بازیهای سنتی بیش از هر زمان دیگری به وب 3 نیاز دارند
تاریخ: 23 بهمن 1402
زمان مطالعه:
4 دقیقه
بازیهای بلاک چین بازگشتهاند و به نظر صعودی میرسند.
این بخش در سهماهه چهارم سال گذشته 33 درصد رشد کرد و حجم معاملات تنها در شش ماه، تقریباً سه برابر شد. اما در مقابل، بازیهای سنتی روندی نزولی دارند. درآمد جهانی بازیهای موبایلی برای دومین سال متوالی کاهش یافته است و توسعهدهندگان با اشباع بازار و توقف تعداد کاربران مواجه هستند.
بدتر از آن، چین پیشنویس قوانین را درست قبل از کریسمس برای محدود کردن هزینهها و پاداشها در بازیهای ویدیویی رونمایی کرد که منجر به کاهش شگفتانگیز ۸۰ میلیارد دلاری ارزش بازار برای غولهای بزرگ بازی شد.
در مواجهه با چالشهای قانونی و درآمدی، باید از استودیوهای بازی سنتی انتظار داشته باشیم که ابزارهای دیگری برای جذب و حفظ کاربران طراحی کنند – و در این بین، آنها احتمالاً به سمت مدلهای غیرمتمرکز وب 3 خواهند رفت.
حتی قبل از نگرانیهای گفته در مورد وضع مقررات، بازی وب 2 با چالشهای مهمی روبرو بود. بازار اشباع شده، رشد آهسته و مقررات سختگیرانهتر، سرمایه کمتری را به سمت این ضنعت سرازیر میکند. به عنوان مثال، در میان ناشران پیشرو بازی، Tencent و NetEase که بر روی بازیهای زنده (لایو) تمرکز میکنند – شاهد کاهش درآمد سال به سال بودند.
اعلام قوانین جدید در ماه دسامبر در چین، باعث آسیب دیدم این بازیها شد و اکنون، علیرغم تلاشها برای عقبنشینی از این تصمیم، (از جمله اخراج مقامی که باعث آشفتگی شد) عدم اطمینان در بازار موج میزند.
مشکل این است که مشکلات عمیقتری در بخش بازی وب 2 وجود دارد. اول، پس از رشد سریع تعداد کاربران بازیهای لایو جهانی و بازیهای موبایل در طول همهگیری کرونا، رشد کاربران اکنون در مناطق مختلف کند شده است.
دوم، در مواجهه با بازار اشباع شده و پروژههای مشابه، فشار رقابتی افزایش مییابد که منجر به افزایش هزینههای تبلیغات و سود کمتر میشود.
سوم، مشکلات نظارتی متفاوت دیگری در بازی وجود دارد. GDPR اروپا و CPA کالیفرنیا، شناسایی شخصی را برای استودیوهای بازی پیچیدهتر میکند، در نتیجه هزینهها را افزایش میدهد و اثربخشی برندها را برای دستیابی به کاربران هدف کاهش میدهد. این امر کارایی جذب کاربر را بیشتر کاهش میدهد – مشکلی برای استودیوها و همچنین شبکههای تبلیغاتی که به درآمد تبلیغات بازی متکی هستند. به عنوان مثال، یونیتی (Unity) به دنبال تغییرات ردیابی اپلیکیشن اپل در سال 2022، حدود 5 میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داد.
درآمد بیشتر و تشریفات اداری کمتر دروب 3
در نتیجه، توسعهدهندگان، استودیوها و حتی تبلیغکنندگان در وب 2 همگی فرصتهای بی نظیری را در دنیای غیرمتمرکز وب 3 شناسایی میکنند که به واسطه مزایای منحصربهفردی که برای هر گروه ارائه میکند، بهدست میآیند.
به عنوان مثال، توسعهدهندگان بازی میتوانند از رقابت شدید در دستههای محبوب اجتناب کنند و در قابی کمتر شلوغ، گیمرها را راحتتر به دست آورند. بازیهای بلاک چین همچنین دارای روشهای جذب کاربر مبتنی بر کامیونتی فراتر از تبلیغات سنتی (مانند ایردراپ و داراییهای درون بازی) هستند. و ضرری ندارد که میتوان با ساختن یک بازی وب 3 به جای وب 2 از مسائل محدودیتهای سیاستی در برخی کشورها جلوگیری کرد.
همچنین مزایای زیادی برای بازیها و گیمرها در وب 3 وجود دارد که نمیتوانند در وب 2 به آنها دست یافت. بازیها کل اقتصادهای آنلاین را ایجاد، و بر آن نظارت میکنند، و بازیکنان از کسب داراییهای دیجیتال از بازیهای بلاک چین لذت میبرند: آنها میتوانند هویت خود را کنترل و کسب درآمد کنند. فراتر از بازی برای کسب درآمد، گیمرها میتوانند با به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود و شرکت در تعاملات برند، درآمد غیرفعال کسب کنند. ارائه داده در قبال کسب درآمد را جدی بگیرید.
در نهایت، شبکههای تبلیغاتی – که تبلیغکنندگان اصلی آنها شرکتهای بازی هستند – میتوانند با پلتفرمهای بازی در وب 3 برای دسترسی به دادههای شخص اول و صفر برای هدفگیری، اسناد و درک بهتر کار کنند.
برای بخش بازی در تقاطع درآمد و مقررات، وب 3 نوید یک مزیت رقابتی را میدهد. حتی اگر فقط برخی از بازیکنان بازی وب 2 به بازیهای بلاک چین بروند، این امر کیفیت عناوین، بازیکنان و اکوسیستمها را در فضای کلی بازی تا حد زیادی بهبود میبخشد. و مهمتر از همه، اینها همان سه عنصری هستند که بخش بازی وب 3 برای تبدیل شدن به جریان اصلی به آن نیاز دارد.
بازیهای بلاک چین برای ورود به جریان اصلی آماده است
اکنون، از آنجایی که رشد سهماهه چشمگیر، نوید روند صعودی دیگری را میدهد، بازیهای بلاک چین به لطف موانع ورود کمتر، استعدادهای برتر و تجربیات نوآورانه در موقعیت مناسبی برای رقابت قرار گرفته است. بلوغ بازار که با ورود استودیوهای بازی AAA و فرنچایزها تقویت شده است، تنها پذیرش را بیشتر تشویق میکند.
این یک نقطه عطف است. از کاهش کاربران و کاهش سود گرفته تا مقررات سختگیرانهتر، وب 2 به طور همزمان با موانع سختی روبرو است. برعکس، بازیهای بلاک چین یک راهحل حیاتی درآمدزا و نظارتی ارائه میکنند. پس دور از ذهن نیست که انتظار داشته باشید شرکتهای بازی و شرکای اکوسیستم بیشتری از آن استفاده کنند.
ما در بیتپین، توجه ویژهای به لیست کردن توکن بازیهای محبوب داریم تا کاربران بتوانند بدون محدودیت، همگام با آخرین تکنولوژی روز حرکت کنند.
توکنهای مرتبط با صنعت بازی که در صرافی بیتپین لیست شدهاند از این قرار است (برای معامله هرکدام از این رمزارزها، روی اسم آن کلیک کنید):
زندگی من توی کامپیوتر و دنیای دیجیتال میگذره؛ عاشق فناوری بلاکچین و تکنولوژیهای دیجیتالیام و فعالیت توی اکوسیستم و کامیونتی کریپتو رو خیلی دوست دارم. اوقات فراغتم رو یا بازی میکنم، یا به پروژههای شخصیم میرسم. هیچی بلد نیستم ولی تا دلت بخواد کنجکاو و فضولم :))