حمله 51 درصدی بلاکچین چیست و چه تهدیداتی برای خرید بیت کوین در پی دارد؟

تاریخ انتشار: 24 آبان 1400 | آخرین به‌روزرسانی: 8 آذر 1402
زمان مطالعه:  8 دقیقه
حمله 51 درصدی بلاکچین چیست و چه تهدیداتی برای خرید بیت کوین در پی دارد؟

آیا تاکنون درباره حمله ۵۱ درصدی، چیزی شنیده‌اید؟ می‌دانید که اگر این اتفاق بیفتد چه تغییراتی در بلاکچین ایجاد می‌کند؟ درباره خسارت مالی که در پی دارد، اطلاعاتی دارید؟ می‌دانید که چگونه می‌توان از وقوع این حمله جلوگیری کرد؟ درباره رمزارزهایی که بیشتر از بقیه در معرض این حمله هستند، اطلاع دارید؟ اگر نمی‌توانید پاسخ قطعی دهید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

اگر تازه وارد دنیای ارزهای دیجیتال باشید، متوجه می‌شوید که نحوه استخراج و خرید بیت کوین، دوج کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتالی در ابتدا برایتان گیج کننده است. خوشبختانه، یادگیری مباحث رمزارزها بسیار ساده است. شما می‌توانید با آموزش مداوم و به روز، سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال را شروع کنید.

قبل از اینکه به مبحث حمله ۵۱ درصدی بپردازیم، قصد داریم مختصری درباره‌ی سیستم‌های ماینینگ و مبتنی بر بلاکچین صحبت کنیم.

ماموریت بلاکچین در شبکه ارزهای دیجیتال

بلاکچین یا همان زنجیره بلوکی، تاریخ هر دارایی دیجیتالی را با استفاده از تمرکززدایی و هش رمزنگاری، غیرقابل تغییر و شفاف می‌کند.

یک قیاس ساده برای درک فناوری بلاکچین، گوگل داک (Google Doc) است. هنگامی که ما سندی ایجاد می‌کنیم و آن را با گروهی از افراد به اشتراک می‌گذاریم، سند ما به جای کپی یا انتقال، توزیع می‌شود. این یک زنجیره‌ی توزیع غیرمتمرکز ایجاد می‌کند که به همه اجازه می‌دهد همزمان به سند دسترسی داشته باشند. هیچ‌کس منتظر تغییرات شخص دیگری نیست، در حالی که همه تغییرات سند در زمان واقعی و به‌طور کامل شفاف، ثبت می‌شوند.

زیرساخت بلاکچین – به عنوان یک دفترکل غیر متمرکز و سیستم توزیع‌شده – مانع از آن می‌شود که هر نهاد متمرکز، برای اهداف خود از شبکه استفاده کند؛ به‌همین دلیل است که هیچ اقتدار واحدی در شبکه بیت کوین وجود ندارد.

از آنجا که فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال شامل سرمایه‌گذاری بر روی حجم عظیمی از برق و منابع محاسباتی می‌شود، عملکرد یک استخراج‌کننده بر اساس قدرت محاسباتی او است و این به‌طور معمول به‌عنوان قدرت هش یا نرخ هش شناخته می‌شود. بسیاری از گره‌های استخراج در مکان‌های مختلف وجود دارد و آن‌ها رقابت می‌کنند تا نفر بعدی باشند که یک هش بلاک معتبر پیدا کرده و با بیت‌کوین‌های جدید پاداش ایجاد می‌کنند.

در چنین زمینه‌ای، قدرت استخراج بر روی گره‌های مختلف در سراسر جهان توزیع می‌شود، به این معنی که نرخ هش در دست یک نهاد واحد نیست. اما وقتی نرخ هش دیگر به اندازه‌ی کافی خوب توزیع نشود چه اتفاقی می‌افتد؟ برای مثال اگر یک نهاد یا سازمان واحد بتواند بیش از ۵۰ درصد از قدرت هش را به‌دست آورد، چه اتفاقی می‌افتد؟ یکی از پیامدهای احتمالی آن، چیزی است که ما آن را «حمله ۵۱ درصدی» می‌نامیم و همین‌طور به‌عنوان حمله اکثریت نیز شناخته می‌شود.

حمله 51 درصدی چیست؟

دانلود هفتمین ماهنامه دامیننس

سواد اقتصادی و ذهنیت برنده در دنیای کریپتوکارنسی

    حمله ۵۱ درصدی چیست؟

    حمله ۵۱ درصد یک حمله‌ی احتمالی به یک شبکه بلاکچین است، جایی که یک نهاد یا سازمان واحد قادر به کنترل اکثریت نرخ هش است، که به‌طور بالقوه باعث اختلال در شبکه می‌شود. در چنین سناریویی، مهاجم از قدرت استخراج کافی برای حذف یا تغییر ترتیب تراکنش‌ها برخوردار است. آن‌ها همچنین می‌توانند معاملات خود را در حین انجام کنترل کنند – که منجر به مشکل هزینه مضاعف می‌شود.

    علاوه بر این، یک حمله موفقیت آمیز به مهاجم اجازه می‌دهد تا از تأیید برخی یا همه معاملات (منع سرویس تراکنش) جلوگیری کند یا از استخراج برخی یا همه‌ی ماینرها ممانعت به عمل آورد، که این عمل منجر به انحصار استخراج می‌شود.

    از سوی دیگر، حمله اکثریت به مهاجم اجازه نمی‌دهد که تراکنش‌های سایر کاربران را معکوس کند و از ایجاد و پخش تراکنش‌ها در شبکه جلوگیری کند. تغییر پاداش بلوک، ایجاد سکه جدید و یا سرقت سکه‌هایی که هرگز متعلق به مهاجم نبوده است نیز به عنوان رویدادهای غیرممکن تلقی می‌شود.

    چگونه می‌توان یک حمله 51 درصدی را انجام داد؟

    چگونه می‌توان یک حمله ۵۱ درصدی را انجام داد؟

    در اینجا اگر شخصی دست کم ۵۱ درصد بلاکچین را تحت کنترل خود درآورد، چه اتفاقی می‌افتد:

    گروهی از ماینرها یک بلاک جدید پیدا می‌کنند، اما آن را به بقیه شبکه پخش نمی‌کنند. آن‌ها یک رشته جداگانه راه اندازی می‌کنند که به موازات بقیه شبکه‌ها وجود دارد.

    این گروه از ماینرها مقدار قابل توجهی ارز دیجیتال (به عنوان مثال خانه‌های لوکس) خرج می‌کنند و معامله در بلاکچین اصلی ثبت می‌شود، اما آن‌ها آن را در شاخه تازه ایجاد شده قرار نمی‌دهند. در نسخه‌ی شخصی خود از بلاکچین، پول هنوز روی کیف پول آن‌ها باقی می‌ماند.

    چگونه می‌توان یک حمله 51 درصدی را انجام داد؟

    اصول دموکراتیک بلاکچین به معنای صحت زنجیره‌ای است که تعداد بیشتری بلاک در خود دارد. از آن‌جا که ماینرهای مخرب قدرت بیشتری نسبت به بقیه شبکه دارند، می‌توانند بلوک‌های جدیدی را پیدا کرده و سریع‌تر از سایرین به نسخه زنجیره خود اضافه کنند.

    هنگامی که زنجیره آن‌ها طولانی‌تر از نسخه اصلی می‌شود، آن را به بقیه شبکه اعمال می‌کنند و در نتیجه دیگران آن را می‌پذیرند.

    اگر حمله موفقیت آمیز باشد، ماینرهای مخرب هم خانه و هم بیت کوین خود را دریافت می‌کنند، در حالی که پرداخت هرگز انجام نشده است. همه‌ی معاملات دیگری که در ابتدای حمله در بلاکچین انجام گرفت، باعث اختلال در شبکه و ایجاد انواع دیگر خسارت‌های مالی می‌شود.

    حمله 51 درصدی برای سرمایه گذاران رمزارزها چه معنایی دارد؟

    حمله ۵۱ درصدی برای سرمایه گذاران رمزارزها چه معنایی دارد؟

    حمله ۵۱ درصد یک اتفاق معمول نیست، اما چیزی نیست که بتوان آن را کنار گذاشت. برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال، بزرگ‌ترین خطر مرتبط با حمله ۵۱ درصد ممکن است کاهش ارزش یک ارز دیجیتالی خاص باشد. بدین ترتیب، اگر یک ارز دیجیتال در معرض حملات مکرر بلوک قرار گیرد، می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران را نسبت به بازار از دست بدهد. چنین رویدادی می‌تواند باعث سقوط قیمت ارزهای دیجیتال شود و کسی برای خرید ارز دیجیتال اقدام نکند.

    احتمال حمله ۵۱ درصد به بیت کوین چقدر است؟

    از آنجا که یک بلاکچین توسط یک شبکه توزیع‌شده از گره‌ها نگه‌داری می‌شود، همه شرکت‌کنندگان در روند دستیابی به اجماع همکاری می‌کنند. این یکی از دلایلی است که آن‌ها تمایل دارند از امنیت بالایی برخوردار باشند. هرچه شبکه بزرگ‌تر باشد، حفاظت قوی‌تری در برابر حملات و فساد داده‌ها وجود دارد.

    در شبکه بلاکچین، هرچه میزان هش استخراج‌کننده بیشتر باشد، شانس یافتن راه حلی معتبر برای بلوک بعدی بیشتر است. ماینینگ شامل بی‌شمار تلاش هشینگ است و قدرت محاسباتی بیشتر به معنی آزمایش بیشتر در ثانیه است. در ابتدا چندین ماینر اولیه به شبکه بیت کوین پیوستند تا به رشد و امنیت آن کمک کنند. با افزایش قیمت و خرید بیت کوین به عنوان ارز دیجیتال، تعداد زیادی ماینر جدید با هدف رقابت برای پاداش بلاک وارد سیستم شدند. چنین سناریوی رقابتی یکی از دلایل امنیت بیت کوین است.

    بنابراین، به دلیل وسعت شبکه، بعید است بیت کوین مورد حمله ۵۱ درصدی قرار گیرد. هنگامی که یک بلاکچین به اندازه کافی بزرگ شود، احتمال اینکه یک فرد یا گروه واحد از قدرت محاسباتی کافی برای غلبه بر سایر شرکت‌کنندگان برخوردار شود به سرعت به سطوح بسیار پایینی کاهش می‌یابد.

    علاوه بر این، تغییر بلاک‌های تأیید شده قبلی با افزایش زنجیره سخت‌تر می‌شود، زیرا همه بلاک‌ها از طریق اثبات رمزنگاری به هم متصل می‌شوند. به همین دلیل هرچه تأییدات یک بلوک بیشتر باشد، هزینه‌های تغییر یا برگشت تراکنش‌ها در آن بیشتر است. بنابراین یک حمله موفق به احتمال زیاد می‌تواند معاملات چند بلوک اخیر را برای مدت کوتاهی تغییر دهد.

    اقدامات پروتکل بیت کوین در برابر حمله ۵۱ درصدی

    حال بیایید سناریویی را تصور کنیم که در آن یک نهاد مخرب انگیزه‌ای برای سود ندارد و تصمیم می‌گیرد صرفاً برای از بین بردن شبکه بیت کوین، صرف نظر از هزینه‌ها، به آن حمله کند. حتی اگر مهاجم بتواند شبکه را مختل کند، نرم افزار و پروتکل بیت کوین به سرعت تغییر کرده و به عنوان پاسخی به آن حمله سازگار می‌شود. این امر مستلزم آن است که سایر گره‌های شبکه به اجماع و در مورد این تغییرات به توافق برسند، اما به احتمال، در شرایط اضطراری بسیار سریع اتفاق می‌افتد. بیت کوین در برابر حملات بسیار مقاوم است و امن‌ترین و مطمئن‌ترین رمزارز موجود است.

    اگرچه برای یک مهاجم به‌دست آوردن حداکثر قدرت محاسباتی از شبکه بیت کوین می‌تواند بسیار دشوار باشد، اما دستیابی به آن در شبکه‌های رمزارزی کوچک‌تر چندان چالش برانگیز نیست. در مقایسه با بیت کوین، آلت کوین‌ها دارای قدرت هشینگ به نسبت کمی برای ایمن‌سازی بلاکچین خود هستند. آن‌قدر کم که امکان ایجاد ۵۱٪ حملات را فراهم کند. چند نمونه قابل توجه از ارزهای دیجیتال که قربانی حملات اکثریت شده‌اند شامل موناکوین (Monacoin)، بیت کوین گلد (Bitcoin Gold) و زن کش (ZenCash) می‌شوند.

    اقدامات پروتکل بیت کوین در برابر حمله 51 درصدی

    هزینه حمله ۵۱ درصدی به بیت کوین چقدر است؟

    همان‌طور که قبلاً گفتیم، برای انجام یک حمله موفق، باید کنترل اکثریت گره‌ها را به‌دست آورید و همچنین مبالغ هنگفتی را برای برق پرداخت کنید. عوامل دیگر عبارت‌اند از:

    • هزینه سخت‌افزار ماینر که تنها با محبوبیت بیت کوین افزایش یافته است
    • پاداش بلوک (۶٫۲۵ BTC در زمان نگارش این مقاله) همراه با قیمت خرید بیت کوین
    • نرخ هش شبکه و سخت‌افزار
    • میزان مصرف برق سخت‌افزار

    به راحتی می‌توان فهمید که برای اینکه حمله‌ای اتفاق بیفتد، در وهله‌ی اول باید سودآور باشد.

    گفتار پایانی

    معامله و خرید ارز دیجیتال ممکن است برای سرمایه‌گذارانی که قدرت ریسک بیشتری دارند و به دنبال بازدهی بیشتری هستند، جذاب باشد. اما اگر یک سرمایه‌گذار، تازه وارد معاملات ارزهای دیجیتال باشد، احتمال حمله ۵۱ درصدی به شبکه رمزارزها ممکن است ترسناک به نظر برسد. با وجود این، درک نحوه عملکرد حمله‌ و احتمال وقوع آن می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا اعتماد به‌نفس بیشتری داشته باشند.

    حمله ۵۱ درصد به شبکه بیت کوین در حالی که یک سناریوی ترسناک برای کاربران مکرر بیت کوین تلقی می‌شود، اما بعید است که چنین رویدادی رخ دهد. همان‌طور که پیش‌تر مطرح کردیم، کارشناسان قدرت هش کردن افراد و سازمان‌ها را زیر نظر دارند و به سرعت واکنش نشان می‌دهند. علاوه بر این‌، با هزینه‌های کنونی استخراج، انجام چنین حمله‌ای برای هکر سودآور نخواهد بود.

     

    سوالات متداول

    حمله ۵۱ درصدی چیست؟

    زمانی که یک استخراج کننده ارز دیجیتال یا گروهی از استخراج‌کنندگان، کنترل بیش از ۵۰ درصد از بلاکچین شبکه را به‌دست آورند، حمله ۵۱ درصد اتفاق می‌افتد. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بدخواهانه عمل کرده و اختلال عمده‌ای در شبکه ایجاد کنند.

    چگونه می‌توان از وقوع حمله ۵۱ درصد در بلاکچین جلوگیری کرد؟

    فقط یک فرد یا سازمانی با حداقل ۵۱ درصد از قدرت هش می‌تواند این حمله را انجام دهد. راه آشکار جلوگیری از وقوع این امر، جلوگیری از قدرتمند شدن یک موجود واحد است. بنابراین تمرکززدایی استخراج‌کنندگان و استقرار یک بلاکچین قوی بسیار مهم است.

    حمله ۵۱ درصدی به بیت کوین چقدر هزینه دارد؟

    هزینه یک حمله ۵۱ درصد به عوامل مختلفی بستگی دارد. شما باید نرخ هش سخت‌افزار را در کنار نرخ هش شبکه در GH/s در نظر بگیرید. مصرف برق و هزینه برق نیز در این امر نقش دارند. هزینه‌های خنک‌کننده سخت‌افزاری، مشکل استخراج بیت کوین و اندازه پاداش را نیز نباید نادیده گرفت.

    منظور از مشکل هزینه مضاعف هنگام حمله چیست؟

    این اختلال از دو سکه که به صورت مشابه رمزنگاری‌شده‌اند، دو بار استفاده می‌کند. اولین معامله همیشه باطل است و طرف دریافت کننده آن، متحمل خسارت مالی می‌شود. فقط افراد یا سازمان‌هایی که بیش از ۵۰ درصد از قدرت استخراج بیت کوین را در اختیار دارند، می‌توانند چنین حملاتی را انجام دهند.

    سرمایه‌گذارن چگونه می‌توانند خود را از این حملات مصون بدارند؟

    سرمایه‌گذاران ممکن است بتوانند با سرمایه‌گذاری در شبکه‌های رمزنگاری بزرگ‌تر و مستحکم‌تر در مقابل شبکه‌های کوچک‌تر، خود را در برابر احتمال حمله ۵۱ درصدی مصون نگه دارند. هرچه یک بلاکچین بزرگ‌تر شود، حمله برای مهاجمان سرکش دشوارتر می‌شود.

    کارن آهنگری

    کارن آهنگری

    بازی با کلمات، یکی از بهترین سرگرمی‌هاست. در کنارش، کمک به دیده شدن این کلمات با کمک SEO هم مهمترین وظیفه‌ی من تو بیت‌پینه. سعی می‌کنم دانسته‌هام رو تو حوزه کریپتو با کاربرها به اشتراک بذارم و با سئو به دیده شدن این دانسته‌ها، کمک کنم.

    مطالب نویسنده
    کلیدواژه‌ها
    اشتراک گذاری:
    دیدگاه‌ها 1 دیدگاه
    در پاسخ به دیدگاه کاربر
    1. مهدی
      مهدی | 24 آبان 1400

      هش به چه معناست؟