سازندگان همستر کمبات: نوابغ بازاریابی یا طنزپردازان مدرن؟

تاریخ: 9 تیر 1403
زمان مطالعه:  6 دقیقه

همستر کمبات فقط یک بازی جدید و سرگرم‌کننده نیست؛ بلکه یک پایگاه دیجیتالی است که با کلیک‌های مداوم، تلاش برای کسب سود و وعده‌هایی که به صورت آنلاین داده می‌شود، هدایت می‌شود. همستر کمبات از زمانی که در مارس 2024 در تلگرام راه‌اندازی شد، محبوبیت زیادی پیدا کرد و بیش از 200 میلیون کاربر را به خود جذب کرد.

سرعتی که این بازی بازیکنان را به خود جذب کرد، شاید بسیار چشمگیر باشد. این بازی مبتنی بر تلگرام در 77 روز پس از شروع، روزانه حدود 1.8 میلیون بازیکن را در مجذوب خود کرده داشت. مکانیک‌های درون بازی نیز منجر به شکستن رکورد رسانه‌های اجتماعی و کانال‌های یوتیوب آن شده است.

بازی‌های گاه‌به‌گاه: سادگی و جذابیت

همستر کمبات مظهر یک بازی معمولی است: ساده، در دسترس، و نیاز به مهارت صفر دارد. در این بازی می‌توانید بدون فکر روی آواتار همستر کلیک کنید تا کوین جمع کنید.

بر اساس داده‌های کانال تلگرام رسمی همستر کمبات در اوایل ژوئن، میزان درگیری کاربر در بازی به طور میانگین بیش از 20 دقیقه در روز بود که توسط Google Analytics اندازه‌گیری شد – معیاری که همچنان در حال افزایش است.

اگر این متریک 20 دقیقه‌ای را در 100 میلیون کاربر ضرب کنید، مجموع آن از اوایل ژوئن 2024 به 2 میلیارد دقیقه در روز می‌رسد. کمتر از 30 روز بعد از این بازه زمانی، همستر تعداد بازیکنان خود را دو برابر کرده و به 200 میلیون کاربر رسانده است.

دانلود دهمین ماهنامه دامیننس

بلاک چین و انتخابات: شفاف و بدون تقلب

    مکانیک بازی همستر: کلیک‌ها، اشتراک‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها

    بازی حول محور جمع‌آوری کوین و افزایش سود در ساعت (Profit per hour) می‌چرخد و سه روش اصلی برای رسیدن به این هدف وجود دارد.

    • کلیک‌ها: ساده‌ترین روش شامل کلیک کردن روی همستر است. تکنیک‌هایی برای افزایش درآمد در هر کلیک وجود دارد، اما هر کلیک انرژی همستر را کاهش می‌دهد.
    • اشتراک‌ها: کسب کوین از طریق کارهایی مانند عضو شدن در کانال‌ها و جذب بازیکنان جدید به کسب بیشتر کمک می‌کند. این امر مستلزم خروج از «منطقه راحتی» است، جایی که فرصت‌های جدید همیشه در دسترس هستند – چه در زندگی و چه فراتر از خود بازی.
    • سرمایه‌گذاری و کومبو روزانه: بازیگران استراتژیک می‌توانند در سرمایه‌گذاری و «کومبو روزانه» شرکت کنند. به این فعالیت به عنوان حرکت در بازار سهام دیجیتال با همستر فکر کنید. چه کسی فکرش را می‌کرد که سفر مالی شما با یک همستر مجازی آغاز شود؟

    چرا مردم همستر کمبات بازی می‌کنند؟

    به نظر می‌رسد «پول آسان» انگیزه اصلی بازیکنان باشد. سازندگان همستر کمبات بازیکنان را با این ایده فریبنده درگیر می‌کنند که این کوین‌های دیجیتال می‌توانند روزی به پول نقد واقعی تبدیل شوند.

    وب‌سایت بازی به طور معمول از لیست شدن بالقوه توکن می‌گویند و کاربران را وادار می‌کند که کیف پول تلگرام خود را به ربات بازی متصل کنند. به نظر می‌رسد توسعه‌دهندگان در حال آماده شدن برای یک ایردراپ در بلاک چین TON هستند.

    با توجه به اینکه پروژه‌های مشابه در سال جاری پول آسان به جیب بازیکنان ریختند، مردم برای این باور دارند که امیدهای آنها ممکن است نتیجه دهد. نات کوین که در ژانویه 2024 در تلگرام راه‌اندازی شد، به عنوان یک بازی کلیکی شروع به کار کرد که مسلماً از خود Hamster Kombat ابتدایی‌تر بود.

    فرض ساده بود: کاربران برای کسب ارز درون بازی روی صفحه نمایش خود کلیک کردند. در بهار سال 2024، نات کوین ایردراپی را برگزار کرد که به برخی از بازیکنان اجازه می‌داد تا کوین‌های مجازی را به پول واقعی تبدیل کنند.

    نبوغ در بازاریابی و رسانه‌های اجتماعی همستر کمبات

    ذهن پشت همستر کمبات نابغه‌های بازاریابی هستند. آنها یک ارز مجازی برای پرداخت عضویت در رسانه‌های اجتماعی، بازدید از ویدیو و جذب بازیکنان جدید ابداع کرده‌اند. ارز مجازی است، اما دنبال‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی واقعی هستند.

    نتیجه چه شد؟

    47.4 میلیون مشترک تلگرام، 30 میلیون در یوتیوب و 10.8 میلیون در توییتر در کمتر از سه ماه!

    علاوه بر این، کانال یوتویب همستر عنوان سریع‌ترین کانال در حال رشد در سطح جهانی شناخته شده و در رکوردهای جهانی گینس ثبت خواهد شد.

    نکته مهم این است که سازندگان بازی از بازیکنان برای سرمایه‌گذاری پول نمی‌خواهند. تنها چیزی که آنها می‌خواهند زمان و مشارکت بازیکنان در فعالیت‌هاست؛ بنابراین، متهم کردن سازندگان بازی به فریب، کاری چالش‌برانگیز است. شاید تا حد زیادی به این دلیل است که مردم احساس امنیت می‌کنند و در بازی غرق می‌شوند.

    از طرف دیگر، آیا کاری که آنها انجام می‌دهند واقعاً اشتباه است؟ آنها اساساً افرادی را که قبلاً برای بازی‌های معمولی وقت می‌گذرانند، جذب کرده‌اند و به آنها فرصتی برای انجام همین کار با امکان کسب درآمد را ارائه کرده‌اند. بسیار ساده است!

    حتی ممکن است استدلال کنید که یک مزیت اجتماعی در اینجا وجود دارد. مردم به جای اتلاف وقت یا درگیر شدن در فعالیت‌های مشکوک، از یک همستر مجازی استفاده می‌کنند و به طور بالقوه درآمد خود را افزایش می‌دهند. این یک بازی برد – برد است.

    مفهوم UBI

    اما بیایید کمی از بازی به عقب برگردیم و مفهوم تبادل زمان افراد با درآمد بالقوه را بررسی کنیم.

    در مصاحبه اخیر با BBC Newsnight، پروفسور جفری هینتون نگرانی خود را در مورد آینده‌ای ابراز کرد که «هوش مصنوعی جای بسیاری از مشاغل پیش‌پاافتاده را می‌گیرد.» او هشدار داد در حالی که هوش مصنوعی بهره‌وری و ثروت را افزایش می‌دهد، پول نصیب ثروتمندان می‌شود، نه افرادی که شغلشان از دست می‌رود و این برای جامعه بسیار بد خواهد بود.

    ایده او این است که به مردم حق برخورداری از درآمد پایه جهانی (UBI) بدهد، مفهومی که در آن «دولت به همه افراد بدون در نظر گرفتن امکاناتشان، حقوق مشخصی را پرداخت می‌کند». با این حال، بسیاری از دولت‌ها به راحتی آماده اجرای سیستم UBI نیستند، و به نقل از یک سخنگوی دولت بریتانیا، به دلیل هزینه‌های هنگفت «هیچ برنامه‌ای برای معرفی درآمد پایه جهانی» وجود ندارد.

    اما اگر راهی برای به دست آوردن پول، بدون اتکا به خزانه دولت وجود داشته باشد چه؟ اگر بتوانیم مکانیزمی ایجاد کنیم که کسب‌وکارها مایل به پرداخت پول برای ساده‌ترین اقدامات باشند؟ چه می‌شود اگر این بازی‌های کلیکی مفهومی از یک UBI جایگزین باشند؟

    وعده‌های مجازی و مزایای واقعی

    همستر کمبات تنها در چند ماه، مخاطبان زیادی با پتانسیل بسیار زیادی برای کسب درآمد جمع کرده است. ساده‌ترین روش‌ها شامل تبلیغات و انجام نظرسنجی است.

    اگر ذینفعان مایل به پرداخت باشند، لیست شدن توکن واقعاً ممکن است اتفاق بیفتد. با توجه به آگاهی روزافزون از Hamster Kombat و کوین‌های درون بازی آن، پتانسیل تکرار موفقیت نات کوین وجود دارد. یا شاید در آینده شاهد ترکیب همستر کمبات با هوش مصنوعی باشیم که یک دنیای همستر کامل برای کاربران ایجاد کند؟

    اما بیایید روی زمان حال تمرکز کنیم. سازندگان بازی مطمئناً درآمد خواهند داشت. اما آیا این برای شرکت‌کنندگان هم صدق می‌کند؟ جواب به این سوال تا حدودی مبهم باقی مانده است. با این حال، اگر پروژه‌های مشابه به ظهور ادامه دهند و امکان کسب درآمدهای بالقوه را نشان دهند، ممکن است ارزش نگاهی دقیق‌تر به این مکانیسم داشته باشد.

    چرا ما به عنوان همستر بازی می‌کنیم؟

    بیایید از ملاحظات وجودی فاصله بگیریم و از جسارت سازندگان بازی قدردانی کنیم.

    رشد شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های یوتیوب Hamster Kombat را می‌توان به نبوغ بازاریابی نسبت داد. با این حال، ذهن پشت همستر کمبات فقط بازاریاب‌ها نیستند. آنها ایده جسورانه‌ای داشتند که یک همستر را به شخصیت اصلی تبدیل کنند. آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که چرا آنها یک همستر را انتخاب کردند؟

    انتخاب یک همستر به‌عنوان شخصیت مرکزی در همستر کمبات فراتر از موجودات بامزه‌ای است که روی چرخ‌ها می‌دوند. این یک اشاره هوشمندانه به تمایل دنیای مالی به «رفتار لمینگ مانند» است.

    Investopedia اصطلاحات مالی مربوط به «لمینگ» (Lemming) را به خوبی توضیح می‌دهد، که در آن سرمایه‌گذاران تصمیمات تکانشی را بر اساس فومو (ترس از جا ماندن) و غیرمنطقی بودن برخی حرکات بازار می‌گیرند. جالب اینجاست که لمینگ‌ها و همسترها پسرعموهای دور یکدیگر هستند. آیا این تصادفی است؟

    در بازی، بازیکنان با شوخ‌طبعی با «شِیو کردن همستر» شروع می‌کنند، که یک شروع استعاری در قلمرو بی‌معنای مالی است. در محافل مالی، «شِیو کردن همستر» یا «لمینگ» به سرمایه‌گذاران باتجربه‌ای اشاره دارد که از ذهنیت گله‌ای تازه‌کارها سوءاستفاده می‌کنند – دقیقاً مانند اینکه سازندگان همستر کمبات با بازیگوشی به کاربران خود علاقه‌مند می‌شوند.

    مدیر عامل همستر: آقای Goxx

    شخصیت مدیر عامل همستر نیز می‌تواند از آقای Goxx، همستر افسانه‌ای سال 2021 الهام گرفته شود.

    آقای Goxx که به خاطر هدایت بازار بی‌ثبات کریپتو از یک قفس پیچیده و عملکرد بهتر از سرمایه‌گذاران انسانی مشهور است، معاملات خود را در توییچ پخش کرد و از «چرخ شانس» منحصربه‌فرد خود برای خرید و فروش استفاده کرد.

    موفقیت او حاکی از آن است که در رمزارز، فقط اصول کار نمی‌کند. گاهی اوقات، چرخ شانس به نفع شماست.

    آیا بنیانگذاران همستر را دوست دارند؟

    فرضیه سوم دلیل روشنی را برای نقش مدیر عامل همستر در بازی نشان می‌دهد. سازندگان ظاهراً یک همستر حیوان خانگی با نامی شبیه به مدیر عامل داشتند که او را گرامی داشتند. در ادای احترام به همراه محبوب خود، او را به عنوان مدیر عامل همستر در بازی جاودانه کردند.

    بودن یا نبودن؟ مسئله این است

    همانطور که به کاوش در جهان عجیب‌وغریب Hamster Kombat ادامه می‌دهیم، جایی که طنز مالی با سرگرمی دیجیتال روبرو می‌شود، یک سوال باقی می‌ماند. کلیک کنیم یا کلیک نکنیم؟

    در چشم‌انداز سال 2024، این معضل با جوهره بی‌زمان تحقیق شکسپیر طنین‌انداز می‌شود و به ما یادآوری می‌کند که حتی در حوزه بازی‌ها، انتخاب‌هایی که انجام می‌دهیم، می‌توانند عدم قطعیت‌های عمیق زندگی را منعکس کنند.

    جواد علیزاده

    مطالب نویسنده
    کلیدواژه‌ها
    اشتراک گذاری:

    مطالب مشابه

    ۵ میلیون سکه با کارت‌های کمبو همستر کامبت: ۱۳ تیر ماه

    شما در ایردراپ همستر کمبات، شانس این را دارید که هر روز معما ...

    بایننس سیاست‌های خود را برای شهروندان ترکیه و امارات تغییر خواهد داد

    بایننس تغییرات قابل توجهی را برای خدمات خود در ترکیه اعلام ک ...

    دیدگاه‌ها 1 دیدگاه
    در پاسخ به دیدگاه کاربر
    1. محمد محمودپور ملونه
      محمد محمودپور ملونه | 10 تیر 1403

      سپاسگزارم