برنامه بزرگ بنیاد TON برای ورود 500 میلیون کاربر به این شبکه

تاریخ: 24 تیر 1403
زمان مطالعه:  4 دقیقه
برنامه بزرگ بنیاد TON برای ورود 500 میلیون کاربر به این شبکه

رویدادهای پیرامون بلاک چین TON در حال حاضر یکی از موضوعات داغ و ترند بازار ارزهای دیجیتال است و این اکوسیستم به دلیل مشارکت استراتژیک با تلگرام، تتر و بازی‌های کلیکی، بسیار محبوب و پرطرفدار شده است.

آلنا شمالکو، رهبر اکوسیستم TON، اخیراً در مصاحبه خود درباره تاثیر عمیق این مشارکت‌ها، چالش‌های توسعه یک بلاک چین سازگار با EVM و ابتکارات استراتژیکی که TON را به یک بازیگر اصلی در صنعت کریپتو تبدیل می‌کند، صحبت کرد.

در ادامه این گفتگوی جذاب و خواندنی را با هم مرور خواهیم کرد.

پروژه‌ها و مشارکت‌های کلیدی تن (TON)

آلنا با برجسته کردن رشد انفجاری در اکوسیستم TON شروع کرد. او گفت: «با رشد 2,000 درصدی ارزش کل قفل شده (TVL)، اکوسیستم تُن در حال حاضر یک رونق واقعی را تجربه می‌کند. این افزایش تا حد زیادی به راه‌اندازی The Open League مربوط می‌شود، ابتکاری که هم کاربران و هم سازندگان TON را هدف قرار داده و باعث رشد و تعامل گسترده شده است.»

یکی از شراکت‌هایی که این رشد را تقویت می‌کند، تلگرام است. این همکاری که به طور رسمی یک «مشارکت استراتژیک» نامیده می‌شود، زیرساخت وب 3 تُن را در اکوسیستم تلگرام ادغام می‌کند.

آلنا توضیح داد: «ما با رشد و توسعه عناصر وب 3 در اکوسیستم تلگرام هماهنگ هستیم. در نتیجه، ما شاهد معرفی کیف پولی بودیم که توسط یک تیم مستقل ایجاد شده بود و اکنون به عنوان یک ویژگی بومی در داخل پیام‌رسان در مناطق مختلف عرضه می‌شود. علاوه بر این، محصولات مستقل دیگری در تلگرام در حال توسعه هستند، مانند مرکز برنامه تلگرام (Telegram App Center)، که تمام برنامه‌های غیرمتمرکز راه‌اندازی شده در TON را در قالب مینی‌اپ‌ها و همچنین مینی‌اپ‌های وب 2 تلگرام ادغام می‌کند.»

راه‌اندازی تتر در TON، که در TOKEN2049 اعلام شد، نیز قرار است نقش مهمی در پذیرش انبوه این شبکه داشته باشد. کمپین‌های مشترک متعددی را با صرافی‌های متمرکز مانند OKX، بای‌بیت و کوکوین تسهیل کردیم و به کاربران فرصت‌های مختلفی را برای کسب جوایز ارائه دادیم. استفاده از بزرگ‌ترین استیبل کوین جهان در اکوسیستم TON نشان‌دهنده گامی بزرگ در جهت ایجاد یک محیط مالی سازگار و قابل اطمینان، ارائه تراکنش‌های آسان‌تر و تقویت اعتماد بیشتر به این پلتفرم است.

حمایت توسعه‌دهندگان و تعامل با جامعه

بنیاد TON و TON Society بر حمایت از توسعه‌دهندگان و تقویت تعامل با کامیونتی تمرکز کردند. آنها به طور منظم هکاتون‌ها، کارگاه‌ها، وبینارها و دوره‌های آنلاین برگزار می‌کنند تا توسعه‌دهندگان را به دانش و مهارت‌هایی برای ساخت برنامه‌های خود در بلاک چین TON مجهز کنند. این برنامه‌ها در سطح جهانی قابل دسترسی هستند و تضمین می‌کنند که هر کسی می‌تواند با این شبکه مشارکت کند.

یکی از ابتکارات اصلی در اکوسیستم تُن، The Open League است – یک برنامه انگیزشی بلند مدت که برای پاداش دادن به سازندگان و کاربران طراحی شده است. این ابتکار در ماه مارس با 18 پروژه شرکت‌کننده در نسخه بتا آغاز شد و اکنون به حدود 40 برنامه TON، 57 توکن و 22 مجموعه NFT افزایش یافته است. بنیاد تُن در حال حاضر بیش از 45 میلیون دلار پاداش توزیع کرده و در مجموع 150 میلیون دلار اختصاص داده است و قصد دارد این برنامه را گسترش بیشتری دهد.

آلنا همچنین پتانسیل بخش بازی در اکوسیستم تُن را برجسته و خاطرنشان کرد که بازی‌های وب 3 فرصت‌های جدیدی را برای تبادل ارزش، مالکیت واقعی و مزایای مالی برای گیمرها ارائه می‌دهند. همراه با پتانسیل تلگرام – 900 میلیون کاربر فعال ماهانه آن – تُن به عنوان بلاک چین انتخابی برای توسعه‌دهندگان بازی‌های کوچک قرار گرفته است.

او توضیح می‌دهد:

بازی وب 3 به گیمرها قدرت می‌دهد تا کارهایی را انجام دهند که در حال حاضر نمی‌توانند انجام دهند، شکل بهتری از تبادل ارزش، مالکیت واقعی و فرصت‌های مالی جذاب را ارائه می‌دهد. مردم اکنون می‌توانند به بازی‌های سرگرم کننده، ساده و وایرال در پیام‌رسان مورد علاقه خود دسترسی داشته باشند، بدون اینکه نیازی به راه‌اندازی کیف پول وب 3 جداگانه و خروج از رابط کاربری داشته باشند.

TON همچنین در حال بررسی حوزه‌های دیگر مانند SocialFi، تجارت الکترونیک، ابزارهای آموزشی و دیفای است. این بخش‌ها پتانسیل قابل توجهی برای جذب تعداد زیادی از مردم عادی را دارند. پیشرفت‌های آینده ممکن است شامل توکن‌سازی دارایی‌های دنیای واقعی (RWA)، مدیریت زنجیره تامین، هویت غیرمتمرکز (DID)، شبکه‌های زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز (DePIN) و هوش مصنوعی باشد.

راه رسیدن به 500 میلیون کاربر

با نگاهی به آینده، آلنا اهداف اولیه اکوسیستم TON را مشخص کرد. ماموریت بلندمدت این شبکه، یعنی آوردن 500 میلیون کاربر تا سال 2028، محور اصلی این اهداف است. برای رسیدن به این هدف، بنیاد تُن به اجرای The Open League ادامه خواهد داد.

بهبود تجربه کاربر (UX) و فرایندهای آنبوردینگ نیز در مرکز تمرکز این اکوسیستم خواهد بود. بنیاد تُن (TON Foundation) متعهد به حمایت از توسعه‌دهندگان در ایجاد برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز ارزشمند و کاربرپسند است.

با این حال، آلنا چالش‌های پیش رو را مورد بحث قرار داد. یکی از موانع اصلی این است که TON یک بلاک چین غیر EVM است، بنابراین توسعه‌دهندگان باید زبان‌های برنامه‌نویسی جدیدی مانند Tact و Fun-C را یاد بگیرند. برای کاهش این مشکل، TON اسناد جامع، پشتیبانی فنی و منابع آموزشی را ارائه می‌کند.

آلنا خاطرنشان کرد:

ما به طور مداوم اسناد خود را بهبود می‌دهیم و برای کمک به توسعه‌دهندگان برای انتقال راحت به اکوسیستم خود، پشتیبانی خوبی ارائه می‌دهیم. با توجه به اینکه آنها نیاز به یادگیری زبان‌های جدید دارند، ما اسناد بسیار جامعی را به چندین زبان آماده کرده‌ایم. اکنون ما آن را به ماندارین ترجمه می‌کنیم؛ زیرا تمرکز بسیار زیادی روی آسیا داریم. سپس به سراغ عربی می‌رویم. ما اسنادی برای مناطق مشترک‌المنافع نیز داریم.

علاوه بر این، مقیاس‌پذیری زیرساخت برای پشتیبانی از پایگاه کاربر رو به رشد، چالش‌های فنی به همراه دارد. اطمینان از اینکه شبکه ایمن، کارآمد و قادر به مدیریت افزایش ترافیک و تراکنش‌ها باقی می‌ماند، نیاز به تلاش مستمر دارد. آلنا خاطرنشان کرد که این تیم برای غلبه بر این موانع با ایجاد یک محیط مشترک که در آن توسعه‌دهندگان می‌توانند بینش‌ها و نوآوری‌ها را به اشتراک بگذارند، اختصاص داده شده است.

در پایان مصاحبه، آلنا اعتقاد خود را به «دنیایی کاملاً توکن‌سازی شده» تکرار کرد. او گفت: آینده 100 درصد توکنایز می‌شود و شباهت‌هایی را با انقلاب دیجیتالی که بسیاری در آغاز قرن به آن شک داشتند ترسیم می‌کند. مشارکت‌های استراتژیک، ابتکاراتی مانند The Open League، و تمرکز قوی بر تجربه کاربر، TON را به گزینه‌ای مطلوب برای رهبری این تحول قرار می‌دهد.

جواد علیزاده

جواد علیزاده

پیگیر و علاقمند به اخبار و رویدادهای مالی و گاهی سیاسی در سرتاسر دنیا

مطالب نویسنده
کلیدواژه‌ها
اشتراک گذاری:

مطالب مشابه

دیدگاه‌ها
در پاسخ به دیدگاه کاربر