صنعت بازیهای آنلاین باید به سمت توکن سازی حرکت کند
تاریخ: 19 اردیبهشت 1403
زمان مطالعه:
4 دقیقه
تصور کنید ساعتهای بیشماری را صرف ارتقای ماشین مسابقهای خود در بازی مورد علاقهتان کردید، تمام جزئیات را تنظیم کرده و قفل ویژگیهای جدیدی را در حین بازی باز میکنید تا آن را زیبا و فوقالعاده سریع کنید. اما به هر دلیلی بیخیال بازی کردن میشوید و تمام این پیشرفتی که در بازی داشتید را برای همیشه از دست میدهید.
چه میشد اگر واقعاً میتوانستید ساختههای درون بازی خود را داشته باشید و از آن درآمد کسب کنید؟
در طول تاریخ، انسانها برای بیان خود و فردیت ارزش قائل بودهاند. در حوزه بازی، این تمایل با ظهور UGC به اوج جدیدی رسیده است. بازیهایی مانند Roblox و Minecraft – که به طور میانگین صدها میلیون بازیکن در ماه دارند – با توانمندسازی بازیکنان برای خلق دنیای خود، شخصیتها و تجربیات، این صنعت را متحول کردهاند.
با این حال، یک جنبه کلیدی در اکثر این نوع بازیها وجود ندارد: مالکیت واقعی.
در حالی که بازیکنان میتوانند محتوا ایجاد کنند و به اشتراک بگذارند، کنترل کمی بر نحوه استفاده یا کسب درآمد از آن دارند. آنها ساعتها صرف ساختن دنیاها و ارتقای آیتمهای درون بازی میکنند که ارزش زیادی برای استودیو میافزاید، بدون اینکه از پاداشها بهرهمند شوند.
یک لحظه به این فکر کنید. به طور متوسط بازیکنان فورتنایت ده ساعت در هفته را صرف بازی میکنند و برخی از محبوبترین مودهای بازی توسط بازیکنان ساخته شدهاند. اپیک گیمز (سازنده آن) مستقیماً از زمانی که این بازیکنان برای بازی کردن و ساختن بازی صرف میکنند، سود میبرد. چگونه میتوانیم به این چالش غلبه کنیم و بازیکنان را با مالکیت واقعی و پاداش عادلانهتر برای خلاقیتهایشان رشد دهیم؟
توکنسازی (Tokenization)یک راه حل تحولآفرین ارائه میدهد
با نشان دادن داراییهای درون بازی بهعنوان توکنهای غیر قابل تعویض منحصربهفرد (NFT) در بلاکچین، بازیکنان میتوانند حقوق مالکیت را اعمال و منشأ آثار خود را به طور امن دنبال کنند. قراردادهای هوشمند میتوانند پرداخت حق امتیاز را به طور خودکار انجام دهند و سود عادلانه برای مشارکت بازیکنان را تضمین کنند.
برای درک بهتر این موضوع، تصور کنید که خودروی لگو فرزند شما توکنیزه شده باشد. با ایجاد یک توکن دیجیتال یا NFT خودرو، او میتواند به طور رسمی آن را بهعنوان «متعلق به خودش» تأیید کند و در هنگام معامله، پاداش کسب کند. او حتی میتواند حق امتیاز دریافت کند اگر کسی از ماشین او در بازی خود استفاده کند. توکنسازی این امر را در حوزه دیجیتال ممکن میسازد.
فرصت میلیاردی
Deloitte پیشبینی میکند که پلتفرمهای بازی UGC در سال 2024 نزدیک به 1.5 میلیارد دلار به توسعهدهندگان محتوا پرداخت خواهند کرد. اما برای درک پتانسیل کامل UGC توکنایز شده، باید به دیدگاههای منفی پیرامون فناوری بلاک چین در بازی نیز بپردازیم.
برای شروع، باید به مشکل تجربه کاربر توجه کنیم. بسیاری از بازیهای بلاک چین اولیه از رابطهای نامرتب، تنظیمات کیف پول پیچیده و فقدان طراحی بصری رنج میبردند. تصور کنید یک گیمر مجبور است به صورت دستی کلیدهای خصوصی را مدیریت کند یا توابع هش رمزنگاری را فقط برای بازی کردن رمزگشایی کند. این یک مشکل اساسی برای جلوگیری از «پذیرش» است.
در عوض، تمرکز باید بر روی ایجاد جهانهای همهجانبه باشد که در آن بلاک چین به طور نامرئی در پسزمینه عمل میکند و امکان مالکیت و کسب درآمد را بدون به خطر انداختن تجربه بازی فراهم میکند. بازار NFT نیز مستعد سفتهبازی وحشیانه بوده است، بهطوریکه برخی از داراییها با مبالغ چشمگیر فروخته میشوند در حالی که برخی دیگر به صفر میرسند. در حالی که این امر سروصداهای زیادی ایجاد کرده، اما به نگرانیهایی در مورد ثبات بازار و پتانسیل رفتار حباب مانند منجر شده است.
برای اینکه UGC توکنیزه شده مورد قبول جریان اصلی قرار گیرد، ایجاد یک بازار پایدارتر که بهجای حدس و گمان صرف، بهوسیله سودمندی و ارزش ذاتی داراییها هدایت میشود، بسیار مهم است. این به معنای طراحی اقتصادهایِ درون بازی برای اطمینان از دوام طولانیمدت است. با تغییر تمرکز از حدس و گمان به سودمندی، میتوانیم اعتماد و ثبات در بازار ایجاد کنیم.
از آنجایی که بازیهای بیشتری از UGC توکنایز شده استقبال میکنند، شبکههای بلاک چین باید هجم عظیمی از تراکنشها را مدیریت کنند. اگر زیرساختها نتوانند برای پاسخگویی به تقاضا مقیاسپذیر شوند، ما در خطر تراکم، فی بالا و تجربه بازی ضعیف قرار خواهیم گرفت.
ما باید از خرابی مجدد شبکه اتریوم به سبک Crypto Kitties جلوگیری کنیم. برای جلوگیری از این امر، توسعهدهندگان باید معماریهای بلاکچین مقیاسپذیری را انتخاب کنند که بتواند با پایه بازیکن خود رشد کند. این ممکن است شامل استفاده از راهحلهای لایه 1 باشد که میتوانند بدون پل به سایر بلاکچینها، اشتراکگذاری یا تکنیکهای دیگر برای افزایش توان، بدون به خطر انداختن تمرکززدایی یا امنیت متصل شوند. همچنین بهینه سازی قراردادهای هوشمند و منطق بازی برای به حداقل رساندن تراکنشهای غیر ضروری و کاهش بار روی شبکه بسیار مهم است.
یکی از مهمترین چشماندازهای بازیهای توکن شده، امکان حرکت داراییهای درون بازی کاربران به طور یکپارچه بین دنیای بازیهای مختلف است. تصور کنید بتوانید شمشیر خود را که به سختی به دست آوردهاید از یک بازی بردارید و در بازی دیگر از آن استفاده کنید یا سفینه فضایی شما در جهانهای مختلف حرکت کند. این سطح از قابلیت همکاری یا تعامل، چشمانداز باورنکردنی را برای صنعت بازی و بازیکنان فراهم میکند.
راهی به سوی پذیرش جریان اصلی
دستیابی به این چشمانداز مستلزم غلبه بر چالشهای فنی و هماهنگی است. بازیهای مختلف ممکن است از شبکههای بلاک چین، استانداردهای توکن و مدلهای داده متفاوتی استفاده کنند. پر کردن این شکافها نیازمند پروتکلهای ارتباطی کراس چین قوی و قالبهای متادیتا استاندارد شده است.
این کار به تلاشی هماهنگ از سوی توسعهدهندگان، بازیکنان و جامعه بزرگ بلاک چین نیاز دارد. اما اگر آن را به درستی درک کنیم، آینده بازی فضایی بازتر، مشارکتی و پرارزش برای همه خواهد بود. ما در مسیر درستی هستیم. در طول دو دهه گذشته، چشمانداز بازی UGC دستخوش دگرگونی سریعی شده است، چیزی که زمانی نامحتمل به نظر میرسید، اکنون به لطف ادغام فناوری بلاک چین، در آستانه رایج شدن است.
توکنسازی، کاتالیزور ایجاد یک اقتصاد بازی محور و میلیارد دلاری را دارد، جایی که بازیکنان کنترل بیسابقهای بر آثار خود دارند. انقلاب مالکیت اینجاست. این به ما بستگی دارد که آن را به تصرف خود درآوریم.
مبین حسینی
زندگی من توی کامپیوتر و دنیای دیجیتال میگذره؛ عاشق فناوری بلاکچین و تکنولوژیهای دیجیتالیام و فعالیت توی اکوسیستم و کامیونتی کریپتو رو خیلی دوست دارم. اوقات فراغتم رو یا بازی میکنم، یا به پروژههای شخصیم میرسم. هیچی بلد نیستم ولی تا دلت بخواد کنجکاو و فضولم :))