شرکتهای فعال بسیاری در حوزه متاورس وارد شده اند. این شرکتها با سرمایهگذاری در متاورس در توسعه آن سهیم هستند. در این مقاله برآنیم تا به معرفی چند شرکت بزرگ سرمایهگذاری در متاورس بپردازیم.
سرمایه گذاری در متاورس موضوعی است که ذهن بسیاری از ما را مشغول کرده است. شرکتهای فعال بسیاری در حوزه متاورس وارد شده اند. این شرکتها با سرمایهگذاری در متاورس در توسعه آن سهیم هستند. در این مقاله برآنیم تا به معرفی چند شرکت بزرگ که در متاورس سرمایهگذاری کردهاند بپردازیم. اما قبل از معرفی آنها با متاورس و دلیل ساخت آن آشنا میشویم.
متاورس (Metaverse) چیست؟
متاورس یک جهان مجازی است. کاربران در آن میتوانند آواتارهای مجازی خود را داشته باشند و در آنها فعالیت کنند. در متاورس کاربران میتوانند تفریح و بازی کنند، کسب و کار خود را راه اندازی کنند و حتی کسب درآمد کنند. دنیای متاورس بر پایه بلاک چین ساخته شده است. همانطور که اشاره شد در این جهان مجازی میتوان بازی کرد. بازیهایی مانند اکسی اینفینیتی یکی از بازیهای متاورسی است که کاربران میتوانند با بازی در آن درآمد کسب کنند. این درآمد به صورت توکن به آنها ارائه میشود که میتوانند آن را به راحتی در بازار رمزارزها معامله کرده و بفروشند. در متاورس نیز افراد میتوانند مانند اینترنت، محتوا تهیه کرده و با کاربران دیگر تعامل کنند.
چرا برخی از شرکتها به دنبال ساخت متاورس هستند؟
برخی از شرکتها با توجه به آیندهای که متاورس خواهد داشت در کمک به توسعه این صنعت، پیشگام هستند. این شرکتها دارای پلتفرمهایی هستند که به عنوان یک نقش کلیدی در متاورس کاربرد خواهند داشت. مثلا شرکت توسعه دهنده پلتفرمهایی مانند وی چت، فیسبوک، اینستاگرام، بازی فورتنایت و پلتفرمهای بسیار دیگر ممکن است در متاورس حضور داشته باشند. بنابراین در حال حاضر میبایست اقدامات بسیار مهمی را در این راه و رسیدن به اهداف متاورسی انجام دهند.
چه شرکتهایی سرمایهگذاری در متاورس را انجام داده اند؟
شرکتهای بسیاری سرمایه گذاری در متاورس را شروع کرده اند یا درصدد سرمایهگذاری در آن هستند. در ادامه به معرفی برخی از آنها میپردازیم:
شرکت گوگل (Google)
بخش واقعیت مجازی و واقعیت افزوده شرکت گوگل در سال ۲۰۲۱ به تیم «گوگل لبز» تبدیل شد. در این بخش از ابزار ویدئو کنفرانس استفاده میشود. این شرکت بیشتر به دنبال این است تا کاربران را از طریق آواتارهای واقعیت افزوده به هم ارتباط دهد تا کاربران به راحتی و نزدیک به واقعیت با هم در ارتباط باشند. گوگل صراحتا چیزی در مورد متاورس بیان نکرده اما این شرکت بزرگ پتانسیل بسیار خوبی برای ورود به متاورس و توسعه آن دارد.
شرکت فیسبوک (Meta)
حتما نام فیسبوک به گوش شما رسیده است. این شرکت بزرگ با زیرساختهایی که دارد تحول بسیار بزرگی در حوزه اینترنت ایجاد کرد. فیسبوک اخیرا نام خود را به متا تغییر داده است. این نام اهداف مشخصی را تداعی میکند. فیسبوک، اینستاگرام و واقعیت مجازی Oculus، پلتفرمهایی هستند که در رسیدن به متاورس نقش بسزایی دارند. متا در حال حاضر اقداماتی از قبیل راه اندازی و توسعه پلتفرمها و پروژههایی نظیر پیام رسان واقعیت مجازی (VR Messaging)، پروژه کامبریا (Project Cambria)، بازار هورایزن (Horizon Marketplace) را انجام داده است.
شرکت مایکروسافت (Microsoft)
نرمافزار مایکروسافت مش (Microsoft Mesh) در سال ۲۰۲۲ از طرف شرکت مایکروسافت با ایده «دور کاری» یا «کار در خانه» معرفی خواهد شد. ایده ساخت این پلتفرم در زمان شیوع ویروس کرونا به دلیل همهگیری این ویروس و قرنطینه شدن افراد ایجاد شد. این نرمافزار طوری طراحی و پیادهسازی شده که بر روی انواع سخت افزارها مانند کامپیوترها و لپ تاپها هم قابل اجرا باشد. این پلتفرم در واقع محل کاری است که افراد میتوانند به صورت مجازی در آن با یکدیگر تعامل داشته و کار کنند. دیگر لازم به حضور افراد در یک محل فیزیکی نخواهد بود.
شرکت بایننس (Binance) و سرمایه گذاری در متاورس
بایننس در زمینه فعالیت بلاک چین و رمزارزها نقش بسیار مهمی دارد. اصلیترین هدف متاورس ساخت سیستمهای جدید مالی در فضای مجازی است که بایننس در تلاش برای طراحی زیرساخت آن و اجرای این سیستم در متاورس است. در این راستا نیز اقدامات مهمی انجام داده است. به طور مثال بایننس دارای بازار NFT است. این بازار جایی است که افراد NFTهای خود را در آن معامله میکنند. این عمل یکی از بهترین و تعامل پذیرترین اکوسیستمها برای متاورس است.
شرکت اپیک گیمز (Epic Games)
فورتنایت (Fortnite) در حال حاضر به یک پلتفرم بزرگ اجتماعی و جهان مجازی تبدیل شده است. این پلتفرم دارای ۳۵۰ میلیون کاربر است. در این پلتفرم رویدادهایی مانند جشن ها، کنسرت ها، سمینارها و انواع مراسمهای دیگر برگزار میگردد. در این رویدادها افراد بسیار مشهور و برندهای معتبر شرکت میکنند. پیوستن کاربران بیشتر و بیشتر به این پلتفرم و دسترسی به محتوای سه بعدی، دو هدف بزرگ این شرکت در مسیر توسعه متاورس و سرمایه گذاری در متاورس است. تحقق هدف دوم باعث میشود تا کاربران بتوانند محتوای سه بعدی بسازند و تجربه استفاده از متاورس را ارتقا دهند.
شرکت تنسنت (Tencent)
شرکت تنسنت (Tencent) از بزرگترین و معروفترین شرکتهای سازنده بازیهای ویدئویی است. تنسنت مالک «وی چت» و «Tencent QQ» است که هر دوی این نرم افزارها نقش مهمی در توسعه متاورس دارند. سرمایهگذاری در متاورس یکی از مهمترین اقدامات این شرکت است. تنسنت شامل بخشهای مختلفی اعم از بازی، تجارت الکترونیک، پخش موسیقی، فیلم و موارد دیگر است. در حال حاضر نیز پروژههای بسیاری در حال انجام دارد. این شرکت بیشتر به دنبال راهکارهای نرم افزاری است.
شرکت نایک (NIKE) و سرمایهگذاری در متاورس
شرکت نایک یک شرکت بسیار معروف در حوزه تولید و توزیع کفشها و لوازم ورزشی است که اخیرا با خرید شرکت مجازی RTFKT (که تولیدکننده انواع کتانی است) برنامه پیوستن به متاورس را اعلام کرده است. این شرکت قصد دارد ارتباطات مجازی خود در متاورس را با ورزشکاران، تولیدکنندگان در حوزه لوازم ورزشی، شرکتهای در حوزه خلاقیت، سرگرمی و بازی گسترش دهد. همچنین سرزمینی به نام NIKELAND هم توسط این شرکت در متاورس ایجاد شده است.
شرکت دایسون (Dyson)
دایسون یک برند لوازم خانگی لوکس بریتانیایی است که فضایی به نام Dyson Demo VR را در متاورس ایجاد کرده است. در آنجا به تست و توسعه محصولات خود میپردازد. کاربران میتوانند از این نمایشگاه دیدن کرده و تمام محصولات را در واقعیت مجازی متاورس تست کنند. در صورت پسندیدن نیز میتوانند محصولات مورد نظر را خریداری کنند. تجسم این واقعیت مجازی بسیار لذت بخش است. شاید با خود فکر کنید که چطور میشود یک وسیلهای مانند سشوار یا اتوی لباس را تست کرد. شما در متاورس آواتارهایی دارید که میتوانید تست محصولات را با آن انجام دهید. مثلا تست سشوار را بر روی موهای آواتار انجام دهید.
شرکت آدیداس (Adidas)
برند آدیداس نیز یکی دیگر از برندهای ورزشی است که اخیرا راه اندازی مجموعه NFTهای خود را اعلام کرده است. این شرکت با سرمایهگذاری در متاورس و پیوستن به آن، دنیای جدیدی از ترکیب محصولات فیزیکی و مجازی ایجاد خواهد کرد. کاربران میتوانند به راحتی با استفاده از این پلتفرم گشت و گذار کرده و خریدها و سرمایهگذاریهای خود را انجام دهند.
شرکت بوئینگ (Boeing) و سرمایهگذاری در متاورس
شرکت بوئینگ یک شرکت تولید هواپیمایی است. هدف این شرکت برای سرمایهگذاری در متاورس و پیوستن به آن، تولید هواپیماهای بیعیب و نقص با کمک گرفتن از طراحان و مهندسان در سراسر جهان بدون محدودیت زمانی و مکانی است. در این پروژه طرحهای مهندسی سه بعدی از طریق هدستها با هم در ارتباط خواهند بود.
گفتار پایانی!
متاورس یک دنیای کامل اما مجازی و بسیار نزدیک با واقعیت است که در آن انواع مشاغل و تفریحات وجود دارد. افراد از طریق آن با شرکتهای بزرگ، افراد مشهور و سایر افراد و کسب و کارها تعامل دارند و میتوانند کسب درآمد کنند.
سوالات متداول
متاورس یک جهان مجازی است که کاربران در آن میتوانند آواتارهای مجازی خود را ایجاد کرده و در آن فعالیت کنند. در متاورس کاربران میتوانند تفریح و بازی کنند، کسب و کار خود را راه اندازی کرده و حتی کسب درآمد کنند.
- چه شرکتهایی سرمایه گذاری در متاورس را شروع کرده اند؟
شرکتهای بزرگی سرمایهگذاری در متاورس را شروع کرده اند. شرکتهایی از قبیل مایکروسافت، گوگل، فیسبوک، نایک و آدیداس، دایسون، بایننس، اپیک گیمز و شرکتهای بسیار دیگر به متاورس پیوسته اند.
- ساختن متاورس چه مفهومی دارد؟
ساخت متاورس مانند ساخت اینترنت است. در این فضا افراد میتوانند به صورت مجازی و فارغ از بعد زمانی و مکانی با یکدیگر تعامل داشته باشند. در متاورس میتوان به بازی پرداخت و از طریق آن کسب درآمد کرد. یا در بازار کالاهای مجازی خرید و فروش کرد. در واقع بسیاری از اقداماتی را که در دنیای واقعی انجام میدهیم میتوانیم در متاورس نیز به صورت واقعیت مجازی انجام دهیم.