متاورس هیبریدی(Hybrid Metaverse) چیست و چه موقع اجرا می‌شود؟!

تاریخ انتشار: 23 فروردین 1401 | آخرین به‌روزرسانی: 5 اردیبهشت 1401
زمان مطالعه:  6 دقیقه
hybrid-metaverse

زمانی که نیل استفنسون (Neal Stephenson) در سال ۱۹۹۲ واژه متاورس را ابداع کرد، دنیای دیجیتالی را تصور نمی‌کرد که از دنیای واقعی پشتیبانی کند. در آن زمان متاورس فقط یک «مکان خیالی» بود که مردم می‌توانستند برای فرار از روزمرگی‌های زندگی خود به آن جا بروند. متاورس به سرعت رشد کرد و در سال ۲۰۲۲ معنای کاملاً جدیدی پیدا کرد. به لطف پیشرفت‌ها در فناوری بلاک چین مردم اکنون می‌توانند جهان‌های دیجیتالی خود را ایجاد کنند که با دنیای واقعی تلاقی دارد. متاورس به دوران جدیدی از خلاقیت و همکاری منجر شده است زیرا مردم از سراسر جهان می‌توانند برای ایجاد محتوا و تجربیاتی که در دنیای واقعی امکان‌پذیر نیست گرد هم آیند. مطمئنا چالش‌هایی در رابطه با متاورس خواهد بود اما بدون شک متاورس هیبریدی پتانسیل ایجاد آینده‌ای بهتر را دارد. در این مقاله برآنیم تا در مورد متاورس هیبریدی و آینده آن صحبت کنیم.

اهمیت متاورس هیبریدی

Next Earth، ماکت مجازی زمین در بلاک چین، نمونه‌ای از متاورس هیبریدی است. مالکان مجازی می‌توانند زمین‌هایی را بخرند که دقیقاً شبیه به زمین‌ها در دنیای واقعی است. آن‌ها می‌توانند هر طور که می‌خواهند زمین خود را بسازند. ساخت خانه‌ها و فروشگاه‌ها، پارک‌ها، مکان‌های تفریحی و هر آنچه در این دنیای واقعی وجود دارد، در دنیای مجازی متاورس نیز امکان‌پذیر است. گابور رتفالوی (Gábor Retfalvi) بنیان گذار Next Earth توضیح می‌دهد:

که متاورس آینده بهتری را با تمرکززدایی، ایجاد محتوای کاربر محور، و دموکراسی‌سازی کامل این پلتفرم مقیاس‌پذیر نامحدود، ارائه خواهد کرد.

آنچه در این جا بسیار مهم است این است که هدف، فرار از دنیای واقعی نیست بلکه گسترش آن است. به عنوان مثال ۱۰٪ از هر معامله در Next Earth به خیریه‌های زیست محیطی اختصاص می‌یابد.

در واقع رتفالوی به هدف Next Earth از تبدیل شدن به یک سازمان غیرانتفاعی در زمان، با تخصیص تمام درآمد خود، خارج از عملیات پلتفرم به خیریه‌های زیست محیطی اشاره می‌کند. این تازه شروع کار است. با هجوم افراد بیشتر و بیشتر به متاورس، شاهد تعداد بسیاری از پروژه‌های خلاقانه و نوآورانه در حال انجام خواهیم بود. از کلاس‌های واقعیت مجازی که به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد فرهنگ‌های مختلف را به طور مستقیم تجربه کنند تا شهرهای مجازی که به‌طور مشترک ساخته شده‌اند. امکانات متاورس نامحدود خواهد بود!

دانلود هفتمین ماهنامه دامیننس

سواد اقتصادی و ذهنیت برنده در دنیای کریپتوکارنسی

    آینده کار در متاورس هیبریدی

    به لطف پیشرفت‌ها، در دورکاری و واقعیت مجازی، به زودی دورکاری در متاورس به جای دورکاری از خانه رایج خواهد شد.

    با ظهور متاورس هیبریدی، محل کار سنتی کمی قدیمی به نظر می‌رسد. چرا وقتی می‌توانید از هر جای دنیا کار کنید به یک اداره رفت و آمد کنید؟ به لطف پیشرفت‌ها در دورکاری و واقعیت مجازی، به زودی دورکاری در متاورس به جای دورکاری از خانه رایج خواهد شد. در آینده می‌توان انتظار افزایش دفاتر از راه دور و دفاتر مجازی را داشت. این کار نه تنها کارآمدتر بلکه پایدارتر نیز خواهد بود زیرا مردم دیگر نیازی به رفت و آمد به محل کار نخواهند داشت. متاورس هیبریدی همچنین منجر به ایجاد نیروی کار متنوع‌تر می‌شود چرا که مردم می‌توانند از هر نقطه‌ای از جهان در هر جایی کار کنند. همان طور که رتفالوی بررسی می‌کند این کار توسط یک پلتفرم متصل به هم و سازگار با AR/VR با کیفیت بالا در مقیاس کامل فعال می‌شود که در آن تعامل در سطح بسیار بالا صورت می‌گیرد.

    آینده بازی در متاورس هیبریدی

    همان طور که مردم به پتانسیل متاورس هیبریدی پی می‌برند می‌توان انتظار داشت که شاهد افزایش بازی‌های متاورس هم باشیم. از بازی‌های تیراندازی اول شخص گرفته تا بازی‌های چندنفره که به بازیکنان امکان همکاری در پروژه‌ها را می‌دهد. بازی متاورس به سرعت در حال تبدیل شدن به یک رسانه جدید هیجان‌انگیز برای کاربران است. به عنوان مثال یکی از بازی‌های متاورس هیجان‌انگیز این است که به بازیکنان اجازه می‌دهد دنیاها و سناریوهای مختلفی را کشف کنند که در دنیای واقعی امکان‌پذیر نیست. به عنوان مثال یک بازیکن می‌تواند از یک دنیای قرون وسطایی با قلعه‌ها و اژدها دیدن کند یا می‌تواند به آینده سفر کند و یک شهر سایبرپانک (Cyberpunk) را کشف کند.

    hybrid-metaverse

    آینده جامعه در متاورس هیبریدی

    متاورس هیبریدی فقط سرگرمی و کار نیست بلکه منجر به تغییر طرز فکر ما در مورد جامعه نیز می‌شود. با ظهور رسانه‌های اجتماعی افراد به تدریج از یکدیگر دور شده اند. متاورس هیبریدی به ما اجازه می‌دهد تا با یکدیگر به روشی جدید و عمیق‌تر ارتباط برقرار کنیم و حسی در جامعه ایجاد کنیم که اغلب در دنیای واقعی وجود ندارد. این حس اجتماعی بسیار مهم است زیرا به ما امکان می‌دهد با هم برای رسیدن به یک هدف مشترک کار کنیم. رتفالوی آینده بلندمدت جامعه را در مورد متاورس به زیبایی و این چنین توصیف می‌کند که متاورس یک راه‌حل آینده‌نگر واقعاً رو به جلو ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر آینده جامعه این است که کاربران مسیر خود را انتخاب کنند و در این فرآیند به دنیای واقعی کمک کنند.

    دنیای متاورس در حال تکامل به یک متاورس خودپایدار

    مفهوم متاورس سنتی این است که یک پلتفرم متمرکز به کاربران امکان تعامل و ایجاد محتوا را می‌دهد. این رویکرد مشکلات متعددی دارد. اولاً اینکه دموکراتیک نیست. یعنی مالک پلتفرم تصمیم می‌گیرد که چه محتوایی مجاز است و چگونه پلتفرم اجرا شود. دلیل دوم هم این است که پایدار نیست. به عبارتی پلتفرم آن برای اجرا به مقدار زیادی انرژی و منابع نیاز دارد. یک رویکرد بهتر این است که متاورس را غیرمتمرکز کنیم تا کاربران بتوانند محتوای خود را ایجاد کرده و سرورهای خود را اجرا کنند. این رویکرد دموکراتیک‌تر و پایدارتر است چرا که به یک پلتفرم متمرکز بزرگ نیاز ندارد. تمرکززدایی مزایای دیگری نیز دارد. این ویژگی متاورس را انعطاف‌پذیرتر می‌کند زیرا برای عملکرد خود به چیزی وابسته نیست. همچنین متاورس را در برابر سانسورها مقاوم‌تر می‌کند تا امکان مسدود کردن یا حذف محتوا بدون رضایت سازنده وجود نداشته باشد. Next Earth قصد دارد این ایده‌ها را به حداکثر میزان خود برساند و در نهایت به یک سازمان غیرمتمرکز خودمختار (DAO) تبدیل شود. این عمل به کاربران امکان می‌دهد بدون هیچ کنترل مرکزی محتوا ایجاد کرده و به اشتراک بگذارند.

    گفتار پایانی!

    آینده زندگی، کار و بازی در متاورس هیبریدی است. این دنیای جدید هیجان‌انگیز، به ما اجازه می‌دهد تا به روشی عمیق‌تر با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم و حسی در جامعه ایجاد کنیم که اغلب در دنیای واقعی وجود ندارد. در سال‌های آینده می‌توان انتظار داشت، که شاهد افزایش کار از راه دور و دفاتر مجازی و همچنین تجدید حیات در بازی‌های متاورس باشیم. متاورس هیبریدی راه را برای عصر جدیدی از جامعه هموار می‌کند؛ جایی که مردم می‌توانند در پروژه‌هایی که در دنیای واقعی امکان‌پذیر نیست با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و همکاری کنند. زمین بعدی رتفالوی نه تنها آماده رهبری متاورس هیبریدی است بلکه همان‌طور که او توضیح می‌دهد می‌تواند به جهان کمک کند تا به مکانی بهتر تبدیل گردد.

    سوالات متداول

    • متاورس هیبریدی چیست؟

    متاورس هیبریدی به ما اجازه می‌دهد تا با یکدیگر به روشی جدید و عمیق‌تر ارتباط برقرار کنیم و حسی در جامعه ایجاد کنیم که اغلب در دنیای واقعی وجود ندارد. این احساس جامعه، بسیار مهم است زیرا به ما امکان می‌دهد، با هم برای رسیدن به یک هدف مشترک همکاری کنیم.

    • چه دلایلی وجود دارد مبنی بر اینکه متاورس هیبریدی آینده تجارت است؟

    اول اینکه دورکاری یک هنجار جدید خواهد بود و کار را برای افراد راحت‌تر می‌کند. همچنین افراد می‌توانند در هر شرکت و با هر برندی از سراسر جهان کار کنند و هیچگونه محدودیتی در این زمینه وجود نخواهد داشت. دلیل سوم نیز این است که افراد می‌توانند بدون رفت و آمد، هزینه‌ها و سختی‌های آن، به صورت دورکاری، وظایف خود را انجام دهند.

    • چگونه با پیشرفت‌های جدید در فناوری کسب و کار VR/AR همگام شویم؟

    در حال حاضر دنیای فناوری کسب و کار VR/AR در مراحل ابتدایی پیدایش خود است. تنها در چند سال کوتاه، از ناآگاهی کامل از پتانسیل این فناوری در آینده خود به درک این موضوع رسیده‌ایم که چگونه می‌تواند تجارت را همان طور که می‌شناسیم تغییر دهد. امروزه رویدادهای ترکیبی و فضاهای اداری VR در سراسر جهان در حال ایجاد هستند. در حالی که برخی از مردم هنوز در مورد اینکه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده دقیقاً چه مفهومی دارند؛ سردرگم هستند و ممکن است بخواهند درباره این فناوری‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنند. بهترین راه برای انجام این کار این است که تحولات رویدادهای دنیای جدید را دنبال کنید و منتظر آخرین اخبار از آن باشید.

    تیم محتوا بیت‌پین

    تیم محتوا بیت‌پین

    تدوین و بررسی مطالب حوزه کریپتو و خلق مقالات کاربردی در حوزه ارزهای دیجیتال.

    مطالب نویسنده
    اشتراک گذاری:

    مطالب مشابه

    بازی‌های سنتی بیش از هر زمان دیگری به وب 3 نیاز دارند

    بازی‌های بلاک چین بازگشته‌اند و به نظر صعودی می‌رسند. این بخ ...

    پروژه‌های کریپتویی متاورسی چگونه می‌توانند از اپل ویژن پرو استفاده کنند؟

    هدست اپل ویژن پرو در تاریخ 2 فوریه ۲۰۲۴ برای خرید در ایالات ...

    آینده صنعت بازی‌های مبتنی بر بلاک چین در بولران احتمالی بازار ارزهای دیجیتال

    به نظر می‌رسد که بازار ارزهای دیجیتال در حال آماده شدن برای ...

    دیدگاه‌ها 2 دیدگاه
    در پاسخ به دیدگاه کاربر
    1. علی حسین قیاسی
      علی حسین قیاسی | 26 فروردین 1401

      راهنمایی بیشتری کنید

      • کارن آهنگری
        کارن آهنگری | 1 خرداد 1401

        سلام علی عزیز
        در چه مورد؟ سوال خودتون رو طرح کنید تا راهنمایی کنیم.