آخرین اخبار: خروج بیش از 900 میلیون دلار دارایی از بایننس و احتمال زندان رفتن چانگ‌پنگ ژائو

تاریخ: 1 آذر 1402
زمان مطالعه:  2 دقیقه
آخرین اخبار: خروج بیش از 900 میلیون دلار دارایی از بایننس و احتمال زندان رفتن چانگ‌پنگ ژائو

بایننس، بزرگ‌ترین صرافی رمزارز جهان، پس از اعتراف مدیرعامل سابق خود، ژائو، به تخلفات پول‌شویی، طی 24 ساعت گذشته بیش از 900 میلیون دلار خروج دارایی داشته است.

بااین‌حال، این صرافی همچنان دارای جریان خالص ورودی 1.78 میلیارد دلاری در ماه گذشته بوده است، که با اختلاف، بیشترین میزان در میان تمام صرافی‌های کریپتویی متمرکزی که توسط DefiLlama ردیابی می‌شوند، بوده است. در همین حال، OKX ظاهراً بیشترین سود را از مشتریان فراری بایننس برده است. این صرافی طی روز گذشته شاهد ورودی خالص 146 میلیون دلاری بوده است که بیشترین ورودی، در میان تمام صرافی‌های دیجیتال متمرکزی است که توسط DefiLlama ردیابی می‌شوند.

شایان‌ذکر است که کاربران غیرآمریکایی همچنان دارایی‌های خود را در بایننس نگه داشته‌اند و خارج نکرده‌اند.

مدیرعامل سابق بایننس به گناه خود اقرار کرد

مدیرعامل سابق بایننس به گناه خود اقرار کرد

روز سه‌شنبه، بایننس، همراه با مدیرعاملش چانگ پنگ ژائو، به اتهامات جنایی مرتبط با پول‌شویی و نقض تحریم‌های آمریکا اعتراف کردند. این درخواست به‌عنوان بخشی از یک توافق جامع با وزارت دادگستری ایالات متحده صورت گرفت و به این شرکت اجازه داد به فعالیت خود ادامه دهد. بااین‌حال، ژائو از سمت مدیرعاملی کناره‌گیری می‌کند و بایننس باید جریمه قابل‌توجه 4.3 میلیارد دلاری پرداخت کند. بر اساس این توافق، چانگ‌پنگ ژائو نیز شخصاً 200 میلیون دلار جریمه پرداخت خواهد کرد.

او همچنین در دادگاه سیاتل حاضر شد تا گناه خود را بپذیرد و اکنون با حداکثر 10 سال زندان مواجه است. طبق اسناد دادگاه، بایننس به چندین جرایم از جمله نقض قوانین ضد پول‌شویی، نقض تحریم‌های ایالات متحده و توطئه برای انجام یک بیزینس بدون مجوز، مرتبط با انتقال متهم شده است. این شرکت اعتراف کرد که در انجام وظایف خود در جلوگیری و گزارش معاملات مشکوک مرتبط با سازمان‌هایی مانند گردان‌های القسام حماس، داعش و القاعده کوتاهی کرده است.

تراکنش‌های بایننس در مناطق تحریم‌شده

پرونده دادگاه نشان می‌دهد که بایننس، پردازش تراکنش‌هایی بیش از 890 میلیون دلار را که شامل مشتریان در ایران است، تسهیل کرده است، کشوری که تحت تحریم‌های مالی شدید ایالات متحده قرار دارد. علاوه بر این، این صرافی امکان تراکنش بین کاربران آمریکایی و همتایان خود در سایر مناطق تحریم شده از جمله کوبا، سوریه و مناطق اشغال شده اوکراین را نیز فراهم کرده است. پس از استعفای چانگ پنگ ژائو، ریچارد تنگ که در حال حاضر رئیس بازارهای منطقه‌ای بایننس است، نقش مدیرعامل را برعهده خواهد گرفت.

تنگ پیش‌ازاین به‌عنوان مدیرعامل بازار جهانی ابوظبی، یک تنظیم‌کننده مالی در امارات متحده عربی فعالیت می‌کرد. منابع نشان می‌دهند که او یک انتخاب محبوب در میان کارکنان بایننس است:

امروز از سِمت مدیرعاملی بایننس کناره‌گیری خواهم کرد؛ مسلماً رها کردن بایننس، از نظر احساسی کار آسانی نبود، اما می‌دانم که تصمیم درستی گرفته‌ام. من اشتباه کردم و باید مسئولیت آن را هم بپذیرم. این تصمیم برای جامعه کریپتو، بایننس و خودم بهترین تصمیم است. بایننس دیگر بچه نیست و زمان آن فرا رسیده که روی پای خود بایستد. خوشحالم که اعلام کنم که ریچارد تِنگ (Richard Teng)، رئیس سابق بازارهای منطقه‌ای جهانی، امروز به عنوان مدیرعامل جدید بایننس انتخاب شد. ریچارد، رهبری بسیار ماهر است و با بیش از سه دهه خدمات مالی و تجربه نظارتی، شرکت را در دوره بعدی رشد خود هدایت خواهد کرد. او امنیت، شفافیت، انطباق و رشد را برای بایننس به ارمغان خواهد آورد.

من به عنوان سهام‌دار و مدیر‌عامل سابق بایننس با اطلاعاتی که از شرکت دارم، در صورت نیاز، برای مشورت و همکاری، مطابق با چارچوب تعیین شده در قطعنامه‌های آژانس ایالات متحده، در دسترس تیم خواهم بود. پس از آن، اول استراحت می‌کنم؛ در ۶ سال و نیم گذشته حتی یک روز هم استراحت واقعی نداشتم. پس از آن، احتمالاً سرمایه‌گذاری غیرفعالی انجام می‌دهم و خوشحالم که بالاخره وقت بیشتری برای نظارت بر حوزه دیفای خواهم داشت. نمی‌توانم خود را دوباره در نقش مدیرعاملی که استارتاپی را هدایت می‌کند، تصور کنم، اما بدم نمی‌آید که به صورت خصوصی برای تعداد کمی از کارآفرینان آینده مربی باشم و به آن‌ها بگویم چه کارهای را نباید انجام دهند.

جدا از اتهامات جنایی، بایننس با دو دعوای مدنی نیز در ایالات متحده مواجه است. کمیسیون معاملات کالا و معاملات آتی (CFTC) و کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) نیز شکایت‌هایی در مورد اختلاط دارایی‌های مشتری، تخلفات ضد پول‌شویی و تورم مصنوعی حجم معاملات مطرح کرده‌اند.

شبنم توایی

شبنم توایی

علاقه زیادی به حوزه فناوری و فین تک دارم، درباره ارزهای دیجیتال، بلاک چین، هوش مصنوعی، وب ۳ و سایر موضوعات مرتبط با فناوری می‌نویسمو تحقیق می‌کنم. عاشق سفر و عکاسی هستمو اوقات فراغتم را با کشف جاذبه‌ها و ثبت لحظات زیبا سپری می‌کنم. بزرگترین هدفم تو زندگی یاد گرفتنه و لذت می‌برم از اینکه یادگرفته‌هامو دانش و تجربه‌ام را با دیگران به اشتراک بگذارم و از اونها هم یاد بگیرم.

مطالب نویسنده
اشتراک گذاری:
دیدگاه‌ها
در پاسخ به دیدگاه کاربر