میمبل ویمبل (Mimblewimble) در بلاک چین و ارز‌های دیجیتال چیست؟

تاریخ انتشار: 28 اسفند 1400 | آخرین به‌روزرسانی: 11 تیر 1402
زمان مطالعه:  7 دقیقه
Mimblewimble

میمبل ویمبل (Mimblewimble) برای مدتی کلید واژه مهمی در حوزه جستجوی اطلاعات پیرامون موضوع بلاک چین و ارزهای دیجیتال بود. به نظر شما این پروتکل الهام گرفته از هری پاتر دقیقاً درباره چیست؟ چه کاربردی در بلاک چین و ارزهای دیجیتال دارد؟ در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را درباره میمبل ویمبل (Mimblewimble) در بلاک چین و ارز‌های دیجیتال به دست آوریم. بنابراین با فهرست مطالب همراه ما باشید.

در زمستان ۲۰۱۸ برخی از نوآوری‌های در حوزه بلاک چین مانند میمبل ویمبل (Mimblewimble) و اولین برنامه ارز دیجیتال Grin که ارزش آن پس از عرضه در اواخر سال ۲۰۱۸ افزایش یافت، موجی جدید ایجاد کرد. نام میمبل ویمبل برگرفته از یکی از کتاب‌های معروف هری پاتر است که به نظر ما با توجه به ناشناس بودن رمزنگاری انتخاب هوشمندانه‌ای بوده است. هیچ اتفاق نظری بین محققان و توسعه دهندگان در مورد اینکه بهترین راه برای استفاده از این پروتکل چیست وجود ندارد. برخی اظهار می‌کنند که ترکیب میمبل ویمبل با پروتکل بیت کوین بسیار دشوار است. با این حال اکثریت افراد موافق هستند که میمبل ویمبل هنوز هم می‌تواند سیستم بیت کوین را به عنوان یک زنجیره جانبی تقویت کند. در حال حاضر چندین پیاده‌سازی محبوب Mimblewimble مانند Grin و Beam وجود دارد. در اکتبر ۲۰۲۰ لایت کوین یک شبکه آزمایشی میمبل ویمبل را راه اندازی کرد تا حریم خصوصی و مقیاس آن را بهبود بخشد. بنابراین، میمبل ویمبل دقیقا چیست؟!

Mimblewimble چیست؟

Mimblewimble یک پروتکل بلاک چین است که از طریق یک چهارچوب امنیتی منحصر به فرد که به طور قابل‌توجهی با ارز دیجیتال بیت کوین متفاوت است، تراکنش کاملا خصوصی را امکان‌پذیر می‌کند. در میمبل ویمبل هیچ آدرسی وجود ندارد و تراکنش‌ها کاملاً محرمانه انجام می‌شوند. دفتر کل توزیع شده آن نیز نسبتا فشرده‌تر از زنجیره‌های دیگر در فضای کریپتو است. این پروتکل توسط کاربران ناشناس با نام تام الویس جدوسور (Tom Elvis Jedusor) توسعه داده شد. به گفته جدوسور:

Mimblewimble به گونه‌ای طراحی شده است که بر حریم خصوصی و مقیاس‌پذیری بیشتری نسبت به بیت کوین تأثیر بگذارد.

دانلود هشتمین ماهنامه دامیننس

ارزیابی جامع تاثیر زیست‌محیطی بیت کوین

    Mimblewimble چگونه کار می‌کند؟

    ساختار تراکنش میمبل ویمبل از «معاملات محرمانه» مشتق شده است که اولین بار توسط دکتر آدام بک (Dr. Adam Back) از Blockstream که اتفاقاً یکی از پیشروان ساتوشی ناکاموتو نیز بود، مورد بحث قرار گرفت. این روش در سایر پروژه‌های رمزارز حریم خصوصی مانند مونرو (Monero) نیز، استفاده می‌شود. برای درک بهتر، این طور در نظر بگیرید که همه چیز با یک تراکنش خصوصی شروع می‌شود که در آن مقدار یک توکن داده شده که فرستنده می‌خواهد پردازش کند، از طریق «Blinding Factors» رمزگذاری می‌شود. Blinding Factors به مقادیر تصادفی انتخاب شده توسط فرستنده اشاره دارد، که گیرنده باید از بین آن‌ها یکی را انتخاب کند. اگر گیرنده مقدار مشابهی را انتخاب کند، تراکنش معتبر تلقی می‌گردد. در میمبل ویمبل، Blinding Factors باید توسط یک فرستنده انتخاب شوند. به این ترتیب مانند یک مدرک مالکیت برای گیرنده عمل می‌کند و به آن‌ها اجازه استفاده از کوین‌ها را می‌دهد.

    پیاده‌سازی CoinJoin

    CoinJoin یک سیستم رمزنگاری است که البته برای برخی از افراد یکی از بحث برانگیزترین موارد در خصوص بلاک چین و ارزهای دیجیتال است که توسط گریگوری ماکسول (Gregory Maxwell) از Blockstream توسعه یافته است. این سیستم «Coin Maker» را فعال می‌کند که در آن پرداخت‌ها از فرستندگان مختلف تحت یک تراکنش واحد ترکیب می‌شوند تا ردیابی تراکنش‌ها از دیدگاه هر شخص خارجی تقریبا غیرممکن شود. ما این را در میمبل ویمبل به عنوان یک بلوک می‌بینیم که شامل ورودی‌های مختلف، خروجی‌های فهرست شده و داده‌های امضاشده است. CoinJoin همچنین به ایجاد یک بلاک چین فشرده به دلیل اینکه دیگر به ذخیره‌سازی سایر داده‌های تراکنش به جز ورودی‌ها و خروجی‌ها نیاز ندارد، کمک می‌کند.

    Mimblewimble

    ویژگی Cut-Through در میمبل ویمبل

    یکی دیگر از ویژگی‌های پروتکل میمبل ویمبل، ویژگی Cut-Through است. یعنی میمبل ویمبل با جمع‌آوری ورودی‌ها و خروجی‌ها در تمام تراکنش‌های ثبت‌شده برای رسیدن به بلوک‌های کوچک‌تر کار می‌کند. در این فرآیند، از سوابق قبلی به عنوان ورودی برای تسهیل تراکنش‌های جدید استفاده می‌شود. برای توضیح بهتر این موضوع در زیر، مثالی از تراکنش با ورودی‌ها و خروجی‌های مختلف آورده شده است:

    • A۱ بیت کوین را به B ارسال می‌کند (این تراکنش در واقع یک ورودی واحد را برای تراکنش با B نشان می‌دهد که منجر به یک خروجی می‌شود.)
    • B۱ بیت کوین را به C می‌فرستد (این تراکنش دارای یک ورودی واحد برای تراکنش با C است که منجر به یک خروجی می‌شود.)

    در این جا Mimblewimble این تراکنش‌ها را در یک ورودی و خروجی واحد ترکیب می‌کند. از طریق هسته‌های تراکنش است که مالکیت دارایی‌ها تأیید می‌شود. این هسته دارای کلید عمومی، هزینه استخراج و امضا است. با این حال هر نود در شبکه همیشه مجبور نیست این ویژگی را پیاده‌سازی کند زیرا با ذخیره تراکنش در دفتر کل، فضای بسیار بیشتری را اشغال می‌کند.

    ویژگی‌های میمبل ویمبل (Mimblewimble)

    این پروتکل در مقایسه با سایر پلتفرم‌های بلاک چین موجود دارای سه تفاوت اصلی است:

    • ناشناس بودن

    در بیت کوین همیشه یک آدرس عمومی وجود دارد که می‌توان آن را برای تعیین فرستنده و گیرنده هر تراکنش مشخصی، به خصوص اگر آدرس آن‌ها با هویت واقعی آن‌ها مرتبط باشد، ردیابی کرد. با میمبل ویمبل هیچ سابقه تراکنش قابل ردیابی وجود ندارد و بدون آدرس‌های قابل دسترسی برای هر شخص ثالث، دور زدن ناشناس بودن افرادی که تراکنش را از طریق پروتکل انجام می‌دهند بسیار دشوار می‌شود.

    • قابلیت تعویض

    میمبل ویمبل مانند سایر کوین‌هایی که دارای ویژگی حریم خصوصی هستند در مقایسه با بیت کوین، قابلیت تعویض بیشتری دارد. چرا که می‌توان هر ارز دیجیتالی را بدون ریسک از دست دادن بر روی پلتفرم خود مبادله کرد.

    • مقیاس‌پذیری

    از آن جایی که اندازه بلاک در میمبل ویمبل بسیار کوچک‌تر از بیت کوین است بنابراین دارای مقیاس‌پذیری بیشتری است. این دقیقاً همان مشکلی بود که بیت‌کوین برای حل مشکل مقیاس‌پذیری اقدام به کاری کرد که باعث ایجاد هارد فورک بیت‌کوین کش (BCH) شد که هدف آن اصلاح محدودیت اندازه بلوک بود.

    معایب میمبل ویمبل

    همه ما می‌دانیم که هر پروژه، پروتکل، راه حل و هر چیز دیگری که برای ایجاد انقلابی راه‌اندازی می‌شود قطعاً دارای اشکالات و معایبی خواهد بود. در این جا به دو مورد از بزرگ‌ترین معایب میمبل ویمبل اشاره می‌کنیم:

    • ظرفیت تراکنش طولانی‌تر

    سیستم‌هایی که از پیاده‌سازی تراکنش‌های محرمانه پشتیبانی می‌کنند به دلیل حجم بالای داده‌هایشان از سرعت تراکنش کمتر رنج می‌برند.

    • متکی به امضای دیجیتال

    از آن جایی که میمبل ویمبل به امضای دیجیتالی متکی است در برابر حملاتی که از طریق رایانه‌های کوانتومی انجام می‌شود آسیب‌پذیر است.

    آینده میمبل ویمبل (Mimblewible)

    میمبل ویمبل یک گام بزرگ رو به جلو در حفاظت از ناشناس بودن و رعایت حریم خصوصی تراکنش‌ها در حوزه بلاک چین ارزهای دیجیتال است. این پروتکل دارای قابلیت ردیابی و فرآیند اعتبارسنجی است پس پذیرش مدل پروتکل Mimblewimble می‌تواند بسیار آسان‌تر از پذیرش برخی سیستم‌های بلاک چین دیگر باشد. این موارد فقط یکی از دلایلی است که پروژه‌های Grin و Beam پروتکل میمبل ویمبل را برای پیاده‌سازی خود به کار گرفته اند. دقت داشته باشید هر دو ارز دیجیتال دارای آدرس، مبالغ تراکنش و سابقه تمام تاریخچه تراکنش‌ها نیستند. در بسیاری از موارد این‌ها نگرانی‌هایی است که افراد هنگام تصمیم به بررسی استفاده از ارزهای دیجیتال در ذهن دارند. تلاش میمبل ویمبل برای برآوردن این نیازها می‌تواند به اطمینان از پذیرش بیشتر کمک کند.

    گفتار پایانی!

    در این مقاله با پروتکل میمبل ویمبل (Mimblewimble) آشنا شدید. این پروتکل در حقیقت یک پروتکل بلاک چین است، که از طریق یک چهارچوب امنیتی منحصر به فرد که به طور قابل توجهی با ارز دیجیتال بیت کوین متفاوت است، یک پلتفرم تراکنش کاملا خصوصی را امکان‌پذیر می‌کند. برای اطلاع از چگونگی کارکرد آن، ویژگی‌ها و امکاناتی که دارد پیشنهاد می‌دهیم متن مقاله را به دقت مطالعه فرمایید. امیدواریم اطلاعات مهم و کاربردی را در خصوص پروتکل میمبل ویمبل به شما ارائه کرده باشیم.

    سوالات متداول

    • میمبل ویمبل (Mimblewimble) چیست؟

    معنای لغوی Mimblewimble اشاره به بستن زبان دارد تا تا از افشای اطلاعات در مورد یک موضوع جلوگیری شود. این نام از یکی از کتاب‌های معروف هری پاتر برگرفته شده است. میمبل ویمبل در بلاک چین و ارزهای دیجیتال پروتکلی است که از طریق یک چارچوب امنیتی منحصر به فرد یک پلتفرم تراکنش کاملا خصوصی را امکان‌پذیر می‌کند.

    • دو نمونه از بزرگ‌ترین معایب میمبل ویمبل چیست؟

    این پروتکل نیز مانند پروتکل‌های دیگر در حوزه بلاک چین دارای معایب و کاستی‌هایی است که ظرفیت تراکنش طولانی‌تر و اتکا به امضای دیجیتال از مهم‌ترین معایب آن به شمار می‌آِیند.

    • میمبل ویمبل چه کمکی به پروژه لایت کوین می‌کند؟

    ترکیب میمبل ویمبل با لایت کوین از طریق بلوک Extension Mimblewimble که به عنوان MWEB نیز شناخته می‌شود به کاربران شبکه اجازه می‌دهد تا تراکنش‌های محرمانه‌ای را انجام دهند.

    تیم محتوا بیت‌پین

    تیم محتوا بیت‌پین

    تدوین و بررسی مطالب حوزه کریپتو و خلق مقالات کاربردی در حوزه ارزهای دیجیتال.

    مطالب نویسنده
    اشتراک گذاری:

    مطالب مشابه

    اثر دومینو در کریپتو؛ تاثیر زنجیره‌وار ارزهای دیجیتال بر روی یکدیگر

    بازار کریپتو اغلب مانند یک اتاق پژواک عمل می‌کند، صدای موفقی ...

    سود مرکب چیست؟ آشنایی با فرمول و نحوه محاسبه سود مرکب

    سود مرکب، از پرتکرارترین مفاهیم در بازارهای مالی برای سرمایه ...

    تئوری میلک شیک دلار؛ نوشیدنی که اقتصاد جهان را تغییر می‌دهد

    ممکن است در مصاحبه های توییتر یا پادکست درباره تئوری میلک شی ...

    دیدگاه‌ها
    در پاسخ به دیدگاه کاربر