روابط عمومی بلاک چین؛ داستانی که باید در ایران جدی گرفته شود

تاریخ: 27 فروردین 1403
زمان مطالعه:  5 دقیقه
روابط‌عمومی بلاک چین؛ داستانی که باید در ایران جدی گرفته شود

روابط عمومی بلاک چین، مفهوم نوظهوری است که به استفاده از فناوری بلاک چین برای ارتقای شیوه‌های ارتباطی و ایجاد شفافیت در روابط عمومی اشاره دارد.

روابط عمومی بلاک چین، زیرشاخه‌ای نوظهور و تخصصی از روابط عمومی در کسب‌و‌کار است که استراتژی‌های آن بر پایه افزایش اعتماد عمومی، گسترش اعتبار، توسعه کاربردپذیری صنعت در جامعه و آگاهی‌بخشی از برند مخصوص کسب‌و‌کارهای حوزه بلاک چین بنا شده است. در این شاخه از روابط عمومی، نسبت به سایر شاخه‌های پی‌آر، منابع و زمان بیشتری صرف اعتماد کاربران و درگیرسازی آنان در پروژه‌ها می‌شود، چرا که در فضایی که قانون خاکستریست، ادراکات منفی و گارد بیشتری برای تجربه محصول در عموم جامعه ایجاد می‌شود.

در چنین شرایطی برنامه‌ریزی دقیق و کامل برای تمامی کانال‌های در دسترس خصوصا کانال‌های سنتی ارزش بیشتری می‌یابند. در این مقاله که اولین بخش از روابط عمومی بلاک چین است سعی خواهیم کرد تا جایگاه روبط‌عمومی در سازمان‌های خصوصا کریپتویی را روشن کنیم.

شما کجای بازی هستید؟

تعیین اهداف دقیق، استفاده از استراتژی‌ها و به طبع آن تاکتیک‌های مناسب همانند هر بخش دیگری از کسب‌و‌کار در روابط عمومی نیز حیاتی و مهم است و خطاهای شناختی یا هدفگذاری‌های نامناسب می‌تواند سبب شود تا احساس کنیم که شاید پی‌آر، ابزار مناسبی برای سازمان ما نیست. پس بهتر است پیش از آغاز بحث ابتدا به سوالی مهم پاسخ دهیم. آیا سازمان کریپتویی شما تجربه خوبی در استفاده از تاکتینک‌های روابط عمومی نداشته و همین موضوع سبب شده تا به فکر کنار گذاشتن سیاست‌های پی‌آری باشید؟ احتمالا موارد زیر پاسخی برای این تجربه نامناسب سازمان شما باشد:

چند تا لپ تاپ و موبایل در نقش روابط‌عمومی بلاک چین

  • به جای ایجاد فرصت‌‌های پایدار، به دنبال بهره بردن از هایپ‌ها بوده‌ و فکر زمستان را نکردید: هر هایپ در بازار و هر موقعیت مورد توجه جامعه، فرصتی استراتژیک برای استفاده از آن لحظه به عنوان بخشی از برنامه روابط عمومی بزرگتر است. سازمان‌های کریپتویی می‌بایست بیش از سایر سازمان‌ها به این مهم توجه داشته باشند که اتفاقات پر سروصدا دوام چندانی ندارند و در کنار استفاده از هایپ‌ها در جهت جذب کاربر، فرصت‌های مختلفی جهت گفتگو با جامعه ایجاد کنند.
  • محتوای شما کسل‌کننده یا تکراری است: در دنیای امروز هر مطلبی در فضای وب قابل یافتن است. اگر در وب فارسی یافت نشود، می‌توان آن را از طریق جستجوی انگلیسی یافت. حتی اگر در گوگل دیتایی نباشد، احتمالا توسط فردی هندی یا چینی چندین محتوا در خصوص آن در یوتیوب تولید شده است. مردم از سازمان بلاک چینی انتظار خلاقیت و پیشرو بودن در تولید اطلاعات دارند، پس باید محتوای کسل‌کننده و روتین را کنار گذاشته و به یکی از کلیدی‌ترین اصول پی‌آر، یعنی تولید محتوای گفتگوساز توجه بیشتری کنید. پیروی صرف از مدل تولید محتوا را کنار بگذارید و امضای خود را برای درگیر کردن مخاطب پیدا کنید. به جرات می‌گویم که نظرات منفی، بدترین اتفاق برای شما در خصوص محتوا نیستند؛ بلکه دریافت نکردن نظر و شکل نگرفتن مکالمه پیرامون آن محتوا بدترین اتفاق ممکن است.
  • حضور مداومی در لحظات مهم ندارید: روابط عمومی به معنای ارتباط‌گیری با کاربر و جامعه است و این ارتباط نباید بسته به میزان منفعت مالی سازمان در شرایط مختلف کم شود. شما نباید در دوران رکود یا ثبات بازار ناپدید شوید. در موقعیتی که رقبا تمرکز محتوایی خود را کمتر کرده‌اند، گفتگو را ایجاد کنید و افراد را با زوایای مختلف صنعت آشنا کنید.
  • نقش مهم سئو در روابط عمومی را نادیده گرفتید: اگر در سازمان شما تیم سئو و پی‌آر جلسات همفکری و همکاری برگزار نمی‌کنند و فرایند‌های آن‌ها کاملا جداست بهتر است که هرچه سریع‌تر نسبت به اصلاح آن اقدام کنید و فراموش نکنید که پی‌آر کریپتویی بدون کسب لینک‌های استراتژیک و تغییر نتایج وب و یا داشتن درک درست از روند جستجو‌های وب در صنعت، مانند تجربه معامله در بازار دموی بی‌حاصل است و اثرگذاری خود را با گذشت زمان از دست خواهد داد.

تعریف مخاطب، گامی اساسی برای موفقیت روابط عمومی

درک هرچه کامل‌تر از مخاطبین هدف سازمان برای تعیین رویکرد روابط عمومی بلاک چین نه تنها مفید، که شدیدا حیاتی است. در فضای پرهیاهوی امروز، سازمان‌ها نیاز دارند تا برای گم نشدن صدایشان، دست‌ها را دور دهان گذاشته و مستقیما به سمت جامعه هدف خود فریاد بزنند. پس پیش از هر چیزی باید بدانید که قصد دارید به سمت چه کسی فریاد بزنید. این پروسه شدیدا به همکاری مدیریت سازمان و مارکتینگ نیازمند است. اینکه پی‌آر بدون هماهنگی با تارگت‌های مارکتینگ اقدام به ایجاد پرسونا نماید مانند این است که کولر خود را به سمت بیرون از خانه نصب کرده باشید. سرمای آن تغییری ایجاد نخواهد کرد.

نکته‌ لازم ذکر این است که یکی از تفاوت‌های روابط عمومی بلاک چین با سایر شاخه‌ها در اینجاست که در فضای مبهم کریپتو مخصوصا در ایران، شما نیاز دارید تا در کنار پرسوناهای انتخاب شده، بخشی از تمرکز و بودجه خود را به شکل آگاهانه و مداوم صرف آگاهی بخشی عمومی نمایید. اگر عموم جامعه از نظر ذهنی برای یک پذیرش ضمنی آماده نباشند، آنگاه برآیند افکار با وجود تلاش‌های زیاد در جهت پرسوناهای تعیین شده، همواره به سمت منفی بوده و تلاش‌های زیادی را هدر خواهد داد. هنگامی که مخاطب ایده آل با همکاری مدیریت سازمان و مارکتینگ مشخص شد، می‌توانید تلاش های خود را در جایی متمرکز کنید که بیشترین اهمیت را دارند. در اینجا نیز چند سوال کلیدی برای شما وجود دارد که می‌بایست به آن‌ها پاسخ بدهید:

  • جامعه هدف شما از نظر جمعیت شناسی در چه وضعیتی هستند؟ محدوده سنی آنها چیست؟ تفکیک جنسیت آنان چیست؟ پراکندگی سکونت آن‌ها به چه شکل است؟
  • علایق: کدام پروژه‌های رمزنگاری آنها را هیجان زده می کند؟ آنها در حال تلاش برای حل چه مشکلاتی با ورود و سرمایه‌گذاری در بلاک چین هستند؟ چه چیزی سبب هجوم آن‌ها به سمت انجام معامله می‌شود و چه چیزی آن‌ها را عقب نگه می‌دارد.
  • عادات آنلاین: این مخاطبین در چه وبسایت‌ها و انجمن هایی حضور دارند؟ کدام شبکه های اجتماعی را ترجیح می دهند؟ کدام افراد مرجع اطلاعاتی قشر مد نظر شما هستند؟
  • بازدارنده‌ها و نقاط درد (Pain Points): قشر مد نظر شما با چه چالش هایی روبرو هستند که شما می توانید به آن رسیدگی کند؟ نقاطی که باعث عقب نشینی آن‌ها می‌شود چیست؟ ترس‌ها و نقاط ابهام آنان کجاست؟

به کار گیری روابط عمومی بلاک چین با کامپیوتر و موبایل و سوشال

روابط عمومی بلاک چین چه هزینه‌‌هایی در بر دارد؟

تعیین هزینه های روابط عمومی بلاک چین می‌تواند چالش برانگیز باشد. بودجه مناسب به اهداف و استراتژی های خاص شما و همچنین نگاه مدیران بالادستی به رفتاری دیربازده و سخت در اندازه‌گیری همچون روابط عمومی بستگی خواهد داشت. به صورت اجمالی اگر بخواهیم صرفا در خصوص همکاری با رسانه در مورد هزینه‌ها صحبت کنیم، سه مدل هزینه‌ای ایجاد می‌شود که می‌تواند بسته به نوع استراتژی یا کمپین در دست اجرا یکی از آن‌ها انتخاب شود.

از پیوند بلاک‌چین و هوش مصنوعی، به پول می‌رسیم؟

جوابت تو شماره ۱۴ ماهنامه دامیننسه!

    مسیر اول: همکاری با نام‌های بزرگ – میزان هزینه بالا

    • مزایا: افزایش اعتبار آنی، افزایش آگاهی از برند در میان افراد بیشتر، افزایش پتانسیل برای دریافت پوشش رسانه‌ای گسترده تر.
    • معایب: این روش بودجه شما را به سرعت تخلیه می‌کند، مزایای سئو کمی ایجاد می‌کند، اعتماد به مطالب کریپتو در رسانه‌های نیج و تخصصی بیشتر از این رسانه‌هاست.

    پ.ن: برای کمپین‌های بزرگ و اطلاع رسانی‌هایی که جنبه برندینگ دارند، این رسانه‌ها بستری کاملا مناسب هستند.

    مسیر دوم: تارگت کردن رسانه‌های کوچک‌تر و تخصصی با توجه به هدف استفاده

    • مزایا: این دسته از رسانه‌ها بسیار مقرون به صرفه‌تر هستند و با توجه به تخصصی‌تر بودن محتوا باعث ایجاد شهرت قوی‌تری در بین مخاطبان خاص و درگیرتر با حوزه می‌شوند.
    • معایب: ممکن است در مقایسه با نشریات بزرگ و عمومی، قابلیت وایرال شدن کمتری داشته باشند.

    مسیر سوم: تعادل کلید موفقیت

    در این مسیر که برای شرکت‌های بزرگ بهترین مسیر است، سایت‌های نیچ و تخصصی ستون فقرات و پای ثابت کار رسانه‌ای سازمان را ایجاد می‌کنند و انتشارات بزرگ‌تر و گران‌تر برای ایجاد نقاط عطف و مطالب استراتژیک‌تر در اقشار وسیع‌تر بکار گرفته می‌شوند. در مقایسه با دو مسیر اول، بر این مسیر عیب چندانی نمی‌توان گرفت.

    برای کوتاهی مطلب و راحتی در مطالعه، در بخش بعدی مطلب به اهمیت جایگیری سئو در فعالیت‌های کریپتو پی‌آر می‌پردازیم و شیوه‌های مختلف عملکرد پی‌آر در بازار رمزارزها را بررسی می‌کنیم. شما درباره روابط عمومی بلاک چین چه دیدگاهی دارید؟ جایگاه سئو در فعالیت‌های کریپتویی پی‌آر در بازار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

    علی زارع

    علی زارع

    فعالیت در حوزه کسب‌وکار در ایران همواره پیچیده‌تر و چالش‌برانگیزتر از سایر نقاط جهان بوده است. از روز اولی که کارم را شروع کردم، آرزو داشتم حتی به اندازه یک شمع کوچک، به این فضای بزرگ نور و روشنی ببخشم. در اینجا قصد دارم شما رو بیشتر در جریان بیت‌پین قرار بدم.

    مطالب نویسنده
    اشتراک گذاری:

    مطالب مشابه

    وایت پیپر ارز کرونوس (CRO)؛ قدمی به سوی آینده دیجیتال

    آیا به دنبال پروژه‌ای منحصربه‌فرد برای سرمایه‌گذاری در...

    توکن ARC-20 چیست؟ معرفی جدیدترین استاندارد اکوسیستم بیت کوین

    استاندارد توکن ARC-20، از جدیدترین استانداردهای توکن روی...

    نگاهی به وایت پیپر انکر (ANKR): چرا این پروژه متفاوت است؟

    انکر (Ankr 2.0) به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین زیرساخت‌های وب...

    دیدگاه‌ها
    در پاسخ به دیدگاه کاربر