در پایان سال 2023، ما شاهد افزایش مجدد علاقه به حوزه NFT هستیم. برندهای NFT محصولات خود را در خردهفروشیها و به صورت آنلاین میفروشند. از سوی دیگر، شاهد راهاندازی بازیهای مبتنی بر بلاک چینهای بزرگ نیز هستیم و شرکتهای معتبر بیشتری وارد فضای NFT میشوند. در نتیجه، ساخت برند مبتنی بر NFT در سال 2024، محرک قابل توجهی برای پذیرش وب 3 خواهد بود.
موج بعدی محصولات موفق NFT احتمالاً با مواردی که قبلاً دیدیم، متفاوت خواهد بود. به جای تمرکز بر محصولات کمیاب اما با ارزش، بسیاری از این محصولات در مقادیر انبوه تولید میشوند، با قیمتهای مقرونبهصرفهتر فروخته میشوند و بازار مصرف گستردهتری را هدف قرار میدهند. آنها به جای حدس و گمان، بر خلق ارزشِ مستقیم متمرکز خواهند شد. در این صورت، بسیاری از مشتریان، این داراییهای دیجیتال را بدون اینکه بدانند با کریپتو مرتبط هستند، خریداری و استفاده میکنند.
ما قبلاً موارد زیادی را با NFTهای انبوه بهعنوان کلکسیونهای دیجیتال، از جمله نایک، ردیت، استارباکس – و حتی دونالد ترامپ، رئیسجمهور سابق ایالات متحده، دیدیم. و به طور مشابه، مارکهای بومی NFT مانند Pudgy Penguins، Cool Cats، و Kitaro Studios نسخههای فیزیکی – دیجیتال (Phygital) را تولید کردند. به موازات آن، هر دو پروژه اصلی مانند Ticketmaster و تازهواردانی مانند tokenproof و YellowHeart در حال آزمایش NFT برای صدور بلیت رویداد، عضویت و سایر حالتهای تعامل با طرفداران هستند.
این نوع محصولات، این فرصت را برای مصرفکنندگانی که با NFT آشنایی ندارند، میدهد تا مالکیت دیجیتالی را که با این فناوری جدید همراه است، تجربه کنند.
در حالی که ورود به حوزه NFT کاربران را ملزم میکرد تا کیف پولهای پیچیده غیرحضانتی را مدیریت کنند، این NFTها اغلب در پلتفرمی طراحی میشوند که فناوری بلاک چین را از طریق کیف پولهای نیمه یا کاملاً حضانتی ارائه میدهد. با این حال، این امر باعث نمیشود که کاربران، کاربردی برای توکنهای دریافتی خود و ادغام آنها در هویت دیجیتالی در رسانههای اجتماعی و دیگر پلتفرمها در نظر نگیرند.
در همین حال، دردسترستر کردن داراییهای دیجیتال – هم از نظر فناوری و هم از نظر قیمت – بازار را به طور چشمگیری گسترش میدهد و زمینی را برای برندها فراهم میکند که بتوانند بر روی آن افکار خود را بنا کنند.
در کتابی که در ژانویه منتشر میشود، با عنوان The Everything Token ، خواهیم گفت که NFTها به شرکت یا خالق راهی میدهند تا با تبدیل مشتریان خود به یک کامیونتی، از قدرت خلق ارزش غیرمتمرکز بهرهمند شوند. در عین حال، مالکیت، مصرفکنندگان را تشویق میکند تا برند را با دیگران به اشتراک بگذارند و به ساخت آن کمک کنند.
برای مثال، اعضای Starbucks Odyssey، وبسایتهای شخص ثالثی را راهاندازی کردند که به این برنامه اختصاص داده شدند و جلسات و رویدادهای غیررسمی را بدون دخالت مستقیم استارباکس ترتیب دادند. این امر به قلمرو دیجیتال نیز گسترش یافته است، زیرا اعضای کامیونتی از طریق سرور عمومی استارباکس، چتهای گروهی خود را با دوستانشان انجام دادند، به این معنی که اعضای کامیونتی که بدون این NFTها یکدیگر را نمیشناختند، اکنون هر روز در دنیای دیجیتال و فیزیکی در ارتباط هستند.
این میتواند به همان اندازه که برای شرکتهای بزرگ موثر است، برای مشاغل کوچک و سازندگان انفرادی نیز موثر باشد.
برای اینکه برندی مانند استارباکس یا نایک حداکثر بهره را از محصولات NFT خود ببرند، در نهایت باید بتوانند آن محصولات را به پایگاه بزرگ مشتریان جهانی خود برسانند. برعکس، هر زمان که مشتری بخواهد بخشی از اکوسیستم دیجیتال برند شود، باید بتواند بدون مانعی این کار را انجام دهد.
این نشان میدهد که محصولات NFT کوچکتر و دردسترستر که دیدهایم، فقط موارد تستی نیستند، بلکه آینده هستند. موفقیت NFTهای Open Edition در اوایل سال 2023 نشان داد که این استراتژی چقدر میتواند برای سازندگان موثر باشد – و واضح است که کسبوکارها نیز در حال کشف آن هستند.
بنابراین ما انتظار داریم که در سال 2024 شاهد بزرگ شدن برندها با NFTهای کوچک باشیم. و با انجام این کار، احتمالاً کاربران بیشتری را وارد فضا خواهند کرد.
عالی