روش‌های شگفت‌انگیز نایک برای حضور در متاورس

تاریخ انتشار: 1 شهریور 1401 | آخرین به‌روزرسانی: 23 شهریور 1401
زمان مطالعه:  7 دقیقه
نایک در متاورس

جهان پس از همه‌گیری ویروس کووید ۱۹، به‌طور قابل‌توجهی دستخوش تغییر شده است؛ برای مثال مراکز خرید شروع به پیروی از شیوه‌های فاصله‌گذاری اجتماعی کردند؛ حتی تعداد کمی از آن‌ها به‌طور موقت تعطیل شدند. قرنطینه موجب شد مردم از تعاملات حضوری، محیط‌های اداری منحصربه‌فرد و گردهمایی‌های زندگی خود محروم شوند.

حالا تصور کنید به یک دوست فکر می‌کنید، ناگهان با او تماس می‌گیرید و از او می‌خواهید با هم ملاقاتی داشته باشید. او نیز چند دقیقه دیگر می‌آید. آیا این فرضیه امکان‌پذیر است؟ بله فناوری متاورس سبب ممکن‌بودن این قضیه شده است. توجه داشته باشید که دنیای مجازی متاورس واقعی نیست و به بیانی دیگر می‌توان گفت به واقعیت‌ها نزدیک است.

متاورس چیست؟

متاورس مجموعه‌ای از هر دنیای مجازی است که با استفاده از فناوری بلاک‌چین ساخته شده. این فناوری می‌تواند سیاره‌های بازی یا گالری‌های NFT سرزمین‌های انتخاب‌شده مانند خیابان‌های دیجیتال باشد. شاید با خودتان فکر کنید متاورس یک مکان حقیقی است، اما همیشه باید به یاد داشته باشید وقتی به متاورس فکر می‌کنید باید بدانید که یک مکان نیست.

چطور می‌توانیم برای سرمایه گذاری در متاورس، اقدام کنیم؟!

درواقع متاورس مجموعه فضاهای دیجیتال جدیدی است که مردم به آن تکرار بعدی اینترنت می‌گویند. متاورس اصطلاحی است که برای توصیف نوع جدیدی از جهان‌های مجازی مبتنی بر پلتفرم استفاده می‌شود. کاربران به‌عنوان آواتارهای خود به کاوش و تعامل با آن‌ها می‌پردازند؛ البته همیشه فضاهای مجازی وجود دارد که کاربران می‌توانند در آن کارهای مختلفی مانند بازی و معاشرت انجام دهند. آنچه باعث متمایزشدن متاورس می‌شود، این است که هریک از کاربران می‌توانند همه کارهای نام‌برده شده را به همراه موارد بیشتر در یک محیط پایدار و مجموعه قوانین که متاورس نام دارد به سرانجام برسانند.

فناوری متاورس این مشکل را رفع کرده و به کاربران اجازه می‌دهد از هویتی واحد و مشخص برای سفر در سراسر پلتفرم و از طریق شبکه رو به رشد مناظر مجازی بهره ببرند؛ یعنی وقتی به شهرها و کشورهای جدید سفر می‌کنند و هر بار به مقصد جدیدی می‌رسند، نیازی به پاسپورت و هویت جدید ندارند.

 NFT چیست و چه ارتباطی با نایک دارد؟

NFT به کاربران امکان این را می‌دهد که مالکیت اقلام دیجیتال منحصربه‌فرد را خرید و فروش کنند و از طریق استفاده از بلاک‌چین، پیگیر مالکیت آن‌ها باشند. NFT مخفف Non Fungible Token است و از نظر فنی می‌تواند حاوی هر چیز دیجیتالی مانند نقاشی‌ها، تصاویر متحرک که GIF نامیده می‌شوند، آهنگ‌ها یا آیتم‌های موجود در بازی‌های ویدئویی باشد.

یک NFT می‌تواند منحصربه‌فرد باشد؛ مانند یک نقاشی واقعی، یا یک کپی از بسیاری از آن‌ها، مانند کارت‌های تجاری، اما بلاک‌چین مالکیت فایل را پیگیری می‌کند. NFT ها به‌تازگی خبرساز شده‌اند. برخی از آن‌ها میلیون‌ها دلار به فروش می‌رسند. همچنین بحث‌های زیادی درباره استفاده گسترده از برق و اثرات زیست‌محیطی NFT ها وجود دارد.

وب‌سایت این شرکت بلافاصله از بازدیدکنندگان می‌خواهد کیف پول Metamas خود را با فناوری شرکت پیوند دهند. این امر یکی از راه‌هایی است که دارندگان NFT می‌توانند خریدهای خود را تأیید کنند. با این ایده در آینده کاربران هنگام بازی وارد انواع فضاهای واقعیت مجازی می‌شوند که اقلام آن‌ها در آن قرار دارد.

این همان چشم‌اندازی است که نایک، یکی از برترین برندهای دنیا موفق به خرید آن شده است. بنوای پاگوتو، کریس لی استیون و اسیلف، بنیان‌گذاران شرکت، اعتبار می‌دهند که از جدیدترین موتورهای بازی، NFT ها، احراز هویت بلاک‌چین و واقعیت افزوده برای ایجاد محصولات مجازی بی‌نظیر استفاده می‌کنند.

نایک در حین اعلام این معامله، بدون این که مهم باشد چه مقدار هزینه کرده است، لوگوی سبک رعد و برق RTF KT را در کنار علامت نمادین خود، Jumpman و Converse قرار داده است. این برندها چندین دهه سابقه دارند که براساس تأییدیه‌های ورزشی سطح بالا، طراحی‌های متمایز و فرهنگ مردمی که درواقع در دنیای واقعی وجود دارد، ساخته شده‌اند.

در همین حال، RTF KT در ژانویه 2020 تأسیس شد. توسعه انسانی در آگاهی، سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد شتاب گرفته است. آن‌ها اکنون اینجا هستند تا آینده دیجیتال خود را تسریع کنند. نایک همیشه در خط مقدم تحول دیجیتال بوده است. هوش مصنوعی AI، تجارت الکترونیک و فناوری تجربی در فروشگاه برای سال‌ها، جزء لاینفک استراتژی این برند بوده‌اند. به‌تازگی آن را به سرمایه‌گذاری روی هیجان پیرامون مفاهیم جدید مانند متاورس، NTFs و web3 سوق داده‌اند. در اینجا نگاهی به راه‌هایی داریم که نایک از این فناوری‌ها برای مرتبط‌ماندن با پیشرفت‌های فرهنگی استفاده می‌کند؛ یعنی روش جذاب نایک برای حضور خود در متاورس.

 روش‌های شگفت‌انگیز نایک در متاورس

  • نایک در متاورس

سرزمین نایک، فضای متاورس هدفمندی است که نایک به وجود آورده که از پلتفرم Roblox استفاده می‌کند تا به طرفداران خود اجازه ملاقات، معاشرت، شرکت در تبلیغات و تعامل با طیف وسیعی از تجربیات برند را بدهد. به گفته نایک، از زمان راه‌اندازی سرزمین نایک و با حضور نایک در متاورس یعنی ۷ نوامبر سال ۲۰۲۱، میلیون‌ها بازدیدکننده برای این فناوری از سراسر محدوده جمع شده‌اند.

 روش‌های شگفت‌انگیز نایک

با حضور نایک در متاور و در این سرزمین آن‌ها توانسته‌اند از حضور چهره‌های مشهور ستاره‌های ورزشی از جمله لبرون جیمز لذت ببرند و همچنین محصولات دیجیتال منحصربه‌فرد را برای تزئین آواتارهای خود خریداری کنند. این محصولات محدود به Nike World (دنیای نایک) نیستند و آواتارهای آن‌ها هنگام سفر می‌توانند در سایر محیط‌های Roblox استفاده شوند؛ به بیانی دیگر بازدیدکنندگان را به سفیران برند دیجیتال تبدیل می‌کنند.

کاربران این ویژگی و قابلیت را دارند که واکنش‌ها و مهارت‌های استراتژی خود را با تعدادی بازی آزمایش کنند و فرصتی برای برنده‌شدن محصولات و جوایز بیشتر داشته باشند. نایک پیشروست تا ثابت کند در مقابل برندهایی که نشان می‌دهند، رفتار فروش و سبک زندگی می‌تواند به همان اندازه که در دنیای واقعی کار می‌کند، در دنیای دیجیتال مؤثر باشد.

همین امر موجب شده است نایک توانایی خود را برای پرورش ذهنیت آرمان‌خواهانه کاربران در این فناوری مجازی، هم از نظر محصولات مطلوب و مد روز که کاربران می‌توانند داشته باشند و هم از نظر رقابت، چالش‌ها و توانایی، نشان‌دادن نمرات و دستاوردهای بالا، با موفقیت انتقال دهد؛ یعنی یک نمایش عالی از یک نام تجاری که تحول دیجیتال را با هویت و ایده‌آل‌های موجود خود، هماهنگ کرده است. نایک بسیار سریع از روند NFT ها بهره برد.

  • فروش لوازم ورزشی نایک در متاورس

کوین‌ها توکن‌هایی هستند که روی یک بلاک‌چین زندگی می‌کنند و می‌توان از آن‌ها برای ایجاد دارایی‌های دیجیتالی استفاده کرد که اساساً می‌توان گفت منحصربه‌فرد هستند؛ درحالی‌که بیشتر آیتم‌های دیجیتال (برای مثال یک تصویر JPG یا یک آهنگ MP3) این قابلیت را دارند که تا بی‌نهایت تکرار شوند.

متاورس

یک NFT یک قطعه منحصربه‌فرد از داده‌های دیجیتالی است که می‌تواند به هر آیتم دیجیتال دیگری متصل شود و از نظر تئوری، منحصربه‌فرد بودن خود را به آن منتقل کند. نایک در دسامبر سال گذشته، زمانی که استودیو RTF KT، سازنده مجموعه‌های NFT را خریداری کرد، نشان داد چقدر مشتاق ایده وجود NFT است.

درک جذابیت این استودیو برای تولیدکننده پوشاک ورزشی سخت نیست. زمانی متوجه خواهید شد که بفهمید توانسته ۶۰۰ جفت کفش ورزشی NFT را تنها در شش دقیقه بفروشد! در مجموع مبلغی حدود ۳.۱ میلیون دلار به دست آورد. اولین مجموعه کفش‌های ورزشی NFT نایک که در همکاری با استودیوی RTFKT ساخته شده‌اند، Cryo Kicks Dunk Genesis نام دارند و هنگامی که آن‌ها را در اختیار داشته باشند، کاربران می‌توانند آن‌ها را با استفاده از ویال‌های پوستی برای خود سفارشی کنند.

حتما بخوانید: متاورس هیبریدی(Hybrid Metaverse) چیست و چه موقع اجرا می‌شود؟!

این ویال‌ها را می‌توان توسط طراحان مختلف ایجاد کرد و جلوه‌ها و الگوهای خاصی را به کفش‌های کتانی پایه افزود. درواقع تغییر اساسی به وجود نخواهد آمد و تنها قسمت‌های تزئینی بنا به خواست کاربر، به آن اضافه خواهد شد. این ابتکار و قابلیت نشان‌دهنده این است که نایک به‌وضوح ارزش شخصی‌سازی را برای مصرف‌کنندگان امروزه درک می‌کند.

  • فروشگاه‌های تجربی

آخرین ماجراجویی‌های نایک در تحول دیجیتال، تنها به دنیای مجازی و دیجیتال محدود نمی‌شود. درواقع ایده جذاب در فروشگاه نایک در نیویورک، این است که کاربران را به تعامل و تجربه شخصی برند تشویق کند و معتقد است ورزش و فناوری به همان اندازه اهمیت دارد که آن‌ها را تشویق به خرید محصولات کنند.

آن‌ها می‌توانند در زمین بیس‌بال در فروشگاه، با دوربین‌ها و صفحه‌های ویدئویی برای ضبط و پخش نکات برجسته در زمان واقعی، حلقه‌هایی را شلیک کنند، یا می‌توانند روی تردمیلی که دویدن در فضای باز را شبیه‌سازی می‌کند، عرق کنند. همچنین کاربران می‌توانند قبل از خرید کفش‌ها، آن‌ها را طوری سفارشی کنند که هر طور دوست دارند به نظر برسند و طراحی پوشش آن به عهده خودشان باشد.

از پیوند بلاک‌چین و هوش مصنوعی، به پول می‌رسیم؟

جوابت تو شماره ۱۴ ماهنامه دامیننسه!

    گفتار پایانی!

    در دنیایی که مصرف‌کنندگان می‌گویند داشتن یک تجربه مثبت با یک نام تجاری مهم‌تر از عواملی مانند قیمت برای تصمیم‌گیری خرید است، نایک امید دارد که فناوری تجربه‌های به‌یادماندنی خرید و اوقات فراغت ایجاد کند تا پیوندهای قوی بین مشتریان و فروشندگان ایجاد کند؛ یعنی تعداد کسانی که دفعات بعد در بازار کالاهای ورزشی، از انواع واقعی یا مجازی، به‌دنبال لوگوی معروف swoosh خواهند بود، بیشتر خواهند شد.

    سوالات متداول

    • متاورس چیست؟

    متاورس یک فضای مجازی گسترده است که بر پایه بلاکچین ساخته شده و معاملات مختلفی را پوشش می‌دهد.

    • چگونه محصولات نایک در متاورس به فروش می‌رسد؟

    برند نایک با استفاده از NFT در متاورس به فروش محصولات ورزشی خود می‌پردازد.

    • کدام محصولات نایک در متاورس به فروش می‌رسد؟

    Cryo Kicks Dunk Genesis یکی از مدل‌های کفش ورزشی نایک است که در متاورس به فروش می‌رسد.

    آیا این مقاله را دوست داشتید؟ نظرات شما باعث بهبود ماست. به مقاله حضور نایک در متاورس چند ستاره می‌دهید؟
    تیم محتوا بیت‌پین

    تیم محتوا بیت‌پین

    تدوین و بررسی مطالب حوزه کریپتو و خلق مقالات کاربردی در حوزه ارزهای دیجیتال.

    مطالب نویسنده
    اشتراک گذاری:

    مطالب مشابه

    آموزش تصویری ایردراپ بازی لاست داگز (Lost Dogs) + لینک ثبت نام

    در اتفاقی جالب، نات کوین به عنوان پرچمدار بازی‌های...

    داگز (Dogs) چیست؟ راهنمای کامل شرکت در ایردراپ داگز!

    بازی تلگرامی داگز (Dogs)، همانند بازی همستر یا نات کوین،...

    کتیزن چیست؟ آموزش صفر تا صد دریافت توکن CATI

    کتیزن (Catizen)، به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین بازی‌های...

    دیدگاه‌ها
    در پاسخ به دیدگاه کاربر