تاریخ انتشار: 10 مهر 1401 | آخرین بهروزرسانی: 21 تیر 1402
زمان مطالعه:
7 دقیقه
آیا بیزینس در متاورس امکانپذیر است؟ تصور کنید در خیابانی راه میروید و در مسیر محل کارتان هستید؛ ناگهان صدایی از گوشی هوشمندتان شنیده میشود و متوجه میشوید فراموش کردید از بازیای که در حال انجامش بودید، خارج شوید.
اکنون تیم شما در این بازی، پیام هشدار میدهد تا به یک حمله گروهی بپیوندید و لوتی را که در بازی به دست آوردهاید، جمعآوری کنید. دراصطلاح به اندوخته یا غنیمت جنگی که در بازی به دست میآورید، «لوت» گفته میشود که در بیشتر موارد میتوان آن را برای به دست آوردن ارزهای دیجیتال فروخت. شما هم که نمیخواهید از گروه عقب بیفتید و این کسب درآمد اضافی را از دست بدهید، دوباره به بازی برمیگردید.
در همین زمان، مناقصه مجازی برای یک اثر هنری دیجیتالی یا NFTدر حال برگزاری است و شما هم شرکت کردید و در ازای دریافت توکن محبوبتان آن را میفروشید. فراموش نکنید که برای eBlind Date تنها 30 دقیقه فرصت دارید. بله، این همه حواسپرتی در دنیای عجیب متاورس رخ میدهد.
آیا فکر میکنید دنیای متاورس یا دنیای واقعیت مجازی گیجکننده به نظر میرسد؟ شاید این طور باشد، اما این دنیایی است که ما در آن زندگی میکنیم؛ یعنی دنیای ارتباطات میلیاردها نفر! درواقع این جهان طوری طراحی شده است که بخشی از آن فیزیکی و بخشی هم دیجیتالی باشد. در ادامه دراره بیزینس در متاورس بیشتر توضیح خواهیم داد پس همراه ما باشید.
به متاورس Metaverse خوش آمدید. واقعیتی که در اطراف ما وجود دارد، مانند ماتریکس است و بهتر است زندگی و کسب و کارتان را برای تطبیق سریع و عمیق با این فضا آماده کنید؛ زیرا اگر این کار را انجام ندهید، اقتصاد جدید را از دست خواهید داد. جایی که تریلیونها دلار مشخص میکند کدام بیزینس در متاورس به موفقیت میرسد و در این دنیا حکمرانی خواهد کرد.
در ادامه با ما همراه باشید؛ زیرا به شما کمک میکنیم تا بر تنها چیزی که در انقلابهای تکنولوژیکی مهم است تمرکز کنید؛ یعنی بیزینس موفق در متاورس و درک درست نیازهای مشتریان در دنیای متاورس.
«تیم سوینی» مدیرعامل Epic Games درباره متاورس میگوید: دنیای عظیم متاورس یا واقعیت مجازی، بسیار فراگیرتر و قدرتمند خواهد بود. اگر یک کمپانی بزرگ اهمیت این موضوع را درک میکرد، در آینده از هر دولتی قدرتمندتر میشد و کنترل همهچیز را به دست میگرفت. در حال حاضر نشانههایی از یک فرصت عظیم وجود دارد. حتماً هنرمندی به نام بیپل (Beeple) را میشناسید که شروع به فروش آنلاین آثار هنری دیجیتال منحصربهفرد خود کرد.
البته تنها چیزی که در این گالری میخرید، یک تصویر یا یک پیکسل روی توکن بلاک چین (توکن غیرقابل تعویض یا همان NFT) است. طی 3 روز در ماه دسامبر، Beeple به ارزش 3.5 میلیون دلار آثار هنری دیجیتالی خود را فروخت. در حال حاضر آخرین NFT یا اثر هنری بیپل به ارزش 69 میلیون دلار خریداری شده است و این یعنی اوج خریدوفروش آثار هنری در دنیای کریپتو.
البته بیپل تنها کسی نبود که از NFT به ثروت دست یافت. در سال 2017 شرکتی دیگر به نام Axiom Zen NFTهای خود را منتشر کرد که بهصورت گربههای کوچک زیبایی طراحی شده بودند. این بازی طوری طراحی شده است که کریپتوکیتیها با یکدیگر زاد و ولد کنند؛ بنابراین میتوانید دو تا از آنها را برای تولیدمثل بچه گربههای جدید ترکیب کنید.
شاید فکر کنید این معامله بیفایده است، اما باید بدانید معاملات 30 میلیون دلاری این بازار خلاف این موضوع را نشان میدهند. خریدوفروش آثار هنری دیجیتال رونقی بیسابقه دارند.
بسیاری از کسب و کارهای بزرگ در حال تعامل بیشتر و انجام بیزینس در متاورس هستند. پیش از این مایکروسافت در سال 2014، Mojang (توسعهدهنده Minecraft) را به مبلغ 2.5 میلیارد دلار خریداری کرد. سازنده دنیای بازی Roblox اکنون 30 میلیارد دلار ارزش دارد، اما پتانسیل این بازار بیشتر از تریلیونها دلار است و البته کمپانیهای بزرگی دیگری هم هستند که از این موضوع باخبرند؛ بدون اینکه چیزی بگویند و اجازه بدهند کسی قسمتی از این بیزینس باشد.
متاورس: فرصتی برای یک عمر مشتری
بیزینس در متاورس تنها یک فرصت تجاری نیست، بلکه فرصت بزرگی است که سبب افزایش ارتباطات کاربران با هم نیز میشود؛ البته این فرصت تنها برای مشاغلی نیست که میخواهند روابط عمیقتری با مشتریان یا یک فضای کسب درآمد داشته باشند، بلکه برای خود مشتریان هم اهمیت زیادی دارد.
درست مانند فضایی که یک بازی فراهم میکند، متاورس میتواند تجربهای کاملاً دموکراتیک را به کاربران خود بدهد؛ بهویژه زمانی که این تجربهها در بستر بلاکچین باشند و نقش مشتریان را بیشتر تقویت کنند. کاربران میتوانند با هویت اصلی خود در متاورس مسافرت کنند و در عین حال با سایر کاربران همکاری داشته باشند و با برندها تجارت کنند یا ارتباط داشته باشند.
در حال حاضر گروه Octalysis با شرکتی کار میکند که برای نمونه به کاربران خود قدرت بازاریابی میدهد. کاری که این گروه انجام میدهد، هویتبخشیدن به کاربران در فضای بلاکچین است و با قدرتی که به آنها میدهد، کاربران میتوانند به تبلیغات برندهای مختلف توجه کنند.
درواقع در متاورس هم مانند سایر شبکههای اجتماعی پروژههای مختلف بر اساس «توجهکردن» فروخته میشود؛ البته برندها از هویت این افراد بیاطلاع هستند و تنها نام گروه مشخص است تا هویت کاربر محفوظ بماند. در فضای متاورس که در بستر بلاکچین شکل گرفته، اولویت اول خود کاربر یا مشتری است.
آیا اکنون با الهامگرفتن از فیلم Player One آماده هستید یک بیزینس در متاورس داشته باشید؟
ظهور متاورس یکی از محیطهای جدید و تازه است که در آن کسبوکارها با مشتریان خود تعامل زیادی دارند. باید دید که چگونه میتوان در دنیای جدید متاورس، کاربرانی را که قدرت بالایی دارند، جذب کرد؟ در این میان تنها ایجاد یک قابلیت دیجیتالی برای ارتباط با کاربران به این معنا نیست که آنها محصول شما را دوست دارند یا آن را خریداری میکنند. کاربران کاری را انجام نمیدهند که شما میخواهید.
واقعیت مجازی هنوز یک دنیای سطحی به نظر میرسد؛ زیرا هنوز هیچ سفری در این دنیا با هدست واقعیت مجازی انجام نشده است. هنوز وبسایتهای ساختهشده جایی برای متاورس را طراحی نکردهاند. نقشه راه شما برای ایجاد یک بیزینس در متاورس این است که بالاترین سطح تعامل با کاربر را طراحی کرده و با تجربیات دیجیتالی، کاربران را کاملاً با فضای گسترده متاورس درگیر کنید.
درواقع در متاورس همهچیز بهصورت یک سفر برای کاربر طراحی شده است؛ برای مثال، به فیلم Ready Player One نگاه کنید. در این فیلم افراد تنها برای بازیکردن و گذران وقت به دنیای خیالی متاورس نمیآیند! طراحی Oasis دنیای متاورس در این فیلم بهگونهای تنظیم شده است که تمام جنبههای انگیزه انسان برای یک زندگی واقعی را تحریک میکند.
بازیکنان در Oasis همیشه در حال جمعکردن امتیاز و روبهروشدن با تجربههای جدید در طول سفر خود در این بازی هستند. درواقع این بازی جایی برای امرارمعاش و کسب درآمد محسوب میشود؛ بنابراین احساس مسئولیت و مالکیت این دنیا در کاربران تقویت میشود. از آنجا که این فضا مدام بهروزرسانی شده و نیازهای جدیدی در این بازی تعریف میشود و کاربران را مجبور میکند تا دوباره به بازی برگردند.
از آنجا که کاربران سطح بالایی از مالکیت را در این بازی تجربه میکنند، میترسند تمام امتیازها و لوتهایشان را از دست بدهند و این سبب ایجاد عادتی روزمره برای بازگشت به بازی میشود. همچنین کاربران قدرت خلاقیت نامحدودی به دست میآورند؛ زیرا در این فضا آنها اجازه دارند هر نقشی را که میخواهند بازی کرده یا هر منطقهای را که میخواهند برای بازی انتخاب کنند. بدیهی است این بازی فضایی با تعامل بالای اجتماعی را فراهم میکند، بهخوبی احساسات کنجکاوی افراد را برمیانگیزد و همچنین گردش در فضای باز بازی یا Open Word با این تعاملات اجتماعی ترکیب میشود. علاوه بر این، مخترع این بازی، داستان قهرمانی حماسی را برای کاربران طراحی کرده است تا با ورود به این سفر در متاورس نیروهای شیطانی را آزاد کنند و قهرمان میدان شوند.
از پیوند بلاکچین و هوش مصنوعی، به پول میرسیم؟
جوابت تو شماره ۱۴ ماهنامه دامیننسه!
چرا ساخت بیزینس در متاورس برای شما جالب است؟
چه کسی اهمیت میدهد بازی در Ready Player One چگونه طراحی شده است؟ مسلم است که این امر نمونهای از شکل نهایی فراجهان است. این دقیقاً جهتی است که در آینده ورژن جدید متا را شکل میدهد. ممکن است محیطی باشد که شما برای ایجاد یک کسبوکار بخواهید در آن فعالیت داشته باشید.
در این صورت باید مطمئن شوید طرح شما برای برانگیختن انگیزه آدمها کاملاً آماده شده است. زمان آن گذشته است که شرکتها تنها با طراحی محصولاتشان بتوانند مردم را جذب کرده و آنها را به خرید محصولات و خدماتشان تشویق کنند.
مدتزمان توجه کاربران در فضای مجازی بسیار کوتاه است. در فضای متاورس جدید نیز با همه حواسپرتیهای تازهای که دارد، مسلماً مدتزمان توجه کاربر کوتاهتر هم خواهد شد. طراحی محصول یا خدمات شما باید آنقدر خوب باشد که که کاربر در وهله اول نسبت به به تعامل با محصول شما از خود تمایل نشان دهد.
همچنین باید اطمینان حاصل کنید که کاربران در اولین برخورد با محصول یا خدمات شما واقعاً احساس قدرت مشارکت داشته باشند. درواقع از قبل باید زمان زیادی را صرف طراحی نقشهتان کنید تا مدتزمان برخورد مشتری با کالا و خدمتتان را افزایش دهید و این ارتباط را عمیقتر کنید.
بعد از این باید به طرحی فکر کنید که به کاربران قدیمی کمک میکند به بازاریابی قوی تبدیل شوند و به تبلیغ برند شما در داخل و خارج از متاورس بپردازند؛ یعنی این کاربران تبلیغی برای محصولات شما میشوند و به همه افراد خارج از این فضا میگویند به متاورس بپیوندند؛ البته ایجاد چنین سفر بزرگی که برای کاربر هم جذاب باشد، در کسبوکار شما آسان نیست و به درک کامل انگیزههای زندگی انسان نیاز دارد، همچنین نیازمند روانشناسی و دانش مدیریت بیزینس بوده و این امر مستلزم داشتن توانایی و همدلی بسیار با کاربران است. تنها در این صورت میتوانید مانند بازیهای موفق، درک درستی از روان انسانها داشته باشید.
تقریباً یک دهه است که ما با نوآورترین استارتاپها در سیلیکون ولی و همچنین شرکتهای بزرگ مانند ۵۰۰Fortune آشنا شدیم تا از تجربههای آنها استفاده کرده و درک کنیم چگونه میتوانیم فضا را برای کاربر جذاب کرده و مشتریان زیادی را با خدمات و محصولات خود آشنا کنیم. ما در میان جهانهای واقعی و مجازی هستیم و مدتهاست این فضا شکل گرفته است؛ بنابراین فرصت تجاری بزرگی در سالهای آینده پیش روی ما قرار دارد و نباید آن را از دست بدهیم.
گفتار پایانی!
دنیای متاورس بسیار شیرین و گسترده است و بهزودی تمام افرادی که گیم بازیکردن را دوست دارند در این فضا شروع به فعالیت میکنند و هر روز کاربران این فضا بیشتر میشود. دنیای متاورس تمام تجربیات بشری را به شکلی مجازی طراحی میکند تا بدون محدودیت هرکسی با هر تجربهای که دوست دارد، مواجه شود. اگر شما هم طرفدار بیزینس در متاورس هستید و میخواهید صاحب موفقیتی بزرگ در بیزینس خود در متاورس شوید، بهترین کار تحقیق و بررسیهای بیشتر و شناخت این فضاست تا شما را به بازیکن شماره یک تبدیل کند و بتوانید جای خالی بیزینسهای تازه را در این فضا پر کنید.
پرسشهای متداول
چطور در فضای متاورس فعالیت کنیم؟
برای شروع میتوانید از بازیهای موجود در این فضا بهره بگیرید؛ مثل کریپتوکیتی.
بزرگترین شرط موفقیت یک بیزینس در متاورس چیست؟
طراحی نقشهای برای ایجاد تعامل بیشتر با مشتری بزرگترین شرط این موفقیت است.
چطور کاربران را جذب فضای کسب و کارمان کنیم؟
بهترین روش برای این کار تبلیغات است و البته شناخت درست مشتری که چگونه به بازاریاب شما تبدیل شوند و در متاورس در ازای آن پاداش دریافت کنند.
تیم محتوا بیتپین
تدوین و بررسی مطالب حوزه کریپتو و خلق مقالات کاربردی در حوزه ارزهای دیجیتال.