هفته‌نامه تحلیل آنچین بیت کوین؛ ۳ تا ۱۰ مرداد ۱۴۰۳

تاریخ: 10 مرداد 1403
زمان مطالعه:  7 دقیقه
هفته‌نامه تحلیل آنچین بیت کوین؛ ۳ تا ۱۰ مرداد ۱۴۰۳

پس از گذشت بیش از یک دهه پروسه حقوقی و قضایی، سرانجام به توزیع بیت کوین‌های توقیف شده در جریان فروپاشی صرافی Mt. Gox رسیدیم. از دیدگاه روانشناختی، این رویداد آخرین فصل از حادثه بزرگی است که در سال ۲۰۱۳، صنعت کریپتو را متحول کرد. در سایه این رویداد بزرگ، در این نسخه از هفته‌نامه تحلیل آنچین گلسنود (هفته ۳۱ سال ۲۰۴) به موضوعات زیر خواهیم پرداخت:

  • بعد از یک پروسه طولانی حقوقی، کاربران Gox به مرحله نهایی دریافت بیت کوین‌های بازیابی شده در جریان هک این صرافی رسیده‌اند. تا این لحظه، ۵۹ هزار واحد از ۱۴۲ هزار بیت کوین بازیابی شده، از طریق صرافی‌های کرکن و بیت‌استمپ بین کاربران توزیع شده است.
  • سهم ثروت در اختیار سرمایه‌گذاران جدید در حال کاهش است و کاملاً در زیر سطوح معمول قله‌های کلان بازار قرار گرفته است. این اتفاق یعنی رفتار سرمایه‌گذاران دوباره به حفظ و هودل کوین‌ها برگشته است.
  • فشار توزیع گروه هولدرهای بلند مدت هنوز نسبتاً اندک و در حال کاهش است. در کنار این، هولدرهای بلند مدت هم اکنون ۴۵٪ از ثروت شبکه را در اختیار دارند که در مقایسه با سطوح دیده شده در نزدیکی قله‌های کلان بازار، نسبتاً بالاست.

مواجهه با توزیع بیت کوین‌های Mt. Gox

پس از گذشت بیش از یک دهه فرآیند حقوقی، توزیع مورد انتظار بیت‌کوین‌های بازیابی شده از فروپاشی صرافی Mt.Gox به طلبکاران این پلتفرم در حال انجام است. این یک رویداد تاریخی برای صنعت بیت‌کوین محسوب می‌شود؛ به‌ویژه برای طلبکاران صبور و مقاومی که نبردی طولانی و سخت را برای بازپرداخت به صورت BTC به جای ارز فیات پشت سر گذاشتند.

از دیدگاه روانشناختی، این رویداد بخش‌های پایانی این سایه بزرگی است که از سال ۲۰۱۳ بر صنعت کریپتو سنگینی می‌کرد.

حجم کل کوین‌های بازیابی شده بیش از ۱۴۱,۶۸۶ واحد بیت کوین بود که تاکنون نزدیک به ۵۹ هزار واحد آن به طلبکاران بازتوزیع شده است. این یعنی به زودی ۷۹٫۶ هزار واحد بیت کوین دیگر به زودی بین کاربران این پلتفرم توزیع خواهد شد.

موجودی متولی صرافی Mt. Gox

موجودی متولی صرافی Mt. Gox

صرافی‌های کرکن (Kraken) و بیت‌استمپ (Bitstamp) به عنوان مراجع مسئول برای بازتوزیع کوین‌های طلبکاران انتخاب شده‌اند. کرکن در حال حاضر ۴۹ هزار واحد و بیت‌استمپ هم اولین پرداختی به میزان ۱۰ هزار واحد BTC را دریافت کرده‌اند.

خروج سرمایه متولی صرافی Mt. Gox

خروج سرمایه متولی صرافی Mt. Gox

وقتی مقدار و اندازه توزیع کوین در طول ۲ ماه اخیر را مقایسه می‌کنیم، یعنی از والت Mt. Gox تا دیگر اشخاص بزرگ بازار، می‌بینیم که اندازه این توزیع‌ها همین حالا هم از جریان ورود سرمایه ETF ها، صدور کوین ماینرها و همچنین عرضه کوین دولت آلمان هم بیشتر است.

همچنین بهتر است نگاهی به سابقه رفتار این طلبکاران بیندازیم تا بتوانیم تصویری دقیق‌تر از از الگوهای رفتاری آن‌ها ترسیم کنیم:

  • طلبکاران درخواست کردند که به جای ارز فیات، مطالبات خود را به شکل BTC دریافت کنند. اتفاقی که در قانون ورشکستگی ژاپن بی‌سابقه بود.
  • چند شخص در طول فرآیند طولانی حسابرسی و دادرسی این پرونده، اقدام به خرید حق طلبکاران کرده‌اند.
  • با توجه به مدت زیادی که از زمان فروپاشی Gox گذشته است، این احتمال وجود دارد که بسیاری از طلبکارانی که حق خود را نفروخته‌اند، به طریقی در فضای بیت کوین فعال مانده‌اند.

ازاین‌رو، احتمالاً تنها بخشی از کوین‌ها توزیع شده میان طلبکاران در بازار عرضه شود. اگرچه این ایده، تنها حدس‌وگمانی بیش نیست و نمی‌توان نظری قطعی درباره رفتار این طلبکاران صادر کرد.

حجم کل اشخاص بزرگ فروشنده

حجم کل اشخاص بزرگ فروشنده

شدت فشار فروش اعمال شده توسط دولت آلمان در اواخر ماه ژوئن، بسیار زیاد بود؛ به طوریکه بیش از ۴۸ هزار واحد BTC در یک بازه ۱ ماهه در بازار عرضه شد. بااین‌وجود، بازار به خوبی این فشار فروش را جذب و حتی از کف قیمت ۵۳ هزار دلار، تا فراتر از ۶۸ هزار دلار صعود کرد.

حالا هم در روزهای توزیع کوین‌های Mt. Gox، قیمت بیت کوین همچنان در بازه ۶۶ تا ۶۸ هزار دلار قرار گرفته است؛ اتفاقی که نشان‌دهنده فشار فروش کمتر از حد انتظار (طبق حدس بالا) و تقاضای نسبتاً خوب بازار برای جذب هرگونه عرضه‌ایست.

مقایسه تغییرات موجودی Mt. Gox و دولت آلمان

مقایسه تغییرات موجودی Mt. Gox و دولت آلمان

با توجه به اینکه کرکن و بیت‌استمپ صرافی‌های مقصد برای بازتوزیع کوین‌ها هستند، می‌توانیم از شاخص دلتای حجم جمعی بازار نقدی (CVD) برای بررسی دقیق‌تر این ایده استفاده کنیم.

CVD تفاوت خالص بین حجم معاملات خرید و فروش بازار نقدی در صرافی‌های متمرکز (فقط سفارشات بازار) را اندازه‌گیری می‌کند.

حال اگر معیار CVD مربوط به کرکن را جدا کنیم، می‌توانیم افزایش جزئی در فشار فروش پس از توزیع را مشاهده کنیم. با این حال، این افزایش فشار همچنان در محدوده معمول روزانه این پلتفرم قرار دارد.

دلتای حجم جمعی بازار نقدی – کرکن

دلتای حجم جمعی بازار نقدی – کرکن

برای صرافی بیت‌استمپ، می‌توانیم وضعیت مشابهی را ببینیم؛ به طوریکه سفارشات بازار بیشتر به سمت فشار فروش سوق دارد.

این پدیده، شواهد بیشتری به فرضیه ما اضافه می‌کند؛ یعنی اینکه بهتر است طلبکاران Mt. Gox را بیشتر به عنوان هولدرهای بلند مدت در نظر بگیریم. اگر این فرضیه درست باشد، پدیده بسیار قابل توجهی است، زیرا به دلیل افزایش قابل توجه قیمت از سال ۲۰۱۳، انگیزه طلبکاران برای سود گرفتن از بازار بسیار زیاد است.

دلتای حجم جمعی بازار نقدی – بیت‌استمپ

دلتای حجم جمعی بازار نقدی – بیت‌استمپ

بازگشت هودلینگ

روندهای صعودی بیت کوین به طور طبیعی باعث تحریک فشار فروش می‌شوند؛ چرا که افزایش قیمت مداوم، انگیزه هولدرهای بلند مدت برای عرضه و ثبت سود را افزایش می‌دهد. حالا می‌توانیم این پدیده را از طریق کاهش قابل توجه موجودی با آخرین فعالیت در ۱ تا ۲ سال گذشته، در طول ماه‌های مارس و آپریل بررسی کنیم.

این پدیده، فروش و عرضه کوین‌ها از طرف هولدرهای بلند مدت را در روزهای منتهی به ثبت قله تاریخی ۷۳ هزار دلار، نشان می‌دهد. البته اخیراً نرخ کاهش این نمودارها کاهش یافته است؛ اتفاقی که نشان‌دهنده بازگشتی تدریجی به رفتار هودلینگ بازار است.

🔴 موجودی با آخرین فعالیت بیش از ۱ سال: ۶۵٫۸٪

🟡 موجودی با آخرین فعالیت بیش از ۲ سال: ۵۴٫۹٪

🟢 موجودی با آخرین فعالیت بیش از ۳ سال: ۴۶٫۴٪

🔵 موجودی با آخرین فعالیت بیش از ۵ سال: ۳۱٫۳٪

باندهای سنی موجودی با آخرین فعالیت بیش از ۱ سال

باندهای سنی موجودی با آخرین فعالیت بیش از ۱ سال

امواج هودل کپ محقق شده به ما کمک می‌کند که ثروت دلاری در اختیار کوین‌های کمتر از ۳ ماه را اندازه‌گیری کنیم. با این کار می‌توانیم امواج تقاضای ورودی از طرف سرمایه‌گذاران جدید را بسنجیم.

اوج فاز سرخوشی روندهای صعودی معمولاً با اشباع ثروت در اختیار این خریداران جدید که از طرفی علامتی از توزیع کامل کوین‌های در اختیار هولدرهای بلند مدت است، تعیین می‌شود.

درحال‌حاضر، سهم ثروت در اختیار سرمایه‌گذاران جدید در حال کاهش است و همین حالا هم کاملاً زیر سطوح معمول قله‌های کلان بازار قرار گرفته است. این پدیده نشان‌دهنده تغییر کلی رفتار سرمایه‌گذاران به سمت هودلینگ و همچنین فروکشی کلی تقاضای بازار از زمان ثبت قله تاریخی ۷۳ هزار دلار است.

امواج هودل کپ محقق شده

امواج هودل کپ محقق شده

حال اگر گروهی را که کوین‌های خود را به مدت ۳ و ۶ ماه حفظ کرده‌اند را بررسی کنیم، می‌توانیم رشد عظیم ثروت نسبی آن‌ها را ببینیم. این پدیده هم مهر تأیید دیگری بر این واقعیت است که سرمایه‌گذاران اوایل سال، کوین‌های خود را حفظ کرده و حالا در آستانه ورود به گروه هولدرهای بلند مدت هستند.

با این شواهد می‌توان نتیجه گیری کرد که گروه هولدرهای کوتاه مدت هم به رفتار هودلینگ تمایل دارند.

امواج هودل کپ محقق شده (۳ تا ۶ ماهه)

امواج هودل کپ محقق شده (۳ تا ۶ ماهه)

حالا گر بخواهیم به آن طرف معادله، یعنی هولدرهای بلند هم نگاهی بیندازیم، می‌توانیم رفتار سرمایه‌گذارانی که بیش از ۶ ماه پیش اقدام به خرید کرده‌اند را بررسی کنیم.

درحال‌حاضر، سرمایه‌گذاران بلند مدت حدود ۴۵٪ از ثروت شبکه را در اختیار دارند که در مقایسه با رویدادهای قله‌سازی چرخه‌ها نسبتاً بالاست. این پدیده به ما می‌گوید که هولدرهای بلند مدت هنوز حاضر به عرضه نیستند و قیمت‌های کنونی هنوز انگیزه زیادی برای توزیع آن‌ها ایجاد نکرده است.

امواج هودل کپ محقق شده

امواج هودل کپ محقق شده

با مقایسه کل موجودی در اختیار هولدرهای بلند مدت و کوتاه مدت، متوجه واگرایی جالب توجهی می‌شویم. با این کار می‌بینیم که موجودی هولدرهای بلند مدت در حال افزایش و موجودی STH ها در حال کاهش است.

بیت کوین
خرید و فروش آسان بیت کوین در بیت‌پین
  • معامله بیش‌از ۳۰۰ کوین دیگر
  • دریافت وام و اعتبار معاملاتی
  • سرعت بالا در تکمیل سفارشات
  • بات‌های معامله‌گر متنوع
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته
خرید بیت کوین

نمودار زیر نشان می‌دهد که مرز سنی حدودی که گروه LTH ها را از STH ها جدا می‌کند، به حوالی فوریه ۲۰۲۴، یعنی زمانی که قیمت حوالی ۵۱ هزار دلار بود، برمی‌گردد. در واقع، رفته رفته کوین‌هایی که در اوج هیاهوی تأیید ETF های نقدی خریداری شده بود، حالا در آستانه تبدیل شدن به LTH قرار گرفته‌اند و همین امر باعث تشدید واگرایی حاضر می‌شود.

آستانه تبدیل هولدرها از کوتاه به بلند مدت

آستانه تبدیل هولدرها از کوتاه به بلند مدت

در آخر، به سراغ اندیکاتور دودویی عرضه LTH ها می‌رویم تا شدت فشار توزیع هودلرها را بهتر بررسی کرده و به نمایش بگذاریم.

این شاخص نشان می‌دهد که فشار توزیع ورودی از طرف گروه LTH ها، نسبتاً کم بوده و رو به کاهش است. با بررسی این شاخص، باز هم به این نتیجه می‌رسیم که عمده موجودی بیت کوین هنوز در اختیار هولدرهای مؤمن، صبور و بلند مدتی است که وابستگی بیشتری به کوین‌های خود دارند.

اندیکاتور دودویی عرضه LTH ها (میانگین ۷ روزه)

اندیکاتور دودویی عرضه LTH ها (میانگین ۷ روزه)

جمع بندی نهایی

سرانجام رویداد توزیع کوین‌های Mt. Gox در حال انجام است؛ رویدادی که پیروزی بزرگی برای طلبکاران این پلتفرم محسوب می‌شود، زیر سرانجام موفق شدند که مطالبات خود را به شکل BTC دریافت کنند، نه ارز فیات. باتوجه به اینکه قیمت بیت کوین از سال ۲۰۱۳ رشد اعجاب‌انگیزی داشته، انتظار می‌رود که این رویداد فشار فروش قابل توجهی را به بازار وارد آورد.

بااین‌وجود، به نظر می‌رسد که اغلب طلبکاران این صرافی از نوع هودلرها و سرمایه‌گذاران بلند مدتی هستند که تمایل زیادی به فروش آنی کوین‌های خود ندارند.

درکنار این موضوع، شاهد افزایش اندوخته‌های هولدرهای بلند مدت هم هستند؛ به طوریکه ثروت در اختیار این گروه تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده و نسبت به قله‌های کلان قبلی، نسبتاً بالاست. این یعنی عمده رفتار حاکم بر این روزهای بازار، هودلینگ و صبوری برای قیمت‌های بالاتر است.

میلاد آقایاری

میلاد آقایاری

Fiat Free, Since 93 :) درباره کریپتو می‌نویسم. چون به نظرم راه امیدوارکننده‌ایه واسه یه کوچولو بیشتر کردن عدالت در جهان

مطالب نویسنده
کلیدواژه‌ها
اشتراک گذاری:

مطالب مشابه

تحلیل بیت کوین (BTC)؛ حرکت بعدی چه خواهد بود؟ | ۲۸ شهریور

هفته گذشته بیت کوین با افزایش قیمت همراه بود و توانست به...

دیدگاه‌ها
در پاسخ به دیدگاه کاربر