آیا می‌توان از میم کوین‌ها به جای ارزهای واقعی استفاده کرد؟

تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1402 | آخرین به‌روزرسانی: 25 مهر 1402
زمان مطالعه:  9 دقیقه
کاور استفاده از میم کوین‌ها به جای ارزهای واقعی

با داغ شدن تب بازار میم کوین‌ها، بسیاری مشتاق‌‌اند تا از میم کوین‌ها به جای ارزهای واقعی در بازار استفاده کنند! اما آیا این رمزارزها که بر پایه طنز، شوخی، فرهنگ اینترنتی و گاهی تحقیر دیگر ارزهای دیجیتال ساخته شده‌اند، پتانسیل این را دارند که به عنوان واحد پرداخت قابل‌قبولی در جامعه و خرید و فروش کالا و خدمات یا تبادل با ارزهای دیجیتال یا فیات دیگر، به کار روند.

پیش‌تر درباره‌ی معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین میم کوین‌های بازار، مانند دوج کوین، شیبا اینو یا پپه، به طور مفصل صحبت کردیم، حال در این مقاله از بیت پین قصد داریم درباره‌ی امکان استفاده از میم کوین‌ها به جای ارزهای واقعی توضیح دهیم.

میم کوین چیست؟

میم کوین‌ها، ارزهای دیجیتالی است که مانند تمام رمزارزهای دیگر با استفاده از تکنولوژی بلاک چین به وجود آمده و سیستم توزیع شده و غیرمتمرکزی دارد، اما آنچه میم کوین‌ها را از سایر ارزهای دیجیتال متمایز می‌کند، جنبه‌های جذاب و خلاقانه آن‌ها است.

میم کوین‌ها به طور خلاقانه با الهام از میم‌ها، تصاویر و ویدئوهایی که در فضای اینترنتی به اشتراک گذاشته می‌شوند، به وجود می‌آیند و پایه شوخی، طنز یا حتی گاهی تحقیر دارند. برای مثال، دوج کوین را در نظر بگیرید که با الهام از عکس سگی از نژاد شیبا اینو به وجود آمد یا خود میم کوین شیبا اینو که برای آزمایش و به‌عنوان تقلیدی از دوج کوین ایجاد شد؛ درواقع اگر دوج کوین را تقلیدی از بیت کوین تصور کنیم، شیبا اینو را می‌توان تقلیدی از تقلیدِ بیت کوین دانست.

پپه میم کوین

پپه کوین هم، پرسروصدا‌ترین میم کوین این روز‌های بازار، رمزارزی است که از روی کارتون قورباغه‌ای سبزرنگ به نام پپه به وجود آمده است.

درباره پپه بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال پپه چیست؟

حال شاید بپرسید چرا کسی ممکن است بخواهد از این نوع ارزهای دیجیتال استفاده کند؟ باید بگویم که افراد بسیاری از این میم کوین‌ها، برای سرگرمی، گروه‌بندی، حمایت، تبلیغات، خلاقیت و حتی سودآوری استفاده می‌کنند، البته برخی از آن‌ها هم ممکن است برای تحقیر، تخریب، تقلب، جعل یا حتی دزدی به‌ کار روند.

میم کوین‌ها با ایده‌های خلاقانه خود، توانسته‌اند به یکی از پرطرفدارترین ارزهای دیجیتال بازار تبدیل شوند، اما باید بدانید که این نوع از رمزارزها، نوسانات قیمتی بسیار زیاد و ریسک بالای سرمایه‌گذاری دارند. در ادامه امکان استفاده از میم کوین‌ها به جای ارزهای واقعی را بررسی خواهیم کرد.

دانلود هشتمین ماهنامه دامیننس

ارزیابی جامع تاثیر زیست‌محیطی بیت کوین

    آیا استفاده از میم کوین‌ها به جای ارزهای واقعی شدنی است؟

    با اینکه میم کوین‌ها اغلب بر پایه شوخی یا حتی رقابت با میم کوین‌های دیگر ایجاد می‌شوند، اما زمانی که این ارزهای دیجیتال توسط افرادی مشهور یا انجمن‌های آنلاین تبلیغ می‌شوند، می‌توانند به محبوبیت و ارزش بازار بالایی دست یابند.

    توکن اسکوئید گیم (Squid Game) را خاطرتان هست؟ توکنی که در عرض یک هفته رشدی ۲۶۰ هزار درصدی را تجربه کرد. این توکن برگرفته از سریالی پرمخاطب به همین نام، راه اندازی شد، اما پس از مدتی چند پرچم قرمز دریافت کرد و اشتباهات دستوری و املائی مختلفی در وایت‌پیپر آن دیده شد. قیمت این میم کوین پس از آنکه وب‌سایت پروژه و حساب کاربری آن در مدیوم، از کار افتاد و توئیتر هم حساب‌ش را محدود کرد، طی ۲۴ ساعت، ۹۹/۹۹ درصد کاهش یافت و درنهایت هم مشخص شد که این پروژه و میم کوین‌ش، کلاه‌برداری بوده است.

    توکن اسکویید گیم

    پس تا اینجا و با توجه به داستان‌های موفقیت و شکست‌، می‌توان گفت که استفاده از میم کوین‌ها به جای ارزهای واقعی به عوامل مختلفی در جامعه بستگی دارد؛ این رمزارزها معمولاً بسیار پرنوسان هستند و ارزش فردی پایینی دارند، اما خب گاهی اوقات هم ممکن برخی از آن‌ها با موسسات خیریه یا پروژه‌های کاربردی دیگر مشارکت داشته باشند که به آن‌ها مشروعیت و تأثیر اجتماعی می‌دهد.

    علاوه‌بر‌این، میم کوین‌ها می‌توانند با ازدحام در تراکنش‌هایشان و افزایش هزینه‌های پرداختی به ماینرها بر شبکه بیت کوین تأثیر بگذارند. بنابراین، شاید در برخی موارد محدود، بسته به عوامل زیر بتوان میم کوین‌ها را به جای ارز واقعی به کار برد:

    امنیت و اعتماد برای استفاده از میم کوین‌ها به جای ارزهای واقعی

    امنیت و قابل اعتماد بودن میم کوین‌ها به عنوان وسیله‌ای برای مبادله، همچنان موضوعی بحث‌برانگیز در دنیای کریپتوکارنسی است. همان‌طور که گفتم میم کوین‌ها امن و غیرمتمرکز هستند، اما برخی هم در مورد نوسانات و نبود نظارت بر آن‌ها، نگرانی‌هایی دارند.

    طرفدارانِ استفاده از میم کوین‌ها به جای ارزهای واقعی، معتقدند که غیرمتمرکز بودن این رمزارز‌ها باعث می‌شود تا کاربران کنترل بیشتری روی پول خود داشته و از کلاهبرداری و سرقت در امان باشند؛ علاوه‌براین، فناوری بلاک چینی استفاده شده در راه‌اندازی میم کوین‌ها، تضمین می‌کند که تراکنش‌ها به صورت ایمن در دفتر کل غیرمتمرکزی ثبت شده و در برابر هک و دستکاری کلاه‌برداران، مقاوم باشند.

    در طرف مقابل مخالفانِ استفاده از میم کوین‌ها به جای ارزهای واقعی قرار گرفته‌اند که ادعا می‌کنند، دولت‌ها و بانک‌های مرکزی برای حفظ ثبات، کنترل تورم و تضمین یکپارچگی سیستم مالی، اقداماتی را انجام داده و از ارزهای واقعی (یا همان سنتی) حمایت می‌کنند، اما میم کوین‌ها به دلیل ساختار غیرمتمرکز و نبود نظارت دولتی، در برابر افزایش نوسانات و دستکاری بازار، آسیب‌پذیرتر هستند.

    استفاده از میم کوین‌ها به جای ارزهای واقعی

    نوسانات بازار میم کوین‌ها و تمایل ماهیتی آن‌ها به تغییرات ناگهانی و نامنظم قیمتی، منبع نگرانی است. در نتیجه، استفاده از میم کوین‌ها به جای ارزهای واقعی و به عنوان وسیله‌ای قابل‌اعتماد برای مبادله یا ذخیره ارزش، ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. با این وجود، چنین دغدغه‌هایی را می‌توان با وضع مقررات مناسب کاهش داد و امنیت و قابل‌اعتماد بودن میم کوین‌ها را بهبود بخشید.

    امروزه یافتن ترکیب و تعادلی ایده‌آل بین مقررات و نوآوری، امری ضروری است؛ تنظیم بیش از حد بازار ممکن است مانع خلاقیت و رشد اکوسیستم میم کوین‌ها شود. به طور کلی امنیت و قابل اطمینان این نوع رمزارزها باید در درازمدت ثابت شده باشد تا بتوان بدون نگرانی از میم کوین‌ها به جای ارزهای واقعی استفاده کرد؛ از این رو، یافتن ساختاری قانونی که ضمن تقویت نوآوری، به نگرانی‌ها هم رسیدگی کند، بسیار مهم است.

    مقایسه‌ کلی میم کوین‌ها با ارزهای واقعی

    میم کوین‌ها مزایای زیادی نسبت به ارزهای واقعی و سنتی دارند، اما نوسانات زیاد و محبوبیت نداشتن برخی، ممکن است استفاده گسترده از آن‌ها را به امری دشوار تبدیل کند. هنوز مشخص نیست که آیا با ادامه پیشرفت زیرساخت‌ها و فناوری، میم کوین‌ها به وسیله‌ تجاری پرکاربردی تبدیل خواهند شد یا خیر.

    غیرمتمرکز بودن میم کوین‌ها یکی از مزایای رقابتی آن‌ها محسوب می‌شود؛ از آنجایی که این ارزهای دیجیتال توسط نهادی واحد اداره نمی‌شوند، نیازی به واسطه‌هایی مانند بانک‌ها یا پردازشگرهای پرداخت برای تسهیل تراکنش بین دو طرف وجود ندارد. پس کارمزدهای پایین آن‌ها برای انجام تراکنش و سرعت بالا می‌تواند در پذیرش استفاده از میم کوین‌ها به جای ارزهای واقعی و به کار بردن آن‌ها به عنوان ابزارِ مبادله‌ای، موثر باشد.

    با این حال، در مقایسه با ارزهای واقعی، نوسانات بالای میم کوین‌ها، نقطه‌ ضعفی قابل‌توجه به حساب می‌آید. میم کوین‌ها ذخیره ارزشی فرار هستند، چرا که ارزش آن‌ها بسته به هدف عرضه، پذیرش در جامعه و حمایت افراد سرشناس می‌تواند بسیار متفاوت باشد. همین امر، ممکن است بودجه‌بندی کارآمد یا استفاده از میم کوین‌ها به جای ارز واقعی را به امری چالش‌برانگیز تبدیل کند.

    سطح پایین پذیرش میم کوین‌ها یکی دیگر از معایب آن‌ها است؛ در‌حال‌حاضر، این نوع رمزارزها توسط برخی فروشگاه‌ها و شرکت‌ها، ارزی پذیرفته‌شده تلقی می‌شوند، البته هنوز دایره‌ این پذیرش خیلی گسترده نیست و همین موضوع ممکن است توانایی افراد را برای استفاده از میم کوین‌ها به جای ارز‌های واقعی در تراکنش‌های معمول محدود کند.

    منظر میم کوین ارزهای واقعی
    غیرمتمرکز بودن روی شبکه‌ای غیرمتمرکز ایجاد شده‌اند و به واسطه‌ها نیازی ندارند. معاملات با نظارت انجام می‌شوند.
    نوسان داشتن پرنوسان هستند و قیمت‌ها به سرعت تغییر می‌کنند. نقدینگی پایینی دارند.
    پذیرش در جامعه به صورت محدود توسط کسب‌و‌کار‌ها پذیرش شده‌اند. کسب‌و‌کارهای بسیار زیادی آن‌ها به عنوان وسیله‌ای برای پرداخت پذیرفته‌اند.
    سرعت انجام تراکنش تراکنش‌ها مستقیم و همتا‌به‌همتا هستند، پس خیلی سریع انجام می‌شوند. سرعت انجام تراکنش بسته به روش پرداخت و شبکه متفاوت است.
    کارمزد تراکنش کارمزد تراکنش‌ها در مقایسه با سیستم سنتی پایین‌تر است. کارمزد‌ها بسته به روش‌ها پرداخت، واسطه‌ها و شبکه‌ها متفاوت هستند.

    ادغام میم کوین‌ها در سیستم‌های پرداخت اصلی

    برای استفاده از میم کوین‌ها به جای ارزهای واقعی و ادغام آن‌ها در سیستم‌های پرداخت گسترده، همکاری بین توسعه‌دهندگان این رمز‌ارز با پردازشگرهای پرداخت، موسسات مالی، تجار و مشتریان امری ضروری است. میم کوین‌ها باید به طور گسترده در بازار استفاده شوند و قبل از اینکه بتوانند در سیستم‌های پرداخت سنتی ادغام شوند، مورد پذیرش جامعه قرار گیرند. این امر مستلزم تشویق مشاغل به پذیرش استفاده از میم کوین‌ها به جای ارزهای واقعی، به کار بردن آن‌ها به عنوان وسیله‌ پرداخت برای کالاها و خدمات و فراهم کردن زیرساخت‌های ساده و ایمن برای مبادله میم کوین‌ها با پول فیات، است.

    • ایجاد خودپردازهایی که بتوانند میم کوین‌ها را در محل فروش، به پول فیات تبدیل کنند، یکی از راه‌حل‌های بالقوه برای سهولت در استفاده از میم کوین‌ها به جای ارزهای واقعی است.
    • یکی دیگر از راه‌های ادغام میم کوین‌ها در سیستم‌های پرداخت اصلی، تعامل کیف پول این رمزارزها با خدمات پرداخت موجود مانند پی‌پال (PayPal) و ساده‌سازی فرایند ارسال میم کوین به دوستان و خانواده است.
    • ایجاد کارت‌هایی برای میم کوین، به نحوی که صاحبان آن‌ها بتوانند در هر خرده‌فروشی، برای خرید از آن‌ها استفاده کنند، یکی دیگر از راه‌های بالقوه است؛ البته در تمامی این مسیرها، باید مسائل مربوط به امنیت، نوسانات و انطباق با مقررات در نظر گرفته شود تا میم کوین‌ها بتوانند به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرند.
    • از طرف دیگر، توسعه قراردادهای هوشمندی که به طور خودکار میم کوین‌ها را به دلار با نرخ مبادله رایج تبدیل کنند هم می‌تواند به پذیرش آن‌ها توسط افراد برای تسویه تراکنش‌های کمک کند. این امر فرآیند پرداخت را برای خرده‌فروشان و مشتریان به فرایندی سریع‌تر و ایمن‌تر تبدیل می‌کند و نیاز به پردازشگرهای پرداخت را برای تبدیل میم کوین به ارز فیات از بین می‌برد. علاوه‌بر‌این، قراردادهای هوشمند را می‌توان به گونه‌ای پیکربندی کرد که از قوانین و مقرراتی خاص پیروی کنند تا نگرانی‌های مربوط به رعایت مقررات هم برطرف شود.

    دغدغه‌های استفاده از میم کوین‌ها به جای ارزهای واقعی

    دغدغه‌های استفاده از میم کوین‌ها به جای ارز‌های دیجیتال، ماهیت سوداگرانه آن‌ها، اثرات مخرب زیست محیطی، پتانسیل استفاده برای فعالیت‌های غیرقانونی و تشدید نابرابری اقتصادی است. یکی از مسائل کلیدی مطرح در باب به کار بردن میم کوین‌ها به جای ارزهای واقعی، این است که ارزش میم کوین‌ها اغلب تنها با هیجان و حدس و گمان تعیین می‌شود و نه با ارزش یا فایده ذاتی آن‌ها.

    درواقع از آنجایی که مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران برای امنیت مالی به ارزهای باثبات وابسته هستند، میم کوین‌ها می‌توانند باعث بی‌ثباتی شوند و تأثیرات مخربی داشته باشد. علاوه بر این، با توجه به انرژی مورد نیاز برای استخراج میم کوین‌ها، نگرانی‌هایی هم در مورد تأثیر آن‌ها بر محیط زیست وجود دارد، برای مثال رمزارز دوج کوین (DOGE) که برای استخراج به قدرت پردازش و انرژی بالایی نیاز دارد. پس نگرانی‌هایی در رابطه با ردپای کربنی میم کوین‌ها و نقش بالقوه این موضوع در تغییرات آب‌و‌هوایی به وجود آمده است.

    میم کوین‌ها به جای ارزهای واقعی

    استفاده بالقوه از میم کوین‌ها برای فعالیت‌های غیرقانونی، مانند پول‌شویی و تامین مالی مشاغل مجرمانه، موضوع دیگری است که نگرانی‌هایی را در مورد استفاده از میم کوین‌ها ایجاد می‌کند. ناشناس بودن و فقدان مقررات، میم کوین‌ها را به انتخابی مطلوب برای فعالیت‌های مجرمانه تبدیل کرده‌اند. در نهایت، استفاده از میم کوین‌ها به جای ارز‌های واقعی، ممکن است به نابرابری اقتصادی بیشتر دامن بزند؛ افرادی که دانش و منابع لازم برای سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها را دارند ممکن است از نظر مالی سود ببرند، اما افرادی که فاقد این مهارت‌ها هستند، ممکن است ضرر کرده و از بازار عقب بمانند.

    گفتار پایانی

    میم کوین‌ها مانند سکه‌، دو رو هستند؛ از یک طرف، می‌توانند به عنوان ارز واقعی استفاده شوند و برای خرید و فروش کالا و خدمات یا تبادل با ارزهای دیگر مورد قبول قرار بگیرند. از طرف دیگر، ممکن است تنها به عنوان یک شوخی یا یک جنبش فرهنگی در نظر گرفته شوند و ارزش ثابت و پایداری نداشته باشند. پس اگر می‌خواهید از میم کوین‌ها به جای ارز واقعی استفاده کنید، باید دقت کافی به خرج داده و روش‌های مدیریت ریسک را در نظر بگیرید. به زبان ساده، گول ظاهر جذاب و خلاقانه میم کوین‌ها را نخورید تا خدای نکرده با خسارت و ضرر روبرو نشوید.

    شبنم توایی

    شبنم توایی

    علاقه زیادی به حوزه فناوری و فین تک دارم، درباره ارزهای دیجیتال، بلاک چین، هوش مصنوعی، وب ۳ و سایر موضوعات مرتبط با فناوری می‌نویسمو تحقیق می‌کنم. عاشق سفر و عکاسی هستمو اوقات فراغتم را با کشف جاذبه‌ها و ثبت لحظات زیبا سپری می‌کنم. بزرگترین هدفم تو زندگی یاد گرفتنه و لذت می‌برم از اینکه یادگرفته‌هامو دانش و تجربه‌ام را با دیگران به اشتراک بگذارم و از اونها هم یاد بگیرم.

    مطالب نویسنده
    اشتراک گذاری:

    مطالب مشابه

    آزمون تورینگ کریپتویی؛ اندازه‌گیری قابلیت استفاده روزمره از رمزارزها

    این مقاله به بررسی مفهوم آزمون تورینگ کریپتویی می‌پردازیم و ...

    5 کوین برتر وب 3 که باید در سال 2024 به دقت رصد شوند

    در حالی که سه ماه از سال 2024 گذشته است، دنیای ارزهای دیجیتا ...

    تورم و رکود؛ دو روی یک سکه

    آیا تورم و رکود اقتصادی دو مفهومی متفاوت یا مکمل یکدیگرند؟ د ...

    دیدگاه‌ها
    در پاسخ به دیدگاه کاربر