گزارش Bitcoin Magazine: آیا نهنگ‌های بیت کوین در حال خرید در کف هستند؟

تاریخ: 27 مرداد 1403
زمان مطالعه:  5 دقیقه

نوسانات اخیر قیمت بیت کوین، بسیاری را به این فکر واداشته است که آیا هولدرهای بزرگ از افت قیمت برای انباشت بیشتر استفاده می‌کنند یا خیر. در حالی که برخی از معیارها ممکن است افزایش دارایی‌های در اختیار هولدرهای بلندمدت را نشان دهند، یک بررسی دقیق‌تر داستان ظریف‌تری را به تصویر می‌کشد؛ به خصوص پس از دوره طولانی تثبیت فعلی.

آیا هولدرهای بلندمدت در حال انباشت هستند؟

بر اساس داده‌های Bitcoin Magazine Pro، هولدرهای بلندمدت بیت کوین در حال افزایش میزان دارایی‌های خود هستند. بر اساس شاخص Long Term Holder Supply، از 30 جولای، مقدار بیت کوین در اختیار هولدرهای بلندمدت از 14.86 میلیون به 15.36 میلیون کوین افزایش یافته است. این افزایش حدود 500,000 بیت کوین باعث شده است که برخی به این باور برسند که هولدرهای بلندمدت به شدت در حال خرید در کف هستند – که به طور بالقوه زمینه را برای افزایش قیمت قابل توجه فراهم می‌کند.

موجودی هولدرهای بلندمدت | منبع Bitcoin Magazine Pro

با این حال، این تفسیر ممکن است گمراه‌کننده باشد. «هولدرهای بلندمدت» به کیف پول‌هایی گفته می‌شود که کوین‌های خود را به مدت 155 روز یا بیشتر نگه داشته‌اند. این هفته ما 155 روز از آخرین سقف تاریخی بیت کوین فاصله گرفتیم؛ بنابراین، این احتمال وجود دارد که بسیاری از هولدرهای کوتاه‌مدت از آن دوره، به دسته بلندمدت منتقل شده باشند؛ بدون اینکه انباشت جدیدی اتفاق بیفتد. این سرمایه‌گذاران اکنون بیت کوین خود را هولد کرده‌اند و به افزایش قیمت امیدوارند؛ بنابراین این نمودار لزوماً نشان‌دهنده «خرید جدید» از سوی فعالان بازار نیست.

معیار CDD: یک شاخص متناقض

برای بررسی دقیق‌تر رفتار هولدرهای بلندمدت، می‌توانیم معیار Coin Days Destroyed را در دوره ۱۵۵ روزه اخیر بررسی کنیم. این معیار میزان سکون کوین‌ها را اندازه‌گیری می‌کند و به کوین‌هایی که برای دوره‌های طولانی نگه داشته شده‌اند، وزن بیشتری می‌دهد. افزایش در این معیار می‌تواند نشان دهد که هولدرهای بلندمدت که دارای مقدار قابل توجهی بیت کوین هستند، کوین‌های خود را جابجا می‌کنند – که احتمالاً نشان‌دهنده فروش بیشتر به جای انباشت است.

شاخص CDD | منبع Bitcoin Magazine Pro

اخیراً شاهد افزایش قابل توجه این شاخص بودیم که نشان می‌دهد هولدرهای بلندمدت ممکن است به جای انباشت بیت کوین، برای یک فروش احتمالی، دارایی خود را جابجا کنند. با این حال، این افزایش در درجه اول تحت تاثیر یک تراکنش بزرگ حدود 140,000 بیت کوین از کیف پول Mt. Gox در 28 می 2024 قرار گرفت. هنگامی که ما این مورد را حذف کنیم، داده‌ها برای این مرحله از چرخه بازار بسیار عادی به نظر می‌رسند و با اواخر سال 2016 و اوایل سال 2017 یا اواسط سال 2019 تا اوایل سال 2020 قابل مقایسه است.

شاخص CDD

رفتار کیف پول نهنگ‌ها

برای تعیین اینکه آیا نهنگ‌ها بیت کوین می‌خرند یا می‌فروشند، تجزیه و تحلیل کیف پول‌هایی که مقادیر قابل توجهی از این دارایی را در خود جای داده‌اند، بسیار مهم است. با بررسی کیف پول‌هایی با حداقل 10 بیت کوین (حداقل 600,000 دلار با قیمت‌های فعلی)، می‌توانیم تحرکات این دسته از بازیگران مهم بازار را بسنجیم.

از زمان اوج‌گیری بیت کوین در اوایل سال جاری، تعداد کیف پول‌هایی که حداقل 10 بیت کوین دارند، اندکی افزایش یافته است. به طور مشابه، تعداد کیف پول‌هایی که 100 بیت کوین یا بیشتر را در خود جای داده‌اند نیز رشد جزئی داشته است. با در نظر گرفتن حداقل آستانه‌ای که باید در این نمودارها لحاظ شود، مقدار بیت کوین انباشت شده توسط کیف پول‌هایی که بین 10 تا 999 بیت کوین دارند، می‌تواند شامل ده‌ها هزار کوین خریداری شده از زمان سقف تاریخی اخیر باشد.

آدرس‌ها با موجودی بیش از 10 بیت کوین | منبع Bitcoin Magazine Pro

با این حال، وقتی به کیف پول‌های بزرگ‌تری نگاه می‌کنیم که 1,000 بیت کوین یا بیشتر دارند، روند معکوس می‌شود. تعداد این کیف پول‌های بزرگ اندکی کاهش یافته است که نشان می‌دهد برخی هولدرهای بزرگ ممکن است بیت کوین خود را توزیع کنند. قابل‌توجه‌ترین تغییر در کیف پول‌های دارای 10,000 بیت کوین یا بیشتر است که در ماه‌های گذشته از 109 به 104 کاهش یافته است.

بیت کوین
خرید و فروش آسان بیت کوین در بیت‌پین
  • معامله بیش‌از ۳۰۰ کوین دیگر
  • دریافت وام و اعتبار معاملاتی
  • سرعت بالا در تکمیل سفارشات
  • بات‌های معامله‌گر متنوع
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته
خرید بیت کوین

این نشان می‌دهد که برخی از بزرگ‌ترین هولدرهای بیت کوین احتمالاً مقداری از سود خود را شناسایی کرده‌اند یا دارایی‌های خود را در کیف‌های کوچک‌تر توزیع می‌کنند. با این حال، با توجه به اینکه بیشتر این کیف پول‌های بسیار بزرگ معمولاً صرافی‌ها یا سایر کیف پول‌های متمرکز هستند، به احتمال زیاد این کیف پول‌ها مجموعه‌ای از کوین‌های معامله‌گران و سرمایه‌گذاران را شامل می‌شود، نه کیف پول‌های فردی یا گروهی.

آدرس‌ها با موجودی بیش از ده هزار بیت کوین | منبع Bitcoin Magazine Pro

دانلود سیزدهمین ماهنامه دامیننس

از روانشناسی بلاک‌چین تا بهترین استراتژی در بازار بیت‌کوین

    افزایش علاقه سرمایه‌گذاران خرد

    جالب توجه است، در حالی که به نظر می‌رسد هولدرهای بزرگ، بیت کوین‌های خود را می‌فروشند، افزایش قابل توجهی در کیف پول‌های کوچک‌تر وجود دارد – کیف پول‌هایی که بین 0.01 تا 10 بیت کوین دارند. این کیف پول‌های کوچک‌تر ده‌ها هزار بیت کوین به ذخایر خود اضافه کرده‌اند که نشان‌دهنده افزایش علاقه سرمایه‌گذاران خرد است. حدود 60,000 بیت کوین از کیف پول‌های با موجودی بیش از 10 بیت کوین به کمتر از 10 بیت کوین تغییر داشته است. این ممکن است نگران‌کننده به نظر برسد، اما با توجه به اینکه ما معمولاً شاهد جابجایی میلیون‌ها بیت کوین از هولدرهای بزرگ و بلندمدت به شرکت‌کنندگان جدید در بازار در طول یک چرخه صعودی هستیم، این موضوع در حال حاضر هیچ دلیلی برای نگرانی نیست.

    آدرس‌ها با موجودی بیش از 0.01 بیت کوین | منبع Bitcoin Magazine Pro

    نتیجه‌گیری

    به نظر نمی‌رسد این روایت که نهنگ‌ها در حال انباشت بیت کوین بوده‌اند، درست باشد. در حالی که معیار «موجودی هولدرهای بلندمدت» صعودی به نظر می‌رسد، اما تا حد زیادی منعکس‌کننده انتقال دسته هولدرهای کوتاه‌مدت به دسته بلندمدت است تا انباشت جدید.

    سوال اصلی این است که آیا فاز توزیع فعلی زمینه را برای دور جدیدی از انباشت فراهم می‌کند، که می‌تواند بیت کوین را در ماه‌های آینده به بالاترین حد خود برساند یا اینکه این جریان کوین‌های قدیمی به بازیگران جدید ادامه یابد و احتمالاً صعود بالقوه قیمت را برای باقیمانده چرخه گاوی سرکوب کند؟!

    محسن صالح

    محسن صالح

    من محسن هستم که در شبکه‌های اجتماعی با نام «گریزلی» فعالیت می‌کنم. شیفته‌ی بیت‌کوین و آزادی مالی هستم که این شبکه به کاربران خودش میده.

    مطالب نویسنده
    اشتراک گذاری:

    مطالب مشابه

    چرا عده‌ای از تحلیلگران نگران سقوط چشمگیر بیت کوین هستند؟

    افزایش ۱۱ درصدی قیمت بیت کوین در هفته‌ی گذشته، برخی از...

    رشد ادامه‌دار بیت کوین: گاوها از خواب بیدار شدند؟

    رشد قیمت بیت کوین تا حوالی 68 هزار دلار، باعث اوج گرفتن...

    تاثیرات محرک مالی چین بر روند صعودی فعلی بازار ارزهای دیجیتال

    اقدامات محرک مالی نامشخص از سوی چین، به افزایش قیمت بیت...

    دیدگاه‌ها
    در پاسخ به دیدگاه کاربر