بازیکنان بازیهای کلیکی تلگرام در چند روز گذشته خبرهای هیجانانگیزی دریافت کردند؛ زیرا توسعهدهندگان بازی همستر کامبت اعلام کردند که راهاندازی توکن HMSTR برای 26 سپتامبر، پس از تاخیر نسبت به ماه جولای، در نظر گرفته شده است.
اما این اعلان با تعداد زیادی اخبار نه چندان جذاب در سراسر شبکه همراه بود. آخر هفته گذشته، پاول دوروف، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل تلگرام در فرانسه دستگیر شد، که باعث کاهش قیمت TON و کاهش اطمینان به این شبکه شد.
پس از آن در روز سهشنبه، شبکه تون به دلیل افزایش تقاضا، پردازش بلاکها را برای ساعتها متوقف کرد. اتفاقی که در 36 ساعت، دو بار رخ داد. توسعهدهندگان اصلی TON علت ازدحام و از کار افتادن شبکه را به گردن تقاضای قابل توجه برای ایردراپ DOGS میاندازند.
ظهور شبکه TON در سال گذشته، به پشتوانه یکپارچگی فزاینده در تلگرام، موفقیت نات کوین و هایپ بازیهای کلیکی، ترافیک بیشتری را به سمت این شبکه سوق داده است. روز جمعه، توسعهدهندگان در تلگرام گفتند که این شبکه با ۱.۱ میلیون کاربر روزانه رکورد جدیدی را ثبت کرد.
خطر همستر کامبت جدی است؟
این تقاضای فزاینده باعث افزایش مشکلات در شبکه تون شد و این شبکه نتوانست تست استرس این هفته از DOGS را مدیریت کند. اما همستر کامبت پایگاه کاربری بسیار بزرگتری دارد، به طوری که سازندگان ادعا میکنند تا اواخر جولای 300 میلیون بازیکن داشته و این مینیاپ بیش از 80 میلیون کاربر فعال ماهانه را تا اوایل این هفته در خود جای داده است.
سخنگوی تیم توسعه اصلی TON در پاسخ به سوالی درباره مسائل این هفته گفت که این فقط مربوط به موضوع افزایش تقاضا و ایردراپ داگز نیست، بلکه موارد زنجیرهای دیگری هم در میان بود. آنها گفتند که DOGS نزدیک به یک میلیون هولدر به اضافه دهها میلیون تراکنش را در این هفته ثبت کرد، اما متغیرهای دیگر منجر به مشکلاتی در عملکرد شبکه شدند.
مشکلات این هفته عمدتاً به دلیل دو عامل کلیدی بود. اولاً، پیکربندی ولیدیتور ما حاوی خطاهایی بود و ثانیاً برخی از ولیدیتورهای تون روی سختافزار ضعیف اجرا میشدند. پروژهها هنوز به دنبال بهترین راه برای توزیع توکنهای خود در مقیاس بالا هستند و این موضوع، مشکلات ناشی از این عوامل را تشدید کرد.
این تیم گفت که در حال کار بر روی سیستمی هستند که به گفته آنها اپراتورها را مجبور میکند تا در سطح بالاتری اجرا شوند – بدون اینکه خطرات متمرکزسازی ایجاد شود.
آنها گفتند: ما در حال بهبود سیستم «جریمه غیرمتمرکز» در شبکه هستیم تا به ما کمک کند ولیدیتورهای ضعیف را شناسایی و جریمه کنیم. این به ما کمک میکند تا ثبات کلی شبکه را تقویت کنیم، زیرا ما همچنان به ورود میلیونها کاربر جدید به TON و بازار کریپتو ادامه میدهیم.
علاوه بر این، از آنجایی که تعداد بیشتری از این توکنها – که «jetton» در TON نامیده میشوند – برای مخاطبان بزرگ مینیاپهای تلگرام مینت میشوند، توسعهدهندگان گفتند که در حال بهبود فناوری هستند تا اینگونه راهاندازیها هم کاربردی و هم مقرونبهصرفه برای سازندگان، در طول رویدادهای تولید توکن (TGE) شود.
آنها توضیح دادند: ما اخیراً یک فناوری جدید به نام TON Mintless Jetton را توسعه دادهایم که به کاهش فشار شبکه در طول رویدادهای تولید توکن در آینده کمک میکند. این فناوری به پروژهها اجازه میدهد تا کوینها را بین صدها میلیون کاربر با هزینه کمتر از یک دلار در هزینه شبکه توزیع کنند.
حجم زیاد بازیکنان
همانطور که توسعهدهندگان TON اصلی اشاره کردند، نحوه طراحی ایردراپها نیز میتواند بر توانایی شبکه برای مدیریت تقاضای زیاد تأثیر بگذارد. در همین حال، Hamster Kombat زمان اعلامی خود برای ایردراپ در جولای را از دست داد، زیرا تیم توسعهدهنده گفت که هنوز در حال برنامهریزی برای اجرای چنین رویداد عظیمی است و با تیم TON برای مدیریت بهتر آن کار میکند تا اطمینان حاصل کنند که همه بازیکنان سهم خود را تا حد امکان دریافت میکنند.
تیم همستر کامبت در این زمینه گفت:
ما انتظار داریم که TGE همستر کامبت منجر به بزرگترین ایردراپ در تاریخ شود. ما روی اجرای فنی بسیار فکر کردهایم و به همین دلیل مجبور شدیم تاریخ را به 26 سپتامبر تغییر دهیم.
بزرگترین نمونه ایردراپ تا به حال در شبکه تون، نات کوین بوده است. این بازی تلگرامی در فصل بهار در مجموع 35 میلیون بازیکن جذب کرد، اما پس از آن درآمدهای درون بازی بازیکنانی که مدتی وارد سیستم نشده بودند را کاهش داد. همچنین مشوقهایی را برای کاربران ارائه میدهد تا توکنهای خود را در بازی استیک کنند (یا قفل کنند)؛ بهجای اینکه آنها را سریع دریافت کنند و به بار زنجیرهای شبکه اضافه کنند.
در مجموع، چنین حرکاتی ممکن است تعداد بازیکنانی را که میخواهند توکنهای خود را خیلی زود دریافت کنند و احتمالاً داراییهای خود را در روز اول بفروشند، کاهش داده باشد. با این حال، پایگاه بازیکنان Hamster Kombat به طور قابل توجهی بزرگتر است و توسعهدهندگان هیچ ذهنیتی ندارند که رویداد دریافت توکن (Claim) با چه چالشهایی روبرو خواهد شد.
با این حال، به نظر میرسد که آنها قصد داشته باشند که تعداد بازیکنانی که میتوانند توکن Claim کنند را کاهش دهند، به غیر از حسابهایی که معتقدند به رباتهای خودکار مرتبط هستند.
این تیم گفت: برای توزیع توکن، ما میخواستیم به همه بازیکنانی که شرکت کردند پاداش دهیم، بنابراین به استثنای رباتها، هر بازیکنی شانس دریافت آن را دارد، از جمله آنهایی که در حال حاضر بازی را شروع کردهاند.
تنها حدود چهار هفته مانده به ایردراپ، تیمهای Hamster Kombat و TON Core برای یافتن راهحل در حال گفتگو هستند. شاید مشکلات فنی مربوط به داگز، روشنگر کارهایی باشد که نباید انجام داد، اما در نهایت، نمیدانیم که با چه چالشها و مشکلاتی در حین توزیع توکن روبرو خواهند شد.
تیم همستر کامبت افزود: «این ایردراپ بیسابقه است، اما ما امیدواریم که به آرامی پیش برود.»