تاریخ انتشار: 28 فروردین 1401 | آخرین بهروزرسانی: 16 خرداد 1402
زمان مطالعه:
5 دقیقه
بازاریابی دیجیتال به لطف متاورس آماده تبدیل شدن به یک تجربه سه بعدی و همه جانبه است. اکنون زمان آمادهسازی و ایدهپردازی رویکردهای بازاریابی در متاورس است. در این مقاله برآنیم تا در مورد متاورس و اینکه چگونه بازاریابان میتوانند از متاورس برای افزایش فروش و موفقیت برند خود استفاده کنند، صحبت کنیم.
حرکت به یک محیط دیجیتالی فراگیر مانند متاورس گام بعدی در جهان است که بازاریابی در متاورس یکی از ارکان اصلی آن خواهد بود.
بازاریابی همچنان در حال تکامل است. دنیای دیجیتال از زمان پیدایش خود به سرعت در حال تحول بوده است. به این رویدادها دقت کنید:
شبکه جهانی وب در آوریل ۱۹۹۳ عمومی شد.
اولین تبلیغات فیسبوک در سال ۲۰۰۴ معرفی شد.
آیفون در سال ۲۰۰۷ عرضه شد.
نوع و روند بازاریابی در هر مرحله از زمان تغییر میکند. کسبوکارها مدت کوتاهی پس از پیدایش اینترنت متوجه شدند که به وبسایت نیاز دارند. بازاریابی رسانههای اجتماعی برای هدایت ترافیک و فروش ضروری شد. توسعه اولین نسل از موبایلها با توجه بیشتر کاربران به دستگاههای تلفن همراه به جای دسکتاپ آغاز شد. گام بعدی با فناوریهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده کار خود را شروع میکند. بازاریابی در متاورس جایی است که حتی روشی را که مردم در حوزه بازاریابی املاک و مستغلات انجام میدادند، تغییر داد. حتی اگر هدست واقعیت مجازی هم نداشته باشید احتمالا از فناوریهای VR/AR در متاورس استفاده کرده اید. شرکت EMarketer پیش بینی کرده است که ۶۴ میلیون نفر در ایالات متحده در سال جاری یک بار در ماه از VR و ۱۰۱.۶ میلیون نفر از واقعیت افزوده استفاده خواهند کرد. مثلا اگر نوع چیدمان مبلمان جدید در فضای مجازی خود را تصور کرده باشید یا بهطور مجازی یک لباس را پرو کردهاید یعنی شما از فناوری AR استفاده کردهاید. حرکت به یک محیط دیجیتالی فراگیر مانند متاورس گام بعدی در جهان است که بازاریابی در متاورس یکی از ارکان اصلی آن خواهد بود.
متاورس چیست؟
متاورس یک دنیای مجازی است که از طریق VR/AR و اینترنت به اشتراک گذاشته میشود. کاربران با آواتارهای مجازی مرتبط با خود نمایش داده میشوند. آنها میتوانند تصمیم بگیرند و در درون فراجهان با کاربران دیگر تعامل کنند. همچنین میتوانند اقلامی را ایجاد کرده و مالک آن شوند. آنها را از طریق بازاریابی در متاورس بفروشند و حتی سرمایهگذاری کنند. این دنیای مجازی با ورود کاربران بیشتر به متاورس به رشد و تغییر ادامه خواهد داد. حتما بخوانید:متاورس (Metaverse) چیست و چرا اهمیت دارد؟ (همه چیز درباره متاورس)
متاورس چه تاثیری بر بازاریابی دارد؟
وقتی مارک زاکربرگ اعلام کرد که نام فیسبوک اکنون به متا تغییر کرده است و در حال تبدیل شدن به یک شرکت بزرگ در حوزه متاورس است، بسیاری از مردم باور نکردند و حتی شاید به آن خندیدند. اما با گذشت زمان اکثر افراد متوجه یک انقلاب فراجهانی شدهاند و در این میان نمیدانند که آیا کسی آن را رهبری خواهد کرد یا خیر! در حال حاضر یک صندوق قابل معامله برای متاورس وجود دارد.
بازاریابان به سازندگان جهان تبدیل خواهند شد. شکاف بین تعاملات دنیای واقعی و تعاملات دنیای مجازی با بازاریابی تجربی کاهش مییابد. اکنون باید یک قدم جلوتر رفت و خود را خالق دنیای مجازی دانست. چگونه میتوان با استفاده از مهارتهایی که در بازاریابی تجربی آموختهایم جوامع فراسویه کاملاً تحقق یافته بسازیم؟!
بازاریابان باید مراقب رفتارهای جدید مصرفکنندگان باشند. دیدن اینکه چگونه مردم در فضاهای جدید مشارکت میکنند جالب خواهد بود. جهانهای مجازی در داخل متاورس قادر به ایجاد ارز و اقتصاد خود هستند. برخی از جهانهای متاورس از توکنهای غیر قابل تعویض یا همان NFTها برای مبادله کالاها استفاده میکنند. نحوه استفاده مردم از فضاهای مجازی منجر به رفتارهای جدیدی میشود و بازاریابان را ملزم به سازگاری میکند.
بازاریابان باید جهانهای بازاریابی را به صورت موازی هم پیش ببرند. نام تجاری و پیام آنها باید کاملاً بین تجربیات دنیای واقعی و دنیای دیجیتال منسجم باشد. بازاریابی در متاورس باید طوری باشد که آنچه در فراجهان اتفاق میافتد منعکس کننده آنچه در جهان خارج رخ میدهد، باشد.
استفاده از فناوری AR را شروع کنید. اگر از واقعیت افزوده استفاده نمیکنید اکنون حداقل زمان شروع آزمایش آن است. به استفاده از AR به عنوان گامی برای ایجاد محتوا برای متاورس فکر کنید. برنامههای کاربردی برای کسب و کار و صنعت خود پیدا کنید. AR در فضای خردهفروشی استفاده میشود تا به مصرفکنندگان نشان دهد که محصولات چگونه بر زندگی آنها تاثیر دارند اما میتوان از آن برای آموزش مهارتها یا انتقال اطلاعات ضروری به دیگران نیز استفاده کرد.
با تأثیرگذاران در متاورس ارتباط برقرار کنید. اما این ارتباط این گونه نباشد که با ارسال پیامهای تبلیغاتی بسیار زیاد و بدون هیچ مقدمهای کاربران را مورد اذیت قرار دهید. زیرا در دنیای واقعی مردم غرق در پیامهای بازاریابی هستند که بدون هماهنگی برای آنها ارسال میشود. چگونه بازاریابان میتوانند بدون آزار افرادی که در متاورس فعالیت میکنند به مخاطبان هدف دست یابند؟ با افرادی که قبلاً از متاورس استفاده میکردند در ارتباط باشید تا بتوانید جذابیت بیشتری کسب کنید. استفاده از دانش فعلی کاربران، نه تنها پای شما را برای بازاریابی در متاورس باز میکند بلکه میتواند به شما در تست و بررسی آن کمک کند. محتوای تولید شده توسط یک اینفلوئنسر احتمالاً برای نحوه عملکرد متاورس ضروری باشد.
آنچه را که دوست دارید تغییر دهید. از کاری که برند شما در زندگی واقعی انجام میدهد در داخل متاورس هم استفاده کنید. اگر حامی رویدادهای ورزشی هستید، راههایی برای ادامه حمایتهای مالی در متاورس در آن حوزه پیدا کنید.
برای تست و آزمایش بازاریابی از VR استفاده کنید. اگر تا به حال استفاده از واقعیت مجازی را امتحان نکرده اید، به شما پیشنهاد میکنیم حتما آن را امتحان کنید. سعی کنید در برخی از رویدادهای VR در پلتفرمهایی مانند Facebook Horizon یا AltspaceVR شرکت کنید. زمانی که تجربه کردید و احساس خوبی داشتید چرا میزبانی یک رویداد VR برای برند خود نباشید؟!
اخبار و اطلاعات مربوط به متاورس را دنبال کنید. پیگیری اخبار متاورس باعث میشود تا درک بهتری از آن داشته باشید. همچنین میتوانید در خصوص پیشرفت در آن آموزش ببینید.
گفتار پایانی!
در حال حاضر متاورس در مراحل اولیه سیر تکامل خود قرار دارد اما این شرایط برای مدت طولانی این طور باقی نمیماند. درک و آماده شدن برای اجرای بازاریابی در متاورس میتواند راهی برای موفقیت در این دنیای جدید باشد.
سوالات متداول
بازاریابی در متاورس چگونه است؟ آیا میتوان در متاورس تبلیغ کرد؟
شما میتوانید تبلیغات مجازی را در متاورس ارائه دهید. حتی شرکت Bidstack، یک شرکت فناوری تبلیغات بازیهای ویدیویی از فعالیت در تبلیغات فضای باز در دنیای واقعی به قرار دادن تبلیغات در بیلبوردهای مجازی نیز گذر کرد. شما حتی میتوانید فراتر از بیلبوردهای مجازی هم بروید.
آیا میتوانید محصولات خود را در متاورس بفروشید؟
ویژگیهای همه جانبه و سه بعدی متاورس فرصتها را برای برندهای مصرف کننده ایجاد میکند. یک شرکت میتواند با کاربران خود تعامل داشته باشد، محصولات خود را به نمایش بگذارد و بازاریابی در متاورس را انجام داده و محصول خود را تبلیغ کند.
آیا متاورس آینده بازاریابی است؟
تجارب برند که با تجربیات دنیای واقعی مرتبط است یا به موازات کاری که برند شما در زندگی واقعی انجام میدهد، میتواند به شما در ارتباط با مصرف کنندگان کمک کند. متاورس هنوز یک مفهوم جدید برای همه بازاریابانی است که آزمایشها و رویکردهای منحصربهفرد را ممکن میسازد. آینده بازاریابی در متاورس است.
تیم محتوا بیتپین
تدوین و بررسی مطالب حوزه کریپتو و خلق مقالات کاربردی در حوزه ارزهای دیجیتال.