اثر شبکه چیست و چه تاثیری روی ارزهای دیجیتال دارد؟

تاریخ: 24 آبان 1400
زمان مطالعه:  4 دقیقه
اثر شبکه چیست و چه تاثیری روی ارزهای دیجیتال دارد؟

هنگام تعیین قیمت محصولات، خدمات یا پلتفرم خود، باید چندین عامل را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید این کار را درست و به طور موثر انجام می‌دهید. شما باید ارزش منحصر به فردی که محصول شما ارائه می‌دهد را به خوبی به مشتریان و مصرف‌کنندگان نشان دهید تا آن‌ها این ارزش را به‌طور کامل درک کنید. اثر شبکه (Network Effect) وابستگی شدید به میزان استفاده مردم از یک محصول دارد و هنگامی رخ می‌دهد که محصول شما با استفاده بیشتر مردم، ارزشمندتر شود.

اثر شبکه در حوزه ارزهای دیجیتال نیز بسیار مهم است؛ به‌طوری که اگر حتی یک پروژه ضعیف مورد استقبال عموم قرار گیرد، بر ارزش آن افزوده می‌شود. ارز دیجیتال دوج کوین نمونه بارزی از اثر شبکه است که بدون داشتن حتی تیم توسعه‌دهنده قوی، تنها به لطف حمایت ایلان ماسک و جامعه قوی خود توانسته ارزش بالایی کسب کند.

اگر هنوز نمی‌دانید اثر شبکه چیست و چه تاثیری روی ارزهای دیجیتال دارد ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید.

اثر شبکه چیست؟

طبق دوره آنلاین اقتصادی که شرکت اچ بی اس (HBS) برای مدیران خود برگزار کرد، اصطلاح اثر شبکه این گونه تعبیر شد:

اثر شبکه به هر موقعیتی اطلاق می‌شود که در آن ارزش یک محصول، خدمات یا بستر به تعداد خریداران، فروشندگان یا کاربرانی که از آن استفاده می‌کنند بستگی دارد. به طور معمول، هرچه تعداد خریداران، فروشندگان یا کاربران بیشتر باشد، تأثیر شبکه بیشتر است و ارزش ایجاد شده براساس میزان محبوبیت محصول  تعیین می‌شود.

بهارات آناند، استاد کالج کسب و کار هاروارد می‌گوید:

تمایل به پرداخت هزینه برای خریدار با افزایش تعداد خریداران یا فروشندگان این تجارت افزایش می‌یابد.

اثر شبکه و اثر ویروسی

اثر شبکه و اثر ویروسی

نمونه هایی از اثرات شبکه

بسیاری از محبوب‌ترین شرکت‌ها و استارتاپ‌های امروزی به شدت تحت تأثیر اثر شبکه هستند:

  • پلتفرم‌های مبتنی بر تجارت الکترونیک: علی بابا (Alibaba)، آمازون (Amazon)، اتسی (Etsy) و ای‌بی (eBay)
  • پلتفرم‌های مبتنی بر خرید بلیط: سیت گیگ (SeatGeek)، تیکت مستر (Ticketmaster) و استاب هاب (StubHub)
  • پلتفرم‌های مبتنی بر اشتراک‌گذاری: لیفت (Lyft)، اوبر (Uber)، رایدز (Rides)
  • پلتفرم‌های مبتنی بر تحویل کالا: پست مِیتس (Postmates)، اینستاکارت (Instacart)، اوبر اِتس (Uber Eats)، دور دَش (DoorDash)، گراب‌هاب (Grubhub)
  • رسانه‌های اجتماعی: فیس بوک (Facebook)، توییتر (Twitter)، اینستاگرام (Instagram)، پینترست (Pinterest)، اسنپ چت (Snapchat)، لینکدین (LinkedIn)

ویژگی مشترک هر یک از این شرکت‌ها و پلتفرم‌ها این است که با افزایش تعداد کاربران، ارزش آن‌ها برای مشتریان بیشتر می‌شود. اگر یک میلیون فروشنده به جای ۱۰۰ فروشنده از پلتفرم‌های خود استفاده کنند،اتسی (Etsy) و ای‌بی (eBay) قادرند تا هزینه خدمات خود را بالا ببرند.

بگذارید یک مثال ساده‌تر بزنیم. یک رستوران را در نظر بگیرید که میزان استقبال روزانه از آن به طور معمول ۱۰۰۰ نفر است. در مقابل، یک رستوران حتی باکیفیت غذای بیشتر به دلیل موقعیت مکانی ضعیف تنها ۲۰۰ مشتری در روز دارد. بنابراین، نتیجه می‌گیریم که اثر شبکه رستوران اول ۵ برابر رستوران دوم است و می‌تواند قیمت غذاهای خود را بیشتر کند. این روزها شرکت‌های ایرانی مثل اسنپ و تپسی هم دقیقا از فاکتور اثر شبکه برای هزینه سرویس‌های خود بهره می‌برند.

اثرات مستقیم و غیر مستقیم شبکه

اثرات مستقیم و غیر مستقیم شبکه

اثرات مستقیم و غیر مستقیم شبکه

هیچگاه تمامی اثرات شبکه یکسان نبوده‌اند. آن‌ها اغلب به دو نوع مختلف تقسیم می شوند: مستقیم و غیر مستقیم.

اثرات مستقیم شبکه هنگامی رخ می‌دهد که ارزش یک محصول، خدمات یا پلتفرم به دلیل افزایش تعداد کاربران افزایش یابد و باعث رشد خود شبکه شود.

شبکه‌های اجتماعی در درجه اول از تأثیرات مستقیم شبکه بهره‌مند می‌شوند، زیرا ارزش خدمات آن موازی با افزایش تعداد کاربران بیشتر و بیشتر می‌شود. به بیانی دیگر، هر چه به تعداد کاربران اینستاگرام افزوده شود، محبوبیت و ارزش خدمات آن نیز بیشتر می‌گردد.

اپل نیز از اثر مستقیم شبکه سود می‌برد. شیوه متمایز پیام‌های ارسالی از آیفون (iPhone) به سایر دستگاه‌های اپل (از طریق iMessage) به این شرکت کمک کرده تا جهش خود را در بازار گسترش دهد.

از طرف دیگر، اثرات غیرمستقیم شبکه زمانی رخ می‌دهد که یک پلتفرم یا خدمات به دو یا چند گروه کاربر وابسته باشد، مانند تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، خریداران و فروشندگان، یا کاربران و توسعه‌دهندگان، که هر چه افراد بیشتری از یک گروه به پلتفرم می‌پیوندند، گروه مقابل مقدار بیشتری از اثر شبکه را  لمس می‌کنند. این امر را پلتفرم‌های مبتنی بر تجارت الکترونیکی که در بالا ذکر شد به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهند.

اثر شبکه و تاثیر آن رو ارزهای دیجیتال

اثر شبکه و تاثیر آن رو ارزهای دیجیتال

از پیوند بلاک‌چین و هوش مصنوعی، به پول می‌رسیم؟

جوابت تو شماره ۱۴ ماهنامه دامیننسه!

    اثر شبکه و تاثیر آن رو ارزهای دیجیتال

    برای درک بهتر موضوع، مثال بیت کوین را در نظر بگیرید. بیت کوین دارای خواص بسیار مطلوبی بوده و همچنین دارای شبکه‌ای بسیار قوی با هش‌ریت بالا است.

    ماینرها از امنیت شبکه پشتیبانی کرده و نقدینگی بالایی برای تداوم عملیات خود دارند. اما فرض کنید پروژه‌ای جدید قصد راه‌اندازی یک شبکه با ویژگی‌های مشابه بیت کوین دارد. قطعا کار سختی پیش رو دارد، زیرا بیت کوین، اولین ارز دیجیتال ثبت شده در تاریخ است و جامعه آن حدود ۱۳ سال است که با آن زندگی می‌کنند. بنابراین، اثر شبکه آن بستگی به میزان مشارکت کاربران با پلتفرم آن دارد.

    بنابراین، یک پروژه ارز دیجیتال جدید به‌طور قطع باید به دنبال ایده‌ای نوین بگردد که بیت کوین قادر به اجرای آن نباشد. به طور مثال، پروژه‌های دیفای به عنوان ایده‌هایی نوین تواسنته‌اند اثر شبکه فوق‌العاده‌ای جذب کنند. دلیل این موفقیت هم خلق یک ایده نوین است.

    یا پروژه‌های گیمینگ یا توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) در بلاک‌چین گزینه‌های دیگری هستند که به لطف ایده‌های نوین خود تواسنته‌اند محبوبیت زیادی نزد کاربران بدست آورند.

    برای مشاهده قیمت ارزهای دیجیتال اینجا کلیک کنید.

    چرا درک تأثیرات شبکه برای معامله‌گران ارزدیجیتال مهم است؟

    به لطف درک اصول اساسی تأثیرات شبکه می‌توان پی برد که چه کسب و کار، وب سایت یا پلتفرمی در آینده موفق‌تر خواهد بود. داشتن اثر شبکه مطلوب بدان معناست که سهم بازار آن به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت. به همین دلیل، بازارهایی که در آنها آثار شبکه نقش عمده‌ای را ایفا می‌کنند، اغلب به عنوان بازارهای برنده در نظر گرفته می‌شوند.

    آناند می‌گوید:

    شرکت‌هایی که بتوانند به درستی از تأثیرات شبکه استفاده یا از آن‌ها بهره ببرند، اغلب سرعت بالایی در افزایش ارزش محصولات خود را تجربه می‌کنند.

    بنابراین، هنگام خرید و فروش حرفه ای ارز دیجیتال بهتر است حتما به اثر شبکه پلتفرم مربوطه توجه کنید تا آینده آن را به طور شفاف حدس بزنید.

    گفتار پایانی

    به عقیده آناند: هنگامی که سهم قابل توجهی از بازار را به دست آوردید، حال می‌توانید بنشینید و اجازه دهید تا تأثیر شبکه کار خود را بکند و برای شما موفقیت به ارمغان بیاورد. در این هنگام دیگر نیازی به تکاپو نیست و به احتمال زیاد کارهای بسیار کمی انجام خواهید داد. به‌همین دلیل است که در بازارهای دارای اثرات شبکه‌ای، شرکت‌هایی را می‌بینید که برای جذب مشتریان بالقوه خیلی زود وارد عرصه رقابت می‌شوند -حتی اگر محصول را به صورت رایگان بفروشند- اما به محض به ثمر نشستن اثر شبکه، قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

    کارن آهنگری

    کارن آهنگری

    بازی با کلمات، یکی از بهترین سرگرمی‌هاست. در کنارش، کمک به دیده شدن این کلمات با کمک SEO هم مهمترین وظیفه‌ی من تو بیت‌پینه. سعی می‌کنم دانسته‌هام رو تو حوزه کریپتو با کاربرها به اشتراک بذارم و با سئو به دیده شدن این دانسته‌ها، کمک کنم.

    مطالب نویسنده
    اشتراک گذاری:

    مطالب مشابه

    آموزش خرید ارز دیجیتال به زبان ساده!

    آموزش خرید ارزهای دیجیتال، از معدود موارد مهمی است که تمامی...

    اردینالز (Ordinals) چیست؟ آموزش ساخت NFT در شبکه بلاک چین بیت کوین

    پروتکل اردینالز بیت کوین، به‌جرئت یکی از بحث‌برانگیزترین...

    از کجا مطمئن باشیم که فقط 21 میلیون بیت کوین وجود خواهد داشت؟

    محدودیت عرضه بیت کوین، با تبدیل‌کردن آن به‌نوعی دارایی...

    دیدگاه‌ها
    در پاسخ به دیدگاه کاربر