بونک (BONK) در مقابل شیبا اینو (SHIB): کدام یک میم کوین سال 2024 خواهد بود؟

تاریخ: 26 دی 1402
زمان مطالعه:  8 دقیقه
بونک (BONK) در مقابل شیبا اینو (SHIB): کدام یک میم کوین سال 2024 خواهد بود؟

شیبا با بیش از سه سال تجربه، یک بلاک چین کاربردی لایه 2 و بیش از یک میلیون هولدر، یکی از بزرگ‌ترین میم کوین‌های بازار ارزهای دیجیتال است که روزگاری تاج پادشاهی را بر سر خود گذاشته بود؛ اما این بدان معنا نیست که میم کوین تازه‌وارد بلاک‌چین سولانا، بونک، نمی‌تواند رقیبی جدی برای آن باشد.

ظهور بونک و رشد چشمگیر آن در اکوسیستم، شگفت‌انگیز بوده است. فراتر از ارائه بازده فوق‌العاده برای حامیان اولیه، بونک هدیه‌ای برای حامیان شبکه سولانا بوده و سخاوتمندانه در این مسیر پیش رفته است.

در ادامه با بررسی این دو میم کوین، به شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها خواهیم پرداخت تا ببینیم کدام یک درصدد گرفتن سهم بیشتری از بازار است.

بونک در مقابل شیبا: بررسی اجمالی و کوتاه

قبل از پرداختن به جزئیات دقیق، بیایید به صورت خلاصه، معیارهای کلیدی این دارایی‌های دیجیتال را مرور کنیم. شیبا و بونک هر دو میم کوین هستند که در یک کامیونتی پرشور رشد می‌کنند.

در حالی که شیبا در بلاک چین اتریوم راه‌اندازی شد، بونک خانه خود را در شبکه سولانا یافته است.

شاخص‌های کلیدی این دو ارز دیجیتال در زمان انتشار این مطلب:

شیبا اینو بونک
تاریخ راه‌اندازی آگوست 2020 دسامبر 2022
شبکه اتریوم سولانا
عرضه کل 589 تریلیون 93 تریلیون
مارکت کپ 5.72 میلیارد دلار 911 میلیون دلار
کاهنده تورم بله بله
مدل توزیع اولیه استخر نقدینگی ایردراپ
هولدرها 1.3 میلیون 591 هزار

طبیعتاً موارد بسیار بیشتری از این وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. در حالی که بسیاری عقیده دارند که میم کوین‌ها تنها وسیله‌ای برای سرگرمی و مقداری افزایش قیمت هستند، شیبا و بونک چه کاربردهای ملموسی ایجاد کرده‌اند؟

مقایسه شیبا اینو و بونک

خوشبختانه، برای شیبا و بونک، این دارایی‌های کریپتویی از وضعیت میم کوین فراتر رفته و به خودی خود به پروژه‌های ارزهای دیجیتال کاربردی و چشمگیر تبدیل شده‌اند. هر کدام از این سگ‌ها با موفقیت مجموعه‌ای از محصولات و خدمات را ارائه کرده که ارزش ذاتی را برای دارایی اصلی آنها به ارمغان آورده است.

bonk

برای درک و مقایسه بهتر شیبا و بونک، بیایید بررسی کنیم که این دو از چه طریقی نسبت به یکدیگر برتری دارند و به چه چیزی دست یافته‌اند.

چرا شیبا بهتر از بونک است؟

شیبا اینو نیازی به معرفی ندارد و همگی با آن آشنا هستند. این میم کوین در سال 2021 منفجر شد و حامیان اولیه سودهای باورنکردنی را به دست آوردند و شیبا را به عنوان دومین میم کوین بزرگ در بازار کریپتو، پس از دوج کوین، معرفی کرد.

با گذشت زمان، شیبا به بلوغ بیشتری دست یافت. تیم شیبا به رهبری Shytoshi Kusama پس از ناپدید شدن Ryoshi، موسس شیبا، تعداد زیادی پروتکل بزرگ از جمله ShibaSwap، مجموعه‌های ان‌اف‌تی Shiboshi و اکوسیستمی از توکن‌هایی مانند BONE و LEASH را راه‌اندازی کرده است.

فراتر از آن، بزرگ‌ترین دستاورد شیبا بدون شک شیباریوم (Shibarium) است – یک شبکه لایه 2 ماشین مجازی اتریوم و راه حل مقیاس‌پذیری اتریوم که به عنوان بلاک چین اختصاصی اکوسیستم شیبا عمل می‌کند.

در مورد پذیرش و به رسمیت شناختن، شیبا کمی بهتر از بونک عمل می‌کند. به لطف لیست شدن در پلتفرم‌های مالی سنتی مانند Etoro و Robinhood، شیبا در کانون توجهات قرار گرفت و این دارایی دیجیتال حتی در خارج از صنعت کریپتو به خوبی شناخته شد.

با نگاهی به آینده، شیبا اینو برنامه‌های بزرگ‌تری در سر دارد. ارتش شیبا می‌تواند منتظر به‌روزرسانی‌های بیشتری در مورد پروژه متاورس شیبا، نرم‌افزار کیف پول ارزهای دیجیتال و یک پروتکل هویت غیرمتمرکز باشد.

معامله شیبا اینو

شیبا همچنین برتری خود را با جذب بیش از دو برابر تعداد هولدر و ارزش بازار تقریباً 5 برابر بیشتر از رقیب خود در سولانا، ثابت کرده است.

دانلود دوازدهمین ماهنامه دامیننس

یک سال با دامیننس؛ سفری پر از تجربه و یادگیری

    چرا بونک بهتر از شیبا است؟

    بونک نیز لیستی از دستاوردهای خیره‌کننده خود را دارد که در کمتر از یک سال تکمیل شده است.

    اول از همه، اجازه دهید در مورد روایت پیرامون آن بحث کنیم. مانند بسیاری از میم کوین‌ها، بونک ادعا می‌کند که یک ارز دیجیتال است که توسط مردم و برای مردم ایجاد شده است. این ادعا در مقایسه با سایر میم کوین‌های بازار کریپتو قابل بحث است. در ادامه دلایلی برای آن آورده شده است:

    میم کوین‌هایی مانند شیبا و PEPE بی‌سروصدا و مخفیانه از طریق استخرهای نقدینگی در یک صرافی غیرمتمرکز عرضه شدند و به خودی‌ها و خریداران اولیه اجازه می‌داد تا توکن‌ها را با قیمت‌های بسیار ارزان در اختیار بگیرند.

    از سوی دیگر، بونک حیات خود را به عنوان یک ایردراپ کاملا غیرمنتظره و مخفیانه آغاز کرد که به طرفداران سولانا داده شد. بونک به طور عادلانه در بین مشارکت‌کنندگان و کاربران شبکه سولانا توزیع شد، به این معنی که به بیشتر اعضای کامیونتی سولانا به صورت رایگان بونک داده شد.

    معامله بونک

    بونک با تحقق سرنوشت خود به عنوان کوین کامیونتی اکوسیستم سولانا، تقریبا در همه برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) سولانا ادغام شده است. مجموعه محصولات بونک کمتر از شیبا توسعه یافته است. با این حال، با توجه به عمر دو‌ساله شیبا، این موردی قابل انتظار است.

    با وجود این، برخی از خدمات بونک در زمینه پذیرش از شیبا بهتر است. بر اساس داده‌های Shibariumscan، راه حل مقیاس‌پذیری لایه 2 شیبا، حدود 1000 حساب فعال منحصربه‌فرد دارد. از سوی دیگر، BonkBot، یکی از محصولات اصلی بونک، میزبان بیش از 23,000 کاربر فعال است که به طور متوسط روزانه 378,000 معامله انجام می‌دهد.

    علاوه بر این، تیم بونک به تعامل با وفاداران سولانا با ایردراپ ادامه می‌دهد. در ماه دسامبر، هر مالک Solana Saga می‌تواند 30 میلیون توکن بونک به ارزش حدود 575 دلار آمریکا را درخواست کند، و ایردراپ‌های بیشتری در طول کمپین BONKmas خود منتشر کردند.

    بونک در مقابل شیبا: نواقص

    هر دو بونک و شیبا محصولات و خدمات فراوانی را به کامیونتی وفادار خود ارائه کرده‌اند، اما از کامل بودن فاصله زیادی دارند. این میم کوین‌ها در گذشته کجا اشتباه کرده‌اند، و چه چیزی می‌تواند آنها را متوقف می‌کند؟

    ایرادات شیبا اینو

    از نظر ارتش شیبا، بزرگ‌ترین موفقیت شیبا قیمت نجومی آن در سال 2021 بود. در آن زمان، بزرگ‌ترین ادعای شیبا برای شهرت این بود که ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم، تخصیص ناخواسته خود از توکن‌های شیبا را که به او داده شده بود، سوزاند. در زمان سوزاندن، دارایی بوترین حدود 6 میلیارد دلار ارزش داشت.

    این رویداد تقریباً نیمی از کل عرضه شیبا را برای همیشه نابود کرد، که باعث افزایش ارزش توکن‌های باقی‌مانده در می 2021 شد و به لیست شدن این کوین در صرافی‌های بزرگ ارزهای دیجیتال کمک کرد. بدون دخالت بوترین (یا تلاش برای اجتناب از دخالت)، شیبا هرگز نمی‌توانست به ارتفاعات رفیع خود برسد.

    از سوی دیگر، فعالیت در اکوسیستم شیبا اینو کم است. علی‌رغم هیاهو و هیجان در اطراف شیباریوم، این شبکه برای جذب کاربران و منابع مالی تلاش کرده؛ اما با کمتر از 1 میلیون دلار در TVL ، پایین‌تر از 150 بلاک چین برتر قرار گرفته است.

    با نگاهی به آینده، پیش‌بینی مسیر شیبا دشوار است. کاربرد بسیاری از محصولات اولیه آن، مانند توکن LEASH و مجموعه ان‌اف‌تی Shiboshi، کم شده و توسعه متاورس این پروژه کند بوده است.

    shib

    پروتکل هویت غیرمتمرکز شیبا اینو یک ایده منحصربه‌فرد و جدید است که می‌تواند توجه مجدد را به این ارز دیجیتال جلب کند، اما سایر برنامه‌ها کمی ضعیف به نظر می‌رسند. به عنوان مثال، آیا یک کیف پول کریپتویی رسمی شیبا واقعاً ابزار جدیدی را به اکوسیستم آن می‌آورد در حالی که کیف پول‌های بزرگی مانند Rabby وجود دارد؟

    البته، این بدان معنا نیست که روزهای خوش شیبا به سر رسیده است. شیتوشی کوساما و تیم شیبا ثابت کرده‌اند که می‌توانند بر این پالش ها غلبه کنند و روزهای بهتری را برای ارتش شیبا به ارمغان بیاورند. شاید توسعه‌دهندگان شیبا ترفندهایی در آستین خود دارند که به ما نمی‌گویند؟

    ایرادات بونک

    پایان سال 2023 روزهای اوج از یک اجرای باشکوه برای بونک بود. میم کوین مبتنی بر سولانا، غیرقابل توقف به نظر می‌رسید و ماه‌های متوالی هر هفته سقف جدیدی را ثبت می‌کرد. همانطور که می‌دانیم، آنچه بالا می‌رود باید پایین بیاید.

    اکنون که هیجانات فروکش کرده و فعالیت سرخوشانه بونک به پایان رسیده است، وقت آن است که نواقص این پروژه را ارزیابی کنیم. بونک در کمتر از یک ماه بیش از 69 درصد از بالاترین سقف خود افت کرده است. این نوع نوسانات در میم کوین‌ها انتظار می‌رود، اما تحمل این ضررها برای گاوهای بونک که در دسامبر وارد شدند، آسان نیست.

    علاوه بر این، بونک به دلیل توکنومیک خود مورد انتقاد قرار گرفته است. فهمیدن دلیل آن آسان است. علی‌رغم اینکه به عنوان یک ایردراپ عادلانه برای کامیونتی سولانا توزیع شد، 21٪ از کل توکن‌های بونک به “Early Contributors” داده شد و 15.8٪ دیگر بین BONK DAO توزیع شد.

    به طور خلاصه، 36.8 درصد از عرضه بونک بلافاصله به دست خودی‌ها و حامیان اولیه سپرده شد و از همان ابتدا بخش بزرگی از کیک را به آنها داد.

    فراتر از آن، هیچ یک از محصولات بونک محدودیت‌های فناوری بلاک چین و دنیای وب 3 را رفع نمی‌کنند. ربات‌های تلگرام و مکانیسم‌های هوشمند سوزاندن توکن، روشی سرگرم‌کننده برای ارائه ارزش هستند، اما تغییردهنده بازی در دنیای ارزهای دیجیتال نیستند.

    حکم نهایی

    با در نظر گرفتن همه چیز، هر دو بونک و شیبا خود را به عنوان دو تا از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین میم کوین‌ها در بازار ارزهای دیجیتال معرفی کرده‌اند.

    در حالی که شیبا توانسته با راه‌اندازی بلاک چین خود تا حدودی از شبکه اتریوم فاصله بگیرد، بونک همچنان به عملکرد سولانا متکی است. اگر سولانا عملکرد خوبی داشته باشد، احتمالاً بونک آن را دنبال خواهد کرد. در جهت مخالف هم همینطور است؛ اگر سولانا شکست بخورد، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که بونک آسیب ببیند.

    با توجه به اینکه بونک ارزش بازار بسیار کمتری نسبت به شیبا دارد، می‌توان انتظار داشت که قیمت دارایی دیجیتال به مراتب بی‌ثبات‌تر باشد.

    در این مرحله، شیبا اینو خود را به عنوان یکی از ستون‌های کلیدی بازار ارزهای دیجیتال ثابت کرده است. شیبا دارای نقدینگی و حجم معاملات بسیار زیاد است که باعث می‌شود نسبت به رقبای کوچک‌تر خود نوسان کمتری داشته باشد.

    با این حال، دامنه و پتانسیل عملکرد بلاک چین را نمی‌توان دست کم گرفت. شیباریوم ممکن است اکنون ساکن باشد، اما اگر شبکه کاربران بیشتری را جذب کند و نرخ سوزاندن شیبا را افزایش دهد، احتمالاً محصولاتی اکوسیستم آن نظیر BONE و LEASH نیز از آن منفعت ببرند.

    آن روی سکه

    آنها را دوست داشته باشید یا از آنها متنفر باشید، میم کوین‌ها یکی از محبوب‌ترین دارایی‌های بازار ارزهای دیجیتال هستند و به عنوان یک ابزار عالی برای آوردن تازه‌واردان به دنیای کریپتو عمل می‌کنند. این مهم است که قبل از تصمیم‌گیری هیجانی، به وضوح درک کنید که میم کوین‌ها چه هستند و از آنها چه انتظاری باید داشت.

    سوالات متداول

    • از کجا می‌توانم BONK بخرم؟

    شما می‌توانید BONK را در صرافی‌های برتر ارز دیجیتال مانند بایننس، کوکوین و بیت پین خریداری کنید.

    • چرا شیبا این‌قدر ارزان است؟

    شیبا ممکن است ارزان به نظر برسد زیرا 1 توکن آن فقط کسری از سنت قیمت دارد، اما ارزش بازار آن بیش از 5 میلیارد دلار است.

    • آیا SHIB مرده است؟

    تیم شیبا به طور مستمر برای بهبود اکوسیستم آن و ارائه موارد استفاده و ابزارهای جدید کار می‌کند. در حالی که قیمت SHIB ممکن است پایین بیاید، SHIB نمرده است.

    • نام واقعی کوین BONK چیست؟

    علی‌رغم آنچه بسیاری از مردم فکر می‌کنند، Bonk به سادگی Bonk نامیده می‌شود. مراقب کوین‌های بالقوه جعلی با نام‌هایی مانند Bonk Inu، Bonk Coin یا Bonk Dog باشید.

    مبین حسینی

    مبین حسینی

    زندگی من توی کامپیوتر و دنیای دیجیتال می‌گذره؛ عاشق فناوری بلاک‌چین و تکنولوژی‌های دیجیتالی‌ام و فعالیت توی اکوسیستم و کامیونتی کریپتو رو خیلی دوست دارم. اوقات فراغتم رو یا بازی می‌کنم، یا به پروژه‌های شخصیم می‌رسم. هیچی بلد نیستم ولی تا دلت بخواد کنجکاو و فضولم :))

    مطالب نویسنده
    اشتراک گذاری:

    مطالب مشابه

    فرق تتر با بیت کوین چیست؟ مقایسه جامع تتر با بیت کوین

    کاربران تازه‌وارد بازار کریپتو در هر چرخه قیمت پس از مواجه...

    استیک تتر (USDT): راهی برای حفظ ارزش دارایی و کسب سود

    با رشد قابل‌توجه اقتصاد ارزهای دیجیتال و حوزه دیفای (DeFi)،...

    دیدگاه‌ها
    در پاسخ به دیدگاه کاربر