افزایش نقدینگی جهانی می‌تواند کاتالیزوری برای رسیدن بیت کوین به 100 هزار دلار شود

تاریخ: 29 شهریور 1403
زمان مطالعه:  2 دقیقه

فدرال رزرو ایالات متحده با کاهش 50 واحدی نرخ بهره، شرایط امیدوارکننده‌ای برای افزایش نقدینگی ایجاد کرد که می‌تواند منجر به رسیدن قیمت بیت کوین به قیمت 100 هزار دلار شود. با این حال، این رویداد با ریسک‌هایی نیز همراه است که می‌تواند بر بازار ارزهای دیجیتال تاثیر بگذارد.

اگرچه نقدینگی جهانی به احتمال زیاد افزایش می‌یابد، اما این ممکن است با جریان ورودی به بیت کوین برابری نکند.

رابطه کاهش نرخ بهره، نقدینگی و بیت کوین

روز گذشته، فدرال رزرو تصمیم به کاهش 50 واحدی نرخ بهره گرفت، که باعث رشد بیت کوین به بالای مقاومت روانی 60 هزار دلار شد. با توجه به تاریخچه روندهای بازار، بسیاری از سرمایه‌گذاران و فعالین بازار، انتظار دارند که یک رالی صعودی را شاهد باشیم.

با این حال، کاهش نرخ بهره به تنهایی نمی‌تواند چنین شرایط مطلوبی را برای بازار تضمین کند. عوامل دیگر نیز بسیار مهم هستند. کلید درک همه اینها «نقدینگی جهانی» است.

در نگاه اول، قیمت بیت کوین در چند هفته گذشته کند و راکد بوده است. اما با نگاهی دقیق‌تر، داستان متفاوت است. رائول پال، مدیر عامل و بنیانگذار Global Macro Investor، خاطرنشان کرد که همبستگی خوبی بین نقدینگی جهانی و قیمت بیت کوین، در یک سال گذشته مشاهده شده است.

در مقایسه با داده‌های سال‌های گذشته در مورد نقدینگی جهانی (L2) و قیمت بیت کوین، همبستگی امسال خیره‌کننده است.

منبع LSEG Datastream

از سوی دیگر، آدریان فریتز، رئیس تحقیقات 21Shares، نیز رابطه بین کاهش نرخ بهره و نقدینگی را تشریح کرد.

او گفت:

کاهش نرخ بهره فدرال رزرو می‌تواند منجر به نوسانات کوتاه مدت قیمت بیت کوین شود. با این حال، میزانِ کاهش نقش مهمی در شکل‌دهی واکنش‌های بازار خواهد داشت. کاهش بیشتر از 50 واحد می‌تواند باعث جبران نقدینگی در کوتاه‌مدت شود.

کوئینتن فرانسوا، یکی از بنیانگذاران WeRate، به روندی اشاره دارد که به افزایش نقدینگی منجر می‌شود و بیت کوین نیز مطمئناً از آن سود خواهد برد.

منبع BTC Direct

خطرات در بازارهای بی‌ثبات

راب ویگلیون، مدیر عامل هوریزن لبز، نیز در مورد این پویایی بازار صحبت کرد. او نیز مانند فریتز انتظار کاهش ۲۵ واحدی نرخ بهره را داشت:

از آنجایی که کاهش 25 واحدی تا حد زیادی انتظار می‌رود، نوسانات بزرگ قیمت بعید است، اما مسیر حرکت در کوتاه مدت، احتمالاً مثبت خواهد بود؛ زیرا سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های ریسکی حرکت می‌کنند. در بلندمدت، نرخ‌های بهره پایین‌تر همچنان به نفع دارایی‌های ریسکی مانند بیت کوین خواهد بود، زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال بازده بالاتر، خارج از سرمایه‌گذاری‌های سنتی، هستند.

با این حال، هر دو میزان کاهش نرخ بهره را دست کم گرفتند. ویگلیون گفت که نوسانات عمده قیمت در سناریوی 25 واحدی بعید است، اما کاهش نرخ بهره بسیار شدیدتر است.

به عبارت دیگر، بازار می‌تواند برای یک جهش بزرگ آماده شود. با این حال، ممکن است خطراتی نیز وجود داشته باشد.

کاهش 50 واحدی همچنین ممکن است نگرانی‌ها در مورد چالش‌های اقتصادی عمیق‌تر یا خطر رکود قریب الوقوع را افزایش دهد که می‌تواند باعث عقب‌نشینی قیمت شود.

با این حال، در حال حاضر، همه شرایط برای انتظار افزایش قیمت، منطقی به نظر می‌رسد؛ مشروط بر اینکه اعتماد سرمایه‌گذاران همچنان بالا باشد. هیچ کس نمی‌تواند آینده را بداند، اما ما واقعاً ممکن است زودتر از آنچه فکر می‌کنیم بیت کوین 100 هزار دلاری را ببینیم.

جواد علیزاده

جواد علیزاده

پیگیر و علاقمند به اخبار و رویدادهای مالی و گاهی سیاسی در سرتاسر دنیا

مطالب نویسنده
کلیدواژه‌ها
اشتراک گذاری:

مطالب مشابه

نرخ بهره آمریکا اعلام شد؛ سیگنالی مثبت برای بیت کوین

طبق داده‌های سایت Forexfactory، بانک مرکزی آمریکا (فدرال...

کاهش چشمگیر 10 درصدی هش‌ریت بیت کوین: داستان چیست؟

داده‌ها نشان می‌دهد که هش‌ریت استخراج بیت کوین از زمان ثبت...

دیدگاه‌ها
در پاسخ به دیدگاه کاربر