پاول دوروف از طرح یکپارچه‌سازی وب 3 تلگرام برای ماه جولای رونمایی کرد

تاریخ: 30 تیر 1403
زمان مطالعه:  2 دقیقه
پاول دوروف از طرح یکپارچه‌سازی وب 3 تلگرام برای ماه جولای رونمایی کرد

پاول دوروف، بنیان‌گذار تلگرام، نحوه آشنایی «صدها میلیون نفر» با فناوری بلاک چین را از طریق این اپلیکیشن پیام‌رسان در سال جاری توضیح داد. در 19 جولای، دوروف اعلام کرد که تلگرام، فروشگاه Mini Apps و یک مرورگر درون برنامه‌ای با پشتیبانی از وب 3 را تا پایان جولای راه‌اندازی می‌کند.

چگونه تلگرام قصد دارد صدها میلیون نفر را با بلاک چین آشنا کند؟

این ابتکار با افزایش علاقه به مینی اپ‌های تلگرام (TMA) صورت می‌گیرد. TMAها سرویس‌های مبتنی بر جاوا اسکریپت در برنامه تلگرام هستند، که راه‌اندازی آن‌ها آسان است و می‌توان از آن‌ها برای اهداف مختلف استفاده کرد.

اخیراً تلگرام گزارش داده است که بیش از 500 میلیون کاربر ماهانه با مینی اپ‌ها برای خرید محصولات، دسترسی به خدمات و بازی کردن در تعامل هستند. ادغام این پلتفرم با بلاک چین TON منجر به افزایش بازی‌های مبتنی بر کریپتو شده است؛ به‌ویژه پس از موفقیت بازی کلیکی نات کوین.

خرید نات کوین

در اوایل این ماه، دوروف یکی دیگر از بازی‌های کلیک برای کسب درآمد، همستر کمبات را به دلیل رشد سریع آن تحسین کرد. این بازی در مدت سه ماه 239 میلیون کاربر جذب کرده که به طور متوسط روزانه 4 تا 5 میلیون کاربر را شامل می‌شود. با در نظر گرفتن این موفقیت، دوروف قصد دارد با تبدیل تلگرام به «مرکز تحول اجتماعی بلاک چین»، به این آتش‌بازی ادامه دهد.

دوروف در این باره گفت:

2024 به عنوان سالی در تاریخ ثبت خواهد شد که صدها میلیون نفر با بلاک چین آشنا شدند. ما مفتخریم که تلگرام در مرکز این تحول اجتماعی قرار دارد.

با این حال، یکی از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال معروف به وودی لایت، در شبکه اجتماعی ایکس نسبت به این رویدادها ابراز تردید کرد. او اظهار داشت که روند بازی‌های کلیک برای کسب درآمد (Tap-to-Earn) ممکن است هایپ زودگذری باشد، که می‌آید و می‌رود.

او افزود: «این فرهنگِ بازی با مینی اپ‌های تلگرام چیزی زیبا، با پتانسیل بالایی است؛ اما من هنوز تیم یا پروژه‌ای را ندیده‌ام که محدودیت‌های فعلی‌اش را بشناسد و از نظر استراتژیک در برابر این محدودیت‌ها محصولی بسازد.»

با این وجود، کارشناسان بازار بر این باورند که طرح دوروف با در دسترس قرار دادن این فناوری برای میلیون‌ها نفری که از برنامه‌های پیام‌رسان وب 2 استفاده می‌کنند، پذیرش وب 3 را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. با این حال، افزایش محبوبیت می‌تواند بازیکنان مخربی را که به دنبال سواستفاده از افراد آماتور در بازار کریپتو هستند، جذب کند. برای مثال، پلتفرم امنیتی وب 3 Slow Mist اخیراً افزایش فعالیت‌های فیشینگ را که کاربران شبکه بلاک چین TON را هدف قرار می‌دهد، گزارش کرده است.

دوروف این موضوع را تأیید کرد و اظهار داشت که حساب‌های کاربری عمومی اکنون ماه و کشور ثبت‌نام را نشان می‌دهند. علاوه بر این، مینی اپ‌ها می‌توانند برای کانال‌ها برچسب‌هایی صادر و در نتیجه بازاری غیرمتمرکز برای تأیید ایجاد کند.

به زودی تلگرام نمایش ماه ثبت‌نام و کشور اصلی را برای اکانت‌های عمومی (مشابه اینستاگرام) آغاز خواهد کرد. ما همچنین به سازمان‌ها اجازه می‌دهیم از مینی اپ‌های خود برای صدور برچسب برای کانال‌ها استفاده کنند و یک بازار غیرمتمرکز برای تأیید شخص ثالث ایجاد کنند.

جواد علیزاده

جواد علیزاده

پیگیر و علاقمند به اخبار و رویدادهای مالی و گاهی سیاسی در سرتاسر دنیا

مطالب نویسنده
کلیدواژه‌ها
اشتراک گذاری:

مطالب مشابه

دیدگاه‌ها
در پاسخ به دیدگاه کاربر