تحلیل آنچین بیت کوین؛ ۸ تا ۱۲ مهر ۱۴۰۳

تاریخ: 12 مهر 1403
زمان مطالعه:  7 دقیقه
تحلیل آنچین بیت کوین؛ ۸ تا ۱۲ مهر ۱۴۰۳

با جهش دوباره قیمت بیت کوین تا سطح ۶۶ هزار دلار، از زمان ثبت قله تاریخی جدید، این اولین باری است که نمودار قیمت یک سقف بالاتر (Higher High) را ثبت کرده است. در کنار نمودار قیمت، چندین شاخص آنچین مهم دیگر هم سقف بالاتر ثبت کرده و دوره مهمی را ایجاد کرده‌اند.

در نسخه ۴۰ از هفته‌نامه تحلیل آنچین بیت کوین وبسایت گلسنود، به موضوعات زیر خواهیم پرداخت:

  • با مقایسه عملکرد قیمت چرخه‌ای بیت کوین از زمان کف روند نزولی، شباهت غیرقابل‌انکاری در سه چرخه گذشته دیده می‌شود؛ به طوریکه شاخص‌ها موضعی تقریباً یکسان دارند.
  • تعداد کوین‌های ضررده در اختیار هولدرهای بلند مدت رشد داشته است؛ چرا که کوین‌های خریداری شده در حوالی قیمت ۷۳ هزار دلار، حالا از آستانه ۱۵۵ روزه گذر کرده‌اند.
  • البته اندازه ضررهای محقق نشده در اختیار این سرمایه‌گذاران هنوز کوچک است و این فشار اندک مالی بر سبد دارایی این افراد را نشان می‌دهد.
  • در رالی اخیر، می‌توانیم بهبود قابل‌توجه سودآوری هولدرهای کوتاه مدت را هم ببینیم؛ اتفاقی که منجر به آسودگی خاطر خریداران اخیر بیت کوین شد.
  • اعتماد سرمایه‌گذاران ETF های آمریکایی هم همچنان بسیار بالاست؛ به طوریکه فشار فروش این سرمایه‌گذاران با وجود متضرر بودن میانگین مبنای هزینه این گروه، بسیار اندک است.

ردیابی موقعیت در چرخه

بازار بیت ‌کوین هفته گذشته شاهد یک رالی صعودی بود که قیمت‌ها را به سمت محدوده ۶۶ هزار دلار بازگرداند. این حرکت، اولین سقف بالاتر از نظر تکنیکال را از ماه ژوئن (خرداد) تاکنون رقم زد. این الگوی قیمتی، اولین نشانه‌های احتمال تغییر فاز در ساختار نزولی کنونی را نشان می‌دهد.

البته در ادامه هفته، بازار تا سطح ۶۰ هزار دلار عقب‌نشینی کرد و در زمان نگارش این مقاله هم قیمت بیت‌ کوین در حدود ۶۱,۷۰۰ دلار معامله می‌شود.

نمودار قیمت بیت کوین

نمودار قیمت بیت کوین

وقتی عملکرد قیمت بیت‌ کوین را از کف چرخه‌ها بررسی می‌کنیم، شباهت قابل توجهی در عملکرد آن نمایان می‌شود، این درحالی‌ست که شرایط بازار به شدت متفاوت است. دلیل اینکه بیت ‌کوین چنین مسیر مشابهی را طی می‌کند، جای بحث دارد، اما همچنان چارچوب جالبی را برای تحلیلگران فراهم می‌کند تا درباره ساختار و مدت زمان چرخه فکر کنند.

هر دو دوره ۱۶-۲۰۱۵ 🔵 و ۲۰-۲۰۱۹ 🟢، به طرز عجیبی مشابه با بهبودی که در ۲۴-۲۰۲۳ ⚫ دیده شده، حرکت کرده‌اند.

عملکرد نمودار قیمت از کف چرخه

عملکرد نمودار قیمت از کف چرخه

سراب ضررهای هولدرهای بلند مدت

یکی از قدرتمندترین ابزارها در تحلیل آنچین، توانایی ما در سنجش تعداد کوین‌هایی که در سود یا ضرر نگهداری می‌شوند و میزان سود یا ضرر روی محقق نشده روی کاغذ برای سرمایه‌گذاران است. ما می‌توانیم این تحلیل را با استفاده از گروه‌های مختلف تقویت کنیم؛ در میان این گروه‌ها، هولدرهای بلندمدت و کوتاه‌مدت اهمیت ویژه‌ای دارند.

در ادامه می‌توانیم نسبت موجودی هولدرهای بلندمدت به کوتاه‌مدت را مقایسه کنیم تا توازن بین این گروه‌ها را ارزیابی کنیم. این دیدگاه نشان می‌دهد که حجم زیادی از کوین‌ها  در حال ورود به وضعیت هولدرهای بلندمدت هستند و این اتفاق، این نسبت را به بالاترین سطح از اواسط سال ۲۰۲۱ رسانده است.

این موضوع نشان می‌دهد که هودل کردن (HODL) همچنان رفتار غالب سرمایه‌گذاران بیت ‌کوین است.

درصد تغییر نسبت موجودی بلند به کوتاه مدت

درصد تغییر نسبت موجودی بلند به کوتاه مدت

با این حال، ما همچنین شاهد افزایش قابل‌توجه موجودی هولدرهای بلندمدتی هستیم که در ضرر محقق نشده نگهداری می‌شوند. این را می‌توان به کوین‌هایی نسبت داد که در نزدیکی قله تاریخی ۷۳ هزار دلاری خریداری شده‌اند و اکنون شروع به عبور از آستانه ۱۵۵ روزه کرده‌اند.

بیت کوین
خرید و فروش آسان بیت کوین در بیت‌پین
  • معامله بیش‌از ۳۰۰ کوین دیگر
  • دریافت وام و اعتبار معاملاتی
  • سرعت بالا در تکمیل سفارشات
  • بات‌های معامله‌گر متنوع
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته
خرید بیت کوین

با اینکه ضررهای محقق نشده می‌تواند به عنوان نوعی فشار مالی بر سرمایه‌گذاران تفسیر شود، اما موجودی هولدرهای بلندمدت معمولاً در دوره‌های پرنوسان همچنان حفظ می‌شود.

موجودی هولدرهای بلند مدت ضررده

موجودی هولدرهای بلند مدت ضررده

حال اگر سهم کل موجودی ضرردهی را که توسط هولدرهای بلندمدت نگهداری می‌شود، بررسی کنیم؛ شاهد افزایش چشمگیر سهم آن‌ها خواهیم بود. به طوری که این گروه اکنون ۴۷٫۴٪ از تمام کوین‌های ضررده را تشکیل می‌دهند.

بار دیگر، وقتی سرمایه‌گذاران وارد فاز بازانباشت می‌شوند، شباهت‌هایی را با دوره‌های ۲۰۱۳، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ مشاهده می‌کنیم.

درصد موجودی سودآور/ضررده در اختیار هولدرهای بلند مدت

درصد موجودی سودآور/ضررده در اختیار هولدرهای بلند مدت

با وجود اینکه هولدرهای بلندمدت  ۴۷٫۴٪ از موجودی ضررده را تشکیل می‌دهند، میزان ضررهای محقق نشده «روی کاغذ» موجود در این کوین‌ها نسبتاً کم باقی مانده است.

این یک وضعیت مثبت است است، زیرا نشان می‌دهد که اگرچه بسیاری از «خریداران قله» از نظر فنی در ضرر هستند، اما میزان کاهش ارزش پرتفوی آن‌ها نسبتاً کم است و فشار مالی‌شان را می‌توان حداقلی تفسیر کرد.

ضرر محقق نشده نسبی هولدرهای بلند مدت

ضرر محقق نشده نسبی هولدرهای بلند مدت

بهبود سودآوری هولدرهای کوتاه مدت

برای متوازن کردن معادله، می‌توانیم به گروه هولدرهای کوتاه‌مدت نیز نگاهی بیندازیم. گروهی که نشان‌دهنده منبعی از تقاضای جدید در بازار بوده و معمولاً نسبت به نوسانات بازار حساسیت بیشتری دارد.

شاخص MVRV هولدرهای کوتاه‌مدت، میانگین سود یا ضرر محقق نشده در اختیار هولدرهای کوتاه‌مدت را نشان می‌دهد. در هفته‌های اخیر، این شاخص چندین بار متوالی به زیر سطح تعادل ۱ سقوط کرده است. اتفاقی که نشان می‌دهد گروه هولدرهای کوتاه‌مدت به طور میانگین ضرر محقق نشده دارند.

با این حال، عمق و مدت زمان زیر سطح ۱.۰ بودن این شاخص، با آنچه در ساختارهای بازار نزولی قبلی مانند سال ۲۰۲۲ دیده شد، متفاوت است. همچنین یک واگرایی مثبت جزئی هم در حال شکل‌گیری است، به طوریکه قیمت در ماه گذشته عموماً ثابت بوده اما STH-MVRV در حال افزایش بوده است.

هر دوی این مشاهدات نشان می‌دهند که موقعیت و سودآوری سرمایه‌گذاران جدید در حال بهبود است و مشابه گروه هولدرهای بلندمدت، ممکن است از نظر مالی به اندازه شرایط معمول بازار نزولی استرس‌زا نباشد.

شاخص MVRV هولدرهای کوتاه مدت

شاخص MVRV هولدرهای کوتاه مدت

درصد موجودی سودآور هولدرهای کوتاه‌مدت، داستان مشابهی را بیان می‌کند؛ به طوریکه اکنون بیش از ۶۲٪ از موجودی آن‌ها در موقعیت سودآور قرار دارد. از این موضوع، می‌توان دو بینش کلیدی استخراج کرد:

  • حجم قابل توجهی از کوین‌های هولدرهای کوتاه‌مدت، مبنای هزینه بین ۵۳ تا ۶۶ هزار دلار دارند.
  • یک سقف بالاتر جدید در درصد موجودی سودآور هولدرهای کوتاه‌مدت ایجاد شده که بار دیگر نشان می‌دهد سودآوری آ‌ن‌ها در حال بهبود است و فشار مالی بر این گروه کاهش یافته است.

این بهبودی، درصد موجودی سودآور این گروه را به میانگین بلندمدت این شاخص نزدیک می‌کند. رویدادی که اهمیت بسیار بالایی دارد.

باندهای انحراف موجودی سودآور هولدرهای کوتاه مدت

باندهای انحراف موجودی سودآور هولدرهای کوتاه مدت

نسبت سود/ضرر محقق شده STH ها نیز به شدت بهبود یافته و به محدوده مثبت بازگشته است. به طوریکه حجم ثبت سود 14٫17 برابر حجم ثبت ضررهاست. از دیدگاه ساختاری، این موضوع مهر تأیید دیگری بر این فرضیه است که بازار نسبت به چند هفته پیش، در موقعیت برتری قرار دارد.

نسبت سود/ضرر محقق شده هولدرهای کوتاه مدت

نسبت سود/ضرر محقق شده هولدرهای کوتاه مدت

دانلود دوازدهمین ماهنامه دامیننس

یک سال با دامیننس؛ سفری پر از تجربه و یادگیری

    تقاضای نهادهای سرمایه‌گذاری

    اشتیاق نهادها برای سرمایه‌گذاری نظارت شده در بیت کوین، چیزی کمتر از خارق‌العاده نبوده است. کل دارایی‌های تحت مدیریت در ETFهای نقدی ایالات متحده اکنون ارزش بازار ۵۸ میلیارد دلاری دارند و حدود ۴٫۶٪ از موجودی گردش بیت کوین را در اختیار گرفته‌اند.

    همچنین اخیراً شاهد افزایش موجودی ETF در گلسنود هم بوده‌‌ایم؛ اتفاقی که به دلیل گنجاندن دارایی‌های BTC مرتبط با مینی تراست بیت کوینی گری‌اِسکیل رخ داده است.

    موجودی ETF نقدی بیت کوین

    موجودی ETF نقدی بیت کوین

    باتوجه به‌اینکه بلک‌راک، فیدلیتی و گری‌اسکیل بزرگترین ETFهای اسپات ایالات متحده را دارند، می‌توانیم با زدن برچسب قیمتی روی واریز بیت کوین به ETFهای آن‌ها، میانگین مبنای هزینه خرید آن‌ها را تخمین بزنیم. مبنای هزینه این ابزارها بین ۵۴٫۹ هزار دلار تا ۵۹٫۱ هزار دلار است.

    این مدل مبنای هزینه، سپس می‌تواند یک نقطه سر‌به‌سر را برای سرمایه‌گذاران ETF ایجاد کند تا معیاری برای نقاط فشار روانشناختی بر اساس سود/زیان محقق نشده آن‌ها ساخته شود. همانطور که می‌بینیم، از ماه جولای تا به امروز، نمودار قیمت سه مرتبه ین سطوح سر‌به‌سر ETF را تست کرده است.

    مبنای هزینه واریزهای ETF اسپات آمریکا

    مبنای هزینه واریزهای ETF اسپات آمریکا

    با توجه به اینکه ETFها یک بخش نسبتاً جدید از ساختار بازار بیت کوین هستند، بهتر است که تأثیر آن‌ها بر بازار را مورد بررسی قرار داده و آن‌ها را با بازارهای اسپات سنتی مقایسه کنیم.

    در نمودار آخر این مقاله، نسبت جریان‌ سرمایه مثبت خالص مرتبط با معرفی صندوق‌های ETF را ارزیابی می‌کنیم.

    سپس ارزش سرمایه‌گذاری شده در ETFها 🟩 را با کل جریان سرمایه ورودی به بیت کوین 🔴 که با تغییر در سرمایه محقق شده در همان دوره اندازه‌گیری می‌شود، مقایسه می‌کنیم.

    نتیجه این کار نشان می‌دهد که از اوایل ژانویه، بین ۴ تا ۵ درصد از کل جریان ورودی سرمایه به بازار بیت کوین را می‌توان به کوین‌هایی که وارد ETFهای اسپات ایالات متحده شدند، نسبت داد. با توجه به اینکه این با سهم آن‌ها از کل موجودی در اختیارشان همخوانی دارد، می‌توانیم پایه معقولی برای ارزیابی تأثیر این صندوق‌ها روی بازار به دست آوریم.

    جریان ورودی سرمایه ETF ها

    جریان ورودی سرمایه ETF ها

    جمع‌بندی نهایی

    رالی اخیر قیمت بیت کوین، اولین علائم تغییر ساختار بازار را نشان داد؛ چرا که نمودار قیمت برای اولین بار از زمان ثبت قله ۷۳ هزار دلار، یک سقف بالاتر ثبت کرد.

    گروه هولدرهای بلند مدت عمدتاً در حال هودل و انباشت کوین هستند، درحالیکه هولدرهای کوتاه مدت با تحولی قابل‌توجه در سودآوری کوین‌هایشان مواجه شده‌اند. طبق چندین سنجشگر آنچین، متوسط سرمایه‌گذاران بیت کوین در مقایسه با هفته‌های اخیر در موقعیت بهتری قرار گرفته و تحت فشار مالی کمتری است.

    میلاد آقایاری

    میلاد آقایاری

    Fiat Free, Since 93 :) درباره کریپتو می‌نویسم. چون به نظرم راه امیدوارکننده‌ایه واسه یه کوچولو بیشتر کردن عدالت در جهان

    مطالب نویسنده
    کلیدواژه‌ها
    اشتراک گذاری:

    مطالب مشابه

    مقایسه بازارهای ارز دیجیتال و فارکس؛ تفاوت و شباهت‌ها

    امروزه، بسیاری از تریدرهای بازار مالی و سرمایه‌گذاران، در...

    دیدگاه‌ها
    در پاسخ به دیدگاه کاربر