آشنایی با 5 مورد از بیشترین و برترین کاربردهای متاورس
تاریخ انتشار: 18 بهمن 1401 | آخرین بهروزرسانی: 11 شهریور 1402
زمان مطالعه:
7 دقیقه
امروزه درباره متاورس و کاربردهای آن زیاد میشنویم. فناوری Metaverseحضور خود را در بازیهای مجازی، تجارت، آموزش، پروژههای اجتماعی، مد و حتی بازار املاک تثبیت کرده و افراد زیادی از آن بهره میبرند. گستره وسیعی از موارد کاربرد بالقوه متاورس، به این معنی است که زمان زیادی برای تبدیل این مفهوم به بخشی عادی از واقعیت نیاز نخواهد بود. سرعت پیشرفت کاربردهای متاورس بهگونهای است که در آیندهای نزدیک، ما نمونههای موفق آن را محدود به چند صنعت مانند بازی و سرگرمی ندانیم.
امکانات متاورس در تمام زمینههای زندگی ما تاثیر میگذارد و گزینههای جدیدی برای استفاده از واقعیت مجازی به ما ارائه میدهد. میتوان مکانهای مجازی را برای رویدادها و گردهماییهای کوچک در متاورس ایجاد کرد، زمینی را میتوان در آن فروخت و حتی امکان خرید خانه در آن وجود دارد. در این مقاله از آکادمی بیت پین میخواهیم بیشتر درباره کاربردهای دنیای متاورس صحبت کرده و پنج مورد از آنها را بررسی کنیم.
قبل از این که بفهمیم فناوری متاورس در کجا به کار میرود، باید اصول اولیه آن را درک کنیم. به همین دلیل قبل از بررسی کاربردهای متاورس، قسمت کوتاهی را به توضیح آن اختصاص میدهیم. برای آشنایی بیشتر با متاورس و کاربردهای آن بهتر است به دیگر مقالههای تکمیلی سایت بیت پین مراجعه کنید.
متاورس (Metaverse) از یک دنیای مجازی سهبعدی تشکیل شده است که در آن کاربران با فضاهای مختلف و اجزای واقعیت مجازی با استفاده از آواتارهای دیجیتال تعامل دارند. همانطور که قبلا گفتیم، بزرگترین شرکتهای فناوری اطلاعات، مانند فیسبوک و مایکروسافت مشغول بهرهبرداری از پتانسیل آن هستند. بهاحتمال زیاد در ماههای آینده، مفهوم واقعیت مجازی سهبعدی را در پروژههای متاورس در طیف وسیعی از حوزهها – از بازار زمین مجازی تا فضای اداری، میبینیم.
در این مقاله از بیت پین میتوانید اطلاعات بیشتری در مورد این فناوری بسیار امیدوارکننده پیدا کنید.
صنعت بازی بهعنوان یکی از سرمایهگذاران اصلی و محبوبکننده فناوری متاورس در نظر گرفته میشود. فناوری Metaverse برای اولینبار در دنیای بازیهای رایانهای پیادهسازی شد. این موضوع تعجبآور نیست، زیرا به بازیکنان اجازه میدهد تا با سایر شرکتکنندگان در یک محیط مجازی با هم تعامل داشته باشند.
پروژههایی مانند The Sandbox، Axie Infinity، Sorare و بسیاری از پروژههای دیگر، در حال حاضر با موفقیت در حال اجرا هستند. بهعنوانمثال، Axie Infinity بیش از 350000 کاربر فعال روزانه دارد. هدف این بازی جمعآوری «معجونهای عاشقانه صاف» است. اسالپیها مانند ارزهای دیجیتال عمل میکنند که میتوان آنها را در یک صرافی کریپتو، خرید یا فروخت. بازیکنان برتر میتوانند 1500 SLP در روز (تقریبا معادل 435 دلار) در Axiesخود کسب کنند، اگرچه نرخ تبدیل SLP به دلار دائما در حال تغییر است.
تحصیلات
پتانسیل آموزشی متاورس به همان اندازه امیدوارکننده به نظر میرسد. فناوری Metaverse به طور اساسی رویکرد یادگیری را تغییر میدهد. واقعیت مجازی میتواند بخش بصری فرایند آموزشی را به سطح کیفی جدیدی برساند و به دانشآموزان اجازه میدهد تا تجربهای خاص را «زندگی» کنند. این موضوع جذب فشردهتر و باکیفیتتری از دانش را نسبت به آموزش سنتی کلاس درس فراهم میکند. متاورس میتواند فرایند یادگیری را متحول کرده و یک محیط یادگیری واقعا موثر ایجاد کند. درس نجوم را تصور کنید که نه در کلاس درس، بلکه در یک سفینه فضایی برگزار میشود.
محیط یادگیری مجازی نیز ممکن است مانع زبان را از بین ببرد. این فناوری میتواند به افراد کشورهای مختلف اجازه دهد تا در یک فضای مجازی واحد بدون عوارض اجتماعی یا زبانی مطالعه کنند.
معرفی مدرسه متاورس و فضای یادگیری مجازی مردم را از دور افتادهترین نقاط جهان قادر میسازد تا آموزش با کیفیتی را در شرایطی که کاملاً برای جذب دانش و تجربه جدید مناسب است، دریافت کنند. بهعنوانمثال، مایکروسافت، Mesh را ایجاد کرده است. مش یک پلتفرم واقعیت ترکیبی است که در آن دانشجویان، اساتید و کارکنان میتوانند با استفاده از آواتارهای سهبعدی خود تعامل داشته باشند. آنها میتوانند از هولولنز مایکروسافت برای تعامل در یک کلاس درس فراگیر یا دیدن آواتارها در یک کنفرانس ویدیویی سنتی استفاده کنند؛ بنابراین واضح است که سؤال چگونگی استفاده از متاورس در آموزش دهها پاسخ خوب دارد.
از پیوند بلاکچین و هوش مصنوعی، به پول میرسیم؟
جوابت تو شماره ۱۴ ماهنامه دامیننسه!
مد و فشن
بهعنوان یکی از پیشروترین حوزههای اقتصاد، صنعت مد به طور فعال در حال معرفی روندهای جدید مرتبط با فناوری متاورس است. بارزترین نمونه کاربردهای متاورس در دنیای مد، گوچی است که دسته «طراحی متاورس» را در Roblox ایجاد کرد. کاربران در حال حاضر میتوانند لباسهای انحصاری را از خانه مد معروف در پلتفرم بازی بخرند.
چندیپیش یک کیف دیجیتال گوچی به قیمت 4000 دلار در این پلتفرم فروخته شد که نشان میدهد صنعت مد مجازی در حال تبدیل به منبع سود قابلتوجهی برای بازیگران پیشرو بازار است.
خرید کردن یکی از کاربردهای متاورس
بسیاری از کارآفرینان این روزها به پتانسیل واقعیت مجازی علاقهمند هستند و اصرار دارند که خرید آنلاین بهزودی از یک تعامل دوبعدی به یک تجربه مجازی شگفتانگیز تبدیل خواهد شد. این تجربه عاری از محدودیتهای دنیای فیزیکی خواهد بود؛ اما همچنان مزایای خود را حفظ میکند. فرصتی برای امتحان، احساس و آزمایش محصول یا دریافت مشاوره آنلاین از فروشنده از کاربردهای متاورس هستند. به همین ترتیب، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که یکی از امیدوارکنندهترین کاربردهای فناوری متاورس، خرید مجازی است که امکان مالکشدن محصول یا خدمات خریداری شده را در دنیای واقعی فراهم میکند.
در آینده نزدیک دیگر نیازی به بازدید از مراکز خرید نخواهد بود. درعینحال، خرید مجازی در سوپرمارکت متاورس جایگزین خرید آنلاین خواهد شد.برند زارا اولین مجموعه خود را برای افراد و آواتارها ارائه کرده است. اکنون میتوان مدلهای فیزیکی و مجازی را در فروشگاههای شبکه در هر نقطه از جهان خرید. این مجموعه با همکاری یک برند لباس کره جنوبی به نام Ader Error ساخته شده است. در فروشگاه مجازی ADERERRORXZARA در پلتفرم زپتو، تمامی اقلام مجموعه نوآورانه موجود است. همچنین خردهفروش معروف اسپانیایی اولین قدم خود را در وب 3.0 برمیدارد. پلتفرم Zepeto یک متاورس فوقالعاده محبوب با بیش از 200 میلیون کاربر و نرخ رشد بالا در سال گذشته است. نایک نیز سوار قطار کالاهای مجازی شده است. این شرکت قبلا Nikelandرا افتتاح کرده است. یک نمایشگاه مجازی در پلتفرم بازی Roblox که در آن بازدیدکنندگان میتوانند آواتارهای خود را با پوشاک و کفش نایک بپوشانند. در مقر مجازی نایک، کاربران میتوانند معاشرت کرده، در ورزشهای مختلف به رقابت بپردازند و مینی بازیهای خود را بسازند. این غول پوشاک ورزشی همچنین از خرید شرکت تولیدکننده کفشهای کتانی دیجیتال RTFKTخبر داد.
شبکههای اجتماعی یا سرگرمی
با فشار برخی تبلیغات پرانرژی، فناوری متاورس به طور اساسی دنیای شبکههای اجتماعی و سرگرمیهای آنلاین را تغییر خواهد داد. این موضوع به این دلیل است که در متاورس کاربران نسبت به پیامرسانها و وبلاگهای سنتی بسیار عمیقتر در فضای دیجیتال غوطهور میشوند.
فیسبوک قبلا نام خود را به METAتغییر داده است و این سیگنالی آشکار از مسیری که بزرگترین شبکههای اجتماعی و کاربردهای متاورس است در آن توسعه خواهند یافت. با ورود ابزارهای واقعیت مجازی به طور گسترده، شاهد تحولی انفجاری در این زمینه و انتقال گسترده کاربران از وب سنتی به متاورسها خواهیم بود.
گفتار پایانی!
بشریت در آستانه یک دوره جدید است. واقعیت مجازی قرار است در زندگی هر یک از ما گنجانده شود. مفهوم دنیای مجازی فراتر از بازیهای رایانهای رفته است و بهتدریج در حال گسترش به حوزههایی مانند اقتصاد، ارتباطات، کارآفرینی، آموزش و هنر است. درعینحال، ایجاد یک جهان مجازی تعدادی چالش را ایجاد میکند که هنوز حل نشدهاند، حتی اگر مجموعهای از فرصتها را پنهان کند. متاورس نباید جایگزینی برای دنیای واقعی باشد و کاربردهای متاورس باید این مسئولیت اصلی توسعهدهندگان است.
سوالات متداول!
کاربردهای متاورس چیست؟
پارکهای موضوعی واقعیت مجازی، میتوانند از کاربردهای متاورس باشند که در آن کاربران از سراسر جهان در آن شرکت میکنند.
پلتفرم های متاورس چیست؟
پلتفرمهای Metaverse به افراد و توسعهدهندگان این امکان را میدهند که نسخه های خود از متاورس را ایجاد کنند. معمولا این پلتفرها قابلیت تعامل و غوطه وری دارند. بسیاری از آنها به کاربران و سازندگان اجازه میدهند تا در طول زمان پاداش جمع کرده و از محتوا یا داراییهای خود کسب درآمد کنند.
بازی با کلمات، یکی از بهترین سرگرمیهاست. در کنارش، کمک به دیده شدن این کلمات با کمک SEO هم مهمترین وظیفهی من تو بیتپینه. سعی میکنم دانستههام رو تو حوزه کریپتو با کاربرها به اشتراک بذارم و با سئو به دیده شدن این دانستهها، کمک کنم.
سلام ممنومم