دولتها موظفاند خدمات عادلانه و کارآمد را به مردم ارائه دهند. متأسفانه، ارائه شفافیت و پاسخگویی اغلب منجر به کاهش کارایی و اثربخشی میشود یا برعکس.
دولتها معمولاً مجبور میشوند یکی را به قیمت دیگری بهبود بخشند. در موارد نادر، فناوری همراه دولت میشود که آنها را قادر میسازد تا انصاف و کارایی را بهبود بخشند.
حرکت از ثبت اسناد کاغذی به پایگاه دادههای رایانهای یکی از این فناوریها بود. اینترنت فناوری بزرگ دیگری بود. بلاک چین نیز فناوری بزرگ بعدی در دولتها است.
بلاک چین مانند اینترنت قبل از آن، نهتنها نحوه تعامل مردم با خدمات دولتی را بهبود میبخشد، بلکه پیامدهای اقتصادی و اجتماعی گستردهای نیز خواهد داشت.
بلاک چین تأثیر گسترده و متنوعی بر خدمات دولتی خواهد داشت. در اینجا ما چند نمونه از این خدمات را بررسی میکنیم.
با ما در این مقاله همراه باشید تا تاثیر بلاک چین بر خدمات دولتی و خدمات دولتی بلاک چین را مورد بررسی قرار دهیم.
بدون شک این خدمات تحولات بسیاری در جامعه و ارتباط آن با دولت در آینده ایجاد خواهد کرد. تحولاتی که هم میتواند مثبت واقع شود و هم میتواند پیامدهای منفی داشته باشد.
هویت
هویت سنگ بنای تعامل با خدمات دولتی را تشکیل میدهد، اما سیستمهای فعلی از جهات مختلف دارای اشکال هستند. بیایید دو نمونه از این مورد را بررسی کنیم.
اول اینکه هویت مستلزم زیرساختهای گسترده و گران است. درحالیکه کشورهای توسعهیافته از مزایای هویت ملی قوی برخوردارند.
بسیاری از کشورهای درحالتوسعه برای ارائه هویت قوی تلاش میکنند. بانک جهانی تخمین میزند که حدود 1 میلیارد نفر مدرک رسمی هویت ندارند. سیستمهای هویت فعلی ایمن نیستند.
بهعنوانمثال، سیستم شماره احراز هویت بیومتریک هند، معروف به آدهار، در برابر طیف وسیعی از تقلبها، ازجمله موارد مربوط به واگذاری زمین، تهیه گذرنامه، گرفتن وام، رأی دادن و غیره، آسیبپذیر است.
نقاط قوت بلاک چین بهطور فراوانی برای کاهش نقاط ضعف ذکر شده در بالا تنظیم شدهاند. طراحی غیرمتمرکز Blockchain استقرار و هماهنگی آن را بسیار ارزانتر از طرحهای متمرکز میکند. طبیعت بیاعتماد آن باعث میشود امنیت بیشتری داشته باشد.
تدارکات
تدارکات دولتی 29 درصد از هزینههای دولت عمومی در کشورهای عضو OECD را در سال 2013 به خود اختصاص داده است. بیعدالتی و عدم شفافیت در چرخه تدارکات، راه را برای فساد باز میکند. OECD تخمین میزند که تا یکسوم سرمایهگذاری در پروژههای عمرانی با بودجه عمومی ممکن است، به دلیل فساد از بین برود.
راهحلهای مبتنی بر بلاک چین تقریباً بر تمامی جنبههای چرخه تدارکات تأثیر میگذارد، مانند اصلاحات عمده در زمینه شفافیت و مشارکت ذینفعان.
این پروژه آزمایشی به این نتیجه رسید که با وجود چالشها، سیستمهای تدارکات الکترونیکی مبتنی بر بلاک چین مزایای منحصربهفردی را در ارتباط با شفافیت رویه، ثبت دائمی پرونده و افشای صادقانه ارائه میدهند.
رأیگیری
علیرغم ظهور عصر دیجیتال، رأیگیری بر اساس کاغذ همچنان رایجترین روش رأیگیری است. این امر با توجه به اهمیت انتخابات در روند دموکراتیک قابل درک است.
با این وجود، سیستمهای کاغذی از مشکلات مربوط به هزینه، زمان و یکپارچگی رنج میبرند. جایگزینی رأیگیری مبتنی بر کاغذ، معروف به دستگاههای رأیگیری الکترونیکی ضبط مستقیم (DRE)، با موفقیتهای متفاوتی روبرو شده است.
برزیل DRE را در سال 1996 معرفی کرد، اما نگرانیهای امنیتی همچنان وجود دارد. DRE در آمریکا در سال 2001 آغاز شد. با اینحال، پیشرفت و اتخاذ شده است زیرا حوادث با ماشینهای DRE همچنان رخ میدهد.
بهعنوان فناوری جدید، بلاک چین هنوز آماده جایگزینی سیستمهای رأیگیری فعلی نیست، اما در حال حاضر سیستمهای فعلی را تقویت میکند.
بهعنوانمثال، دانشگاه اندونزی، سیستم تأیید صحت رایگیری مبتنی بر بلاک چین را ایجاد کرد تا نتایج انتخابات کاغذی اندونزی را در آوریل 2019 تضمین کند.
این پروژه توانست طی چند ساعت پس از بسته شدن شعب اخذ رأی، 25 میلیون رأی گزارش دهد. در مقابل، نتایج رسمی تنها پس از هفتهها علنی شد.
فراتر از خدمات دولتی
دولتهایی که در حال آزمایش بلاک چین هستند، شروع به مشاهده آن بهعنوان زیرساختهای ضروری کردهاند. آنها تازه فهمیدهاند که داشتن زیرساخت بلاک چین برای آزادسازی فعالیتهای اقتصادی مهم است.
دولتها مشتاقاند در توسعه استانداردهایی که در سطح جهانی تصویب میشوند، اظهارنظر کنند. چین و اتحادیه اروپا دو رهبر در این خصوص هستند و هر دو درحالتوسعه ابتکارات بلاک چین هستند.
چین
رهبری چین در حمایت از طرحهای بلاکچین بسیار فعال بوده است. در دسامبر سال 2016، بلاک چین در سیزدهمین برنامه پنجساله کشور بهعنوان فناوری دارای اهمیت استراتژیک در کنار هوش مصنوعی ذکر شد.
دهها دولت محلی پروژههای آزمایشی را با استفاده از این فناوری برای برنامههای مختلف از شهرهای هوشمند گرفته تا حفاظت از محیطزیست انجام دادند.
در اکتبر سال 2019، چین شبکه خدمات بلاک چین (BSN) سراسری خود را آزمایش کرد که بهعنوان “اینترنت بلاک چین” توصیف میشود و بهطور رسمی در آوریل 2020 راهاندازی شد.
BSN، به دلیل مقیاس و قدرت حامیانش، در حال تبدیلشدن به بزرگترین اکوسیستم بلاک چین در جهان است. در چین، BSN پایه بهبود هماهنگی بین مشاغل و بخش دولتی را تشکیل میدهد.
حتی در سطح بینالمللی، BSN در حال افزایش محبوبیت بسیار زیادی است. این نگرانی وجود دارد که BSN بهطور بالقوه توسط دولت چین کنترل و نظارت میشود.
اما این نگرانیها ممکن است توسط سازمانهایی که به دنبال دسترسی نزدیکتر و ادغام با تجارت چینی هستند نادیده گرفته شود.
از سوی دیگر، ترس از نفوذ چین ممکن است از انگیزه سود بیشتر باشد، بهویژه اگر زیرساختهای جهانی جایگزین قابلاستفاده و در دسترس باشد.
اتحادیه اروپا
تلاشهای اتحادیه اروپا برای حمایت از طرحهای بلاک چین به شیوههای مشابه در چین فعال بوده است، اگرچه در مقیاس کمتر و با سرعت کمتری پیش میرود.
رصدخانه و انجمن بلاک چین اتحادیه اروپا در فوریه سال 2018 تشکیل شد و منجر به شکلگیری مشارکت بلاک چین اروپا (EBP) شد.
در سال 2019 EPB زیرساخت خدمات بلاک چین اروپا (EBSI) را ایجاد کرد، شبکهای از گرههای توزیعشده در سراسر اروپا است.
EBSI دارای هفت مورد استفاده خاص برای توسعه خدمات دولتی است. برای ارتقای همکاریهای دولتی و خصوصی، انجمن بینالمللی برنامههای کاربردی بلاک چین قابلاعتماد (INATBA) تشکیل شد.
تأمینکنندگان و کاربران راهحلهای بلاک چین را با نمایندگان سازمانهای دولتی و نهادهای تنظیمکننده استاندارد از سراسر جهان گرد هم میآورد.
درحالیکه رویکرد اروپا برای حمایت و تشویق پذیرش بلاک چین در مقیاس کوچکتر و در مراحل اولیه پیشرفت نسبت به BSN چین است، تعهد آن به باز بودن، شفافیت و گنجاندن به این معنی است که سازمانهای بینالمللی تمایل بیشتری برای اتخاذ چارچوبهای توسعهیافته احساس کنند.
گفتار پایانی!
فناوریهای بلاک چین اکنون بهعنوان زیرساختی اساسی برای دولتهای آیندهنگر جای خود را میگیرند. این فناوری به بالاترین سطوح اهمیت استراتژیک ملی رسیده است، همانطور که تلاشهای چین و اروپا برای ایجاد زیرساخت بلاک چین نشان میدهد.
به طور کلی نمیتوان به طور دقیق پیشبینی کرد که زیرساختهای بلاک چین جهانی چگونه شکل خواهند گرفت، اما آنچه مسلم است این است که این فناوری در حال پیشرفت است.