، چه میزان خرید و فروش می‌شود.

    در این خصوص، هم چنین باید بدانید که ارز دیجیتال مورد نظر در چند صرافی در دسترس است. اگر فقط در صرافی‌های کوچک و کمتر شناخته‌شده معامله می‌شود، به این معنی است که تقاضا برای خرید آن نیز کم است.

    کاربرد

    در ابتدای مقاله به دنتاکوین به عنوان نمونه‌ای از ارزهای دیجیتال با کاربرد بسیار کم اشاره کردیم. بعضی از ارزهای دیجیتال مشخصا فقط به این دلیل وجود دارند تا موسسان و توسعه‌دهندگان آنها بتوانند با شکار سرمایه‌گذاران به پول بادآورده برسند. این سرمایه گذاران ارزیابی نمی‌کنند که آیا پروژه مورد نظر آنها مشکلی را از عموم مردم یا بازار ارزهای دیجیتال برطرف می‌کند یا خیر.

    از خود بپرسید که آیا توسعه‌دهندگان در صدد حل مشکل واقعی هستند یا خیر. اگر به این فکر هستند، آیا راهکار آنها بهبود چشمگیری در وضعیت فعلی ایجاد خواهد کرد؟ نکته مهمتر آنکه آیا به کار بردن بلاک چین برای هدف مورد نظر، راهکاری ضروری است؟ اگر برای حل مشکل موجود، ایجاد راهکار غیر بلاک چین ارزانتر، سریعتر و آسانتر است، بسیار بعید است که این پروژه به موفقیت قابل توجهی دست یابد.

    اگرچه به نظر می‌رسد که شکست دنتاکوین از قبل مشخص بود، اما پیش بینی پتانسیل اکثر ارزهای دیجیتال بسیار سخت‌تر است. پیشنهاد می‌کنیم شبکه‌ای از سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال با پیشینه‌های مختلف ایجاد کنید تا به صورت دسته جمعی به پیش بینی و قضاوت پتانسیل کاربرد کوین مورد نظر بپردازید.

    پارامتر NVT (ارزش شبکه نسبت به میزان تراکنش‌ها)

    نسبت ارزش کل شبکه به حجم تراکنش‌های آن (ارزش شبکه تقسیم بر ارزش کل تراکنش‌ها)، پارامتری به نام NVT را ارائه می‌دهد. این پارامتر می‌تواند برای هر ارزی با تقسیم ارزش شبکه آن (مارکت‌کپ یا ارزش کل آن) بر حجم تراکنش‌های ۲۴ ساعته آن بدست آید.

    هدف از محاسبه NVT این است که بتوانیم ببینیم نسبت ارزش کل شبکه به فعالیت‌های افراد شرکت کننده در شبکه به عنوان سرمایه گذار به چه صورت است.

    اگر در یک ارز دیجیتال، مارکت‌کپ یا ارزش کل بازار (ارزش کلی شبکه) بالا باشد و فعالیت کاربران (حجم تراکنش‌های) آن پایین باشد، پارامتر NVT مربوط به آن ارز بالا بوده و بالا بودن این پارامتر می‌تواند یکی از نشانه‌های نزولی بودن روند قیمتی آن ارز باشد.

    تحلیل این پارامتر به این صورت است که وقتی پارامتر NVT برای ارزی بالا باشد، نشان می‌دهد که ارزش شبکه (Network Value) که معادل مارکت‌کپ آن است، بر حجم معامله شده غلبه دارد. این اتفاق غالبا زمانی می‌افتد که قیمت به صورت حبابی بالا رفته و بی‌ثبات است.

     بررسی پارامتر ROI (نرخ بازگشت سرمایه)

    درصد بازگشت سرمایه که به اختصار به آن ROI می‌گویند، مقدار سود حاصل از یک ارز دیجیتال بر اساس تغییرات قیمتی آن از ابتدای راه‌اندازی (با قیمت ICO) (یا اولین قیمت معامله آن) تا قیمت کنونی آن را بررسی می‌کند.

    بر اساس این تعریف مقدار ROI مربوط به بیت کوین در زمان نگارش این مقاله برابر با ۱۱۱۵۳% است که نشان می‌دهد قیمت بیت کوین از ابتدای راه اندازی و معامله آن تا به امروز ۱۱۱۵۳% رشد داشته است.

    برای محاسبه ROI بیت کوین، بر اساس داده‌های کوین‌مارکت‌کپ، اولین قیمت ثبت شده در کوین مارکت کپ برای بیت کوین، ۱۳۵ دلار در تاریخ ۲۸ آوریل ۲۰۱۳ است و قیمت آن در تاریخ ۲۸ می ۲۰۱۹، ۸,۷۳۱ دلار است. (هرچند قیمت اولیه بیت کوین مربوط به سال ۲۰۰۸ می‌شود اما در اینجا از داده‌های کوین‌مارکت کپ برای بدست آوردن این پارامتر استفاده شده است).

    رقبا

    بررسی رقبای پروژه می‌تواند به ما کمک کند بتوانیم تشخیص دهیم از میان پروژه‌هایی با تکنولوژی‌ها و کاربردهای مشابه، کدامیک در طولانی‌مدت ماندگار می‌شوند و به عنوان بهترین پلتفرم آن حوزه به کار خود ادامه می دهند.

    یک نکته اساسی که برای بررسی رقبای یک پروژه باید در نظر داشت این است که لازم است در ابتدا تمام پروژه‌های رقیب را پیدا کنیم و با جمع مارکت‌کپ آنها یک دید کلی نسبت به ارزش و جایگاه کلی تکنولوژی ارائه شده توسط  آن پروژه ها بدست آوریم. اگر مقدار کلی ارزش بازار مربوط به یک تکنولوژی یا پلتفرم نسبت به کل سرمایه‌ی موجود در بازار ارزهای دیجیتال چشمگیر باشد، می‌توان این احتمال را داد که آن تکنولوژی یا پلتفرم در آینده با توسعه و رشد خوبی روبرو شده و باقی بماند.

    برای بررسی رقبای یک پروژه باید تمام عوامل گفته شده در تحلیل فاندامنتال را بین پروژه هایی با اهداف و کاربرد مشابه که رقیب محسوب می‌شوند، مورد مقایسه قرار داد.

    موسسان و توسعه دهندگان

    بررسی تیم توسعه دهنده ارز دیجیتال باید بخش مهمی از تحلیل فاندامنتال باشد. متاسفانه دنیای ارز دیجیتال، افراد متقلب بسیار زیادی را به خود جلب کرده است که فقط برای متقاعد کردن سرمایه‌گذاران بی خبر حاضرند به طور آشکار و عمومی، دروغ بگویند. در واقع، بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال در صدد آن هستند که سرمایه افراد بدون تجربه را از چنگ آنها دربیاورند. چندین پروژه وجود داشتند که در تلاش بودند تا با پنهان کردن هویت موسسان و توسعه‌دهندگان به دلایل امنیتی، خود را معتبر نشان دهند. توصیه می‌کنیم قبل از سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، حداقل مدتی را صرف مطالعه مصاحبه ها و مشاهده کنفرانس موسسان کنید.

    چون توسعه‌دهندگان و تیم اجرایی یک رمزارز نقشی کلیدی و اساسی درموفقیت یک پروژه دارند، لازم است شما افرادی را که از پروژه حمایت و پشتیبانی می‌کنند به خوبی بشناسید. تحلیل کنید که آیا هیچ یک از اعضای تیم توسعه بر روی پروژه فعالیت دارند و یا آن را رها کرده‌اند. همچنین تیم پروژه در گذشته سابقه فعالیت در پروژه‌های معتبری را دارند؟ و یا آیا عضوی از اعضای برجسته و سرشناس حوزه بلاک ‌چین هستند؟ علاوه بر این موارد، تجربیات و توانمندی‌های آنان نیز باید در نظر گرفته شود.

    اطمینان حاصل کنید که توکن مورد حمایت افرادی هست که به کار و حوزه ارزهای دیجیتال تسلط دارند.

    این می‌تواند شما را از شرکت‌هایی دور نگه دارد که منافع مالی را بر اصول اخلاقی مقدم می‌شمارند. کلاهبرداران از این نقطه ضعف استفاده می‌کنند و اقدام به ساخت بنیانگذاران و بیوگرافی‌های جعلی برای پروژه خود می‌کنند. احتمال دارد که گاهی اوقات این کلاهبرداران از هویت شخصی قربانیان ناآگاه هم برای منافع خود سوء استفاده کنند. از این رو، بهترین حفاظ در مقابل این تاکتیک فریبکارانه انجام تحقیقات به شکل صحیح آن است. در هنگام تحلیل یک پروژه از رمزارز هایی که نمی‌توانید هیچ اطلاعاتی در مورد توسعه‌دهندگان و بنیانگذاران آنها بدست آورید دوری کنید. حتی اگر بیوگرافی مختصری از آنها بدست آوردید بررسی کنید که آیا فعالیت‌هایشان با تعداد فالوورها و لایک‌های آنها مطابق دارد یا نه؟ به تفاوت‌های ظریف و اختلافات جزیی مشابه این موارد هم دقت کنید.

    نکته دیگر در مورد تیم موسس یا توسعه‌دهنده یک پروژه این است که سهم تیم توسعه از کل توکن‌ها یا کوین‌های آن شبکه چقدر است؟ این نکته نشان می‌دهد که این پروژه واقعا غیرمتمرکز است یا کنترل آن در دست عده‌ای خاص است.

    موانع بالقوه

    هنگامی که صحبت از پروژه‌های بلاک‌ چین می‌شود، عوامل بسیار زیادی وجود دارد که ممکن است اشتباه پیش روند. همیشه باید سرمایه‌گذاری خود را با توجه به این نکته شروع کنید که از نظر قانونی پروژه مورد نظر در چه شرایطی قرار دارد. مشخصا تمام افراد در زمینه توافق نامه‌های بین المللی کپی رایت و قوانین حفظ حریم خصوصی متخصص نیستند اما انجمن‌ها و گروه‌های ارز دیجیتال در این مورد می‌توانند کمک شایانی کنند.

    نکته بعدی مقیاس پذیری است. حتی بیت کوین که قدیمی‌ترین و بزرگترین ارز دیجیتال جهان است، علی رغم منابع و نیروی انسانی که دارد با مشکلات جدی مقیاس پذیری مواجه است. اتریوم ارز دیجیتال بزرگ دیگری است که با ارائه اتریوم ۲ به دنبال رفع مشکل مقیاس‌پذیری است.

    در انتها مطمئن شوید که آیا این ارز دیجیتال، رقبای قابل ذکری دارد یا خیر. امروزه ارزهای دیجیتال بسیار موفق نظیر بیت کوین، مزیت اول بودن در دنیای ارز دیجیتال را دارد. این موضوع به بیت کوین امکان داده است تا قبل از ورود سایر ارزهای دیجیتال، توجهات بسیار زیادی را به خود جلب کند.

    نقشه راه

    بعضی از پروژه های ارز دیجیتال هیچ ایده‌ای از آینده خود ندارند. این پروژه‌ها با افکار بلندپروازانه تغییر دنیا عرضه می‌شوند اما به ارائه‌ یک محصول کاربردی نیز نمی‌رسند. اگر پروژه‌ای دارای نقشه راه مبهم و غیر عملی است، مطمئن باشید که آینده روشنی ندارد.

    نقشه راه خوب، پر جزییات و جامع است و مشخصا بیان می‌کند چه چیزی و در چه زمانی انجام شده و یا انجام خواهد شد. نقشه راه هرچه جزییات بیشتری ارائه دهد، بهتر است. مطمئن شوید که به برنامه کلی پروژه خود فکر می‌کنید. در پایان پروژه می‌خواهید که محصول کاربردی عرضه کنید. قطعا نمی‌خواهید که بازاریابی به توجه اصلی تیم پروژه در چند سال آتی تبدیل شود.

    پروسه فروش توکن را دنبال کنید

    تمام عرضه اولیه‌ها (ICO) برای جذب سرمایه از طریق تامین مالی عمومی (crowdfunding) به سیستم رمزارز یا توکن خود وابسته هستند. شما باید در تحلیل آنها همواره میزان فروش توکن را هنگامی که برای اولین بار عرضه می‌شود دنبال کنید و در طول زمان مراقب روند فروش آن باشید.

    در واقع شرکت‌ها و دیگر نهادها دانسته و از روی عمد دسترسی سرمایه‌گذاران بالقوه را به روند فروش توکن و سیستم‌شان تسهیل می‌کنند. این امر با هدف اثبات و تحقق وجاهت قانونی شرکت صورت می‌پذیرد. امروزه با رشد محبوبیت مدل‌های تجاری زیرساختی ابری (مدلهایی که بر حسب تقاضا به کاربران ارایه خدمات می‌نمایند) بلاک چین نیز در میان جامعه رواج یافته و به عنوان سرویسی برای تامین شفافیت بالاتر فراگیر می‌شود. به عبارت دیگر هیچ دلیلی برای یک شرکت وجود ندارد که روند فروش رمزارز خود را از شما مخفی کند. شرکتی که چنین کند به احتمال زیاد کلاهبردار است، پس اگر در تحلیل آن به چنین پروژه‌های برخوردید به هر قیمتی شده از چنین شرکت‌هایی دوری کنید.

    مطالعه موردی: تحلیل فاندامنتال اتریوم

    اتریوم اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط ویتالیک‌ بوترین محقق و برنامه نویس ارز دیجیتال معرفی شد. همچنین اکنون یکی از بزرگترین پروژه‌های بلاک چین جهان است. اتریوم از روزهای اولیه خود حامیان مخصوص‌ به خود را داشته است که معتقد بودند این پروژه پتانسیل تغییر دنیا را دارد. این نکات باعث شده است که اتریوم مثال بسیار خوبی برای مطالعه باشد.

    ارزش بازار

    طبق اطلاعات لحظه‌ای سایت کوین مارکت کپ، ارزش بازار اتریوم از مرز ۱۴۸ میلیارد دلار عبور کرده است ( در تاریخ ۲۳ دی ماه ۱۳۹۹). در بازار ارزهای دیجیتال تنها ارزش بازار دو رمز ارز بیت کوین و اتریوم به بالای ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است. از این رو اتریوم در جایگاه دومین رمز ارز بازار ارزهای دیجیتال قرار گرفته است.

    موجودی کوین

    ارز دیجیتال اصلی برای عملیات اتریوم، اتر (ETH) است که موجودی فعلی آن اخیرا از ۱۰۰ میلیون کوین گذشته است. موجودی اتر محدود نیست و مانند بیت کوین سقف ندارد. در زمان نگارش این مقاله، موجودی رمز ارز اتر در گردش برابر ۱۱۴ میلیون کوین است.

    ویتالیک بوترین در این خصوص گفت:

    به منظور اطمینان از پایداری اقتصادی این پلتفرم در شرایط مختلف، و با توجه به این نکته که صدور کوین های جدید برای ماینرهای گواه اثبات کار دیگر روش موثری برای ارتقای توزیع کوین یا هر هدف دیگری نمی‌باشد، اعلام می‌کنم که ما در خصوص سقف موجودی ۱۲۰ میلیون کوین به توافق رسیده ایم.

    حجم معاملات

    در حال حاضر حجم معاملات ۲۴ ساعته اتریوم بیش از ۱۶ میلیارد دلار است ( بر اساس گزارش سایت کوین مارکت کپ). این مقدار طبیعتا تغییر می‌کند. برای مشاهده حجم معاملات لحظه‌ای رمز ارز ETH به اینجا مراجعه کنید.  بخش عمده‌ای از این حجم معاملات در صرافی بایننس است.کوین مارکت کپ تقریبا تمامی صرافی‌هایی که رمز ارز اتریوم در آنها معامله می‌شود را نمایش داده است.

    کاربرد

    در مورد کاربرد اتریوم به سایت این شبکه بلاک چین مراجعه می‌کنیم. اتریوم در وبسایت خود بیان کرده است:

    اتریوم پلتفرم غیرمتمرکزی است که قراردادهای هوشمند را اجرا می‌کند. قراردادهای هوشمند، برنامه هایی هستند که دقیقا طبق آنچه که برنامه نویسی شده اند و بدون احتمال توقف، سانسور، کلاهبرداری یا مداخله شخص ثالث اجرا می‌شوند. این برنامه ها بر بستر بلاک چین های سفارشی شده اجرا می‌شوند که زیرساخت جهانی عظیم، قدرتمند و به اشتراک گذاشته شده‌ای است که می‌تواند بیانگر مالکیت دارایی باشد.

    توسعه دهندگان اتریوم می‌خواهند به مردم امکان ایجاد بازارها، ذخیره ثبت قرض‌ها و طلب‌ها، انتقال سرمایه‌ها طبق دستورالعمل مورد نظر و بسیاری از کارهای دیگر را بدهند که تاکنون صورت نگرفته است. تمام این امور بدون حضور واسطه یا خطر کلاهبرداری انجام می‌شود.

    کاربردهای قراردادهای هوشمند بسیار زیاد است. حوزه دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز میوه و ثمره قراردادهای هوشمند است. پلتفرم‌های اعطای وام، سپرده‌گذاری، صرافی غیرمتمرکز، اوراکل غیرمتمرکز، قابلیت همکاری غیرمتمرکز و بسیاری از محصولات با استفاده از قراردادهای هوشمند راه‌اندازی شده‌اند. لذا کاربرد شبکه اتریوم بسیار گسترده و متنوع است.

    موسسان و توسعه دهندگان

    اتریوم توسط ویتالیک بوترین برنامه نویس روسی کانادایی و موسس نشریه Bitcoin Magazine معرفی شد. سایر اعضای تیم اصلی اتریوم در زمان معرفی آن شامل میهای آلیسی، آنتونی دیلوریو و چارلز هاسکینسون بودند.

    امروزه اتریوم توسط بنیاد اتریوم مدیریت می‌شود که بنیادی غیرانتفاعی در سوئیس است و ماموریت آن، ارتقا و پشتیبانی از پلتفرم اتریوم و بنا نهادن تحقیقات، توسعه و آموزش و ارائه آنها به دنیای ابزارها و پروتکل های غیرمتمرکز است که باعث تقویت توسعه دهندگان در مسیر تولید برنامه های غیرمتمرکز نسل بعد می‌شود.

    موانع بالقوه

    اگرچه راهکارهای بسیار زیادی بر بستر اتریوم ایجاد شده است، اما چندین مانع مهم وجود دارند که از دستیابی اتریوم به انتظارات جلوگیری می‌کند. شاید بزرگترین این موانع، مقیاس پذیری باشد.

    برای آنکه اتریوم به رایانه جهانی مورد انتظار خود تبدیل شود، باید به حل مشکل مقیاس پذیری بلاک چین بپردازد. البته اتریوم با معرفی اتریوم ۲ در سال ۲۰۲۰ گام بزرگی در جهت رفع مشکل مقیاس‌پذری برداشت. اگر با شبکه اتریوم آشنا نیستید، مقاله زیر برای شما مفید خواهدبود:

    نقشه راه

    اتریوم اخیرا نسخه جدید نقشه راه خود به اسم اتریوم ۲.۰ را معرفی کرد. دارن لنگلی توسعه دهنده ارشد بلاک چین در این خصوص توضیح داد:

    اتریوم ۲.۰ پس از تکمیل، علاوه بر متعادل کردن غیرمتمرکزسازی و امنیت، از تراکنش های داخل زنجیره بسیار زیادی پشتیبانی خواهد کرد. با وجود این بنیاد، اتریوم پتانسیل این را دارد که در زیرساخت انتقال ارزش جهانی، پلتفرمی برای سیستم های جدید اقتصادی و مرکزی برای همکاری های بین المللی نقش کلیدی ایفا کند.

    اتریوم ۲.۰ گواه اثبات سهام و شاردینگ را ترکیب می‌کند. اتریوم ۲.۰ بر بستر انبوهی از تحقیقات بنا نهاده شده است که شامل تجمع امضا، تولید عدد تصادفی، امکان ایجاد فورک، در دسترس بودن اطلاعات، پشتیبانی از لایت کلاینت، ارتباط همتا به همتا و ارتباط بین شارد می‌باشد. مشخصا توسعه دهندگان اتریوم به خوبی می‌دانند که آینده این پروژه به کدام سمت خواهد رفت.

    پرسش و پاسخ

    • اطلاعات مربوط به قیمت، حجم معاملات، تعداد هر کوین را از کجا ببینیم؟

    سایت کوین مارکت کپ یکی از جامع‌ترین سایت‌هایی است که این اطلاعات را در اختیار ما قرار می‌دهد. همچنین می‌توان از سایت کوین گکو استفاده کرد.

    • اطلاعات فاندامنتال مربوط به توکن‌های حوزه دیفای را از کجا ببینیم؟

    سایت DEFI PULSE یکی از معتبرترین منابع در این حوزه است.

    • اطلاعات درون زنجیره هر شبکه بلاکچین را از چه منابعی جمع آوری کنیم؟

    اطلاعات درون زنجیره‌ای به تمامی اطلاعات یک شبکه بلاکچین از قبیل، هش ریت شبکه، تعداد نودها، تراکنش‌های درون شبکه، تعداد آدرس‌های کیف پول در یک شبکه، نهنگ‌های یک شبکه، کارمزد تراکنش‌ها و … گفته می‌شود. یکی از منابعی که تمامی این اطلاعات را به صورت جامع ارائه می‌دهد، سایت bitinfocharts.com است.

    • افراد متخصص در حوزه رمزارزها را چطور شناسایی کنیم؟

    اگر در تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال تازه کار هستید، ابتدا می‌توانید مطالبی که توسط سایر متخصصین و تحلیلگران مطرح بازار ارائه می‌شود را مطالعه کنید. ما در یک مقاله، بسیاری از افراد مشهور و متخصص بازار را معرفی کرده‌ایم که از لینک زیر آن را مطالعه کنید:

    نتیجه گیری

    در این مقاله سعی کردیم تا پاسخی به سوال مهم تحلیل فاندامنتال چیست ارائه دهیم. ابزار و تکنیک‌های ارزیابی بنیادی یک پروژه ارز دیجیتال را نشان دادیم. اینکه چطور می‌توان تشخیص داد که یک پروتکل یا شبکه بلاک چین، آینده دار بوده و ارزش سرمایه‌گذاری دارد، یکی دیگر از مباحثی بود که در این مقاله به آن پرداختیم. در انتها برای نمومه تحلیل فاندامنتال شبکه اتریوم و رمز ارز اتر را انجام دادیم. تحلیل فاندامنتال یا بنیادی در بازار ارزهای دیجیتال نیاز به تخصص بالایی دارد. زیرا این حوزه مبتنی بر فناوری و تکنولوژی بوده و شناخت پروژه‌ها و ایده‌های شبکه‌های این حوزه، کار ساده‌ای نخواهد بود. ما در این مقاله ابزارهایی را معرفی کردیم که با استفاده از آنها می‌توان شناخت عمیق‌تری نسبت به یک پروژه بدست آورد.

    سوالات متداول

    تیم محتوا بیت‌پین

    تیم محتوا بیت‌پین

    تدوین و بررسی مطالب حوزه کریپتو و خلق مقالات کاربردی در حوزه ارزهای دیجیتال.

    مطالب نویسنده
    اشتراک گذاری:

    مطالب مشابه

    دیدگاه‌ها
    در پاسخ به دیدگاه کاربر