آرتور هیز: دوران بانک‌های مرکزی به پایان رسیده است

تاریخ: 28 شهریور 1403
زمان مطالعه:  1 دقیقه

آرتور هیز، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری Maelstrom و یکی از بنیان‌گذاران BitMEX، اخیراً بیانیه‌ای جسورانه منتشر کرد. او گفت اگرچه ممکن است دارایی‌های ریسکی، از جمله ارزهای دیجیتال، چند روز پس از اولین کاهش نرخ بهره فدرال رزرو، سقوط کنند؛ اما دوران بانک‌های مرکزی به پایان رسیده است.

انتظار می‌رود فدرال رزرو اولین کاهش نرخ خود از سال 2020 را اواخر امروز، چهارشنبه، اعلام و چرخه کاهش نقدینگی را آغاز کند که از لحاظ تاریخی نویدبخش روزهای خوب برای بیت کوین بوده است.

هیز در مصاحبه‌ای اختصاصی با CoinDesk در حاشیه کنفرانس Token2049 در سنگاپور توضیح داد که کاهش قریب‌الوقوع نرخ بهره، با این حال، به مشکل تورم می‌افزاید و به قدرت ین (JPY) منجر می‌شود و باعث ریسک‌گریزی گسترده می‌شود.

هیز گفت: کاهش نرخ بهره ایده بدی است؛ زیرا تورم هنوز در ایالات متحده یک مسئله بزرگ است و دولت بزرگ‌ترین عامل فشار بر قیمت‌ها است. اگر وام را ارزان‌تر کنید، به تورم می‌افزاید.

هیز افزود:

دلیل دوم این است که اختلاف نرخ بهره بین ایالات متحده و ژاپن، با کاهش نرخ، کم می‌شود. این می‌تواند به افزایش شدید ین منجر شود.

هیز گفت که جفت USD/JPY تنها چیزی است که در کوتاه مدت اهمیت دارد.

بیشتر تحلیلگران انتظار دارند که بانک مرکزی آمریکا در ماه‌های آینده نرخ بهره را افزایش دهد؛ زیرا فدرال رزرو مسیر دیگری را در پیش می‌گیرد. مسیرهای سیاستی متفاوت به این معنی است که ین می‌تواند بیشتر افزایش یابد و سرمایه‌گذاران را مجبور کند که موقعیت‌های لانگ در دارایی‌های ریسکی را که توسط وام‌های ین تامین می‌شود، اصلاح کنند.

هیز پیش‌بینی می‌کند که نرخ بهره در ایالات متحده از دامنه فعلی 5.25٪ تا 5.5٪ به سطح نزدیک به صفر برسد.

واکنش اولیه منفی است و پاسخ بانک مرکزی این خواهد بود که حتی کاهش نرخ را برای مهار بحران بیشتر کند؛ بنابراین، من فکر می‌کنم که کاهش نرخ‌ها ایده بدی است، اما آنها به هر حال این کار را انجام خواهند داد.

در طی دو سال گذشته، راسل ناپیر، استراتژیست بازار اسکاتلند، مکرراً گفته است که دولت‌های کشورهای پیشرفته که بر کاهش نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی متمرکز شده‌اند، کنترل عرضه پول را در دست گرفته‌اند و بانک‌های مرکزی به سرعت در حال بی‌اهمیت شدن هستند.

به گفته ناپیر، دولت‌ها به ایجاد نقدینگی هدفمند در بخش‌هایی مانند تولید و صنعتی‌سازی متوسل خواهند شد و در عین حال تورم را بالا نگه می‌دارند.

هیز نیز همین اعتقاد را دارد و آن را یک تحول مثبت برای بازار کریپتو می‌داند.

هیز با کنایه گفت: من 100 درصد با این پیش‌بینی موافقم. دوران بانک‌های مرکزی به پایان رسیده است. سیاستمداران قرار است مدیریت را در دست بگیرند و به بانک‌ها بگویند که در بخش‌های خاصی از اقتصاد، نقدینگی ایجاد کنند.

هیز افزود: بنابراین شما شاهد کنترل روی سرمایه‌های نرم و سخت خواهید بود، به این معنی که رمزارز تنها دارایی است که می‌توانید مالک آن باشید و در سطح جهانی قابل حمل است و شما را از آن سیستم خارج می‌کند.

جواد علیزاده

جواد علیزاده

پیگیر و علاقمند به اخبار و رویدادهای مالی و گاهی سیاسی در سرتاسر دنیا

مطالب نویسنده
اشتراک گذاری:

مطالب مشابه

دیدگاه‌ها
در پاسخ به دیدگاه کاربر