آیا میتوان همستر کامبت را به خاطر اقدامات اخیرش سرزنش کرد؟
تاریخ: 3 مهر 1403
زمان مطالعه:
2 دقیقه
300 میلیون بازیکن، 60 میلیارد توکن، 131 میلیون واجد شرایط و تنها 2.3 میلیون حساب مسدود شده! در پس زمینهی این آمار خیرهکننده از همستر کامبت، داستانی از هیاهو، امید، خشم و رویاهای شکست خورده نهفته است.
سوال اینجاست که آیا توسعهدهندگان این بازی لایق سرزنش هستند یا خیر؟ آیا همه چیز منصفانه بوده است؟
همستر کامبت، از پرطرفدارترین بازیهای تلگرام، اخیراً به دلیل اقداماتی که جامعه آن را «تاکتیکهای غیرمنصفانه» میداند، مورد خشم برخی از بازیکنان قرار گرفته است. قبل از توزیع توکن در 26 سپتامبر، یک حس ناامیدی در بین بعضی از کاربران پخش شد، به طوری که آنها احساس میکردند که فریب خوردند و وقت خود را هدر دادند.
از زمانی که بازی در ماه مارس سال جاری عرضه شد، با حضور 300 میلیون بازیکن از روسیه و ایران تا کشورهای آفریقایی و جنوب آسیا، همستر به یک هایپ بزرگ تبدیل شد. با این حال، این انتظار که یک بازی ویدیویی کریپتویی قرار است همه را میلیونر کند، یک اشتباه است.
با این شرایط، بازیکنان شاکی، پلتفرمهای رسانههای اجتماعی مانند ایکس را به میدان جنگ تبدیل کردند و لب به انتقاد گشودند. هشتگهایی مانند #justiceforHamsterKombatplayers و #HamsterKombatScam ترند شدند،
چرا کاربران همستر کامبت عصبانی هستند؟
همستر کامبت با بیش از 300 میلیون کاربر توجه گستردهای را به خود جلب کرد و بیش از پنج ماه است که کاربران برای افزایش پرافیت (PPH) خود تلاش میکنند – معیاری که توسعهدهندگان بازی به آنها گفته بودند: بسیار مهم است. اما در آخرین لحظات اعلام شد که «مجموعههای کلید» در تخصیص توکن، نسبت به PPH در اولویت قرار دارند.
به دلیل این ساختار قوانین، چندین بازیکن از ایردراپ فصل 1 محروم شدند. این حرکت باعث شد که بسیاری از بازیکنان احساس کنند به آنها خیانت شده و تلاش آنها به هدر رفته است.
علاوه بر این، همستر 2.3 میلیون بازیکن را به دلیل استفاده از تکنیکهای غیراخلاقی برای جمعآوری کلیدهای بازی محروم کرد. همچنین کاربرانی از تخصیص تعداد کم توکن نیز شاکی هستند. با این حال، 2.3 میلیون نفر در مقابل خیل عظیمی که شامل دریافت ایردراپ شدند، عدد کمی است.
کاربران ادعا میکنند که اینفلوئنسرهای خاصی که روی بازی کار نکردند، حجم زیادی توکن $HMSTR را از طریق ریفرال دریافت کردهاند.
یکی دیگر از دلایل اصلی ناامیدی جامعه این است که این تیم بدون اطلاع قبلی، «دوره قفل» برای توکنها در نظر گرفته است. این بدان معناست که در روز لیست شدن، 88.75 درصد از توکنهای HMSR قابل دریافت هستند و 11.25 درصد باقیمانده، پس از 10 ماه آزاد میشوند.
چرا فقط 131 میلیون کاربر واجد شرایط ایردراپ هستند؟
تصمیم همستر کامبت برای محدود کردن ایردراپ به 131 میلیون بازیکن، نیز مورد بحث بسیاری از بازیکنان قرار گرفت. با این حال، دلیل دقیق آن توسط تیم بازی فاش نشده و ممکن است به عوامل متعددی مانند کنترل عرضه توکن، پاداش دادن به فعالترین کاربران و مدیریت تاثیر اقتصادی ایردراپ بستگی داشته باشد.
حماسه همستر کامبت یک مشکل بزرگ را در مورد بازیهای تپ تو ارن (Tap-to-earn) برجسته میکند. این مدلهای ساده بازی، بر مشوقهای کوتاهمدت تمرکز دارند. اگر آنها تنها بر روی «کلیک کردن» تمرکز کنند و گیمپلی خود را توسعه ندهند، ممکن است کاربرد توکن در آینده به سمت صفر میل کند. البته بازیهای مانند همستر اعلام کردند که میخواهند در فصلهای آینده، بازی را توسعه دهند و توکن آن را کاربردی کنند. باید دید این ادعا چقدر دستیافتنی است.
این پروژهها میتوانند با اجرای برخی ویژگیها، به پروژههای بهتر و پایدارتری تبدیل شوند. اول از همه، این پروژهها باید بر مکانیکهای پیچیدهتر گیمپلی تمرکز کنند که به مهارت و استراتژی پاداش میدهد. از سوی دیگر، توکنومیک پروژهها نیز باید بهبود یابد تا از طول عمر بازی پشتیبانی کند.
علاوه بر این، آنها باید شامل تسکهای مشارکت واقعی جامعه و عناصر آموزشی باشند تا یک پروژه بتواند ارزش بهتری، فراتر از درآمدهای بالقوه ارائه دهد. در نهایت پروژه باید شفافیت در توسعه بازی و توزیع توکن را مدنظر قرار دهد.
بازیهای تلگرامی هنوز در ابتدای مسیر خود هستند؛ با این حال توانستهاند خیلی عظیمی از مردم را با فضای کریپتو و وب 3 آشنا کنند. باید امیدوار بود که این بازیها در آینده توسعه بیشتری پیدا کنند تا بتوانند ارزش واقعی خلق کنند و مسیر برای پذیرش بیشتر رمزارزها فراهم شود.
جواد علیزاده
پیگیر و علاقمند به اخبار و رویدادهای مالی و گاهی سیاسی در سرتاسر دنیا