ارز دیجیتال گیم استاپ (GameStop)؛ میم کوینی انتقادی علیه وال استریت

تاریخ: 28 مرداد 1403
زمان مطالعه:  10 دقیقه
ارز گیم استاپ (GME) چیست؟

فرهنگ حوزه میم کوین‌ها، تا حد زیادی با فضای طنز و سرگرمی گره‌خورده است. بااین‌حال، ارز دیجیتال گیم استاپ (GameStop) را می‌توانیم از میم کوین‌هایی در دنیای کریپتو به شمار آوریم که برای مبارزه و آزادی‌طلبی در مقابل وال استریت فعالیت می‌کند.

در مقاله امروز از آکادمی بیت پین، می‌خواهیم به معرفی کامل پروژه ارز دیجیتال گیم استاپ بپردازیم. در این مقاله به هر آنچه باید درباره ارز دیجیتال GameStop بدانید، اشاره می‌کنیم. پس، برای آشنایی با این پروژه معروف و بسیار جنجالی تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

گیم استاپ (GameStop) چیست؟ معرفی پروژه ارز GME

گیم استاپ (GameStop)، میم کوینی در شبکه بلاک چینی سولانا (Solana) است که برای ایجاد جنبشی اعتراضی علیه وال استریت و برای حمایت از مال‌باختگان ریزش شدید سهام GameStop در سال 2021 راه‌اندازی شده است.

این میم کوین محبوب، بر خلاف سایر میم کوین‌های امروزی، مبنای طنز و شوخی‌های خود را علیه سیاست‌های سرمایه‌گذاران بزرگ وال استریت بنا کرده است. به زبانی ساده، این میم کوین در تلاش است که با تشکیل جامعه‌ای بزرگ، با پشتوانه توکن بومی GME و فرهنگ اعتراضی حول آن، در کنار نقد دست‌کاری جهت‌دار بازار از سوی وال استریت، به رشد پروژه خود ادامه دهد.

آشنایی با گیم استاپ و داستان آن

توکن GME، به‌عنوان ارز دیجیتال بومی این پروژه، هسته اصلی و ایفا‌کننده نقش مهمی از فرهنگ گیم استاپ است که طرفداران آن با نقد اقتصاد سنتی، بانک مرکزی و وال استریت، به عقیده خود سعی دارند که با رشد جامعه و افزایش ارزش این توکن، اهمیت اقتصاد آزاد و بی‌نیازی به بازار سنتی را به اثبات برسانند.

نام گیم استاپ (GameStop)
نماد توکن GME
بلاک چین سولانا (Solana)
حوزه میم کوین
وب‌سایت https://www.gmestop.co/

این پروژه که با میم‌های اینترنتی اعتراضی به بازار سنتی با چاشنی طنز ادامه می‌دهد، از دستمال سرهای قرمز به‌عنوان نماد پروژه استفاده می‌کند که به معنی پایان کار بازار سنتی، دخالت وال استریت و ارگان‌های دولتی است.

تاریخچه ارز دیجیتال گیم استاپ

تاریخچه ارز دیجیتال گیم استاپ و دلیل اصلی راه‌اندازی آن، همان‌طور که از نام پروژه پیداست، به رخداد بزرگ مالی بزرگ سهام گیم استاپ، کمپانی دارای فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ ارائه‌کننده بازی‌های ویدئویی، کنسول‌های بازی و اکسسوری آنهای مربوط به آن باز می‌گردد.

شورت اسکوئیز سهام گیم استاپ:

در اوایل سال 2021، با رشد چمشگیر مشتریان کمپانی بزرگ گیم استاپ که دارای بیشترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرید بازی‌های ویدئویی در سراسر جهان بود، بسیاری از سرمایه‌گذاران وال استریت و معامله‌گرانی که قیمت این سهام را بسیار بالاتر از حد انتظار می‌دانستند، اقدام به اعمال فشار فروش روی سهام این کمپانی گرفتند.

داستان رابطه گیم استاپ و وال استریت

در کنار این اعمال فشار فروش، بسیاری از کاربران فعال در حوزه بازار مالی که در پلتفرم ردیت (Reddit) فعالیت می‌کردند، متوجه این میزان فشار فروش شدند و با ساخت ساب ردیتی به نام r/WallStreetBets، شروع به جذب مخاطبان و افزایش خرید سهام کمپانی گیم استاپ کردند.

این جامعه در پلتفرم ردیت، به‌اندازه‌ای قدرت گرفت که بسیاری از فعالان حرفه‌ای در حوزه مالی، ساعت‌ها مشغول بحث با یکدیگر قرار می‌گرفتند و در همین حین، به طرفداران جنبش شرط‌بندی روی سهام گیم استاپ که بلیت شرط‌بندی آنها خرید تهاجمی سهام این کمپانی بود، اضافه می‌شد.

با تقویت این جنبش و ورود سرمایه قابل‌توجه از سوی کمپانی‌های خرده‌فروش دیگر که این کمپین را در راستای هدف خود می‌دیدند، سرانجام در ماه ژانویه 2021، در اوج ناباوری، قیمت سهام گیم استاپ که به زیر 20 دلار نیز در اوایل سال رسیده بود، در طول چند هفته بیش از 30 برابر شده و به سطح 400 دلار رسید.

این رشد قیمت شدید در سهام گیم استاپ که از سوی اعمال قدرت خرده‌فروشان و جامعه بزرگ ردیت پشتیبانی شده بود، باعث ضرر هنگفت صندوق‌های تأمینی و دولتی شد که قراردادهای فروش سنگینی روی سهام این کمپانی اعمال کرده بودند. در میان این صندوق‌ها، بسیاری از معامله‌گران قراردادهای فروش نیز ضرری بزرگی متحمل شدند که باعث جنجالی بزرگ در بازارهای مالی شد.

پس از این شورت اسکوئیز بزرگ، بسیاری از نهادهای مالی به بهانه تثبیت بازار، دستور توقف معاملات این سهام محبوب را دادند که این امر باعث اعتراضاتی گسترده در بازارهای مالی تحت عنوان دست‌کاری بازار از سوی وال استریت و بانک‌های مرکزی شد.

سرانجام با از سرگیری معاملات و رشد قیمت سهام GME، به همراه ثبات قیمت در سطوحی بالاتر، بسیاری از جنجال‌ها پایان یافت. اما، این رویداد همیشه به‌عنوان اهمیت قدرت خرده‌فروشان و توان مردم برای غلبه بر وال استریت در خاطرات باقی ماند.

ارز دیجیتال GME، چند ماه پس از این رخداد تاریخی، با همان محوریت اعتراض، اما، این بار با راه‌حلی به نام بلاک چین در میان طرفداران بازارهای مالی ظهور کرد. این پروژه، با میم‌ها، لاتاری‌های مختلف و فرهنگ غنی خود مبنی بر شکست سیستم بانکداری سنتی در بلاک چین سولانا به‌صورت رسمی راه‌اندازی شد.

این میم کوین در ماه‌های اولیه راه‌اندازی، با وجود ریزش شدید ارزهای دیجیتال، با صحبت‌ها و جنبش شکل‌گرفته در ردیت که همچنان نیز با‌ قدرت ادامه دارد، توانست رشد قیمتی قابل‌توجهی را تجربه کرده و به یکی از میم کوین‌های پرطرف‌دار در بازار ارزهای دیجیتال بدل شود.

معرفی تیم توسعه و بنیان‌گذاران ارز دیجیتال GameStop

ارز دیجیتال GameStop که با جنبش بزرگ سهام کمپانی گیم استاپ و الهام‌گیری از این فضای قدرتمند خرده‌فروشان شکل‌گرفته است، با تیم توسعه و بنیان‌گذارانی ناشناس فعالیت خود را ادامه می‌دهد. این پروژه نیز مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال، اطلاعاتی درباره بنیان‌گذاران خود تا به امروز افشا نکرده و به‌صورت ناشناس در حال فعالیت و گسترش جامعه خود است.

باوجودآنکه تا به امروز هیچ اطلاعاتی درباره تیم پروژه وجود ندارد، برخی از فعالان بازار مالی، کیث گیل (Keith Gill)، از رهبران جنبش گیم استاپ را با این میم کوین محبوب در ارتباط می‌دانند و او را جزو افراد الهام‌بخش در راه‌اندازی و فعالیت این پروژه بلاک چینی معرفی می‌کنند.

کیث گیل جزو اعضای پروژه GameStop

کیث گیل، ملقب به Roaring Kitty، به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین افراد در جنبش بزرگ رشد قیمت سهام گیم استاپ، بارها با صحبت‌ها و پست‌های جنجالی خود در فضای ردیت، باعث افزایش قیمت میم کوین GME شده است که از آخرین آنها، می‌توانیم به رشد 230 درصدی قیمت این ارز دیجیتال پس از انتشار پست کیث گیل در ژوئن سال 2024 اشاره کنیم.

با تمام این تفاسیر، آنچه که مشخص است، این میم کوین تا به امروز هیچ ارتباط مستقیمی با کمپانی گیم استاپ و مدیران آن ندارد و تمامی بنیان‌گذاران آن به‌صورت ناشناس در تلاش برای تقویت این فضای اعتراضی و جنبش بزرگ هستند.

دانلود سیزدهمین ماهنامه دامیننس

از روانشناسی بلاک‌چین تا بهترین استراتژی در بازار بیت‌کوین

    ارز دیجیتال GME چگونه کار می‌کند؟

    نحوه کار ارز دیجیتال GME، به‌عنوان میم کوینی بر بستر سولانا، تنها در خریدوفروش توکن آن خلاصه می‌شود. اگر از کاربرد بلاک چین در این ارز دیجیتال که تنها شامل تراکنش‌های بلاک چینی و خریدوفروش توکن می‌شود، گذر کنیم، سایر قابلیت‌های امروزی این پلتفرم در سایت رسمی آن وجود دارد. 

    این وب‌سایت که در راستای اهداف پروژه و تقویت جامعه آن ایجاد شده، با اجازه به کاربران برای تنظیم عکس‌های پروفایل با سربند قرمز پروژه، گسترش میم‌های مربوط به گیم استاپ و بخش لاتاری که تداعی‌کننده شرط‌بندی خرده‌فروشان روی سهام گیم استاپ است، سعی در زنده نگه‌داشتن این فرهنگ در بازار کریپتو دارد.

    وبسایت پروژه گیم استاپ

    بخش لاتاری این پلتفرم، رویکرد مشابهی با سایر لاتاری‌های رسمی که شاید امروزه با آن آشنا باشید، نداشته و صرفاً برای طرفداران این میم کوین ایجاد شده است. در این لاتاری به‌صورت هفتگی، کاربران با خرید بلیط‌های بخت‌آزمایی که ارزش هرکدام 1000 توکن GME است، در این قرعه‌کشی شرکت می‌کنند.

    پس از مشارکت کاربران و ارسال دارایی به آدرس بلاک چینی مشخص شده از سوی پروژه، در پایان روز قرعه‌کشی، پروژه به‌صورت تصادفی آدرسی از کاربران انتخاب کرده و به‌عنوان برنده لاتاری، میزان توکن‌های جمع‌آوری‌شده توسط کاربران را برای وی ارسال می‌کند.

    سایر بخش‌های وب‌سایت نیز تنها برای اطلاعات از پروژه و به‌تصویرکشیدن هدف و فرهنگ این میم کوین ایجاد شده‌اند و کاربرد چندانی ندارند. بااین‌وجود، هسته اصلی این اهداف به میم کوین جنجالی GME می‌رسد که امروزه در بسیاری از صرافی‌های متمرکز (CEX) و صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) شبکه سولانا مانند ریدیوم قابل‌خرید و فروش است.

    ارز GME دارای چه ویژگی‌هایی است؟

    ارز دیجیتال GME، با پشتوانه ویژگی‌های مختلف خود از سال 2021 تا زمان نگارش این مقاله، یکی از مهم‌ترین میم کوین‌های بازار کریپتو به‌شمار می‌رود که با ادغام جنبش مردمی و تاریخی گیم استاپ فعالیت می‌کند. اگر بخواهیم به چندین ویژگی مهم این پروژه اشاره کنیم، موارد زیر در اولویت هستند:

    توکنومیک ارز GME

    • فرهنگ میم کوینی قوی حاصل از جنبش مردمی و استقلال‌طلبانه
    • پیاده‌سازی در شبکه بلاک چینی سولانا و فراهم‌کردن تراکنش‌های سریع و مقرون‌به‌صرفه
    • جامعه قوی و مستحکم، علاوه بر حمایت در فضاهای اجتماعی به‌خصوص Reddit
    • وابستگی به جنبش مردمی گیم استاپ و واکنش‌ها به تغییرات ارزش سهام این کمپانی 

    این رمز ارز با وجود ویژگی‌های مناسبی که در بالا اشاره کردیم، هیچ توضیحی درباره توکنومیکس و نحوه توزیع توکن‌های خود ارائه نداده است. با این حال عرضه کل (Total Supply) توکن گیم استاپ، 6.9 میلیارد بوده و تا زمان‌نگارش این مقاله ارزش مارکت بالغ بر 18 میلیون دلار دارد.

    چه عاملی موجب محبوبیت ارز GME شد؟

    از جمله دلایل اصلی که موجب محبوبیت ارز دیجیتال GME شده‌اند عبارت‌اند از:

    • استقبال مردم از فرهنگ اعتراضی این میم کوین و ادغام پروژه با ایجاد توکنی برای ادامه‌دادن جنبش آزادی در بازار مالی هستند. این میم کوین که با ارزش مارکت 14 میلیون دلار به بازار عرضه شد، با این هدف و فرهنگ غنی، توانست در طول یک هفته به ارزش مارکت 55 میلیون‌دلاری نیز برسد.
    • دلیل این رشد شدید ارزش مارکت، در افزایش گمانه‌زنی‌های صعودی درباره این میم کوین و طرف‌داری دسته عمده‌ای از فعالان ردیت بود که منجر به رشد 330 درصدی توکن تنها در 24 ساعت اولیه راه‌اندازی توکن شد.
    • این توکن با جمع‌آوری فرهنگ حمایت از خرده‌فروشان و پشتوانه طرفداران سهام گیم استاپ بارها شاهد رشدهای هیجانی بوده است. با این حال، نمی‌توانیم فقط جنبه مثبت این تأثیر مستقیم را بررسی کنیم. زیرا، خبرهای منفی مربوط به این کمپانی و فعالیت آن نیز در عملکرد این پروژه تأثیر داشته‌اند.
      به‌عنوان‌مثال، در اوایل فوریه سال 2024، با اعلام خبر توقف فعالیت بازار خرید و فروش NFT کمپانی گیم استاپ، ارزش توکن GME نیز شاهد ریزش شدیدی بود. این اتفاق باعث کاهش دید صعودی به این توکن شد. زیرا، کمپانی گیم استاپ اعلام کرد که به دلیل وجود نداشتن قوانینی مشخص و بازار نوسانی NFTها، تصمیم بر توقف فعالیت در این بخش از بازار کریپتو گرفته است.

    لیست کیف پول‌های پشتیبانی‌کننده از ارز GameStop

    ارز دیجیتال GameStop که از جزئی از میم کوین‌های قدیمی بازار کریپتو به شمار می‌رود، امروزه در لیست بسیاری از کیف پول‌های معتبر ارز دیجیتال پشتیبانی می‌شود. اگر قصد خریدوفروش و نگهداری این توکن دارید، کیف پول‌های ذکر شده در لیست زیر، بهترین انتخاب‌های امروزی برای شما هستند:

    اگر قصد خریدوفروش فوری ارز دیجیتال GME را در بهترین قیمت لحظه‌ای دارید، پلتفرم معاملاتی بیت پین به‌صورت 24 ساعته، برای تمامی کاربران فارسی زبان در دسترس است. در صرافی بیت پین، علاوه بر خرید و فروش توکن GameStop با کمترین کارمزد، امکان ذخیره کردن دارایی در کیف پول صرافی بدون پرداخت کارمزد معاملاتی وجود دارد.

    برای خریدوفروش ارز دیجیتال GME، تنها کافی‌ست به صفحه خرید گیم استاپ مراجعه کرده و در نهایت سادگی سفارش خود را ثبت کنید.

    کلام پایانی

    ارز دیجیتال گیم استاپ و ارتباط آن با جنبش تاریخی سهام کمپانی گیم استاپ، تا به امروز از مواردی است که در خاطر بسیاری از طرفداران حوزه میم کوین ثبت شده است. در این مقاله سعی کردیم که به زبانی ساده، به معرفی این میم کوین محبوب و اهداف والای آن بپردازیم. 

    نظر شما درباره این میم کوین محبوب چیست؟ به نظر شما آیا این میم کوین می‌تواند به جنبش بزرگ خود، علاوه بر افزایش ارزش توکن ادامه دهد؟ شما این پروژه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ برای ما در بخش نظرات بنویسید.

    سؤالات متداول

    • ارز دیجیتال گیم استاپ چیست؟

    گیم استاپ (GameStop)، میم کوینی در شبکه بلاک چینی سولانا (Solana) است که برای ایجاد جنبشی اعتراضی علیه وال استریت و برای حمایت از مال‌باختگان ریزش شدید سهام GameStop در سال 2021 راه‌اندازی شده است.

    • آیا ارز GME نوعی شت کوین است؟

    بله ارز دیجیتال GME، حتی با ارائه فرهنگی غنی حاصل از جنبش بزرگ گیم استاپ، نوعی شت کوین محسوب می‌شود. زیرا، هیچ‌گونه کاربرد و راه‌حلی در بلاک چین ارائه نداده و دارای عرضه محدود و ضد تورمی نیست.

    • آیا ارز دیجیتال GameStop برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

    ارز دیجیتال GameStop، به‌عنوان میم کوینی محبوب، اگر با تصمیم و هدفی مشخصی سرمایه‌گذاری شود، می‌تواند در کوتاه‌مدت مناسب باشد. بااین‌وجود، ورود سرمایه به چنین پروژه‌ای، بدون شک با ریسک بالایی همراه است.

    • آیا ارز GameStop برای کمپانی بزرگ گیم استاپ است؟

    خیر ارز دیجیتال GameStop که با نماد اختصاری GME شناخته می‌شود، هیچ ارتباط نزدیکی با کمپانی گیم استاپ و مدیران آن ندارد. بااین‌وجود نزدیکی فرهنگ پروژه با جنبش خرده‌فروشی سهام این کمپانی، گمانه‌زنی‌های صعودی و نزولی و ارتباط قیمت آن‌ها را به یکدیگر گره‌زده است.

    محمد رجبی

    محمد رجبی

    من چند سالی هست که محقق بیت کوین‌ام و فکر می‌کنم بیت کوین، تنها تلاش موفق بشر برای دستیابی به آزادی مالی خواهد بود.

    مطالب نویسنده
    اشتراک گذاری:

    مطالب مشابه

    معرفی ارز دیجیتال کوالنت ایکس؛ همه چیز درباره ارز CXT

    اگر اعلامیه‌ها و اخبار ارز دیجیتال را دنبال کرده باشید،...

    ارز دیا چیست؟ معرفی کامل پروژه DIA و کاربردهای آن

    به طور قطع می‌توان گفت که یکی از مهمترین کاربردهای تکنولوژی...

    دیدگاه‌ها
    در پاسخ به دیدگاه کاربر