آیا احساسات بازار (Market Sentiment) واقعاً میتواند راه خوبی برای تحلیل بازار کریپتو باشد؟
در دنیای پرتلاطم بازارهای مالی امروز، یکی از مهمترین چالشهای پیش روی ما، پردازش و تحلیل حجم عظیمی از دادههای بازار است. این دادهها از منابع مختلفی مانند شبکههای اجتماعی، رسانههای خبری، نظرات مشتریان و غیره به دست میآیند و تحلیلشان میتواند به ما در درک افکار و احساسات مردم، شناسایی روندهای جدید و تصمیمگیریهای آگاهانهتر کمک کند. یکی از روشهای تحلیل دادههای موجود در بازارهای مالی، تحلیل سنتیمنتال (Sentiment Analysis) یا تحلیل احساسات است. تحلیل سنتیمنتال به معنای شناسایی احساسات موجود در بازارها است که میتوانند مثبت، منفی یا خنثی باشند.
درک احساسات بازار کریپتو هم مزیتی بزرگ برای تریدرها خواهد بود و به آنها کمک میکند تا نظرات و افکار اکثریت سرمایهگذاران و تریدرها را در مورد بازار کریپتو جمعآوری کرده و بر اساس آنها از جهتگیریهای بازار در حال تغییر استفاده کنند.
مفهوم احساسات بازار (Market Sentiment) چیست؟
هر تریدری دیدگاه و تحلیل خاص خود را در مورد شرایط بازارهای مختلف دارد. بااینحال، صرفنظر از اعتقادات تریدرها، بازار ممکن است به سمتی غیرمنتظره حرکت کند و تریدرها هم یکییکی در چنین شرایطی سرمایه خود را از دست بدهند. اما چرا این اتفاق رخ میدهد؟ احساسات تجاری هر فرد، یعنی تریدرهای خرد، برای ایجاد موج در بازار کافی نیست؛ به این معنی که تصمیمات تریدرهای خرد زور کافی برای محرک بودن در بازار کریپتوکارنسی را ندارد؛ حرکت و اتفاقاتی که در بازارهای مالی، بهخصوص بازار ارزهای دیجیتال رخ میدهد، معمولاً نتیجه ترکیبی از تمام دیدگاهها و نظرات معاملاتی افراد، بهویژه نهنگهای بازار است؛ چنین احساس جمعی بهعنوان احساسات بازار شناخته میشود.
درست مانند سایر داراییها، قیمت هر ارز دیجیتال به طور مستقیم با عرضه و تقاضا در بازار مرتبط است، این محرکهای بازار به دلایل مختلفی از جمله افکار عمومی، مطبوعات و رسانههای اجتماعی ممکن است تغییر کنند. بسیاری از تریدرها، احساسات بازار را برای پیشبینی پتانسیل کوتاهمدت و میانمدت داراییهای کریپتو تحلیل میکنند و ترکیب این تحلیل همراه با تجزیهوتحلیل تکنیکی و بنیادی، میتواند نتیجهای ارزشمند به جعبهابزار تریدرها اضافه کند.
پس بهطورکلی میتوان گفت که احساسات بازار یا همان مارکت سنتیمنت، نگرش جمعی تریدرها و سرمایهگذاران نسبت به داراییها در بازارهای مالی است؛ این مفهوم در همه بازارهای مالی، از جمله ارزهای دیجیتال وجود دارد و میتواند بر چرخههای بازار تأثیر بگذارد. بااینحال، احساسات مطلوب بازار، همیشه منجر به شرایط مثبت بازار نمیشود. گاهی اوقات، احساسات مثبت قوی، ممکن است قبل از اصلاح بازار یا حتی بازاری نزولی دیده شود. تریدرهای میتوانند این احساسات را علاوه بر ارائه بینش در مورد تقاضای بازار، برای پیشبینی روندهای بالقوه سودآور هم تجزیهوتحلیل کنند؛ دقت داشته باشید که احساسات بازار، همیشه اصول پروژهها را در نظر نمیگیرد، اما گاهی اوقات هم ممکن است که این دو موضوع به هم مرتبط باشند.
برای مثال، دوج کوین (Dogecoin) را در نظر بگیرید. بسیاری از تقاضاها برای خرید دوج کوین (DOGE) و روند صعودی آن، احتمالاً از تبلیغات رسانههای اجتماعی (که منجر به احساسات مثبت بازار شد) ناشی شد. بسیاری از تریدرها و سرمایهگذاران بدون در نظر گرفتن توکنومیک یا اهداف پروژه، دوج کوین را خریداری کردند؛ یعنی فقط باتکیهبر احساسات بازار. حتی یک توییت از شخصیتی مانند ایلان ماسک گاهی اوقات برای ایجاد احساسات مثبت یا منفی بازار کافی است.
احساسات بازار یا همان مارکت سنتیمنت، نگرش و روحیه کلی و غالب سرمایهگذاران نسبت به بازار ارزهای دیجیتال است؛ این نگرش، حاصلجمع دیدگاههای موجود در بازار است؛ مارکت سنتیمنت مثبت، نشان از بازار گاوی داشته و بازار بدبینانه هم بازاری خرسی را در پی دارد. ترکیب این دو، قیمت را هدایت کرده و فرصتهای سرمایهگذاری کوتاهمدت و بلندمدت ایجاد میکند. احساسات بازار، ممکن است تحتتأثیر هر اتفاقی قرار گیرد، بنابراین مهم است که هنگام انجام تجزیهوتحلیل احساسی (Sentiment Analysis) بهاندازه کافی در مورد بازار اطلاعات کسب کنید. انجام تحلیل سنتیمنتال بازار معمولاً شامل ترکیبی از شاخصها و عوامل مختلف بازار است که برخی از آنها را در این مقاله بررسی خواهیم کرد.
تحلیل سنتیمنتال (Sentiment Analysis) چیست؟
تحلیل سنتیمنتال یا احساسات یک روش تحلیلی است که نگرش و احساسات عمومی افراد درباره موضوعی خاص را بررسی میکند. این روش میتواند در حوزههای مختلفی مانند بازارهای مالی، رسانههای اجتماعی، بازاریابی، مشتریمداری و غیره کاربرد داشته باشد. با تحلیل سنتیمنتال، میتوان به پیشبینی رفتار، شناسایی فرصتها، افزایش رضایت و وفاداری و بهبود تصمیمگیری کمک کرد. تحلیل سنتیمنتال میتواند با استفاده از دادههای کمی و کیفی انجام شود. در روش کمی، از دادههای آماری و اطلاعات شمارنده مانند تعداد نظرات، تعداد لایکها، تعداد فالوئرها و غیره استفاده میشود. در روش کیفی، از تحلیل متنی نظرات و پستهای مرتبط با موضوع استفاده میشود. برای تحلیل متنی، میتوان از روشهای مختلفی مانند تحلیل احساسات، تحلیل انتیتیها، تحلیل موضوعات، تحلیل ارتباطات و غیره استفاده کرد.
تحلیل سنتیمنتال روشی مفید و قدرتمند است که به شما امکان میدهد تا از دیدگاه و احساسات افراد درباره یک موضوع خاص آگاه شوید و بر اساس آن تصمیمات بهتری بگیرید.
نمونهای از تحلیل سنتیمنتال
یک نمونه از تحلیل سنتیمنتال، بررسی حجم معاملات است. حجم معاملات یک شاخص کلیدی برای اندازهگیری میزان علاقه تریدرها به یک دارایی است. زمانی که حجم معاملات افزایش مییابد، معمولاً نشاندهنده افزایش علاقه تریدرها است و این امر میتواند به عنوان سیگنال صعودی برای قیمت دارایی تلقی شود. نمونه دیگر از تحلیل سنتیمنتال، بررسی فعالیت رسانههای اجتماعی است. فعالیت رسانههای اجتماعی میتواند نشاندهنده احساسات تریدرها نسبت به یک دارایی باشد. به عنوان مثال، اگر تعداد توییتهای مثبت در مورد دارایی افزایش یابد، میتواند نشاندهنده افزایش احساسات مثبت نسبت به آن دارایی باشد. این امر را میتوان سیگنال صعودی برای قیمت دارایی تلقی کرد. در ادامه مثالی از تحلیل سنتیمنتال در مورد بازار ارزهای دیجیتال ارائه میدهیم:
فرض کنید قیمت بیت کوین در حال حاضر در حال کاهش است. با این حال، حجم معاملات بیت کوین در حال افزایش است. این نشان میدهد که علیرغم کاهش قیمت، تریدرها همچنان به بیت کوین علاقه نشان میدهند. در این شرایط، تحلیلگر سنتیمنتال ممکن است این نتیجهگیری را داشته باشد که قیمت بیت کوین در آینده احتمالا افزایش مییابد. این امر به این دلیل است که افزایش حجم معاملات نشاندهنده افزایش تقاضا برای بیت کوین است.
البته، تحلیل سنتیمنتال تنها روشی برای تحلیل بازار است و نباید به تنهایی برای اتخاذ تصمیمات معاملاتی استفاده شود. تحلیل تکنیکال و سایر روشهای تحلیل بازار نیز میتوانند برای تکمیل تحلیل سنتیمنتال استفاده شوند.
چگونه احساسات بازار کریپتو را اندازهگیری کنیم؟
هیچ راه خاصی برای اندازهگیری روحیه بازار و روانشناسی تجاری غالب تریدرها وجود ندارد، چرا که عوامل مختلفی بر احساسات عمومی بازار تأثیرگذار هستند. برای مثال، سقوط یا هک بزرگ صرافی کریپتو میتواند باعث شود که تریدرها و سرمایهگذاران اعتماد خود را به بازار از دست بدهند و سرمایهگذاریهای خود را از دیگر صرافیها هم خارج کنند. چنین اتفاقی میتواند باعث ایجاد احساس منفی غیرمنتظره شود. به جای تلاش برای یافتن راهی دقیق برای سنجش احساسات بازار، باید راهی برای شناخت دیدگاهها، ایدهها و افکار افراد مختلف درگیر در بازار کریپتو پیدا کنید. برخی از مواردی که باید مراقبشان باشید عبارتاند از:
هایپ بازار کریپتو
تبلیغات در بازار کریپتوکارنسی میتواند بر احساسات بازار نسبت به ارز دیجیتالی خاص تأثیر بگذارد. چنین تبلیغاتی میتواند توسط اینفلوئنسرها یا رهبران پروژههای ارزهای دیجیتال ایجاد شود و به افزایش علاقه به توکنی خاص بینجامد. مثال ایلان ماسک که قبلاً ذکر کردیم، نمونهای از تبلیغات بازار است. یکی از راههای اندازهگیری تبلیغات پیرامون پروژههای رمزارزی، استفاده از گوگلترندز (Google Trends) است، حجم بالای جستجو برای ارز دیجیتالی خاص میتواند نشاندهنده نظر بسیاری از سرمایهگذاران باشد.
اخبار مرتبط با رمزارزها
شما باید از آخرین اخبار صنعت و اتفاقات بازار از پلتفرمهای خبری ارز دیجیتال مورداعتماد، مطلع شوید. رویدادی بزرگ، مانند ممنوعیت کریپتو در کشوری با سرمایهگذاران کریپتوی زیاد یا شکست صرافی بزرگ کریپتویی، میتواند بر بازار تأثیر منفی بگذارد. اخبار مربوط به افزایش پذیرش ارزهای دیجیتال بهعنوان سیستم پرداخت در کشورهای بزرگ یا سرمایهگذار بزرگی که سرمایهگذاری هنگفتی روی ارزهای دیجیتال انتخاب میکند هم در مقابل میتواند بر بازار تأثیرات مثبتی داشته باشد.
رسانههای اجتماعی
بررسی صفحات رسانههای اجتماعی برای دانستن اینکه اعضای جامعه پروژه در مورد آن چه فکری میکنند، راه خوبی برای سنجش احساسات پیرامون پروژهها است. تلگرام و دیسکورد به پلتفرمهای محبوب بسیاری از کاربران و سرمایهگذاران رمزارزی تبدیل شدهاند و برای جمعآوری اطلاعات نیز مفید خواهند بود. پلتفرم ایکس (توییتر سابق) و ردیت هم برخی دیگر از رسانههایی هستند که میتوانید از آنها برای جمعآوری اطلاعات در مورد پروژهها، استفاده کنید.
استفاده از تحلیل سنتیمنتال در بازار ارزهای دیجیتال
سرمایهگذاران میتوانند از شاخصهای احساسات بازار برای درک احساسات صعودی یا نزولی بودن بازار یا دارایی استفاده کنند؛ این شاخصها احساسات را به صورت گرافیکی یا با مقیاس خاصی نشان میدهند و میتوانند بخشی از کیت تجزیه و تحلیل سنتیمنتال باشند اما نباید تنها به آنها تکیه کرد. بهترین روش، استفاده از چند شاخص برای به دست آوردن دیدگاه متعادلتری از بازار است. بهطورکلی، استفاده از شاخصهای احساسات و تحلیل سنتیمنتال میتواند به شما در جمعآوری اطلاعات مارکت سنتیمنت کمک کند. چالش اصلی این روش این است که بیشتر شاخصهای احساس کریپتو مبتنی بر بیت کوین هستند. در نتیجه، ممکن است نتوانید از این روش برای طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال استفاده کنید.
۲ شاخص احساسات بازار بیت کوین
شما میتوانید از ترکیبی از شاخصهای مختلف احساسات بازار برای بررسی تمایلات صعودی یا نزولی در بازار ارزهای دیجیتال و بهطورکلی تحلیل سنتیمنتال استفاده کنید. به طور معمول، این شاخصها اطلاعات را در قالب مقیاس نشان میدهند؛ در ادامه دو شاخص را معرفی میکنیم که میتوانید از آنها برای دریافت ایدهای از احساسات بازار بیت کوین بهره ببرید.
یک – شاخص ترس و طمع بیت کوین
این شاخص سطح ترس و طمع بیت کوین را در مقیاس ۰ تا ۱۰۰ نشان میدهد. علاوه بر این، این اندیکاتور اطلاعات مختلفی مانند نوسانات بازار، حجم، تأثیرات رسانههای اجتماعی، ترندها و تسلط را تجزیهوتحلیل میکند. این شاخص تلاش میکند تا میزان ترس و طمع را در بازار بسنجد؛ زمانی که قیمت بیت کوین افزایش مییابد، سرمایهگذاران بیشتری از ترس جاماندن از بازار، میخواهند وارد شوند (FOMO)، بنابراین، بسیاری در بازار حریص میشوند. برعکس، زمانی که قیمت بیت کوین شروع به کاهش میکند، سرمایهگذاران از ترس از دست دادن پول خود میخواهند از بازار خارج شوند.
صفر بودن شاخص ترس و طمع بیت کوین نشان میدهد که بازار در حالت ترس شدید قرار دارد، درحالیکه عدد ۱۰۰ نشاندهنده حالت طمع شدید بازار است.
دو – شاخص گاو نر و خرس
شاخص گاو نر و خرس مکالمات رسانههای اجتماعی را تجزیهوتحلیل میکند تا نشان دهد که آنها چقدر نسبت به بازار خوشبین یا بدبین هستند. عدد صفر این شاخص، احساسات بسیار نزولی را نشان میدهد، درحالیکه عدد یک نشانه احساسات بسیار صعودی است.
سایت و ابزارهای تحلیل سنتیمنتال
در این بخش چند ابزار تحلیل سنتیمنتال ارز دیجیتال را معرفی خواهیم کرد:
- Santiment: ترکیبی از روشهای تجزیهوتحلیل رسانههای اجتماعی، آنچین و اخبار برای ارائه دادهها و بینشهای جامع در مورد احساسات بازار ارائه میدهد.
- The TIE: از تجزیهوتحلیل رسانههای اجتماعی و آنچین برای ارائه شاخصهای احساسات بازار مانند شاخص ترس و طمع استفاده میکند.
- Messari:از تجزیهوتحلیل رسانههای اجتماعی، آنچین و اخبار برای ارائه دادهها و بینشهای جامع در مورد احساسات بازار و عوامل تأثیرگذار بر آن استفاده میکند.
علاوه بر موارد بالا، ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که میتوانند برای تحلیل احساسات بازار ارز دیجیتال استفاده شوند. برخی از این ابزارها عبارتاند از:
- CryptoQuant: وبسایتی که دادههای آنچین را برای ارائه بینشهای مختلف در مورد احساسات بازار جمعآوری و تجزیهوتحلیل میکند.
- IntoTheBlock: وبسایتی که مانند کریپتوکوانت، دادههای آنچین را برای ارائه بینشهای مختلف در مورد احساسات بازار و عوامل تأثیرگذار بر آن جمعآوری و تجزیهوتحلیل میکند.
- Sentiment Analysis: ابزاری که از تجزیهوتحلیل متنی برای ارزیابی احساسات موجود در رسانههای اجتماعی استفاده میکند.
انتخاب ابزار مناسب برای تحلیل سنتیمنتال به نیازهای شما بستگی دارد، اگر به دنبال ابزاری جامع هستید که دادهها و بینشهای مختلفی را ارائه دهد، سایتهای تحلیل سنتیمنتال مانند Santiment یا Messari گزینههای خوبی هستند. اگر به دنبال ابزارهایی سادهتر هستید که بر شاخصی خاص مانند شاخص ترس و طمع تمرکز کند، ابزارهایی مانند Crypto Fear & Greed Index یا Bitcoin Fear & Greed Index گزینههای بهتری هستند.
چرا تجزیه و تحلیل سنتیمنتال بازار کریپتو مهم است؟
تجزیه و تحلیل سنتیمنتال بازار، عنصری ضروری در بسیاری از استراتژیهای معاملاتی است. درست مانند تجزیهوتحلیل تکنیکال یا بنیادی، معمولاً ایده خوبی است که تصمیمات خود را با استفاده از ترکیبی از تمام اطلاعات موجود اتخاذ کنید. برای مثال، تجزیه و تحلیل سنتیمنتال بازار میتواند به شما کمک کند تا بررسی کنید که آیا FOMO موجه است یا فقط نتیجه تفکر گلهای است. بهطورکلی، ترکیب تجزیهوتحلیل تکنیکال و بنیادی با مطالعات تجزیه و تحلیل سنتیمنتال باعث میشود که:
- درک بهتری از حرکت قیمتی کوتاهمدت و میانمدت داشته باشید.
- کنترل بهتری بر وضعیت احساسی خود داشته باشید.
- فرصتهای بالقوه سودآور را کشف کنید.
تجزیه و تحلیل سنتیمنتال به شما کمک میکند تا درک کنید قیمت در بازار کریپتو در کوتاهمدت چه رفتار احتمالی خواهد داشت، هنگامی که تحلیل سنتیمنتال را با تحلیل تکنیکال و معیارهای معاملاتی بنیادی ترکیب میکنید، تمام تصمیمات متقاعدکنندهتر به نظر میرسند. شناسایی روندهای قیمتی بالقوه قبل از وقوع آنها در بازار، شما را در موقعیت بهتری قرار میدهد تا بیشترین بهره را از اطلاعات موجود ببرید. اجرای مداوم معاملاتی که در نتیجه تجزیهوتحلیل با احساسات بازار عمومی، شاخصهای فنی و شاخصهای بنیادی حاصل میشود، نتایج بهتری را به ارمغان میآورد و ترکیب تجزیه و تحلیل سنتیمنتال با معاملات به شما کمک میکند تا با اعتمادبهنفس بیشتر، هدفمندتر و کمتر احساسی معامله کنید.
تجزیه و تحلیل سنتیمنتال بهتنهایی کافی نیست
شما نمیتوانید تنها به تجزیه و تحلیل سنتیمنتال بازار برای انجام معاملات تکیه کنید. برای موفقیت، باید تجزیه و تحلیل سنتیمنتال را با تحلیل تکنیکال و بنیادی ترکیب کنید، علاوه بر این، هیچ تضمینی وجود ندارد که برخی از رویدادهای مهم، تأثیر قابلتوجهی بر قیمت بازار داشته باشند. بنابراین، پیشبینی واکنش بازار همیشه دشوار خواهد بود.
تفاوت تحلیل سنتیمنتال با تحلیل تکنیکال
تحلیل سنتیمنتال و تحلیل تکنیکال دو روش اصلی برای تحلیل بازارهای مالی هستند. تحلیل سنتیمنتال بر احساسات و نگرشهای تریدرها و سرمایهگذاران تمرکز دارد، درحالیکه تحلیل تکنیکال بر حرکات قیمتی گذشته تمرکز دارد. تفاوتهای کلیدی بین تحلیل سنتیمنتال و تحلیل تکنیکال عبارتاند از:
- تمرکز: تحلیل سنتیمنتال بر احساسات و نگرشهای معاملهگران و سرمایهگذاران تمرکز دارد، درحالیکه تحلیل تکنیکال بر حرکات قیمتی گذشته تمرکز دارد.
- دادههای مورداستفاده: تحلیل سنتیمنتال از دادههای مختلفی مانند حجم معاملات، فعالیت رسانههای اجتماعی و اخبار استفاده میکند، درحالیکه تحلیل تکنیکال از دادههای قیمتی مانند کندلاستیکها، خطوط روند و اندیکاتورها استفاده میکند.
- تاریخچه: تحلیل سنتیمنتال قدمتی طولانیتر از تحلیل تکنیکال دارد و در ابتدا توسط اقتصاددانان و روانشناسان استفاده میشد، درحالیکه تحلیل تکنیکال در اوایل قرن بیستم توسط تریدرهای بازار سهام توسعه یافت.
تحلیل سنتیمنتال میتواند به تریدرها و سرمایهگذاران کمک کند تا احساسات بازار را ارزیابی کنند و تصمیمات بهتری در مورد معاملات یا سرمایهگذاریهای خود بگیرند و تحلیل تکنیکال هم میتواند به تریدرها و سرمایهگذاران کمک کند تا الگوهای قیمتی را شناسایی کرده و روندهای آینده قیمت را پیشبینی کنند. تحلیل سنتیمنتال و تحلیل تکنیکال میتوانند مکمل یکدیگر باشند و تریدرها و سرمایهگذاران میتوانند از هر دو روش برای ایجاد دیدگاهی جامعتر از بازار استفاده کنند.
تفاوت تحلیل سنتیمنتال با تحلیل فاندامنتال
تفاوتهای کلیدی بین تحلیل سنتیمنتال و تحلیل فاندامنتال هم عبارتاند از:
- تمرکز: تحلیل سنتیمنتال بر احساسات و نگرشهای تریدرها و سرمایهگذاران تمرکز دارد، درحالیکه تحلیل فاندامنتال بر عوامل بنیادی مانند عملکرد شرکتها، وضعیت اقتصادی و اخبار تأثیرگذار بر بازار تمرکز دارد.
- دادههای مورداستفاده: تحلیل سنتیمنتال از دادههای مختلفی مانند حجم معاملات، فعالیت رسانههای اجتماعی و اخبار استفاده میکند، درحالیکه تحلیل فاندامنتال از دادههای مختلفی مانند صورتهای مالی شرکتها، گزارشهای اقتصادی و اخبار تأثیرگذار بر بازار استفاده میکند.
- زمانبندی: تحلیل سنتیمنتال معمولاً برای معاملات کوتاهمدت یا کوتاهمدت استفاده میشود، درحالیکه تحلیل فاندامنتال معمولاً برای معاملات بلندمدت یا بلندمدت استفاده میشود.
تحلیل سنتیمنتال میتواند به تریدرها و سرمایهگذاران کمک کند تا احساسات بازار را ارزیابی کنند و تصمیمات بهتری در مورد معاملات یا سرمایهگذاریهای خود بگیرند و تحلیل فاندامنتال میتواند به تریدرها و سرمایهگذاران کمک کند تا ارزش ذاتی داراییها را تعیین کرده و تصمیمات بهتری در مورد معاملات یا سرمایهگذاریهای خود بگیرند.
چگونه تحلیل سنتیمنتال بازار را انجام دهیم؟
برای درک احساسات بازار، باید دیدگاهها، ایدهها و نظرات شرکتکنندگان بازار را جمعآوری کنید و بهتر است این اطلاعات جمعآوری شده را همراه با دانش و تجربه موجود خود قبل از نتیجهگیری عملی، استفاده کنید. برای درک اولیه احساسات جامعه و سرمایهگذاران در مورد پروژهای خاص، میتوانید صفحات و کانالهای رسانههای اجتماعی مربوط به آن را بررسی کنید. همچنین میتوانید به انجمنهای رسمی، سرورهای Discord یا گروههای Telegram بپیوندید تا مستقیماً با تیم پروژه و اعضای جامعه صحبت کنید. اما مراقب باشید! بسیاری از کلاهبرداران هم در آن گروهها حضور دارند؛ به افراد تصادفی اعتماد نکنید و قبل از پذیرفتن ریسکها، تحقیقات خود را انجام دهید.
بررسی سوشال مدیا، اولین قدم است. شما میتوانید از بسیاری از روشها برای کسب دید کلی بازار استفاده کنید. علاوه بر نظارت بر کانالهای اجتماعی (بهویژه توییتر، به دلیل محبوبیتش در میان طرفداران ارزهای دیجیتال)، بد نیست موارد زیر را هم در نظر بگیرید:
- ردیابی منشنهای اجتماعی با ابزارهای نرمافزاری جمعآوری دادهها.
- بهروز ماندن از طریق پورتالهای رسانهای و وبلاگها با آخرین اخبار صنعت کریپتو
- هشدارها و ریماندرهایی را تنظیم یا معاملات بزرگ انجام شده توسط نهنگها را ردیابی کنید. این حرکات به طور منظم توسط برخی سرمایهگذاران ارزهای دیجیتال ردیابی میشوند و گاهی اوقات ممکن است بر احساسات بازار تأثیر بگذارند.
- شاخصهای احساسات بازار و سیگنالهای قیمتی را در CoinMarketCap بررسی کنید. این شاخصها طیف گستردهای از منابع مختلف را تحلیل میکنند و چکیدههای سادهای از احساسات بازار فعلی ارائه میدهند.
- سطح هیاهوی پیرامون رمزارزی خاص را با استفاده از Google Trends اندازهگیری کنید. برای مثال، حجم جستجوی زیاد برای «چگونه رمزارزها را به فروش برسانیم»، میتواند نشاندهنده احساسات منفی بازار باشد.
گفتار پایانی
درحالیکه بسیاری از تریدرها از تجزیه و تحلیل سنتیمنتال در بازارهای سرمایهگذاری به غیر بازار کریپتو استفاده میکنند، اما این ابزار میتواند به در بازار ارزهای دیجیتال هم مفید باشد، چرا که صنعت بلاک چین و بازارهای کریپتو، هنوز نسبتاً کوچک هستند و ادراک و احساسات عمومی میتواند باعث نوسانات شدید قیمتی در آن شوند.