کاربرد NFT در صنعت مد و فشن؛ دریچهای نو به سوی آینده
تاریخ انتشار: 11 خرداد 1402 | آخرین بهروزرسانی: 11 تیر 1402
زمان مطالعه:
7 دقیقه
ظهور بلاک چین و NFTها، نحوه تعامل انسانها با بسیاری از صنایع را تغییر داد. طبق گزارش Nonfungible.comعلاقه مردم به جریان اصلی NFTها، در اواخر سال ۲۰۲۱ به اوج خود رسید و باعث شد بسیاری از صنایع به این فناوری روی آورند. صنعت مد و فشن نیز از این موضوع مستثنی نبوده و در این مسیر گام برداشته است، اما NFT چگونه توانسته در این صنعت ظاهر شود؟ کاربرد NFT در صنعت مد و فشن چیست؟
در این مقاله با ما همراه باشید تا همه چیز راجع به NFT در صنعت مد و فشن را به شما بیان کنیم.
پیش از اینکه به کاربرد NFT در صنعت مد و فشن بپردازیم، بهتر است کمی راجع به چگونگی حضور NFT در دنیای فشن و مد بپردازیم. NFTهای فشن در اشکال و صورتهای مختلفی ظهور پیدا کردهاند. لباسهای مجازی که مشتریان میتوانند در محیطهای مجازی بپوشند، محتوای دیجیتالی که صاحبانشان میتوانند با آن تعامل داشته باشند یا دوقلوهای دیجیتالی (Digital Twin) که برای انعکاس دقیق جسمی فیزیکی طراحی شدهاند.
پوشیدنیهای NFT نیز شکل دیگری از حضور ان اف تی در دنیای مد و فشن است. منظور از پوشیدنیهای NFT، آیتمهای دیجیتالی هستند که میتوانند توسط آواتارهای کاربر یا شخصیتهای مجازی در محیطهای دیجیتالی مانند متاورسها و بازیها استفاده شوند. از لباس و شلوار جین گرفته تا جواهرات و گجتهای پوشیدنی میتوانند بهصورت NFT به کار روند.
لباس رنگین کمانی فابریکانت (Fabricant) که در می ۲۰۱۹ با قیمتی معادل ۹۵۰۰ دلار فروخته شد، اولین فروش ثبتشده یک NFT فشن بود. از آن زمان تعداد فزایندهای از برندها طیف گستردهای از پروژههای NFT را ایجاد کردند.
چرا پروژههای مد NFT بسیار محبوب هستند؟
جای تعجبی نیست که در دنیای آنلاین فعلی، چنین علاقهای به NFTهای مد و فشن وجود داشته باشد. دو سال پیش که کل دنیا دوران همهگیری کرونا را سپری میکرد، بسیاری از فروشگاهها بسته شده و برگزاری فشن شوها لغو شدند. اینجا بود که برندها با کاربرد NFT در صنعت مد آشنا شده و برای برقراری ارتباط با مشتریان خود و کسب درآمد، به NFT و بازیهای ویدئویی در متاورس روی آوردند. با گسترش مفهوم متاورس، مصرفکنندگان مشتاق به بازی و ایجاد شخصیتها با سبکهای موردعلاقه خود شدند.
در واقع، بیماری همهگیر کووید ۱۹ باعث شد تا علاقه به صنعت مد و فشن مجازی برجستهتر شود. همچنین ویژگی پرو لباس بهصورت مجازی نیز از جمله موارد محبوبیت پروژههای مد NFT است. دیگر لازم نیست برای خرید لباس به فروشگاههای فیزیکی مراجعه کرده و آن را پرو کنید. با استفاده از اتاق رختکن مجازی به نام YourFit، میتوانید بهصورت مجازی لباسها را امتحان کرده و توصیههایی برای اندازه و تناسب آن بر روی اندام خود دریافت کنید.
مزایا و کاربرد NFT در صنعت مد و فشن چیست؟
کاربردهای زیادی برای NFT در صنعت مد میتوان ذکر کرد. کاربرد اصلی آن، ایجاد امکان تأیید مالکیت و اصالت آثار بر روی بلاک چین توسط سازندگان آنهاست. برندهای بزرگ میتوانند آثار خود را با استفاده از این فناوری به رخ کشیده و احتمال جعل آنها را به صفر رسانند. همچنین، میتوانند با فروش این آثار در بازارهای ثانویه NFT، سود قابلتوجهی را کسب کنند.
دوستی با محیطزیست از دیگر کاربردهای NFT در صنعت مد و فشن است. اخیراً برند Levi’s® در این راستا حرکت کرده و کمپینی را با موضوع استفاده از مواد قابلبازیافت و ارگانیک ارائه کرده است. در این کمپین، برند Levi’s® به دارندگان NFTهای منحصربهفرد خود، ضمانت مادامالعمر شلوارهای جین را داده است. به این شکل که مشتریان دارای ان اف تیهای این برند میتوانند برای همیشه شلوار جین خود را برای تعمیر به فروشگاه Levi’s® واقع در شانزلیزه پاریس مراجعه کنند.
امکان دفاع یا حمایت از یک هدف نیز جزو کاربردهای NFT در صنعت مد به شمار میرود. بهعنوانمثال، برند گوچی NFT ویدئویی با عنوان «اثبات حاکمیت؛ فروش NFT توسط Lady PheOnix» را در ژوئن ۲۰۲۱ منتشر کرد. هدف این ویدئو حمایت از Covax بود؛ ابتکاری که دسترسی به واکسنهای کووید را در سطح بینالمللی ترویج میکند. تمام درآمد حاصل از این NFT نیز به یونیسف ایالات متحده اهدا شد. گوچی با این کار، خود را بهعنوان یک برند متعهد به مصرفکنندگان نشان داد.
فروش NFT میتواند راهی برای جلوگیری از اتلاف و تولید بیش از حد باشد. تولید یک لباس به منابع عظیمی مثل استخراج مواد، پالایش منابع طبیعی، هزینههای لجستیک و حملونقل، بازاریابی و غیره نیاز دارد. درحالیکه لباس مجازی به منابع زیادی نیاز نداشته و تقریباً همان سود تولید فیزیکی را به همراه دارد.
از پیوند بلاکچین و هوش مصنوعی، به پول میرسیم؟
جوابت تو شماره ۱۴ ماهنامه دامیننسه!
ترندهای NFT در صنعت مد و فشن کداماند؟
ظهور ان اف تیها به برندهای مد و فشن این فرصت را میدهد تا بر روی نسل جدیدی از خریدارانی که از ایجاد و مدیریت محتوای جدید دیجیتال و جمعآوری آنها لذت میبرند، سرمایهگذاری کنند. همچنین، استفاده و بهکارگیری خلاقانه کاربرد NFT در صنعت مد، میتواند برای برندهای لوکس و حتی برندهای نوپا که به دنبال ایجاد سروصدا برای خطوط عرضه خود هستند، سودمند باشد؛ اما ترندهای NFT در این صنعت کداماند؟ در واقع، برندها از چه راههایی در متاورس حضور پیدا میکنند؟
لباس واقعیت افزوده
NFT فشن ممکن است یک دارایی دیجیتالی باشد، اما بسیاری از مصرفکنندگان میخواهند قبل از خرید دارایی مثل لباس، آن را بپوشند و امتحان کنند. این امر با استفاده از واقعیت افزوده (AR) امکانپذیر شده است.
محبوبیت AR در صنعت مد هر روز افزایش پیدا میکند. برندهایی مانند DRESSX و XR couture لباسهای دیجیتالی فوقالعادهای را با امکان پرو از طریق واقعیت افزوده به فروش میرسانند. همچنین، خردهفروشانی مانند GAP در حال آزمایش فناوری واقعیت افزوده هستند.
در حقیقت، برندها واقعیت افزوده را با فناوری NFT ترکیب کرده و لباسهایی را ایجاد میکنند که مشتریان میتوانند آنها را جمعآوری کنند، بپوشند و تجارت کنند.
برای نمونه، نایک و RTFKT اخیراً مجموعه Nike Dunk Genesis Cryptokicks را ایجاد کردهاند؛ مجموعهای از ۲۰ هزار کفش ورزشی NFT که دارندگان آنها میتوانند از طریق فیلتر اسنپ چت در دنیای واقعی تجسمشان کنند.
به همین ترتیب، ربکا مینکوف (Rebecca Minkoff) با همکاری بازار مد ان اف تی The Dematerialized، تعدادی لباس NFT تولید کرده که مشتریان میتوانند از طریق دوربین گوشیهای هوشمند خود آنها را امتحان کنند.
متاورس فشن
برندها همچنین به مشتریان امکان پوشیدن کالاهای دیجیتال خود را از طریق متاورس میدهند. این کار از طریق جهانهای روبهرشد مبتنی بر بلاک چین مثل Decentraland و The Sandbox انجام میشود.
تعداد زیادی از برندها نظیر نایک، گوچی، لوییس ویتون (Louis Vuitton)، بالنسگا (Balenciaga)، باربری (Burberry)، راف لورن (Ralph Lauren) در حال نفوذ به بازار متاورس و بهرهمندی از کاربرد NFT در صنعت مد و فشن هستند.
دوقلوهای دیجیتال (Digital Twins)
بسیاری از برندها، NFTها را با کالاهای پوشیدنی فیزیکی ترکیب میکنند. از آویزهای کریپتوپانک گرفته تا Cryptokicks متعلق به RTFKT و نایک، همگی مفهوم ترکیب توکنها با همتاهای فیزیکی را نشان داده و برای جذب مشتریان در سراسر جهان استفاده میشوند. به گفته مورگان استنلی، متاورس میتواند تا سال ۲۰۳۰، حدود ۵۰ میلیارد دلار فروش مضاعف برای صنایع مد و فشن ایجاد کند.
پیشازاین، دوقلوهای دیجیتال تنها پس از تکمیل مدل فیزیکی آن ایجاد میشدند. امروزه با وجود NFTها، میتوان یک دوقلوی دیجیتال را در هر چرخه از تولید یا فروش ایجاد کرد. اغلب برندها از دوقلوهای دیجیتال برای بهبود تصمیمات و انتخابهای تولید استفاده کرده و جنبههای مختلف طراحی محصول مانند تناسب، شکل و رنگ را آزمایش میکنند.
فروشگاه مجازی
فروشگاههای مجازی، کپیهای دیجیتال سهبعدی از فروشگاههای فیزیکی هستند. این فروشگاهها بهمنظور ارائه بهترین نسخه از ترکیب دنیای فیزیکی و مجازی طراحی شده و حالت سومی از خرید را در کنار حالات خرید از فروشگاه فیزیکی و وبسایتی، به وجود آوردهاند.
فروشگاههای مجازی در زمین مجازی که توسط برندها خریداری شده، برپا میشوند. دنیای مجازی مانند The Sandbox به کاربران و برندها اجازه خرید قطعات زمین بهصورت NFT را میدهد. گوچی یکی از همین برندهاست که قصد دارد با همکاری این پلتفرم، یک تجربه مد تعاملی بر اساس Gucci Vault را برای مشتریان خود بچشاند.
برند Selfridges نیز با توجه به کاربرد NFT در صنعت مد، به تازگی اولین فروشگاه بزرگ ان اف تی را در دنیای متاورس Decentraland افتتاح کرده است؛ جایی که کاربران میتوانند NFTهای انحصاری این برند را مشاهده و مرور کنند.
با اینکه بازار NFT در سال ۲۰۲۱ با رشد انفجاری روبهرو شده و بسیاری با جذابیت و کاربرد NFT در صنعت مد و فشن آشنا شدند، در سال ۲۰۲۲ شاهد کاهش هزینهها در NFTها بودیم. بااینحال، هنوز تعداد خریداران فعال، بسیار بیشتر از ابتدای سال ۲۰۲۱ است. این موضوع، علاقه زیاد مصرفکنندگان به این حوزه را نشان میدهد.
پیشبینیهای فعلی نشان میدهد که احتمالاً تا سال ۲۰۳۰ به مرز ارزشگذاری ۲۳۱ میلیارددلاری NFT خواهیم رسید که عمدتاً ناشی از پذیرش گسترده NFTهاست. باتوجهبه این پیشبینی، این فناوری در درازمدت با تبدیل به جریان اصلی، کاربران بیشتری را به خود جذب میکند.
برندهای پرمخاطب میتوانند کلیدی برای رشد بیشتر بازار NFT در صنعت مد و فشن باشند. طبق گفته Scalefast، زمانی که برند معتبری درخواست خرید NFT از مصرفکنندگان داشته باشد، احتمال خرید آنها ۳۱ درصد بیشتر میشود.
گفتار پایانی
به نظر میرسد که NFTها، نقش مهمی در آینده مد داشته باشند. با گسترش روزافزون متاورس، پلتفرمهای جدیدی برای مشتریان جهت خریدهای دیجیتالی خود به وجود میآیند؛ چرا که مشتریان نسل Z مشتاق دیجیتالی کردن و شخصیسازی خریدهای خود هستند. از طرفی، NFT دارای مزایا و کاربردهای زیادی در صنعت مد و فشن است که محبوبیت آن را در میان علاقهمندان بیشتر میکند. همه این موارد باعث شده تا شاهد برجستهتر شدن کاربرد NFT در صنعت مد و فشن شویم.
به نظر شما نفوذ NFT در صنعت مد و فشن تا کجا پیش خواهد رفت؟ آیا میتوان آینده صنعت مد را در NFTها خلاصه کرد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذارید.
سوالات متداول
NFT در صنعت مد و فشن چگونه ظاهر میشود؟ NFT در صنعت مد در قالب لباس، پوشیدنیها و دوقلوهای دیجیتالی ظاهر میشود.
برندهای فشن از چه راههایی در متاورس حضور پیدا میکنند؟ واقعیت افزوده، متاورس فشن، دوقلوهای دیجیتالی و فروشگاههای مجازی.
عارفه رهبری
تکنولوژی، نویسندگی و صدای کیبورد، من رو به وجد میارن. واسه همینم توی اکثر حوزههای تکنولوژی از جمله کریپتو غرق میشم، یاد میگیرم و مینویسم. حدود 2 سالی هست که در حوزه تولید محتوای صنعت کریپتو فعالیت میکنم و در تلاشم تا مفاهیم بلاک چین و کریپتو رو با زبانی ساده به مخاطبها ارائه بدم.