گزارش منحصربه‌فرد بیت پین از تحلیل بازار ارزهای دیجیتال

تاریخ انتشار: 9 آبان 1402 | آخرین به‌روزرسانی: 28 آبان 1402
زمان مطالعه:  27 دقیقه
گزارش منحصربه‌فرد بیت پین از تحلیل بازار ارزهای دیجیتال

گزارش تحلیلی جدید گروه سرمایه‌گذاری بیت پین برای سومین هفته منتشر شد؛ در این تحلیل منحصر‌به‌فرد، بازار کریپتوکارنسی با دقت بررسی شده است؛ ابتدا مهم‌ترین اخبار رمزارزها و رویدادهای کلان اقتصادی و ژئوپلیتیکی زیر ذره‌بین قرار داده گرفتند، سپس به تحلیل ارزهای پرریسک و کم‌ریسک بازار پرداخته شده است و در ادامه گزارش هم، تجزیه و تحلیل همبستگی بیت کوین با بازارهای دیگر ارائه شده و قیمت احتمالی این ارز دیجیتال، اتریوم و ده رمزارز معتبر جهان در هفته‌ پیش رو، به کمک شبیه‌سازی مورد بررسی قرار گرفته است.

همچنین، تحلیل آنچین و شاخص‌های مرتبط نیز به‌دقت بررسی شده‌اند و در پایان هم تحلیلی فنی از بازارهای دیگر برای شما کاربران عزیز ارائه شده است.

نویسندگان تحلیل پیش‌رو: محسن صالح، محمد نورموسوی،‌ امین شیبانی، علی پیروج، محمد جواد جعفری و پرهام نوربخش

اخبار و رویدادها

  • ۲۴ اکتبر: فروش سهام کوین بیس و گری اسکیل توسط شرکت سرمایه گذاری آرک اینوست

شرکت سرمایه‌گذاری آرک اینوست اعلام کرد که سهم کوین‌بیس و سهم گری‌اسکیلِ بیت کوین تراست خود را در بحبوحه افزایش قیمت بیت کوین در روز دوشنبه به ارزش ۵٫۸ میلیون دلار فروخته است. آرک‌ اینوست با مشارکت ۲۱ سهر درخواست مشترکی را در دریافت مجوز ETF اسپات بیت کوین در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده به ثبت رسانده‌ است.

  • ۲۵ اکتبر:

صندوق  آی‌شیرز بیت کوین تراست، ETF اسپات بیت کوین شرکت بلک‌راک، چندساعت پس از حذف‌شدن و سپس ازکارافتادن وب‌سایت DTCC (موسسه‌ای است که نماد‌ صندوق‌ها قبل از معامله‌ شدن در نزدک، در آنجا فهرست می‌شوند)، مجدداً در این وب‌سایت لیست شد.

  • ۲۶ اکتبر:

پالیگان لبز (Polygon Labs)، از به‌روزرسانی توکن POL در شبکه اتریوم خبر داد. راه‌اندازی توکن اکنون راه را برای اجرای سایر جنبه‌های نقشه‌راه Polygon 2.0 هموار می‌کند. از جمله این جنبه‌ها، می‌توان به راه‌اندازی لایه جدید برای اکوسیستم پالیگان، ارتقا شبکه اثبات سهام (PoS) فعلی به zkEVM layer-2T و ایجاد پروتکل نقدینگی مشترک، برای همه شبکه‌های پالیگان اشاره کرد. توکن POL در حال حاضر برای هیچ سیستمی در شبکه پلیگان استفاده نمی‌شود و هزینه گس شبکه با ارز MATIC پرداخت می‌شود. باتوجه به این داده، انتظار می‌رود ارز MATIC در میان‌مدت روند خوبی داشته باشد.

  • ۲۹ اکتبر:

طبق جدیدترین کنفرانس پروژه NEO، این شبکه اعلام کرد که فصل جدیدی پیش روی NEO قرار دارد. این پروژه قصد دارد ساید چین (Side Chain) سازگاری با ماشین مجازی اتریوم (EVM) با هدف افزایش امنیت، حریم خصوصی و تجربه‌ای روان در چشم‌انداز حوزه دیفای (DeFi) ایجاد کند. این شبکه آزمایشی در پایان سال ۲۰۲۳ راه‌اندازی می‌شود؛ درصورت وقوع این اتفاق، انتظار می‌رود در میان‌مدت ارز NEOUSDT رشد خوبی داشته باشد.

اخبار کلان اقتصادی

  • ۲۴ اکتبر:
    • شاخص برآورد اولیه بخش تولید (FLASH MANUFACTURING PMI) آمریکا از عدد ۴۹٫۸ به عدد ۵۰ افزایش پیدا کرد. در این گزارش از بیش از ۸۰۰ مدیر خرید خواسته می‌شود تا وضعیت شرکت و سیر تحول در زمینه‌های خاص مانند سفارشات جدید، استخدام، دریافت از تامین‌کنندگان کالا و سفارشات معوقه را ارزیابی کنند. شاخص برآورد اولیه بخش تولیدی، اولین نسخه منتشرشده از بخش تولیدی و بسیار تاثیر‌گذار است.
    • شاخص برآورد اولیه بخش غیرتولیدی (FLASH SERVICES PMI) آمریکا از عدد ۴۹٫۸ به عدد ۵۰٫۹ افزایش پیدا کرد. در این گزارش از بیش از ۴۰۰ مدیر خرید خواسته می‌شود تا وضعت شرکت و سیر تحول در زمینه‌های خاص مانند سفارشات جدید، استخدام، دریافت از تامین‌کنندگان کالا و سفارشات معوقه را ارزیابی کنند. شاخص برآورد اولیه بخش غیرتولیدی، اولین نسخه منتشرشده از بخش غیرتولیدی و بسیار تاثیر‌گذار است.

افزایش نرخ دوشاخص برآورد اولیه بخش تولیدی و غیرتولیدی در ماه اکتبر، نشانگر قوی بودن وسلامت کامل اقتصاد آمریکا است، تصمیم‌‌های فدرال رزرو وابسته به داده‌های اقتصادی بوده و برای رسیدن به هدف تورم ۲ درصدی نیاز به کوچک کردن حجم اقتصاد دارد؛ پس باتوجه به افزایش داده‌های اقتصادی، این احتمال می‌رود که فدرال رزرو، نرخ بهره را یک پله افزایش دهد،در نهایت انقباضی بودن فدرال رزرو باعث افزایش شاخص دلار و کاهش ارزش بیت کوین خواهد شد.

  • ۲۶ اکتبر:
    • شاخص برآورد اولیه تولید ناخالص داخلی (ADVANCED GDP q/q): از عدد ۲٫۱ به ۴٫۹ افزایش یافت؛ این شاخص مجموع ارزش نهایی از تمام کالا و خدماتی است که در بازه زمانی مشخصی در داخل مرز یک کشور تولید و در بازار رسمی مبادله می‌شود. این شاخص برآورد اولیه تولید ناخالص داخلی اولین نسخه از GDP است، برآوردی کلی از اقتصاد در اول ماه در اختیار ما قرار می‌دهد و در بازار بسیار تاثیرگذار است.
    • شاخص برآورد اولیه قیمت تولید ناخالص داخلی (ADVANCED GDP PRICE INDEX q/q): از عدد ۱٫۷ به ۳٫۵ افزایش یافت. این شاخص، مقیاس وسیع‌ترین معیار تورم است که تمام فعالیت‌های موجود در تولید ناخالص داخلی را در برمی‌گیرد و ابزار اولیه‌ای است که بانک مرکزی برای ارزیابی تورم از آن استفاده می‌کند.
    • مطالبات بیکاری(UPLOYMENT CLAIMS): از عدد ۱۹۸ هزار به ۲۱۰ هزار افزایش یافت. این شاخص نشان می‌دهد چه اندازه افراد درخواست دریافت بیمه بیکاری دارند و به این معنی است که تعداد افراد بیکارشده در این بازه زمانی، افزایش پیدا کرده است. میانگین چهار هفتگی مطالبات بیکاری از ۲۰۶٫۲۵ هزار به ۲۰۷٫۵ هزار افزایش یافته است.

مطالبات بیکاری(UPLOYMENT CLAIMS)

  • ۲۶ اکتبر:
    • سفارشات کالاهای بادوام ماهانه (Durable Goods Orders m/m): از عدد ۰٫۲ درصد به ۴٫۷ درصد افزایش یافت. سفارشات کالاهای بادوام به سفارش‌های جدیدی اطلاق می‌شود که برای تحویل کالاهای سخت با تولیدکنندگان انجام شده و حداقل سه سال طول می‌کشد.
    • سفارشات اصلی کالاهای بادوام ماهانه (Core Durable Goods Orders m/m): از عدد ۰٫۴ درصد به ۰٫۵ درصد افزایش یافت. سفارشات کالاهای بادوام به سفارش‌های جدیدی اطلاق می‌شود که برای تحویل کالاهای سخت با تولیدکنندگان انجام شده و حداقل سه سال طول می‌کشد، البته به‌استثنای اقلام حمل‌و‌نقل.

افزایش شاخص GDP، GDPPI و سفارشات کالاهای بادوام، نشانگر افزایش تقاضا و افزایش تورم است، این افزایش تقاضا بخاطر اجرای سیاست‌های مالی انبساطی (یعنی سیاست‌هایی که باعث تحریک تورم می‌شود) توسط دولت بوده که دولت یارانه‌های پرداختی به مردم را افزایش داده است. در سیاست‌های مالی،دولت سرعت گردش پول را بالا می‌برد و این تورم از طرف سیاست‌های مالی مدت‌دار نیست؛ انتظار می‌رود در ۲ الی ۳ ماه آینده، تورم کاهشی شود. افزایش تورم، انتظارات را به سمت ثابت نگه داشتن نرخ بهره توسط فدرال رزرو تا ۳ ماه اول سال ۲۰۲۴ برده است.

افزایش داده‌های اقتصادی آمریکا در کوتاه‌مدت، ریسک‌پذیری در بازار ارزهای دیجیتال را فعال می‌کند و می‌توانیم انتظار داشته باشیم در کوتاه‌مدت روند بیت کوین و آلت کوین‌ها صعودی باشد. افزایش انتظارات تریدرها از فدرال رزرو برای ثابت نگه داشتن نرخ بهره تا ۳ ماه اول سال ۲۰۲۴، می‌تواند به کاهش ارزش بیت کوین یا قرار گرفتنش در محدوده ۲۰ تا ۳۰ هزار بیانجامد.

  • ۲۷ اکتبر:
    • شاخص مخارج مصرف شخصی خالص سالانه (CORE PCE Y/Y): از ۳٫۹ درصد به ۳٫۷ درصد کاهش یافت.
    • شاخص اصلی مخارج مصرف شخصی خالص سالانه (PCE Y/Y): از ۳٫۵ درصد به ۳٫۴ درصد کاهش یافت.
    • شاخص اصلی مخارج مصرف شخصی خالص ماهانه (CORE PCE M/M): از ۰٫۱ درصد به ۰٫۳ درصد افزایش یافت.
    • شاخص مخارج مصرف شخصی خالص ماهانه (PCE M/M): در ۰٫۴ درصد ثابت باقی ماند.

PCE در ایالات متحده، شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی، معیاری از قیمت‌های پرداخت‌شده برای خریدهای داخلی کالاها و خدمات ارائه می‌دهد. در شاخص PCE ،گزارش مصرف خانوار را، از گزارش GDP تهیه می‌کنند. شاخص PCE نسبت به CPI هر ماه آپدیت می‌شود و کم‌نوسان‌تر و روان‌تر از CPI است. شاخص PCE تمامی خانوار روستایی و شهری را محاسبه می‌کند. CORE PCE در ایالات متحده، شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی، معیاری از قیمت‌های پرداخت‌شده برای خریدهای داخلی کالاها و خدمات به استثنای موادغذایی و انرژی ارائه می‌دهد. در شاخص PCE ،گزارش مصرف خانوار را از گزارش GDP تهیه می‌کنند. شاخص PCE نسبت به CPI هر ماه آپدیت می‌شود و کم‌نوسان‌تر و روان‌تر از CPI است. شاخص PCE تمامی خانوار روستایی و شهری را محاسبه می‌کند.

  • ۲۷ اکتبر:
    • درآمد شخصی ماهانه (PERSONAL INCOME M/M): از ۰٫۴ درصد به ۰٫۳ درصد کاهش یافت. درآمد شخصی به درآمدی اطلاق می‌شود که افراد در ازای تأمین نیروی کار، زمین و سرمایه‌ای که در تولید فعلی استفاده می‌شود، به اضافه دریافت‌های انتقالی جاری، منهای سهمیه‌های بیمه اجتماعی دولت، دریافت می‌کنند.
    • هزینه‌کرد شخصی ماهانه (PERSONAL SPANDING M/M): از ۰٫۴ درصد به ۰٫۷ درصد افزایش یافت. این هزینه، به عبارتی تمامی هزینه‌هایی که مصرف‌کنندگان برای کالاها و خدمات می‌پردازند.
    • شاخص احساسات مصرف‌کننده میشیگان از ۶۳ به ۶۳٫۸ افزایش یافت. این شاخص توسط دانشگاه میشیگان اندازه‌گیری شده و برای محاسبه آن با مردم آمریکا تماس گرفته و سوالاتی به صورت غیرمستقیم پرسیده می‌شود تا احساسات مصرف‌کنندگان را متوجه شوند.

افزایش داده‌های ماهانه اقتصادی تورم PCE نشانگر افزایش تقاضا و تورم به‌خاطر سیاست‌های مالی انبساطی است و می‌تواند منجر به ثابت نگه داشتن نرخ بهره در طولانی‌مدت از فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره شود. کاهش تورم PCE سالانه طبق انتظارات بود و کاهش کمی داشت، اما نشانگر کاهش فشارهای تورمی است، انتظار می‌رود فدرال رزرو احتمالا دیگر نرخ بهره را تا آخر سال ۲۰۲۳ افزایش ندهد.

پس احتمالا در سال ۲۰۲۴ افزایش نرخ بهره نداشته باشیم و نرخ بهره تا سه ماه اول سال ۲۰۲۴ در محدوده ۵٫۵ ثابت باقی بماند، افزایش مخارج شخصی و کاهش درآمد شخصی نشانگر ضعف در اقتصاد آمریکا است و فدرال رزرو برای کاهش تقاضا، باید در طولانی‌مدت نرخ بهره را در محدوده‌های بالا نگه دارد تا تقاضا کم شود و اقتصاد آمریکا به تعادل برسد. شاخص احساسات مصرف‌کننده نشانگر افزایش مصرف مردم است.

با توجه به آخر رسیدن سیکل افزایش نرخ‌بهره و ثابت ماندن نرخ‌بهره تا ۳ ماه اول سال ۲۰۲۴، انتظار می‌رود بیت کوین تا ۳ ماه اول سال ۲۰۲۴ هیچگونه نزول سنگینی نداشته باشد، به عبارتی روند نزولی سنگین بیت کوین تمام شده است و احتمالا بیت کوین تا ۳ ماه اول ۲۰۲۴ در محدوده ۲۰ تا ۳۰ هزار رنج قیمتی بزند تا خود را آماده کاهش نرخ بهره کند که بعد از کاهش نرخ بهره، روند صعودی بیت کوین شروع شود.

اخبار ژئوپلیتیک

  • ۲۴ اکتبر:

نیروهای مقاومت عراق از حمله راکتی علیه پایگاه نظامی عین الاسد تحت کنترل آمریکا، عراق خبرداده‌اند. در این حمله گزارش داده شده که حداقل یک هواپیما ترابری سنگین آمریکا آسیب دیده است.

  • ۲۵ اکتبر
    • استرالیا از اعزام نیروهای نظامی خود به خاورمیانه خبر داد.
    • اعزام نیروهای آمریکایی و تجهیزات نظامی آمریکا به خاورمیانه افزایش داشته: ۳ جنگنده F-16 به خاورمیانه انتقال داده شده‌اند. آخرین باری که آمریکا جنگنده F-16 به خاورمیانه انتقال داد در زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ بود.
  • ۲۷ اکتبر
    • اسراییل از صبح ۲۷ اکتبر بزرگترین حملات موشکی و هوایی علیه غزه در چندین سال اخیر را آغاز کرد.
    • درشبانگاه ۲۷ اکتبر، نشریه العربیه ورود تانک‌های اسراییلی به شمال نوار غزه را تایید کرد.

با آغاز حمله زمینی اسراییل به غزه، حملات موشکی نیروهای نیابتی عراق و سوریه به پایگاه‌های آمریکا و مستقرشدن نیروهای آمریکایی و تجهیزات نظامی پیشرفته‌اش، می‌توان افزایش ریسک‌های ژیوپلیتیکی را انتظار داشت. افزایش این ریسک‌ها می تواند طلا را به قیمت ۲٬۱۰۰ دلار در هر اونس و نفت را به قیمت ۱۰۰ دلار برساند؛ افزایش قیمت نفت می‌تواند باعث افزایش تورم در آمریکا از سمت انرژی شود و چون فدرال رزرو در سیکل سیاست‌های پولی انقباضی است، افزایش تورم آمریکا، فدرال رزرو را منجر به افزایش نرخ بهره می‌کند؛ بیت کوین هم به دلیل این اتفاق دچار ریسک‌های سیستماتیک خواهد شد.

دانلود سیزدهمین ماهنامه دامیننس

از روانشناسی بلاک‌چین تا بهترین استراتژی در بازار بیت‌کوین

    بررسی پرریسک‌ترین/کم‌ریسک‌ترین ۱۰ ارز دیجیتال برتر دنیا با استفاده از ضریب بتا

    ضریب بتا (BETA)، ضریبی است که نشان می‌دهد هر ارز دیجیتال نسبت به شاخص کل (بیت کوین)، چه میزان پرریسک و کم‌ریسک است. ضریب بتای همسان با ۱ به منظور ریسک هم‌سو با شاخص‌کل است، ضریب بتای بزرگتر از ۱ پرریسک‌تربودن از شاخص کل و ضریب بتای کمتر از ۱ هم کم‌ریسک‌تر بودن از شاخص کل را نشان می‌دهد؛ ضریب بتای منفی هم نشان‌دهنده بازده معکوس نسبت به شاخص کل خواهد بود. براساس ضریب بتا و طبق جدول زیر، کم‌ریسک‌ترین رمزارز TRX و پرریسک‌ترین رمزارز SOL است.

    بتا (Beta) نماد
    ۰٫۸۸ ETH
    ۰٫۶۰ BNB
    ۰٫۴۸ XRP
    ۱٫۵۸ SOL
    ۰٫۸۱ ADA
    ۰٫۸۸ DOGE
    ۰٫۴۲ TRX
    ۰٫۸۹ DOT
    ۰٫۸۷ MATIC

    ***

    در جدول زیر، مقدار ضریب بتای بیت کوین نسبت به هر یک از نماد‌های آورده‌شده در داخل جدول محاسبه شده است.

    بتا (Beta) نماد
    ۰٫۰۰۲- DXY
    ۰٫۰۵ NADSAQ
    ۰٫۰۱ S&P 500
    ۰٫۰۴ GOLD
    ۰٫۰۲- OIL

    ***

    ضریب همبستگی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال

    ضریب همبستگی، رابطه‌ای متقابل یا ارتباط بین دو یا چند متغیر را نشان می‌دهد. ماهیت ضریب همبستگی، شاخصی تاریخی است که سرمایه‌گذاران را از رابطه بین دارایی‌های مالی و ارزش بازار ارز دیجیتال آگاه می‌کند. چنانچه قیمت دو دارایی در مرحله‌ای افزایش یابد، گفته می‌شود که دارای همبستگی مثبت هستند و آن را با عددی مثبت گزارش می‌‌دهند؛ برعکس همبستگی مثبت، همبستگی منفی است، که نشان‌دهنده رابطه‌ای معکوس است. دارایی‌هایی که همبستگی تعریف‌شده دارند، شامل طلا و ارز فیات مانند دلار آمریکا بوده و ارتباط بین این دارایی‌ها به خوبی مستند است.

    MATICUSD DOTUSD TRXUSD DOGEUSD ADAUSD SOLUSD XRPUSD BNBUSD ETHUSD BTCUSD
    ۰٫۲۲- ۰٫۲۶- ۰٫۸۳ ۰٫۲۹- ۰٫۲۰- ۰٫۱۶ ۰٫۶۹ ۰٫۲۱- ۰٫۹۳ ۱ BTCUSD
    ۰٫۰۲ ۰٫۰۱- ۰٫۶۵ ۰٫۱۱- ۰٫۰۵ ۰٫۱۸ ۰٫۵۸ ۰٫۰۷ ۱ ۰٫۹۳ ETHUSD
    ۰٫۸۸ ۰٫۸۱ ۰٫۵۵- ۰٫۶۲ ۰٫۷۷ ۰٫۱۳ ۰٫۴۰- ۱ ۰٫۰۷ ۰٫۲۱- BNBUSD
    ۰٫۴۳- ۰٫۳۱- ۰٫۷۰ ۰٫۲۳- ۰٫۲۲- ۰٫۲۸ ۱ ۰٫۴۰- ۰٫۵۸ ۰٫۶۹ XRPUSD
    ۰٫۰۷ ۰٫۴۷ ۰٫۲۳ ۰٫۰۸- ۰٫۶۱ ۱ ۰٫۲۸ ۰٫۱۳ ۰٫۱۸ ۰٫۱۶ SOLUSD
    ۰٫۶۳ ۰٫۹۱ ۰٫۴۱- ۰٫۲۹ ۱ ۰٫۶۱ ۰٫۲۲- ۰٫۷۷ ۰٫۰۵ ۰٫۲۰- ADAUSD
    ۰٫۶۱ ۰٫۴۵ ۰٫۴۶- ۱ ۰٫۲۹ ۰٫۰۸- ۰٫۲۴- ۰٫۶۲ ۰٫۱۱- ۰٫۲۹- DOGEUSD
    ۰٫۵۰- ۰٫۵۲- ۱ ۰٫۴۶- ۰٫۴۱- ۰٫۲۳ ۰٫۶۹ ۰٫۵۵- ۰٫۶۵ ۰٫۸۳ TRXUSD
    ۰٫۸۱ ۱ ۰٫۵۲- ۰٫۴۵ ۰٫۹۱ ۰٫۴۷ ۰٫۳۱- ۰٫۸۱ ۰٫۰۱- ۰٫۲۶- DOTUSD
    ۱ ۰٫۸۱ ۰٫۵۰- ۰٫۶۱ ۰٫۶۳ ۰٫۰۷ ۰٫۴۳- ۰٫۸۸ ۰٫۰۲ ۰٫۲۲- MATICUSD

    ***

    جدول همبستگی بین بیت کوین، طلا، نفت، NASDAQ و S&P500

    S&P 500 NASDAQ OIL GOLD BTCUSD
    ۰٫۷۷ ۰٫۸۴ ۰٫۲۶- ۰٫۷۸ ۱ BTCUSD
    ۰٫۶۹ ۰٫۶۴ ۰٫۵۰- ۱ ۰٫۷۸ GOLD
    ۰٫۱۳- ۰٫۱۰- ۱ ۰٫۵۰- ۰٫۲۶- OIL
    ۰٫۹۶ ۱ ۰٫۱۰- ۰٫۶۴ ۰٫۸۴ NASDAQ
    ۱ ۰٫۹۶ ۰٫۱۳- ۰٫۶۸ ۰٫۷۷ S&P 500

    ***

    شبیه‌سازی قیمت بیت کوین

    طبق روش مونت کارلو، با استفاده از اندیکاتور یا همان شاخص مونت کارلو، محدوده قیمت‌های احتمالی بیت کوین در یک هفته آینده: بیشترین محدوده ۳۹٬۷۵۲ و کمترین محدوده ۳۰٬۱۴۶ و میانگین قیمتی بیت کوین را ۳۴٬۳۴۳ درنظر گرفتیم.

    شبیه‌سازی قیمت بیت کوین

    شبیه‌سازی قیمت اتریوم

    طبق روش مونت کارلو، با استفاده از اندیکاتور مونت کارلو، محدوده قیمت‌های احتمالی اتریوم در یک هفته آینده: بیشترین محدوده ۱٬۹۲۳ و کمترین محدوده ۱٬۶۷۳ و میانگین قیمتی اتریوم را در محدوده ۱٬۸۰۷ در نظر گرفتیم.

    شبیه‌سازی قیمت اتریوم

    شبیه‌سازی حدودی قیمتی برای ۱۰ رمز ارز برتر دنیا در یک هفته آینده

    محتمل‌ترین سناریو بدترین سناریو ممکن بهترین سناریو ممکن نام ارز
    ۳۴٬۳۴۳ ۳۰٬۱۴۶ ۳۹٬۷۵۲ BTCUSD
    ۱٬۸۰۷ ۱٬۶۷۳ ۱٬۹۲۳ ETHUSD
    ۲۳۴٫۴ ۲۰۴٫۵ ۲۶۴٫۴ BNBUSD
    ۰٫۵۶۱۱ ۰٫۵۰۸۱ ۰٫۶۱۳۹ XRPUSD
    ۳۳٫۶۶ ۲۵٫۰۲ ۴۲٫۳۸ SOLUSD
    ۰٫۲۹۳۸ ۰٫۲۵۲۳ ۰٫۳۳۶۴ ADAUSD
    ۰٫۰۷۱۶ ۰٫۰۵۹۱ ۰٫۰۸۴۳ DOGEUSD
    ۰٫۰۹۵۴ ۰٫۰۸۹۸ ۰٫۱۰۰۹ TRXUSD
    ۴٫۳۸ ۳٫۷۸ ۴٫۹۹ DOTUSD
    ۰٫۶۲۴۳ ۰٫۵۲۶۴ ۰٫۷۲۲۸ MATICUSD

    ***

    ضریب الفا (ALPHA)، ضریبی است که بازدهی مازاد هر ارزدیجیتال نسبت به شاخص کل (بیت کوین) را نشان می‌دهد. ضریب آلفا می‌تواند عددی مثبت، منفی یا صفر باشد. آلفای منفی، به معنای عملکرد ضعیف‌تر نسبت به شاخص معیار و آلفای مثبت، به معنای عملکرد بهتر نسبت به شاخص معیار است؛ آلفای صفر هم به معنای بازدهی صندوق، متناسب با ریسک آن بوده است. در حالت کلی مقدار آلفای بیشتر، بیانگر عملکرد بهتر ارز دیجیتال است. در جدول زیر ضریب آلفا ارز‌ها دیجیتال را نسبت به بیت کوین، که شاخص کل بازار کریپتو است، محاسبه شده‌اند.

    ضریب آلفا نماد
    ۰٫۰۶- ETH
    ۰٫۰۶- BNB
    ۰٫۰۴- XRP
    ۰٫۱۰- SOL
    ۰٫۰۱- ADA
    ۰٫۰۲- DOGE
    ۰٫۰۳- TRX
    ۰٫۰۸- DOT
    ۰٫۱۲- MATIC
    ***

    تحلیل آنچین

    بعد از پررنگ شدن احتمال تصویب ETF اسپات بیت کوین در ایالات متحده، شاخص Fund Holdings نیز رشد قابل توجهی داشت. این شاخص که میزان بیت کوینی که تراست‌ها یا ETFها و همچنین صندوق‌ها در اختیار دارند را اندازه‌گیری می‌کند، به بالاترین سطح دو‌ماهه خود رسیده است. روند صعودی این شاخص نشان‌دهنده افزایش علاقه به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بیت کوین است.

    تحلیل آنچین ۱

    داده‌های به دست آمده از شاخص Supplu in Profit حاکی از آن است که در حال حاضر، بیش از ۸۲ درصد از کوین‌های موجود بیت کوین در سود هستند. این شاخص از دسامبر ۲۰۲۱ در این سطح دیده نشده است.

    تحلیل آنچین ۲

    عمر کوین‌های بیت کوین ورودی به صرافی‌ها نیز در حال افزایش است. شاخص Exchange Inflow CDD (با میانگین 30 روزه) نشان می‌دهد که از ابتدای ماه اکتبر کوین‌های که مدت بیشتری ساکن بوده‌اند، جابجا شده‌اند و به سوی صرافی‌ها سرازیر می‌شوند. این اغلب نشان‌دهنده این است که سرمایه‌گذاران خود را برای هرگونه نوسانات احتمالی در بازار آماده می‌کنند و تلاش دارند که غافلگیر نشوند.

    تحلیل آنچین ۳

    اختلاف ورودی و خروجی کوین‌ها به/از صرافی‌ها (Exchange Netflow) در اتریوم، از ورود کوین‌های بیشتری نسبت به خروج از صرافی خبر می‌دهد. در یک هفته گذشته بیش از 70,000 اتریوم از صرافی‌ها خارج شده و در مقابل بیش از 217,000 کوین وارد شده است.

    تحلیل آنچین ۴

    تحلیل شاخص‌ها

    • تحلیل بیت کوین

    بیت کوین در حال حاضر در محدوده قیمتی ۳۳,۰۰۰ تا ۳۴,۷۰۰ دلار قرار دارد. برای بیت کوین در تایم فریم ۴ ساعته می‌توان دو سناریو در نظر گرفت:

    • سناریو اول: اولین سناریو برای بیت کوین این است که این ارز، اصلاحی را تا کف محدوده رنج خود یعنی ناحیه ۳۳ هزار داشته باشد و سپس از این محدوده حمایتی مهم به سمت محدوده مقامتی خود (۳۶,۰۰۰ تا ۳۷,۰۰۰) حرکت صعودی داشته باشد.
    • سناریو دوم: دومین سناریو برای بیت کوین، سناریو اصلاح عمیق‌تر است. در این صورت بیت کوین کف محدوده رنج خود در ۳۳ هزار دلار را به سمت پایین شکسته و اصلاحی تا محدوده ۲۹,۱۰۰ تا ۳۰,۰۰۰ انجام داده و سپس از این محدوده پر پتانسیل قیمتی که اردرهای خرید زیادی نیز در آن قرار گرفته‌اند به سمت محدوده مشخص شده در تصویر ۳۷,۰۰۰ تا ۳۸,۵۱۴) حرکت صعودی خواهد داشت.

    تحلیل بیت کوین

    لازم است به این موردتوجه داشته باشیم که بیت کوین از محدوده فعلی نیز پتانسیل رسیدن به ناحیه ۳۶,۰۰۰ دلار تا ۳۷,۰۰۰ دلار را نیز دارد.

    • تحلیل شاخص دامینس تتر

    دامیننس تتر پس از ریزش سنگین و عبور از سطح مقاومتی ۷٫۲۸، در حال حاضر در محدوده تریدینگ رنج که در تصویر مشخص شده در حال نوسان است. انتظار می‌رود که این شاخص در نهایت پس از برخورد به سقف این تریدینگ رنج در محدوده ۶٫۶۹ الی ۶٫۹۹ بتواند این ناحیه را به سمت پایین شکسته و ادامه روند نزولی خود را در پیش گیرد. اهداف این شاخص محدوده ۶٫۴۲ تا ۶٫۰۳ است.

    تحلیل شاخص دامینسس تتر

    سناریو دیگری نیز قابل‌تصور است که این شاخص بتواند به محدوده مقاومتی شکسته شده ۷٫۲۸ برسد و پس از پولبک به این ناحیه روند نزولی خود را تا اهداف گفته شده، پیش بگیرد. نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که با افزایش این شاخص، روندی نزولی و با کاهش این شاخص روندی صعودی را برای بیت کوین می‌توان متصور شد.

    • تحلیل شاخص توتال 2

    این شاخص در تایم فریم چهار‌ساعته دارای دو سناریو است.

    • سناریو اول: پس از روند صعودی که در هفته‌های گذشته داشت، اکنون در ناحیه تریدینگ رنج قرار گرفته است. همچنین باید توجه داشت که محدوده ۵۹۴٫۰۳۳ به‌عنوان یک محدوده مهم مقاومتی بالای سر این نمودار قرار دارد. انتظار می‌رود که این شاخص پس از برخورد به این سطح مقاومتی، اصلاحی را تا محدوده نشان‌داده‌شده در تصویر در محدوده ۵۴۰ تا ۵۵۰ داشته باشد و سپس روند صعودی خود را ادامه داده و تا محدوده ۶۲۰ تا ۶۳۹٫۴۹۰ بتواند رشد داشته باشد.
    • سناریو دوم: در این سناریو انتظار می‌رود که این شاخص پس از اصلاحی کوتاه بتواند خود را به محدوده مقاومتی ۵۹۴٫۰۳۳ رسانده و پس از کمی رنج زدن، در این محدوده به سمت اهداف بالاتر یعنی نواحی ۶۲۰ تا ۶۳۹٫۴۹۰ حرکت کند.

    تحلیل شاخص توتال 2

    لازم به ذکر است که با افزایشی بودن این شاخص، روند آلت‌کوین‌ها صعودی و با کاهش این شاخص روند آلت‌کوین‌ها نزولی می‌شود.

    ارزهای دیجیتال مستعد رشد

    • تحلیل ارز دیجیتال سلر (CELR)

    ارز سلر (CELR) در تایم فریم چهارساعته و یک‌ساعته مستعد رشد قیمتی بسیار مناسبی است. این ارز پس از شکست محدوده بسیار مهم مقاومتی خود در ناحیه ۰٫۰۱۳۰۰ الی ۰٫۰۱۳۵۵ دلار، توانسته خود را در روندی صعودی قرار دهد.

    تحلیل ارز دیجیتال سلر (CELR)

    همان‌طور که در تصویر مشخص است انتظار داریم پس از پولبک به این سطح بتواند تا ناحیه مقاومتی بعدی (۰٫۰۱۷۶۰ تا ۰٫۰۱۷۹۵) رشد قیمتی داشته باشد.

    • تحلیل ارز دیجیتال لوپرینگ (LRC)

    ارز لوپرینگ (LRC) در تایم فریک چهارساعته و یک‌ساعته مستعد رشد قیمتی بسیار مناسبی است. این ارز پس از شکستن محدوده بسیار مهم مقاومتی خود (۰٫۱۸۵۹ تا ۰٫۱۹۴۱) توانسته خود را در روندی صعودی قرار دهد.

    تحلیل ارز دیجیتال لوپرینگ (LRC)

    باید به این نکته توجه کرد که در تایم فریم روزانه نیز این ارز از الگوی کنج خارج شده است. همان‌طور که در تصویر مشخص است انتظار داریم پس از پولبکی کوتاه به این سطح شکسته شده بتواند تا ناحیه مقاومتی بعدی خود یعنی اعداد ۰٫۲۲۶۶ الی ۰٫۲۳۲۲ دلار رشد قیمتی را تجربه کند.

    تحلیل تکنیکال سایر بازارها

    • تحلیل شاخص دلار امریکا

    همان‌طور که در هفته‌های گذشته گفته شد، شاخص دلار امریکا در تایم فریم چهارساعته در یک کانال رنج به سر می‌برد.  انتظار می‌رود که این شاخص بتواند تا محدوده کف این کانال (۱۰۵٫۵۴۰) اصلاح‌کرده و سپس از این کف حمایتی، بار دیگر به سمت سقف کانال در محدوده ۱۰۶٫۹۷۶ حرکت کند و از این محدوده اصلاح بزرگ‌تری پس از شکستن کف کانال خود به سمت هدف مشخص شده در تصویر در محدوده (۱۰۴٫۷۰۴ تا ۱۰۴) داشته باشد.

    تحلیل شاخص دلار امریکا

    نکته مهم که باید به آن توجه داشت این است که این شاخص تأثیر بالایی بر روی انس جهانی طلا و بیت کوین می‌تواند داشته باشد.

    • تحلیل اونس جهانی طلا

    برای انس جهانی طلا دو سناریو محتمل است:

    • سناریو اول: در سناریو اول این احتمال وجود دارد که این شاخص در تایم فریم چهارساعته بتواند تا محدوده مشخص شده در تصویر (۱۹۷۰ تا ۱۹۶۷) اصلاح قیمتی داشته باشد و پس از آن، به سمت اهداف (۲۰۱۹ تا ۲۰۲۶) حرکت کند.
    • سناریو دوم: در حالت دوم محتمل است که این شاخص نتواند محدوده گفته شده در بالا را به‌عنوان سطح حمایتی حفظ کند و پس ازدست‌دادن این ناحیه تا محدوده ۱۹۵۰ الی ۱۹۴۱ اصلاح عمیق‌تری را انجام دهد و سپس باتوجه‌به واکنش در این ناحیه بتواند تا محدوده ۲۰۱۹ الی ۲۰۲۶ روند صعودی را در پیش گیرد..

    تحلیل اونس جهانی طلا

    باید به این نکته توجه داشت که شرایط اقتصادی و سیاسی جهانی تأثیر زیادی بر روی انس جهانی طلا دارند.

    • تحلیل شاخص S&P500

    شاخص S&P500 در تایم فریم چهارساعته و یک‌ساعته همچنان در روند نزولی قدرتمندی قرار گرفته و انتظار داریم پس از اصلاحی کوتاه همچنان روند نزولی خود را در پیش گیرد. در حال حاضر همان‌طور که در تصویر مشخص است، می‌توان متصور بود که این ارز روندی صعودی تا محدوده ۴۲۷۹ داشته باشد و سپس از این ناحیه مقاومتی روند نزولی خود را تا محدوده ۴۰۲۴ ادامه دهد.

    تحلیل شاخص S&P500

    این نکته قابل‌توجه است که این شاخص پتانسیل ادامه روند نزولی، از محدوده قیمتی ۴۱۸۶ به سمت هدف گفته شده را دارد.

    توجه: مقالات منتشر شده در آکادمی بیت پین، فقط اهداف آموزشی دارند و نباید آن‌ها را توصیه‌ای مبنی بر خرید، فروش و یا سرمایه‌گذاری در نظر گرفت.

    شبنم توایی

    شبنم توایی

    علاقه زیادی به حوزه فناوری و فین تک دارم، درباره ارزهای دیجیتال، بلاک چین، هوش مصنوعی، وب ۳ و سایر موضوعات مرتبط با فناوری می‌نویسمو تحقیق می‌کنم. عاشق سفر و عکاسی هستمو اوقات فراغتم را با کشف جاذبه‌ها و ثبت لحظات زیبا سپری می‌کنم. بزرگترین هدفم تو زندگی یاد گرفتنه و لذت می‌برم از اینکه یادگرفته‌هامو دانش و تجربه‌ام را با دیگران به اشتراک بگذارم و از اونها هم یاد بگیرم.

    مطالب نویسنده
    اشتراک گذاری:

    مطالب مشابه

    تحلیل تکنیکال استورج (STORJ): فرصت خرید وجود دارد؟ | ۲۶ مهر

    ارز دیجیتال استورج (STORJ) راه حل منبع‌بازی برای ذخیره فایل...

    تحلیل تکنیکال سولانا (SOL): ادامه روند فعلی یا تغییر روند؟ | ۲۵ مهر

    ارز دیجیتال سولانا که یکی از محبوب‌ترین پروژه‌های بازار...

    دیدگاه‌ها
    در پاسخ به دیدگاه کاربر