گزارش تحلیلی متفاوت بیت پین؛ بررسی موشکافانه بازار کریپتوکارنسی

تاریخ انتشار: 2 آبان 1402 | آخرین به‌روزرسانی: 28 آبان 1402
زمان مطالعه:  25 دقیقه
گزارش تحلیلی متفاوت بیت پین؛ بررسی موشکافانه بازار کریپتوکارنسی

گزارش تحلیلی متفاوت پیش‌رو، توسط گروه سرمایه‌گذاری بیت پین، برای بررسی دقیق بازار کریپتوکارنسی منتشر شده و در آن پس از مرور مهم‌ترین اخبار رمزارزها، اخبار مهم کلان اقتصادی و ژئوپلیتیک را بررسی خواهیم کرد و سپس به سراغ پرریسک‌ترین/کم‌ریسک‌ترین ارزهای بازار خواهیم رفت.

در ادامه آماری از همبستگی بیت کوین با بازارهای دیگر ارائه داده و پس از شبیه‌سازی احتمالی قیمت بیت کوین، اتریوم و ۱۰ رمز ارز برتر دیگر دنیا در یک هفته آینده، تحلیل آنچین و تحلیل شاخص‌ها را خواهیم داشت. در انتها هم به تحلیل تکنیکال سایر بازارها خواهیم پرداخت.

نویسندگان تحلیل پیش‌رو: محسن صالح، محمد نورموسوی،‌ امین شیبانی، علی پیروج، محمد جواد جعفری و پرهام نوربخش

اخبار و رویدادها

  • ۱۹ اکتبر:

به گزارش کوین تلگراف، قیمت توکن SUI بعد از اتهام به دستکاری عرضه این رمزارز، ۹ درصد ریزش کرد. سرویس نظارت مالی کره جنوبی به زودی تحقیقاتی را در مورد توزیع این توکن انجام می‌دهد. نماینده این سازمان ادعا کرد که بنیاد SUI با سهام‌گذاری توکن‌های خارج از گردش، سود دریافت کرده است. چنین اتفاقی در بلندمدت می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی روی ارز دیجیتال سویی بگذارد.

  • ۲۱ اکتبر:

طبق گزارش  وب‌سایت FT، دادستان نیویورک از صرافی جمینای، جنسیس و شرکت مادر آن، یعنی دیجیتال کارنسی گروپ به اتهام کلاهبرداری ۱٫۱ میلیارد دلاری از سرمایه‌گذاران شکایت کرده است. دادستان نیویورک می‌گوید این شرکت‌ها درباره امنیت سرمایه‌گذاری کاربران پس از سقوط شدید سال گذشته قیمت بیت کوین، به بیش از ۲۳۰ هزار مشتری خود دروغ گفته‌اند. این شکایت ریسک‌های غیرسیستماتیک بازار را افزایش خواهد داد.

  • ۲۲ اکتبر:

طبق داده‌های Makerburn،درآمد سرانه پروتکل میکر (Maker Protocol) ناشر استیبل کوین DAI به بالاترین حد خود یعنی ۲۰۳ میلیون دلار رسیده، این در حالی است که اوج قبلی درآمد پروتکل میکر ۱۷۲٫۳ میلیون دلار در ماه مه ۲۰۲۱ بود. این افزایش درآمد در بحبوحه افزایش سپرده‌های دارایی‌های (RWA) برای مینت DAI و بازدهی بالاتر برای دارندگان این توکن (که به نوبه خود وثیقه‌های بیشتری را جذب می‌کند) رخ داده است. افزایش درآمد پروتکل میکر، خبر خوبی برای ارز دیجیتال MKR و سرمایه‌گذاران این رمزارز محسوب می‌شود.

  • ۲۲ اکتبر:

صرافی HTX یا همان HOUBI سابق اعلام کرد که ۲۰ درصد از سود سه‌ماهه سوم امسال خود را برای توکن‌سوزی HOUBI TOKEN اختصاص داده است. توکن‌سوزی باعث کاهش عرضه رمزارز مورد نظر شده و احتمالا در میان‌مدت شاهد رشد قیمت ارز HTUSDT خواهیم بود.

اخبار کلان اقتصادی

  • ۱۶ اکتبر: کاهش شاخص تولیدی فدرال رزرو نیویورک (Empire State Manufacturing Index) از ۱٫۹ درصد به ۴٫۶- درصد

شاخص تولید فدرال رزرو نیویورک (Empire State Manufacturing Index)، داده‌هایی جمع آوری‌شده ازنظرسنجی از ۲۰۰ مدیر اجرایی از شرکت‌های بخش تولید ایالت نیویورک است. مدیران اجرایی، تغییر در ۱۱ شاخص، شامل سطح فعالیت عمومی تجاری، سفارش‌های جدید، محموله‌ها، موجودی‌ها، تعداد کارکنان، زمان تحویل، هزینه سرمایه و … را گزارش می‌کنند. کاهش شاخص تولید ایالت نیویورک نشان‌دهنده رکود در بخش تولید ایالت نیویورک و فشار از طرف فدرال رزرو روی اقتصاد امریکا است. باتوجه با کاهش این داده، انتظار می‌رود فدرال رزرو نرخ بهره را در سطح ۵٫۵ درصد ثابت نگه دارد.

  • ۱۷ اکتبر:
    • شاخص خرده‌فروشی خالص ماهانه (Core Retail Sales m/m) در عدد ۰٫۶ درصد ثابت ماند.
    • شاخص خرده‌فروشی ماهانه (Retail Sales m/m) از عدد ۰٫۶ درصد به ۰٫۷ درصد افزایش یافت.
    • خرده‌فروشی سالانه (Retail Sales y/y) از عدد ۲٫۵ درصد به ۳٫۸ درصد افزایش یافت.

خرده‌فروشی، عبارت است از خرید کالاهای نهایی و خدمات توسط مصرف‌کنندگان و مشاغل؛ این کالاها و خدمات به پایان زنجیره تأمین رسیده‌اند و اکنون به مصرف‌کننده نهایی فروخته می‌شوند. این زنجیره با تولید‌کننده یا تامین‌کننده کالا شروع می‌شود و به خرده‌فروش ختم می‌شود و خرده‌فروشی خالص هم بیانگر خرید کالاهای نهایی و خدمات توسط مصرف‌کنندگان و مشاغل به جز خودرو است.

افزایش نرخ خرده‌فروشی و ثابت‌ماندن خرده‌فروشی خالص نشانگر افزایش رشد تولید ناخالص داخلی و سالم بودن اقتصاد آمریکا است؛ این داده‌ها می‌توانند فدرال رزرو را برای مهار تورم، در حالت تهاجمی نگه دارند و باعث شوند تا فدرال رزرو نرخ بهره را ثابت نگه دارد. تا زمانی که داده‌های تورمی روندی صعودی داشته یا ثابت باقی بمانند، فدرال رزرو هم تهاجمی باقی می‌ماند و فشار را روی اقتصاد امریکا حفظ می‌کند، بازار ارزهای دیجیتال تا زمانی که فشار از روی اقتصاد امریکا برداشته نشود روند صعودی چشمگیر نخواهند داشت. در کلام آخر، افزایش خرده‌فروشی سالانه نشانگر رشد تولید ناخالص داخلی امریکا است.

  • ۱۸ اکتبر:
    • تولید صعنتی سالانه (Industrial Production y/y) چین در عدد ۴٫۵ درصد ثابت باقی ماند. تولید صعنتی سالانه، تغییر در مجموع ارزش تعدیل‌شده با تورم تولیدشده توسط تولیدکنندگان، معادن و شرکت‌ های آب و برق.
    • تولید ناخالص داخلی (GDP q/y): تولید ناخالص داخلی چین از عدد ۶٫۳ به عدد ۴٫۹ درصد کاهش یافت. تولید ناخالص داخلی (GDP q/y) تغییر در ارزش تعدیل‌شده با تورم همه کالاها و خدمات تولید‌شده توسط اقتصاد.
    • خرده‌فروشی سالانه (Retail Sales y/y) چین، از عدد ۴٫۶ درصد به عدد ۵٫۵ درصد افزایش یافت. خرده فروشی سالانه (Retail Sales y/y) عبارت است از خرید کالاهای نهایی و خدمات توسط مصرف‌کنندگان و مشاغل.
    • نرخ بیکاری (Unployment Rate) چین از ۵٫۲ درصد به ۵ درصد کاهش یافت. نرخ بیکاری (Unployment Rate)، درصد کل نیروی کار شهری که در ماه گذشته بیکار بوده و فعالانه جویای کار هستند.

داده‌های اقتصادی چین، نشانگر رونق اقتصادی هستند. رشد اقتصادی چین می‌تواند از رکود اقتصاد جهانی جلوگیری کند و تقاضا برای نفت را  افزایش دهد (رشد قیمت نفت)، رشد قیمت نفت می‌تواند عاملی تاثیرگذار در افزایش تورم اقتصاد آمریکا باشد. کشور چین به عنوان اقتصاد دوم جهان، با رشد اقتصادی می‌تواند کاتالیزوری برای صعود بازار ارز های دیجیتال باشد و از ریزش‌های سنگین بازار‌ کریپتو در نتیجه سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو، جلوگیری کند.

  • ۱۹ اکتبر:

مطالبات بیکاری (Unployment Claims) از عدد ۲۰۹ هزار به ۲۹۸ هزار کاهش یافت؛ این شاخص نشان می‌دهد که چه اندازه افراد درخواست دریافت بیمه بیکاری دارند. شاخص پیشرو CB ماهانه، از عدد قبلی ۰٫۴- درصد به ۰٫۷- کاهش یافت. این شاخص از چندین اندیکاتور را برای خلاصه کردن شرایط اقتصادی فعلی در یک آمار واحد ترکیب می‌کند؛ این اندیکاتورها عبارت‌اند از اشتغال حقوق ودستمزد غیرکشاورزی (‌NFP)، میانگین ساعات کار در بخش تولید، نرخ بیکاری، پرداخت دستمزد و حقوق که با شاخص قیمت مصرف‌کننده نمایش داده می‌شود.

میانگین ۴ هفته مطالبات بیکاری از ۲۰۶٫۷۵ هزار به ۲۰۵٫۷۵ هزار کاهش یافت. کاهش مطالبات بیکاری بیانگر بازار کار قوی اقتصاد آمریکا است و شاخص پیشرو CB هم نشان‌دهنده انعطاف‌‌پذیری قوی اقتصاد آمریکا و احتمالا کسب‌وکار‌هایی است که به تازگی وارد رکود شده اند. با توجه به قوی بودن بازار کار، انتظار می‌رود فدرال رزرو تهاجمی باقی مانده و در جلسه نوامبر نرخ بهره را ثابت نگه دارد، همچنان فشار روی اقتصاد آمریکا باقی خواهد ماند.

شاخص پیشرو CB هم نشان‌دهنده انعطاف‌‌پذیری قوی اقتصاد آمریکا و احتمالا کسب‌وکار‌هایی است که به تازگی وارد رکود شده اند.

خلاصه‌ای از سخنرانی رییس فدرال رزرو (پاول) درباره تورم:

قدرت اقتصاد ایالات متحده و ادامه بازارهای کار فشرده می‌تواند افزایش بیشتر نرخ بهره فدرال رزرو را تضمین کند. میزان افزایش بیشتر و مدت‌زمان محدود نگه داشتن سیاست، به داده‌ها، چشم‌انداز و تعادل ریسک‌ها بستگی دارد. اکنون شواهد حاکی از آن نیست که سیاست فعلی ما خیلی سختگیرانه باشد.

  • نتیجه گیری:

سخنان رییس فدرال رزرو سمت‌وسوی تمایل به سیاست‌های انقباظی داشت، اما باتوجه به اینکه صحبت از ریسک‌های ژئوپلیتیک شد، احتمالا فدرال رزرو محتاطانه عمل می‌کند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت سخنان رییس فدرال رزرو خنثی است. فدرال رزرو تصمیم‌های آتی خود را وابسته به داده‌های اقتصادی در نظر خواهد گرفت، تا تورم نزدیک ۲ درصد را به ورطه عمل برساند.

انتظار می‌رود فدرال رزرو به‌صورت محتاطانه عمل کند و در جلسه نوامبر نرخ بهره در سطح ۵٫۵ درصد ثابت باقی بماند. داده‌های بیکاری و شاخص پیشرو CB نشانگر بازار کار قوی ولی تعدیل‌شده بوده و انعطاف‌پذیری اقتصاد امریکا را نشان می‌دهند، از حرفای پاول، این‌گونه می‌توان نتیجه گرفت که سیاست‌های فدرال رزرو بستگی به داده‌های تورمی و بازار کار دارد، اگر همچنان داده‌های تورمی قوی باشند، می‌توانند فدرال رزرو را به افزایش یک پله نرخ بهره مجاب کنند.

دانلود کتابچه نحوه دریافت وام با ارزهای دیجیتال

در این کتابچه با نحوه دریافت وام با ارزهای دیجیتال آشنا می‌شوید. از نحوه ثبت‌نام تا آشنایی با مزایا و معایب این گونه وام‌ها مطلع می‌شوید.

    باتوجه به افزایش داده‌های تورمی در سخنرانی خنثی فدرال رزرو در این هفته، انتظار می‌رود فشار همچنان روی اقتصاد آمریکا باقی بماند و بیت کوین در کوتاه‌مدت روندی صعودی و در میان‌مدت روندی نزولی داشته باشد. باتوجه به افزایش داده‌های تورمی، افزایش شاخص خرده‌فروشی نشانگر سالم بودن اقتصاد آمریکا و رشد تولید ناخالص داخلی این کشور است؛ انتظار می‌رود فدرال رزرو همچنان نرخ بهره را ثابت نگه داشته و تهاجمی باقی بماند تا تورم به ۲ درصد برسد. بازار‌ها احتمال فرود نرم را بیشتر کرده‌اند و این داده‌ها در بلندمدت باعث افزایش شاخص دلار و کاهش قیمت بیت کوین می‌شوند.

    اخبار ژئوپلیتیک

    بایدن، حماس و روسیه را دشمن دموکراسی خواند و در ۲۰ اکتبر بودجه ۱۰۰ میلیارد دلاری به کنگره را درخواست داد. نحوه تخصیص بودجه برابر است با: ۶۰ میلیارد دلار برای اوکراین، ۱۴ میلیارد دلار برای اسرائیل، ۱۰ میلیارد دلار برای تلاش‌های بشردوستانه و ۱۶ میلیارد دلار برای امنیت مرزها. تایید کردن این بودجه توسط کنگره پیامد‌های بدی از جمله تحریک تورم و بالا رفتن بدهی دولت آمریکا راه به همراه دارد و می‌تواند ضربه بدی به اقتصاد آمریکازده و شاخص دلار را ضعیف و بیت کوین را صعودی کند.

    در شبانگاه ۲۵ مهر، مصادف با ۱۷ اکتبر، بیمارستان الاهلی (المعمدانی) غزه توسط ارتش اسرائیل مورد اصابت بمب JDAM قرار گرفت و بیش از هزار کشته برجای گذاشت. حمله اسرائیل به بیمارستان الاهلی باعث شد تظاهرات در کشور‌های عربی، به‌ویژه ایران، علیه کشور اسرائیل شدت بگیرد؛ تمامی کشور‌های عربی و ایران، اسرائیل را به‌خاطر حمله به بیمارستان الاهلی به شدت محکوم کردند.

    حمله اسراییل به بیمارستان الاهلی باعث شد ریسک‌های ژیوپلیتیک خاورمیانه به شدت افزایش یابد و حالا جنگ بین لبنان و اسرائیل به بالاترین حد ممکن خودش رسیده است. افزایش ریسک‌های ژیوپلیتیک خاورمیانه در روز‌های آینده می‌تواند باعث کاهش قیمت بیت کوین (BTC) و افزایش قیمت طلا (GOLD) و نفت (OIL) شود.

    بررسی پرریسک‌ترین/کم‌ریسک‌ترین ۱۰ ارز دیجیتال برتر دنیا با استفاده از ضریب بتا

    ضریب بتا (BETA)، ضریبی است که نشان می‌دهد هر ارز دیجیتال نسبت به شاخص کل (بیت کوین)، چه میزان پرریسک و کم‌ریسک است. ضریب بتای همسان با ۱ به منظور ریسک هم‌سو با شاخص‌کل است، ضریب بتای بزرگتر از ۱ پرریسک‌تربودن از شاخص کل و ضریب بتای کمتر از ۱ هم کم‌ریسک‌تر بودن از شاخص کل را نشان می‌دهد؛ ضریب بتای منفی هم نشان‌دهنده بازده معکوس نسبت به شاخص کل خواهد بود. براساس ضریب بتا و طبق جدول زیر، کم‌ریسک‌ترین رمزارز TRX و پرریسک‌ترین رمزارز SOL است.

    بتا (Beta) نماد
    ۰٫۹۱ ETH
    ۰٫۶۲ BNB
    ۰٫۴۹ XRP
    ۱٫۶۱ SOL
    ۰٫۷۹ ADA
    ۰٫۸۷ DOGE
    ۰٫۴۲ TRX
    ۰٫۹۱ DOT
    ۰٫۸۹ MATIC

    ***

    در جدول زیر، مقدار ضریب بتای بیت کوین نسبت به هر یک از نماد‌های آورده‌شده در داخل جدول محاسبه شده است.

    بتا (Beta) نماد
    ۰٫۰۰۳- DXY
    ۰٫۰۶ NADSAQ
    ۰٫۰۲ S&P 500
    ۰٫۰۴ GOLD
    ۰٫۰۰۳- OIL

    ***

    دانلود سیزدهمین ماهنامه دامیننس

    از روانشناسی بلاک‌چین تا بهترین استراتژی در بازار بیت‌کوین

      ضریب همبستگی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال

      ضریب همبستگی، رابطه‌ای متقابل یا ارتباط بین دو یا چند متغیر را نشان می‌دهد. ماهیت ضریب همبستگی، شاخصی تاریخی است که سرمایه‌گذاران را از رابطه بین دارایی‌های مالی و ارزش بازار ارز دیجیتال آگاه می‌کند. چنانچه قیمت دو دارایی در مرحله‌ای افزایش یابد، گفته می‌شود که دارای همبستگی مثبت هستند و آن را با عددی مثبت گزارش می‌‌دهند؛ برعکس همبستگی مثبت، همبستگی منفی است، که نشان‌دهنده رابطه‌ای معکوس است. دارایی‌هایی که همبستگی تعریف‌شده دارند، شامل طلا و ارز فیات مانند دلار آمریکا بوده و ارتباط بین این دارایی‌ها به خوبی مستند است.

      MATICUSD DOTUSD TRXUSD DOGEUSD ADAUSD SOLUSD XRPUSD BNBUSD ETHUSD BTCUSD
      ۰٫۱۹- ۰٫۲۶- ۰٫۸۱ ۰٫۲۷- ۰٫۲- ۰٫۰۸ ۰٫۶۹ ۰٫۱۸- ۰٫۹۳ ۱ BTCUSD
      ۰٫۰۴ ۰٫۰۱- ۰٫۶۵ ۰٫۱- ۰٫۰۴ ۰٫۱۵ ۰٫۵۸ ۰٫۰۸ ۱ ۰٫۹۳ ETHUSD
      ۰٫۸۸ ۰٫۷۸ ۰٫۵۴- ۰٫۶۲ ۰٫۷۲ ۰٫۱۷ ۰٫۳۸- ۱ ۰٫۰۸ ۰٫۱۸- BNBUSD
      ۰٫۴۲- ۰٫۳۳- ۰٫۶۹ ۰٫۲۰- ۰٫۲۷- ۰٫۲۱ ۱ ۰٫۳۸- ۰٫۵۷ ۰٫۶۹ XRPUSD
      ۰٫۱ ۰٫۵۶ ۰٫۱۶ ۰٫۰۹- ۰٫۷۱ ۱ ۰٫۲۱ ۰٫۱۷ ۰٫۱۵ ۰٫۰۸ SOLUSD
      ۰٫۶۰ ۰٫۹۲ ۰٫۴- ۰٫۲۴ ۱ ۰٫۶۷ ۰٫۲۵- ۰٫۷۴ ۰٫۰۵ ۰٫۲- ADAUSD
      ۰٫۶۱ ۰٫۴۰ ۰٫۴۶- ۱ ۰٫۲ ۰٫۰۹- ۰٫۲۰- ۰٫۶۲ ۰٫۱- ۰٫۲۷- DOGEUSD
      ۰٫۴۹- ۰٫۵- ۱ ۰٫۴۶- ۰٫۳۸- ۰٫۱۶ ۰٫۶۹ ۰٫۵۴- ۰٫۶۵ ۰٫۸۱ TRXUSD
      ۰٫۷۸ ۱ ۰٫۵- ۰٫۴۰ ۰٫۹۲ ۰٫۵۶ ۰٫۳۳- ۰٫۷۸ ۰٫۰۱- ۰٫۲۶- DOTUSD
      ۱ ۰٫۷۸ ۰٫۴۹- ۰٫۶۰ ۰٫۵۷ ۰٫۱ ۰٫۴۲- ۰٫۸۸ ۰٫۰۴ ۰٫۱۹- MATICUSD

      ***

      جدول همبستگی بین بیت کوین، طلا، نفت، NASDAQ و S&P500

      S&P 500 NASDAQ OIL GOLD BTCUSD
      ۰٫۷۷ ۰٫۸۴ ۰٫۲۶- ۰٫۷۸ ۱ BTCUSD
      ۰٫۶۸ ۰٫۶۴ ۰٫۵۰- ۱ ۰٫۷۸ GOLD
      ۰٫۱۲- ۰٫۱۰- ۱ ۰٫۵۰- ۰٫۲۶- OIL
      ۰٫۹۶ ۱ ۰٫۱۰- ۰٫۶۴ ۰٫۸۴ NASDAQ
      ۱ ۰٫۹۶ ۰٫۱۲- ۰٫۶۸ ۰٫۷۷ S&P 500

      ***

      شبیه‌سازی قیمت بیت کوین

      طبق روش مونت کارلو، با استفاده از اندیکاتور یا همان شاخص مونت کارلو، محدوده قیمت‌های احتمالی بیت کوین در یک هفته آینده: بیشترین محدوده ۴۲٫۲۷۳ و کمترین محدوده ۲۷٬۸۴۳ و میانگین قیمتی بیت کوین را ۳۵٬۰۵۶ درنظر گرفتیم.

      شبیه‌سازی قیمت بیت کوین

      شبیه‌سازی قیمت اتریوم

      طبق روش مونت کارلو، با استفاده از اندیکاتور مونت کارلو، محدوده قیمت‌های احتمالی اتریوم در یک هفته آینده: بیشترین محدوده ۲٬۰۷۵ و کمترین محدوده ۱٬۵۸۹٫۷۶ و میانگین قیمتی اتریوم را در محدوده ۱٬۸۳۴٫۸۶ در نظر گرفتیم.

      شبیه‌سازی قیمت اتریوم

      شبیه‌سازی حدودی قیمتی برای ۱۰ رمز ارز برتر دنیا در یک هفته آینده

      محتمل‌ترین سناریو بدترین سناریو ممکن بهترین سناریو ممکن نام ارز
      ۳۵٬۰۵۶ ۲۷٫۸۴۳ ۴۲٬۲۷۳ BTCUSD
      ۱٬۸۳۴٫۸۶ ۱٬۵۸۹٫۷۶ ۲٬۰۷۵ ETHUSD
      ۲۳۱٫۳ ۲۱۰٫۶ ۲۵۲ BNBUSD
      ۰٫۵۴۷۸ ۰٫۴۷۳۶ ۰٫۵۹۳۸ XRPUSD
      ۳۱٫۲۴ ۲۵٫۲۸ ۳۷٫۲۱ SOLUSD
      ۰٫۲۷۸۴ ۰٫۲۴۷۵ ۰٫۳۱۰۰ ADAUSD
      ۰٫۰۶۶۸ ۰٫۰۶۱۰ ۰٫۰۷۵۵ DOGEUSD
      ۰٫۰۹۳۱ ۰٫۰۸۴۶ ۰٫۱۰۱۶ TRXUSD
      ۴٫۱۶ ۳٫۴۸ ۴٫۸۴ DOTUSD
      ۰٫۶۳۲۲ ۰٫۵۰۰۷ ۰٫۷۶۶۳ MATICUSD

      ***

      ضریب الفا (ALPHA)، ضریبی است که بازدهی مازاد هر ارزدیجیتال نسبت به شاخص کل (بیت کوین) را نشان می‌دهد. ضریب آلفا می‌تواند عددی مثبت، منفی یا صفر باشد. آلفای منفی، به معنای عملکرد ضعیف‌تر نسبت به شاخص معیار و آلفای مثبت، به معنای عملکرد بهتر نسبت به شاخص معیار است؛ آلفای صفر هم به معنای بازدهی صندوق، متناسب با ریسک آن بوده است. در حالت کلی مقدار آلفای بیشتر، بیانگر عملکرد بهتر ارز دیجیتال است. در جدول زیر ضریب آلفا ارز‌ها دیجیتال را نسبت به بیت کوین، که شاخص کل بازار کریپتو است، محاسبه شده‌اند.

      ضریب آلفا نماد
      ۰٫۰۶- ETH
      ۰٫۰۵- BNB
      ۰٫۰۱- XRP
      ۰٫۰۹ SOL
      ۰٫۰۳- ADA
      ۰٫۰۶- DOGE
      ۰٫۰۲- TRX
      ۰٫۰۸- DOT
      ۰٫۰۱- MATIC
      ***

      تحلیل آنچین

      شاخص MVRV برای اولین بار در یک سال اخیر به محدوده ۱٫۶۲ رسید؛ این شاخص نشان‌دهنده ارزش ذاتی بیت کوین است که از کسر Market Cap (قیمت فعلی بیت کوین) بر Realized Value (ارزش تحقق‌یافته بیت کوین) به دست می‌آید. در حال حاضر این شاخص مقاومت ۱٫۵۵ دلار خود را به بالا شکانده است. اگر به دید کلاسیک نگاه کنیم، حال باید منتظر شروع موجی صعودی باشیم، اما صرفا تکیه بر یک داده، نمی‌تواند نتیجه صحیحی به دست دهد.

      تحلیل آنچین ۱

      ***

      شاخص Supply In Profit به بالاترین میزان خود در یک سال و نیم اخیر رسید؛ این شاخص در تاریخ دسامبر سال ۲۰۲۱ و زمانی که بیت کوین ۵۱٬۰۰۰ دلار بود، در منطقه ۸۱ درصد قرار داشت که بیت کوین از همان ناحیه ریزش خود را تا ۲۰٬۰۰۰ دلار اغاز کرد. اکنون دوباره این شاخص به محدوده ۸۱ درصد رسیده، اما اگر بخواهیم روند این ارز را با قیمت بررسی کنیم، واگرایی بین قیمت و این شاخص مشاهده می‌شود و علاوه بر آن، با توجه به اینکه یک بار از این درصد، بازگشت اتفاق افتاده است، می‌تواند آن را به ناحیه‌ای با ارزش برای ما تبدیل کند.

      تحلیل آنچین ۲

      ***

      شاخص UTXO Age Band به ما نشان می‌دهد که علاوه بر هولدرهای سه تا شش‌ماهه، هولدرهای یک تا سه‌ماهه و شش‌ماه تا یک‌ساله هم در سود هستند و این اتفاق می‌تواند موجب افزایش عرضه در بیت کوین شود. نکته دیگری که در نمودار زیر دیده می‌شود، این است که محدوده هم‌پوشانی هولدرهای محدوده سنی سه تا شش‌ماه و یک تا سه‌ماه، در محدوده ۲۸٬۰۰۰ دلار، ناحیه حمایتی قابل‌اعتمادی را برای بیت کوین به وجود آورده‌اند.

      تحلیل آنچین ۳

      تحلیل شاخص‌ها

      • تحلیل بیت کوین

      بیت کوین در تایم فریم چهارساعته پس از لگ پر قدرت صعودی خود در هفته گذشته، این هفته هم همچنان در روند صعودی خود قرار دارد. بیت کوین توانست به‌صورت پرقدرت محدوده حمایتی مهم (۳۳ هزار تا ۳۴ هزار) را به سمت بالا بشکند. انتظار می‌رود که بیت کوین پس از اصلاح تا محدوده (۳۱٬۴۰۰ تا ۲۹٬۶۰۰) بتواند به محدوده اصلی عرضه خود در نواحی (۳۷ هزار تا ۴۰ هزار) برسد و سپس از این ناحیه خود را آماده نزول قیمتی به سمت محدوده (۲۳٬۵۷۱ تا ۲۲٬۹۶) کند.

      تحلیل بیت کوین

      لازم به ذکر است تمامی نواحی گفته شده، مناطق قیمتی مهمی برای بیت کوین به شمار می‌آیند.

      • تحلیل شاخص دامینسس تتر

      دامیننس تتر در تایم فریم روزانه، کانال صعودی خود را به سمت پایین شکست. باتوجه‌به روند نزولی پرقدرت این شاخص، انتظار می‌رود پس از پولبک به کانال شکسته‌شده در محدوده (۷ تا ۷٫۰۳) روند نزولی خود را تا ناحیه (۵٫۷۵ تا ۵٫۸۹) را ادامه دهد.

      تحلیل شاخص دامینسس تتر

      باید به این نکته توجه داشت که با پایین آمدن دامیننس تتر، بیت کوین می‌تواند روندی صعودی و با بالارفتن این شاخص، روندی نزولی داشته باشد.

      • تحلیل شاخص توتال 2

      شاخص توتال 2 که همراه با بیت کوین توانست رشد خوبی را تجربه کند، اکنون درگیر محدوده مقاومتی قوی (۵۷۷ تا ۵۹۷) است. انتظار می‌رود پس از تکمیل اصلاح کوتاه‌مدت از این نواحی، به سمت بیس صعودی خود در محدوده (۵۴۰ تا ۵۴۳) بتواند پتانسیل قوی برای شروع موج بعدی صعودی خود ایجاد کند. هدف انتهایی این موج محدوده (۶۳۱ تا ۶۵۲) است.

      تحلیل شاخص توتال 2

      همچنین باید به این نکته توجه داشت که با افزایش این شاخص، می‌توان انتظار افزایش قیمت آلت‌ کوین‌ها و با کاهش این شاخص، شاهد نزول قیمت در آلت‌ کوین‌ها باشیم.

      ارزهای دیجیتال مستعد رشد

      • تحلیل ارز دیجیتال Near

      ارز دیجیتال NEAR در تایم فریم چهارساعته بسیار مستعد رشد است. این رمزارز پس از برخورد به خط روند صعودی خود و واکنش بسیار خوبی که به این محدوده داشت، اکنون بار دیگر در روندی صعودی قرار گرفته است.

      تحلیل ارز دیجیتال Near

      انتظار می‌رود که این ارز دیجیتال بتواند تا محدوده (۱٬۲۲ تا ۱٫۲۵) رشد قیمتی را تجربه کند. باید توجه داشت که محدوده (۰٫۹۳ تا ۰٫۹۵) محدوده حمایتی بسیار مهمی برای این رمزارز به شمار می‌رود.

      • تحلیل ارز دیجیتال سولانا

      رمزارز سولانا در تایم فریم چهارساعته بسیار مستعد رشد قیمتی است. انتظار می‌رود که این ارز دیجیتال ابتدا به سمت محدوده مقاومتی شکسته شده (۲۶ تا ۲۹) پولبک قیمتی داشته باشد و پس از این برگشت و اصلاح کوتاه قیمتی بتواند از این منطقه موج بزرگ صعودی جدیدی را به سمت اهداف بالاتر در محدوده (۴۲ تا ۴۵) را آغاز کند.

      تحلیل ارز دیجیتال سولانا

      تحلیل تکنیکال سایر بازارها

      • تحلیل شاخص دلار امریکا

      شاخص دلار امریکا دقیقاً طبق تحلیل هفته پیش که آکادمی بیت پین منتشر شد، حرکت کرده و توانسته اهداف مشخص شده را محقق کند. در این هفته شاخص دلار امریکا در تایم‌فریم چهارساعته در ادامه روند نزولی خود، می‌تواند تا محدوده نشان‌داده‌شده در تصویر (۱۰۳٫۶۲۳ تا ۱۰۴٫۱۴۹) کاهش داشته و سپس از این محدوده مهم حمایتی، به سمت اهداف مشخص شده (۱۱۰ تا ۱۴۴) حرکت صعودی خود را آغاز کند.

      تحلیل شاخص دلار امریکا

      باید به این نکته توجه داشت که با افزایش این شاخص احتمال دارد روند طلا و بیت کوین نزولی و همچنین با کاهش این شاخص، روند آن‌ها صعودی شود.

      • تحلیل اونس جهانی طلا

      در نمودار یک‌ساعته انس جهانی طلا، دو سناریو قابل‌مشاهده است

      • سناریو اول: طلا از ناحیه مهمی توانسته برگشت قیمتی داشته باشد. پس می‌توان متصور شد که تا محدوده حمایتی و بیس حرکتی خود که در محدوده (۱۹۴۶ تا ۱۹۵۱) است، اصلاح داشته و سپس به سمت ناحیه مهم مقاومتی خود در عدد (۱۹۹۴) حرکت کند.
      • سناریو دوم: باتوجه‌به شرایط سیاسی موجود و لگ صعودی قدرتمند در طلا، می‌توان انتظار داشت که پس از اصلاحی کوتاه تا محدوده (۱۹۶۴) بتواند به سمت محدوده بسیار مهم مقاومتی واقع در (۱۹۹۴)حرکت کند و این ناحیه را نیز بشکند و تا هدف قیمتی (۲۰۰۴) حرکت صعودی خود را ادامه دهد.

      باید به این نکته توجه داشت که دارایی ریست‌گریزی مانند طلا، به‌شدت از اخبار سیاسی و جهانی تأثیر می‌پذیرد.

      تحلیل اونس جهانی طلا

      • تحلیل شاخص S&P500

      شاخص S&P500 در تایم‌فریم چهارساعته و یک‌ساعته، نتوانست محدوده مهم حمایتی واقع در (۴٬۲۵۰) را حفظ کند. باتوجه‌به شکست این محدوده مهم حمایتی، انتظار می‌رود پس از تکمیل پولبک به این محدوده، روند نزولی این ارز بتواند تا محدوده مشخص شده در تصویر (۴۰۰۱ تا ۴۰۵۳) ادامه داشته باشد و سپس اگر موفق به حفظ این ناحیه شد و توانست نشانه‌هایی از برگشت روند داشته باشد بتواند تا محدوده (۴۲۵۰) به سمت بالا حرکت کند.

      تحلیل شاخص S&P500

      توجه: مقالات منتشر شده در آکادمی بیت پین، فقط اهداف آموزشی دارند و نباید آن‌ها را توصیه‌ای مبنی بر خرید، فروش و یا سرمایه‌گذاری در نظر گرفت.

      شبنم توایی

      شبنم توایی

      علاقه زیادی به حوزه فناوری و فین تک دارم، درباره ارزهای دیجیتال، بلاک چین، هوش مصنوعی، وب ۳ و سایر موضوعات مرتبط با فناوری می‌نویسمو تحقیق می‌کنم. عاشق سفر و عکاسی هستمو اوقات فراغتم را با کشف جاذبه‌ها و ثبت لحظات زیبا سپری می‌کنم. بزرگترین هدفم تو زندگی یاد گرفتنه و لذت می‌برم از اینکه یادگرفته‌هامو دانش و تجربه‌ام را با دیگران به اشتراک بگذارم و از اونها هم یاد بگیرم.

      مطالب نویسنده
      اشتراک گذاری:

      مطالب مشابه

      تحلیل تکنیکال استورج (STORJ): فرصت خرید وجود دارد؟ | ۲۶ مهر

      ارز دیجیتال استورج (STORJ) راه حل منبع‌بازی برای ذخیره فایل...

      تحلیل تکنیکال سولانا (SOL): ادامه روند فعلی یا تغییر روند؟ | ۲۵ مهر

      ارز دیجیتال سولانا که یکی از محبوب‌ترین پروژه‌های بازار...

      دیدگاه‌ها
      در پاسخ به دیدگاه کاربر