آینده صنعت بازیهای مبتنی بر بلاک چین در بولران احتمالی بازار ارزهای دیجیتال
تاریخ: 8 بهمن 1402
زمان مطالعه:
4 دقیقه
به نظر میرسد که بازار ارزهای دیجیتال در حال آماده شدن برای شروع یک بولران است. در این بین، بازیهای مبتنی بر بلاک چین را میتوان یکی از نامزدهای اصلی برای قرار گرفتن در صدر ترندهای بازار دانست. پس از پشت سر گذاشتن بازار نزولی سال 2022 با قدرت و ارائه نوآوریهای فراوان، صنعت کریپتو – به ویژه بازیهای بلاک چینی – آماده است تا به سقفهای جدیدی برسد.
به نظر میرسد توافقی وجود دارد مبنی بر اینکه سال 2024، سال بیت کوین و روند صعودی کریپتو است و این موج، هیجانی در بین فعالین بازار ایجاد کرده است. مایک نووگراتز، مدیرعامل گلکسی دیجیتال، افزایش احتمالی ۲ تا ۵ برابری قیمت بیت کوین را پیشبینی میکند و دلایل خوبی نیز برای ادعای خود دارد: راهاندازی/تأیید ETFهای اسپات بیت کوین و رویداد هاوینگ. این خوش بینی مجدد در بازار کریپتو، همراه با پیش بینیها از افزایش ارزش بازیهای بلاک چین به 104.5 میلیارد دلار تا سال 2028، تصویری از آیندهای روشن برای این صنعت ترسیم میکند.
بازیهای بلاک چین فراتر از بازی
زمانی که بازیهای بلاک چین به صحنه آمدند، مدلهای بازی Play-to-Earn (بازی برای کسب درآمد) پیشگامان اولیه بودند، اما از آن زمان، اکوسیستم به سرعت تکامل یافته و روایت تغییر کرده است و اکنون تمرکز بر روی ایجاد اکوسیستمهای کلنگر است که طیف گستردهای از ارزشهای پیشنهادی را به بازیکنان ارائه میدهد. اینها شامل:
Play-to-Earn Evolution (P2EE): این روایت از مکانیسمهای بازی برای کسب درآمد استفاده میکند تا گیمپلی جذاب را با فرصتهایی برای کسب پاداش از طریق NFT، داراییهای درون بازی و مشارکت معنادار در اقتصاد بازی در اولویت قرار دهد. بر اساس گزارشها، اندازه بازار بازیهای انافتی P2E در سال 2023 به 3.2 میلیارد دلار رسید و احتمالاً تا سال 2030 با نرخ رشد سالانه مرکب 93 درصد به 8.8 میلیارد دلار خواهد رسید. بازیهای انقلابی جدیدی مانند Bounty Temple بر پایه مفهوم P2E برای معرفی مکانیکهای پیشرفته بازی برای کسب درآمد ساخته شدهاند. این بازیها در خط مقدم مدل جدید P2EE هستند.
اقتصادهای اجتماعی: ایجاد جوامعی که بازیکنان بتوانند در آن بازی کنند، همکاری کنند، بر دنیای مجازی خود حکومت کنند و ارتباطات پایدار ایجاد کنند، در قلب تکامل بازیها قرار دارد. مطالعه اخیر توسط Worldwide Asset eXchange (WAX) روی 500 بازیساز و 1000 بازیکن در ایالات متحده نشان داد که بازیکنان تمایل زیادی به مالکیت واقعی آیتمهای مجازی درون بازی خود دارند. این موضوع افزایش علاقه به بازیهای دارای اقتصاد مجازی را توضیح میدهد و عناوینی مانند Sidus Heroes نمونههای بارز این روند هستند.
تجربههای فراگیر: این روایت از ویژگیهای منحصربهفرد فناوری بلاک چین مانند قابلیت همکاری متقابل بین بازیها و داستانسرایی غیرمتمرکز برای ایجاد تجربیات واقعاً همهجانبهای استفاده میکند که مرزهای بین واقعیت و دنیای مجازی را محو میکند. Sandbox، یک پلتفرم پیشرو متاورس، با بیش از 2 میلیون کاربر ثبتشده، با برندهای بزرگی مانند Warner Music Group شریک است و پتانسیل تجربههای فراگیر در بازیهای بلاک چین را به نمایش میگذارد.
ساختن آینده از طریق زیرساختها و نوآوری
برای کسب پتانسیل واقعی بازیهای بلاک چین، نیاز به ایجاد زیرساخت قوی وجود دارد که مستلزم شرایط زیر است:
راهحلهایی برای مقیاسپذیری: ساختوساز و توسعه برای رفع محدودیتهای مقیاس پذیری بلاک چین، در جهت تطبیق با هجوم بیشتر بازیکنان و تضمین گیمپلی یکپارچه بسیار مهم است. راهحلهای لایه ۲ مانند Polygon و Immutable X در این زمینهها پیشرفتهای قابلتوجهی ایجاد کردهاند، بهطوریکه پالیگان دارای نزدیک به ۲۰۰ میلیون آدرس منحصربهفرد از بیش از 10,000 برنامه غیرمتمرکز (dApps) است.
استانداردهای تعامل: با فعال کردن انتقال یکپارچه داراییهای دیجیتال بین بازیها و پلتفرمهای مختلف، اکوسیستم پویاتری ایجاد میشود. ظهور سازمانهایی مانند Open Metaverse Foundation، همکاری بین بازیگران این صنعت را تقویت میکند، که به نوبه خود راه را برای پروتکلهای استاندارد و جهانهای مجازی قابل تعامل هموار میکند.
رابطهای کاربرپسند: یکی از راههای افزایش پذیرش انبوه، سادهسازی فرایند ورود و دسترسی به فناوری بلاک چین برای مخاطبان اصلی است. پروژههای جدیدی در حال ظهور هستند که گیمپلی سریع را با ورزشهای الکترونیکی برای اقدام رقابتی نهایی ادغام میکنند (برای مثال Citizen Conflict). به نظر میرسد این بازیها با رابطهای بصری و گرافیک باکیفیت خود، تجربه کاربری را در اولویت قرار میدهند. این کار برای پر کردن شکاف بین بازیهای سنتی و بلاک چین انجام میشود.
همکاری و تعامل
سفر برای رسیدن به آیندهای پر رونق در زمینه بازیهای بلاک چین، نیازمند همکاری و تعامل است. هر کسی نقشی برای بازی کردن دارد. برخی از این ذینفعان عبارتند از:
استودیوهای سنتی بازی: پر کردن شکاف بین بازیهای سنتی و بلاک چین، به تخصیص تجربیات ارزشمند بین توسعهدهندگان بازی وب 2 و بازیکنان نیاز دارد. شهرت و درک آنها از پایگاههای بزرگ بازیکنان برای جذب مخاطبان به فناوری بلاک چین بسیار مهم است. پلتفرم Ubisoft’s Quartz و پروژه Symbiogenesis Square Enix نشاندهنده این علاقه فزاینده بازیکنان شناختهشده در کاوش فناوری بلاک چین هستند.
توسعهدهندگان بلاک چین: نوآوری مداوم در فناوری بلاک چین برای حل چالشهای مقیاسپذیری و امنیتی حیاتی خواهد بود. بلاکچینهایی مانند TON، سولانا و اتریوم به طور فعال روی راهحلهای مقیاسپذیری و بهبود سرعت تراکنش کار، و راه را برای تجربههای بازی روانتر هموار میکنند.
تنظیمکنندهها: گفتگوهای باز و همکاریهای پیشگیرانه با قانونگذاران میتواند راه را برای نوآوری مسئولانه و سازگار هموار کند. ابتکاراتی مانند اتحاد بازیهای بلاک چین (BGA) در حال ترویج بلاک چین در صنعت بازی، تقویت ارتباط بین تنظیمکنندهها و بازیگران صنعت، و تضمین رشد پایدار در چارچوب قانونی مشخص است.
گفتار پایانی
بازیهای بلاک چین پتانسیل بسیار زیادی دارند و یک بولران صعودی در سال جاری میتواند کاتالیزوری باشد که آن را به خط مقدم چشمانداز سرگرمیهای تعاملی سوق دهد. این در مورد سرمایهگذاری در یک توکن، دنبال کردن سودهای زیاد، یا رؤیاپردازی در مورد سقف تاریخی (ATH) نیست. این در مورد پذیرش یک تغییر پارادایم در حوزه بازی است، جایی که بازیکنان دیگر فقط مصرفکننده نیستند، بلکه شرکتکنندگان فعال در ایجاد و تکامل دنیای مجازی خود هستند.
چه یک گیمر کارکشته باشید، چه از علاقهمندان به بلاک چین، یا صرفاً فردی کنجکاو در مورد آینده سرگرمی، جایی برای شما در این اکوسیستم روبهرشد وجود دارد. پس بازی بلاک چین مورد علاقه خود را دانلود کنید و خود را آماده کنید تا با ماجراجویی که در انتظارتان است، غرق شوید.
مبین حسینی
زندگی من توی کامپیوتر و دنیای دیجیتال میگذره؛ عاشق فناوری بلاکچین و تکنولوژیهای دیجیتالیام و فعالیت توی اکوسیستم و کامیونتی کریپتو رو خیلی دوست دارم. اوقات فراغتم رو یا بازی میکنم، یا به پروژههای شخصیم میرسم. هیچی بلد نیستم ولی تا دلت بخواد کنجکاو و فضولم :))