سال ۲۰۲۳: سال نبرد وضع قوانین با عدم تمرکز

تاریخ انتشار: 20 خرداد 1402 | آخرین به‌روزرسانی: 21 خرداد 1402
زمان مطالعه:  4 دقیقه

مقررات کریپتو همچنان مانند یک جنگل تاریک، مبهم است. مایک سلیگ، وکیل دادگستری می‌گوید که در سال پیش رو، SEC و CFTC احتمالاً از طریق اقدامات اجرایی جدید، مرزهای قانونی خود را تغییر خواهند داد.

بیش از یک دهه از زمانی که ساتوشی سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا به نام بیتکوین را معرفی کرد، می‌گذرد، و بااین‌حال، چشم‌انداز نظارتی برای دارایی‌های کریپتو همچنان مانند جنگلی تاریک است.

پس از یکی از پرحادثه‌ترین سال‌ها در حوزه کریپتو تا به امروز، از کمیسیون بورس و اوراق بهادار و کمیسیون معاملات آتی کالا (تنظیم‌کنندگان اصلی بازار ارزهای دیجیتال) در سال ۲۰۲۳ چه انتظاری می‌توان داشت؟

کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC)

SEC در اوایل سال ۲۰۲۲ اندازه تیم اجرایی دارایی‌های کریپتویی خود را تقریباً دوبرابر کرد و احتمالاً در سال ۲۰۲۳ با اجرای قانون به تنظیم مقررات ادامه خواهد داد.

گری جنسلر، رئیس SEC معتقد است که «اکثریت قریب به اتفاق» این دارایی‌ها، اوراق بهادار هستند. او گفت «احتمالاً فقط تعداد کمی» ممکن است اوراق بهادار نباشند.

SEC بسیاری از دارایی‌های کریپتو را نوعی اوراق بهادار به نام «قرارداد سرمایه‌گذاری» (Investment Contract) می‌داند.

دیوان عالی ایالات متحده، قرارداد سرمایه‌گذاری را به‌عنوان قرارداد، معامله یا طرحی تعریف کرده است که به موجب آن یک سرمایه‌گذار پول را در یک شرکت مشترک با انتظار معقول سودی که از تلاش‌های کارآفرینانه یا مدیریتی دیگران به دست می‌آید، سرمایه‌گذاری می‌کند.

جنسلر در دوران تصدی قبلی خود به‌عنوان رئیس کمیسیون معاملات آتی کالا، بر اجرای مقررات جدید بازار مبادله تحت قانون اصلاحات داد – فرانک وال‌استریت و حمایت از مصرف‌کننده که در پی بحران مالی ۲۰۰۸ تصویب شد، نظارت داشت.

به‌عنوان رئیس SEC، رویکرد او در تنظیم دارایی‌های کریپتو شبیه رویکرد CFTC او برای تنظیم سوآپ است. CFTC دوران جنسلر مخالفت صنعت را نادیده گرفت و از چارچوب قانونی آتی موجود استفاده کرد تا باعجله یک چارچوب نظارتی مبادلات را اتخاذ کند که برای بسیاری از بازار کار نمی‌کرد.

در مورد دارایی‌های کریپتو، جنسلر از کارکنان SEC خواسته است که مستقیماً با کارآفرینان همکاری کنند تا توکن‌های آنها در صورت لزوم به‌عنوان اوراق بهادار ثبت و تنظیم شوند.

بااین‌حال، بعید به نظر می‌رسد که قوانینی به طور خاص برای دارایی‌های کریپتو در طول سال ۲۰۲۳ پیشنهاد شود.

جنسلر ممکن است در سال ۲۰۲۳ با فشار کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری خواهان مواجه شود، اما به‌احتمال زیاد مسیر خود را تغییر نخواهد داد.

روایت نظارتی همچنان توسط اقدامات اجرایی SEC شکل خواهد گرفت. از سال 2017، SEC ده‌ها اقدام را به دلیل عدم ثبت پیشنهادات و فروش دارایی‌های کریپتو به‌عنوان اوراق بهادار انجام داده است.

این اقدامات بیشتر شامل «توکن‌های کاربردی» فروخته شده در روزهای عرضه اولیه کوین بوده است. تئوری حقوقی مطرح شده توسط متهمان در بسیاری از این موارد این بوده است که دارایی‌های کریپتو بخشی از یک قرارداد سرمایه‌گذاری نبوده است، زیرا دارایی‌ها استفاده مصرفی داشته و بنابراین خریداران نباید انتظار سود منطقی داشته باشند.

اما دادگاه‌ها تاکنون این استدلال را رد کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که یک دارایی کریپتو ممکن است به‌عنوان بخشی از یک قرارداد سرمایه‌گذاری فروخته شود، حتی اگر استفاده مصرفی داشته باشد.

اخیراً، پروژه‌های کریپتو تمرکز خود را به تمرکززدایی و مالکیت کامیونتی تغییر داده‌اند. معمولاً پروژه‌ها دارایی‌های کریپتو را به‌عنوان ابزاری برای توزیع حاکمیت و کنترل بر روی یک شبکه، پروتکل یا سازمان در یک جامعه گسترده و پراکنده منتشر می‌کنند.

تئوری حقوقی که احتمالاً توسط این پروژه‌ها تحت Howey Test ارائه می‌شود این است که چنین دارایی‌هایی اوراق بهادار نیستند، زیرا هیچ «دیگری» وجود ندارد که دارندگان دارایی کریپتو برای کسب سود به آن تکیه کنند.

با پایان‌یافتن برخی از شکایت‌های طولانی‌مدت SEC علیه صادرکنندگان دارایی‌های کریپتو در سال آینده، این نهاد ممکن است اقدامات اجرایی جدیدی را دررابطه‌با دارایی‌های کریپتو مرتبط با شبکه‌ها، پروتکل‌ها و سازمان‌های غیرمتمرکز اعلام کند.

CFTC اولین اقدام اجرایی خود را علیه یک سازمان غیرمتمرکز خودمختار در سال جاری انجام داد و ممکن است مدت زیادی طول نکشید که SEC از این موضوع پیروی کند.

جنسلر تاکید کرده است که واسطه‌های بازار کریپتو (چه آنها خود را متمرکز یا غیرمتمرکز بخوانند) باید در SEC ثبت‌نام کنند.

این نشان می‌دهد که آژانس ممکن است اقدامات علیه واسطه‌ها را در سال ۲۰۲۳ اولویت‌بندی کند. این اقدامات می‌تواند این نظریه را پررنگ کند که یک دارایی کریپتو که در ابتدا به‌عنوان بخشی از یک قرارداد سرمایه‌گذاری عرضه یا فروخته می‌شود، یک قرارداد سرمایه‌گذاری باقی می‌ماند، حتی زمانی که در بازارهای ثانویه معامله می‌شود.

دانلود هشتمین ماهنامه دامیننس

ارزیابی جامع تاثیر زیست‌محیطی بیت کوین

    کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC)

    CFTC دارای اختیارات محدودی بر دارایی‌های کریپتو است. این نهاد صلاحیت انحصاری بر مشتقات کالایی دارد، اما فقط صلاحیت ضد دستکاری و ضد تقلب را بر معاملات نقدی کالا دارد. صلاحیت آن بر دارایی‌های کریپتو مبتنی بر موضع آن است که بیتکوین، اتر، تتر و سایر دارایی‌های کریپتو کالا هستند.

    در اوایل سال جاری، قانون‌گذاران دوحزبی در کنگره ایالات متحده، لوایحی را ارائه کردند که هر کدام یک رژیم ثبت واسطه بازار کریپتو را ایجاد می‌کند که توسط CFTC نظارت می‌شود.

    احتمالاً این صورت‌حساب‌ها در سال 2023 مجدداً معرفی می‌شوند. پس از رویدادهای اخیر در بازار کریپتو، یک لایحه جامع کریپتو که حوزه قضایی CFTC را گسترش می‌دهد، ممکن است مورد حمایت گسترده قرار گیرد.

    بااین‌حال، هیچ یک از لایحه‌ها نمی‌تواند خط روشنی را بین حوزه قضایی SEC و CFTC بر روی دارایی‌های کریپتو ایجاد کند. جنسلر معتقد است که بیشتر دارایی‌های کریپتو اوراق بهادار هستند و بهنام، رئیس CFTC، این دیدگاه را به چالش نکشیده است.

    در واقع، او از «مسئولیت مشترک» بین آژانس‌ها حمایت کرده است. صرف‌نظر از آنچه در کاپیتول هیل در سال 2023 اتفاق می‌افتد، بعید است که CFTC برای نظارت بر تمام دارایی‌های کریپتو صلاحیت داشته باشد.

    CFTC در تنظیم مقررات از طریق اجرا فعال بوده است. بیش از 20 درصد از اقدامات اجرایی آژانس در سال 2022 مربوط به دارایی‌های کریپتو بود، و به‌احتمال زیاد در سال 2023 از بین نمی‌رود. اگرچه آژانس به طور جامع بازارهای اسپات دارایی‌های کریپتو را تنظیم نمی‌کند، CFTC  اخیراً به دنبال معاملات دارایی‌های کریپتو است.

    یک سوال: آیا سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) انجمن‌های غیرشرکتی هستند و آیا می‌توان از طریق یک ربات چت آنلاین و تالار گفتمان به آن‌ها اخطار دادخواست داد؟ این موردی است که باید در سال ۲۰۲۳ تماشا کرد.

    چشم‌انداز نظارتی دارایی‌های کریپتو احتمالاً در سال 2023 یک جنگل تاریک باقی خواهد ماند. رئیس SEC، جنسلر معتقد است که اکثر دارایی‌های کریپتو اوراق بهادار هستند، اما طرفدار قوانین یا دستورالعمل‌های جدید بازار کریپتو نیست.

    از سوی دیگر، رئیس CFTC به دنبال اختیارات اضافی CFTC بر دارایی‌های کریپتو است، اما آژانس در حال حاضر در توانایی خود برای صدور قوانین یا راهنمایی برای این بازارها محدود است.

    درحالی‌که پروژه‌های کریپتو همچنان مرزهای تمرکززدایی و حاکمیت جامعه را پیش می‌برند، SEC و CFTC احتمالاً از طریق اقدامات اجرایی جدید، مرزهای قانونی موجود خود را جابجا خواهند کرد.

    باتوجه‌به اینکه هیچ یک از آژانس‌ها نمی‌خواهند قوانین جدید کریپتو صادر کنند، سال ۲۰۲۳ سال وضع مقررات در مقابل تمرکززدایی خواهد بود.

    اشتراک گذاری:

    مطالب مشابه

    دیدگاه‌ها
    در پاسخ به دیدگاه کاربر