7 سوال اساسی که قبل از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال باید به آنها پاسخ دهید

تاریخ انتشار: 16 تیر 1403 | آخرین به‌روزرسانی: 20 شهریور 1403
زمان مطالعه:  4 دقیقه
7 سوال اساسی که قبل از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال باید به آنها پاسخ دهید

احتمالاً شما هم هر روز افراد بیشتری را در اطراف خود می‌بینید که در مورد ارزهای دیجیتال صحبت می‌کنند. اگر اهل مطالعه و وب‌گردی باشید نیز مقالات زیادی را دیده‌اید که ادعا می‌کنند بیت کوین موفق‌ترین دارایی در 10 سال گذشته بوده است. این واقعیت که 10 دلار سرمایه‌گذاری در بیت کوین در سال 2010، ثروت نجومی در حال حاضر به حساب می‌آید، شاخک‌های هر کسی را تیز می‌کند.

از طرفی، با شروع سال 2024، شما مقالات و بحث‌های زیادی در مورد هاوینگ بیت کوین شنیدید – رویدادی که میزان کوین‌های تولید شده در هر روز را نصف می‌کند و باعث کمیابی بیشتر بیت کوین می‌شود.

هر فردی که این میزان گفتگو و تبلیغات را در مورد یک دارایی ببیند، ناخودآگاه علاقه‌مند می‌شود تا بیشتر با این بازار آشنا شود و حتی به آن ورود کند. اما قبل از شروع، مهم است که به 7 سوال اساسی پاسخ دهید تا بهترین استراتژی را برای سبد سرمایه‌گذاری خود تعریف کنید. اگر دوستانی دارید که به تازگی با رمزارزها آشنا شده‌اند، آن ها را نیز به خواندن این مطلب دعوت کنید.

آیا بیت کوین و صنعت ارزهای دیجیتال را یک انقلاب می‌بینید؟

اولین چیزی که باید از خود بپرسید این است که واقعاً در مورد بیت کوین و ارز دیجیتال چه فکر می‌کنید. برای برخی افراد، بیت کوین چیزی نیست جز یک ابزار سرمایه‌گذاری جدید که امید به بازدهی عظیم سرمایه‌گذاری را ارائه می‌دهد.

بیت کوین یک انقلاب چندوجهی است که تأثیر آن بسیار فراتر از دنیای مالی است. با این وجود، برخی افراد آن را درک نمی‌کنند یا سعی نمی‌کنند به دنبال درک عمیق آن بروند. من شخصاً بیت کوین را فرصتی عالی برای ساختن دنیای عادلانه‌تر برای همه در آینده می‌بینم. البته این فقط نظر من است و شما می‌توانید در مورد بیت کوین نظر دیگری داشته باشید.

نحوه درک شما از بیت کوین و ارزهای دیجیتال به طور کلی تأثیر زیادی بر نحوه سرمایه‌گذاری شما خواهد داشت. اگر عقیده دارید که بیت کوین یک انقلاب نوآورانه و مدرن است، می‌توانید با جمع‌آوری منظم کوین‌های جدید و هولد آن‌ها، یکی از حامیان و همراهان این مسیر باشید.

از سوی دیگر، اگر برای شما، ارز دیجیتال و بیت کوین فقط یک سری دارایی‌های مالی جدید هستند، به وضوح در یک استراتژی بلند مدت قرار نخواهید گرفت. پس قطعاً باید قبل از قدم گذاشتن در این مسیر، به این سوال اساسی پاسخ دهید.

چگونه ارز دیجیتال بعدی را که روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنید، انتخاب می‌کنید؟

شاید دیده باشید که در سایت CoinMarketCap ده‌ها هزار رمزارز مختلف لیست شده است. در نگاه اول، ممکن است احساس کنید که پیدا کردن راهِ درست در مورد تعداد زیادی از ارزهای دیجیتالی که می‌توانید روی آنها سرمایه‌گذاری کنید، دشوار خواهد بود.

در واقع حقیقت است که بسیاری از این رمزارزها آینده‌ای نخواهند داشت و حتی ممکن است پروژه با شکست مواجه شود. تنها تعداد محدودی از رمزارزهایی که در حال حاضر فعالیت دارند، آینده واقعی در پیش رو دارند.

به طور کلی، تنها ارزهای دیجیتالی که به مشکلات کاربران در دنیای واقعی را حل می‌کنند، توانایی بقا در آینده را خواهند داشت؛ بنابراین شما فقط باید در ارزهای دیجیتالی سرمایه‌گذاری کنید که به راه‌حل‌های واقع‌بینانه و کاربردی برای مشکلات بشر ارائه می‌دهند. این یک پیش‌نیاز ضروری است.

 آیا قصد دارید ارزهای دیجیتال خود را به محض اینکه قیمت آنها به سقف رسید، بفروشید؟

در اولین سوال از شما خواسته شد که از خود بپرسید نظرتان در مورد بیت کوین و صنعت ارزهای دیجیتال چیست. پاسخ شما به سوال اول به شما کمک کرده است که مشخص کنید آیا می‌خواهید در بلندمدت یا کوتاه مدت یا میان‌مدت به این بازار بپیوندید.

اکنون، قبل از خرید یک ارز دیجیتال، باید مشخص کنید که آیا زمانی که قیمتش به اوج رسید، آماده فروش آن هستید یا خیر. با پاسخ دادن به این سوال از قبل، اگر زمانش برسد، هیچ تردیدی در تصمیم‌گیری نخواهید داشت. شما می‌توانید سریع‌تر تصمیم بگیرید و سود خود را به حداکثر برسانید.

دانلود دوازدهمین ماهنامه دامیننس

یک سال با دامیننس؛ سفری پر از تجربه و یادگیری

    چه استراتژی فروش را برای ارزهای دیجیتال خود اتخاذ خواهید کرد؟

    اگر به سوال 3 پاسخ مثبت داده‌اید، تصمیم گرفته‌اید که رمزارزهای خود را زمانی که قیمت آنها به اوج خود می‌رسد، بفروشید. حال باید نحوه فروش ارزهای دیجیتال خود را مشخص کنید. برخی فروش کامل را انتخاب می‌کنند. عده‌ای ممکن است فروش تدریجی را انتخاب کنند تا در نهایت از رسیدن به سقف‌های جدید در آینده سود ببرند. کسانی که فروش تدریجی را انتخاب می‌کنند با یک استراتژی میان‌مدت هماهنگی بیشتری خواهند داشت.

    شما همچنین می‌توانید همه چیز را بفروشید و سپس قبل از خرید مجدد آن، روی کاهش قیمت این ارز دیجیتال شرط‌بندی کنید (پوزیشن شورت بگیرید). این استراتژی برای سرمایه‌گذارانی است که مایل به ریسک‌های بیشتری هستند و بنابراین به طور بالقوه می‌توانند سود بیشتری کسب کنند.

    چه عواملی می‌تواند باعث شود شما تمام توکن‌های خود را بفروشید؟

    انجام سرمایه‌گذاری‌های برنده مستلزم کنترل عالی ریسک ذاتی هر سرمایه‌گذاری است. برای کنترل بهتر ریسک، باید سناریوهای مختلفی را پیش‌بینی کنید تا هرچه بهتر برای آنها آماده شوید.

    باید از خود بپرسید که چه عواملی ممکن است باعث شود شما فوراً تمام توکن‌های خود را بفروشید. این عوامل می‌توانند چندگانه باشند و شما با مطالعه اصول بنیادی هر پروژه آنها را تعیین خواهید کرد.

    برای هر یک از عواملی که شناسایی می‌کنید، به شما توصیه می‌شود که برنامه عملی مدنظر خود را از پیش آماده کنید. این به شما این امکان را می‌دهد که با حذف اتلاف زمان در هر فرایند تصمیم‌گیری، در سریع‌ترین زمان ممکن واکنش نشان دهید.

    برای هر شرایطی آماده باشید.

    حداکثر مبلغی که می‌توانید از دست بدهید، چقدر است؟

    وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری مالی می‌شود، نقل‌قول‌های زیادی از وارن بافت خواهید شنید. موفقیت خارق‌العاده او، که بیش از 60 سال به طول انجامیده، باعث احترام همگان به او شده است. در ادامه دو قانون اساسی سرمایه‌گذاری وارن بافت آورده شده است:

    قانون شماره 1: هرگز پول از دست ندهید. قانون شماره 2: قانون شماره 1 را هرگز فراموش نکنید.

    این دو قانون در واقع یکی هستند. آنچه وارن بافت می‌گوید بدیهی است. با این وجود، حتماً مواردی را هم تجربه خواهید کرد که ضرر کنید. از دست دادن پول با سرمایه‌گذاری برای همه اتفاق می‌افتد.

    برای محدود کردن ضررهای خود، بهترین راه حل این است که از قبل حد ضرر تعیین کنید. این حد ضرر باید قبل از خرید یک دارایی تعیین شود. این سطح با مطالعه مبانی یک ارز دیجیتال و همچنین با انجام تحلیل تکنیکال آن تعیین خواهید شد. این به شما این امکان را می‌دهد که بدانید چه زمانی باید از بازی خارج شوید.

    در اوج هیجانات بازار، همیشه این امکان برای شما وجود نخواهد داشت که فرصت کافی برای تصمیم‌گیری داشته باشید.

    آیا اخبار بازار و قیمت‌ها را به صورت روزانه دنبال می‌کنید؟

    در نهایت باید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید اخبار بازار و قیمت ارزهای دیجیتال را به صورت روزانه دنبال کنید یا خیر.

    اگر نمی‌خواهید اخبار ارزهای دیجیتال را به صورت روزانه دنبال کنید، باید سرمایه‌گذاری‌های میان‌مدت و بلندمدت را انتخاب کنید. برخی ترجیح می‌دهند یک استراتژی میان‌مدت/بلندمدت اتخاذ کنند تا مجبور نباشند به قیمت‌های ارزهای دیجیتال به صورت روزانه نگاه کنند.

    برخی از افراد ترجیح می‌دهند معاملات روزانه انجام دهند، اما این کاری بسیار وقت‌گیر و بعضاً ریسکی است. اگر برای اولین بار وارد دنیای ارزهای دیجیتال می‌شوید، این چیزی نیست که به شما توصیه کنیم.

    گفتار پایانی

    سرمایه‌گذاری در بیت کوین و ارزهای دیجیتال بسیار شبیه به سرمایه‌گذاری در دنیای مالی سنتی است. قبل از اینکه اولین خرید خود را انجام دهید، باید سوالات درستی را از خود بپرسید. این سوالات به شما کمک می‌کند تا انتظارات خود را بهتر درک کنید.

    با پاسخ دادن به این سوالات شما می‌دانید که آیا می‌خواهید از پروژه‌های خاصی حمایت کنید یا اینکه ارزهای دیجیتال را فقط به عنوان یک سرمایه‌گذاری مالی می‌بینید. همچنین با تعیین حد ضرر، میزان از دست دادن پول را محدود می‌کنید.

    محسن صالح

    محسن صالح

    من محسن هستم که در شبکه‌های اجتماعی با نام «گریزلی» فعالیت می‌کنم. شیفته‌ی بیت‌کوین و آزادی مالی هستم که این شبکه به کاربران خودش میده.

    مطالب نویسنده
    اشتراک گذاری:

    مطالب مشابه

    فرق تتر با بیت کوین چیست؟ مقایسه جامع تتر با بیت کوین

    کاربران تازه‌وارد بازار کریپتو در هر چرخه قیمت پس از مواجه...

    استیک تتر (USDT): راهی برای حفظ ارزش دارایی و کسب سود

    با رشد قابل‌توجه اقتصاد ارزهای دیجیتال و حوزه دیفای (DeFi)،...

    دیدگاه‌ها 1 دیدگاه
    در پاسخ به دیدگاه کاربر
    1. حسین خدابخشی
      حسین خدابخشی | 3 مرداد 1403

      با درود واحترام
      جناب صالح ممنون از اطلاع رسانی شما
      مفید بود سپاسگذارم