آنچه رهبران در مورد دنیای هیجان‌انگیز متاورس باید بدانند!!!

0 621

همه ما حتی برای چند لحظه هم که شده، تمایل داریم از واقعیت‌های خود و زندگی خود فرار کنیم. تلویزیون، فیلم‌ها، کتاب‌ها و بازی‌های ویدیویی همگی سطح میل ما را برای فرار از واقعیت افزایش می‌دهند. این فرار کردن شاید ناشی از انحرافاتی در رابطه با چیزهایی که دوست داریم، باشیم و واقعیتی که هستیم، باشد. متاورس دقیقا جایی است که کاربران می‌توانند بهترین تصوری که از خود دارند را در آن پیاده‌سازی کنند. این جهان مجازی غنی در حال توسعه است. ممکن است متاورس هنوز چند سال از دستیابی به پتانسیل واقعی خود فاصله داشته باشد اما این امر مانع از ایجاد شور و شوق در زیرساخت آن نمی‌شود. متاورس توسعه‌دهندگانی دارد که به انقلاب دیجیتالی آینده چشم دوخته‌اند. این جهان مجازی، کارآفرینان رمزارز را با تمایل به تمرکززدایی در مقابل غول‌های فناوری قرار می‌دهد. خوب، حالا متاورس و اهداف آن برای رهبران چه معنایی دارد؟ با ما همراه باشید تا در مورد آنچه رهبران باید در مورد متاورس بدانند، تحقیق کرده و به نتیجه برسیم.

آینده متاورس آن قدرها هم که به نظر می‌رسد دور نیست!

متاورس چیست؟ چرا واقعیت مجازی متاورس اهمیت دارد؟

متاورس یک فناوری دوقطبی است. یعنی برخی استدلال می‌کنند که نابودی تمدن بشری به شکل عینک واقعیت مجازی و خط اصلی به یک دنیای مجازی عاری از هرگونه واقعیت خواهد رسید. برای برخی دیگر متاورس نشان دهنده یک پیشرفت عظیم در نحوه تعامل و ارتباط افراد در سطح جهانی است.

جای تعجب نیست که جامعه برای از بین بردن فناوری‌های جدید و انقلابی حقوق بازنشستگی دارد. به تکنولوژی ماشین نگاه کنید. از اوایل قرن بیستم، وسایل نقلیه احتراقی باعث تغییر شده‌اند و بر روی ارتباط همه تاثیر گذاشته‌اند. هنگامی که جهان برای اولین بار نگاهی اجمالی به انقلاب خودکار آینده داشت، همه چیز گل و بلبل نبود. در زمان‌های بسیار دور، بسیاری از مردم که از تغییر می‌ترسیدند به شدت با واگن‌های موتوری خطرناک مخالفت کردند و هنوز به اسب اعتقاد داشتند. حتی در اوایل استفاده از واگن‌های موتوری، از ترس بر سر رانندگان فریاد می‌زدند.

شرایط کنونی و پیدایش متاورس برای توسعه‌دهندگان، افراد خلاق و کارآفرینانی که نسخه‌های خود را از متاورس می‌سازند، می‌تواند بسیار شبیه به همان روزهای اولیه پیدایش ماشین باشد. اما حالا دیگر نمی‌شود مانند گذشته، از اسب به جای ماشین استفاده کرد! یعنی اگر با تکنولوژی همراه نباشید ممکن است فرصت‌های بسیار بزرگی را از دست بدهید. اکنون زمان اولیه پیدایش متاورس است. یکی از پروژه‌ها به نام Wilder World، به تازگی ۳۰ میلیون دلار بودجه برای ساختن بعد جدید خود از واقعیت کسب کرده است. توسعه‌دهندگان آن تلاش می‌کنند تا یک پلتفرم واقعی برابری طلبانه و متن باز برای آینده ایجاد کنند.

درک رهبران از متاورس

کاربران می‌توانند در متاورس مانند زندگی واقعی با یکدیگر تعامل داشته باشند. در دنیای پس از همه گیری ویروس کووید-۱۹، پیدایش دنیای مجازی نشان دهنده پیشرفت گسترده در فناوری‌های مخابراتی کنونی است. تصور کنید که می‌توانید بدون توجه به موقعیت مکانی، با دوستان خود ارتباط برقرار کنید و در یک فضای سه بعدی کاملا مجازی و واقعی با آن‌ها صحبت کنید. حالا تصور کنید این کار را در محل کار انجام دهید. به جای ارتباطات تک بعدی و به اشتراک‌گذاری صفحه نمایش، کارمندان در سراسر جهان می‌توانند طوری با یکدیگر تعامل داشته باشند، که گویی در یک اتاق با هم هستند. تأثیر این نوع فناوری بر جهان، رهبران مشاغل و کارگران بسیار چشمگیر خواهد بود. اما این فقط پروژه Wilder World و سایر پروژه‌های بلاک چین نیست که به جهان مجازی آینده چشم دوخته‌اند. بازیگران اصلی این فناوری نیز به دنبال انحصار موج تغییر آینده هستند.

چالش رهبران در مورد متاورس

غیر از پروژه Wilder World، پروژه‌های مهم دیگری مانند Decetraland و The Sandbox یا Meta نیز قبلا در مورد نسخه‌های متاورس خود سر و صدای زیادی ایجاد کرده اند. چالش پیش روی رهبران در مورد متاورس این است که قصد دارند متاورس را چگونه مدیریت و رهبری کنند؟!

تمرکز یا عدم تمرکز در رهبری متاورس

بهره‌گیری از ویژگی تمرکز می‌تواند مزایایی برای آن‌ها داشته باشد. اما برای رهبرانی که به دنبال ایجاد فضاهای مجازی کاملاً سازگار هستند، این ویژگی می‌تواند یک مانع مهم باشد. متاورس Wilder World یک فضای مشارکتی است. برای هدایت رشد و نوآوری در دنیای بدون مرز خود به جامعه متکی است. از منظر رهبری، این به معنای داشتن فرصت برای مشارکت کامل و ایجاد فضاهای منحصر به فرد است که می‌تواند منافع شرکت را برآورده کند و تمرکز جامعه را بدون نظارت شخص ثالث توسعه دهد. علاوه بر این یک متاورس انعطاف‌پذیر و غیر متمرکز فرصت‌های بیشتری را برای نیروی کار جهانی با رشد سریع فراهم می‌کند. نه فقط برای کاربران، بلکه برای رهبری که به دنبال سازگاری و مقابله با چالش‌های نیروی کار مدرن امروزی هستند نیز مفید است.

گیمیفیکیشن یا کاربردی واقعی در متاورس

gamification

درست است که ریشه پیدایش متاورس از سال ۱۹۹۲ با رمان نیل استفنسون ایجاد شد اما آوازه آن در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ خیلی بیشتر شد. اغلب می‌بایست این فناوری را با بخش نوظهور دیگری در حوزه رمزنگاری ترکیب کرد که به آن بازی رمزگذاری می‌گویند. به نظر می‌رسد این دو فناوری به هم مرتبط هستند. با این حال متاورس فراتر از ویژگی‌های یک بازی است. متاورس یک پلتفرم است. پروژه‌هایی مانند Axie Infinity یا The Sandbox در حال توسعه بازی‌های پیکسلی برای تکمیل دنیای مجازی خود هستند. اما تمرکز بیشتر آن‌ها بر روی پویایی بازی است تا زیرساخت دیجیتالی زیربنایی! اقتصادهای مجازی آینده حول پروژه‌هایی مانند Wilder World خواهند چرخید که ابتدا متاورس را قرار می‌دهد و سپس عناصر بازی را در بالای صفحه ایجاد می‌کند.

رهبرانی که می‌توانند خود را با این چشم‌انداز دیجیتالی در حال تغییر وفق دهند باید قدرت ابزار متاورس را در روندهای بازی درک کنند. ظرفیت واقعی برای تغییر از طریق این محیط مجازی جدید به ابزارهای جدید و اقتصادهای دیجیتالی بستگی دارد که می‌توانیم در متاورس‌های آینده آن‌ها را ایجاد کنیم.

توجه مدیران به نسل بعدی NFT‌ها

احتمالا در مورد توکن‌های غیرقابل تعویض یا همان NFTها در سال ۲۰۲۱ مطالبی را شنیده باشید. برخی از افراد مانند رپر، ترانه سرا و بازیگر معروف به نام Ja Rule معتقدند که NFTها احساس مالکیت را به سازندگان القا می‌کنند. اما NFTها هم مانند ایده متاورس هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند. مطمئناً پروژه‌های NFT مانند تصویر نمایه و خلاقیت‌های هنری دیجیتالی به یکی از اجزای اصلی دنیای بلاک‌چین تبدیل شده‌اند اما پس از ظاهر و نفوذ خود، کاربرد خاصی ندارند. NFT و متاورس دست به دست هم خواهند داد. چه زمین دیجیتال باشد و چه قراردادهای دیجیتال یا کالاهای دیجیتالی ادغام مالکیت دیجیتال یک جنبه بسیار ناشناخته از فضا است. درست است که ما شاهد افزایش قیمت قطعات زمین برای The Sandbox و دیگر متاورس‌های زمینی بوده ایم، اما این آغاز راه است.

NFT‌ها در متاورس چیزی بیش از تصاویر ثابت یا اعمالی برای کالاهای دیجیتالی خواهند بود. آن‌ها تعاملی، قابل پخش و قابل استفاده هستند. این NFT‌ها با استفاده از پلتفرم‌های توسعه بازی واقعی، تجربه‌ای بی‌نظیر برای کاربران به ارمغان می‌آورند. متاورس برای رهبری بیانگر تحول متمایز دیگری از فناوری ارتباطات است. کاربران می‌توانند در جهان‌های سه بعدی فوتورئالیستی تعامل داشته باشند. نیروهای کار آینده از این فناوری برای اتصال و ارتباط سریع به روش‌هایی استفاده خواهند کرد که در حال حاضر رویایی بیش نیست!

گفتار پایانی!

آینده متاورس آنقدرها هم که به نظر می‌رسد دور نیست. پیشگامان دیجیتالی مانند Wilder World این مسئولیت را رهبری می‌کنند و رهبری تجاری، کارآفرینان باهوش فناوری و کاربران روزمره اینترنت باید به آن توجه داشته باشند. رهبران می‌بایست اطلاعات خود در زمینه متاورس را افزایش داده و موازی با آن پیش روند.

سوالات متداول

در مورد متاورس چه چیزهایی باید بدانیم؟

در متاورس، کاربران با استفاده از فناوری‌هایی مانند واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR)، هوش مصنوعی، رسانه‌های اجتماعی و ارزهای دیجیتال، در مسیر دنیای مجازی قرار می‌گیرند به طوری که جنبه‌هایی از دنیای فیزیکی را تقلید می‌کنند.

چگونه شرکت‌ها می‌توانند از متاورس سود ببرند؟

برخی از گرایش‌ها برای تجربه کاربری در بازی‌ها و محیط‌های VR/AR در حال آشکار شدن هستند. شرکت‌هایی که تجارب متاورس قابل اعتماد ایجاد می‌کنند و از حقوق حریم خصوصی محافظت می‌کنند ممکن است وفاداری مصرف‌کننده را به دست آورند.

چگونه می‌توان یک متاورس ایجاد کرد؟

با تصور واضحی از متاورس، از مطالعه فناوری‌های مختلف درگیر در متاورس و همچنین مفاهیم اساسی آن شروع کنید. اهداف روشنی را تعیین کنید که چرا می‌خواهید یک توسعه دهنده متاورس شوید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتون رو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسید!x