تاریخ انتشار: 30 فروردین 1401 | آخرین بهروزرسانی: 26 مهر 1401
زمان مطالعه:
5 دقیقه
گذشت زمان موجب شده تا بسیاری از مبانی مختلف تجارت تغییر کند و مشاغل و برندهای مطرحی که نمیخواهند از این روند جا بمانند، سعی میکنند خود را با آن تطبیق دهند! در سالهای اخیر محبوبیت بلاک چینها و توکنهای غیرقابل تعویض یا NFT دوچندان شده و از این رو بسیاری از برندها در صنعت مد، تلاش زیادی برای جذب، تأیید و ارتباط با مشتریان از سراسر جهان از طریق این فناوریهای جدید کردهاند؛ حال ممکن است که سوالاتی در ذهن شما نقش ببندد نظیر آن که کدام برندها NFTها را در سبد محصولاتشان جای دادهاند یا بهترین ان اف تی در بین آنها کدامها هستند!
اگر کنجکاوید با 5 برند برتر مد NFT آشنا شوید، پس به هیچ وجه ادامه این متن را از دست ندهید.
تجربه معامله در فضاهای دیجیتال بدون مرز، مزایای بسیاری از جمله ایجاد فرصتهای تازه، امکان خرید و فروش در نقاط مختلف جهان و ارتباط بیشتر برندها با مخاطبان و همچنین تبلیغات موثرتر و امکان دیده شدن را به ارمغان آورده است.
بسیاری از برندهای مطرح صنعت مد به دنیای تجارت دیجیتال علاقهمند شدهاند و یا وارد آن شده و یا برنامههایی برای ورورد به این عرصه در آیندهای نزدیک دارند؛ به عنوان مثال، برندهایی نظیر پرادا، ریچمونت و LVMH و برند مشهور Louis Vuitton از NFTها و استفاده از فناوری بلاک چین به عنوان بخشی از استراتژی تجاری خود استقبال کرده و با همکاری یکدیگر، گروه بلاک چین Aura را ایجاد کردهاند تا مشتریان و طرفداران بتوانند از خدمات آنها استفاده کنند.
این عرصه به مشتریان اجازه خواهد داد تا تاریخچه و اصالت محصول را ردیابی کرده و منشاء مواد خام مورد استفاده برای ایجاد خرید خود را شناسایی کنند. البته که به آنها فرصت جستوجو و مشاهدهی یک کالای خاص در یک فروشگاه خاص جستوجو و فعالیتهای تجاری در بازار مصرف شده را نیز هدیه خواهد داد!
فناوری بلاک چین و NFTها برای برندهای صنعت مد و هنرمندان این امکان را به وجود آورده تا کارهای خود را به نمایش گذاشته و به فروش برسانند و به همین خاطر برندهای لوکس صنعت مد همچون Bulgari، Cartier، Hublot، Louis Vuitton و Prada همگی به این پلتفرم پیوستهاند.
همچنین برندهایی مانند Burberry، Coach و Longines شروع به فروش NFT در نمایشگاه مد مجازی خود از طریق دنیای مجازی Metaverse کردهاند. حال میخواهیم به لیستی شامل 5 مورد از بهترین ان اف تی این صنعت اشارهای داشته باشیم.
5 برند برتر مد در NFT
با توجه به شرایط جدید فعالیتهای تجاری و همچنین با وقوع همهگیری COVID-19، هفته مد به فرمت دیجیتال تغییر کرد و NFTها نقش بسیار مهمی در این صنعت یافتند که از جمله آنها میتوان به هفته مد پاییز و تابستان 2022 در پاریس و سایر نمایشگاههای این چنینی اشاره کرد.
برند RTFKT در سال 2019 تاسیس شد و پس از مدتی، به یکی از بهترینهای فروش کفشهای کتانی مجازی بدل شد. در اوایل سال 2021، این کسب و کار یک پروژه همکاری با Fewocious، یک هنرمند در عرصه رمزارزها، را راهاندازی کرد تا به یکی از بهترین ان اف تی های بازار نیز تبدیل شود.
3 کفش کتانی مجازی طراحی شد که پیشنهاد دهندگان میتوانستند آنها را از طریق اسنپچت امتحان کرده و پس از تایید، برای خرید وارد حراجی شوند.
سپس بالاترین قیمت پیشنهادی نیز این شانس را به دست میآورد تا جفت کفش کتانی فیزیکی را خریداری کند؛ این همکاری با فروش 600 جفت کفش کتانی در کمتر از 7 دقیقه و رسیدن به درآمد 3.1 میلیون دلاری، یک موفقیت بزرگ برای این مجموعه به شمار میرفت.
اکنون RTKFT با همکاری The Fabricant برای ایجاد مجموعه جدیدی از 7 آیتم مجازی با دریافت 8 میلیون دلار در آخرین دور جمعآوری سرمایه، محصولات خود را توسعه داده است. همچنین گفتنی است که کمپانی آمریکایی نایکی نیز قصد دارد به جوامع خلاق RTFKT خدمت کرده و در توسعه آن سهیم باشد و ردپای دیجیتال خود را گسترش دهد.
Gucci
گوچی، برند مطرح ایتالیایی، اولین برند لوکسی بود که وارد دنیای NFTها شد و فیلمی با همکاری الساندرو میکله به نمایش درآورد؛ این کلیپ 4 دقیقه ای در حراج کریستی به قیمت 25000 میلیون دلار فروخته شد.
Louis Vuitton و بازی جمع آوری NFT
برند مشهور لویی ویتون، با معرفی Louis the Game، بازیای در سبک ماجراجویی، دو دنیای مد و فناوری را ترکیب کرد و گذشته از آن که بازیکنان برای جمع آوری 200 شمع به عنوان نماد تولد 200 سالگی این برند، به سرزمینهای مختلف سفر میکنند، این ماجراجویی شامل 30 NFT مخفی با 10 NFT با همکاری “بیپل”، هنرمند محبوب NFT نیز خواهد بود. البته ناگفته نماند که NFTها در این بازی برای جمع آوری کاملا در دسترس بوده و به منظور فروش عمومی نیستند!
H&M Looop Island
یکی از بزرگترین برندهای صنعت مد در سالهای اخیر ابتکارات بسیاری را رو کرده که از جمله آنها میتوان به راهاندازی یک سیستم بازیافت در فروشگاه به نام Looop اشاره کرد.
H&M Looop با Animal Crossing همکاری کرد تا از طریق ترغیب مشتریان بازیافت را با اولین ایستگاه بازیافت بازی ترویج کند تا نه تنها در دنیای فیزیکی، بلکه در دنیای دیجیتالی که اخلاق و ارزشها را به اشتراک گذاشته، فرهنگ بازیافت و بازسازی و استفاده دوباره را ترویج کرده و به عنوان یکی از بهترین ان اف تی این حوزه شناخته شود.
Dolce & Gabbana در UNXF
برند مطرح Dolce & Gabbana مجموعهای شامل 9 قطعه را در هفته مد و نیز با قیمت 5.56 میلیون دلار به حراج گذاشته و خریداران هر NFT نه تنها NFT بلکه نسخه های فیزیکی اقلام و دسترسی انحصاری به رویدادهای D&G را دریافت نمودند.
علاوه بر این، پلت فرم لوکس NFT UNXD برنامهریزی کرده که یک صندوق فرهنگی 10 میلیون دلاری با هدف گسترش استفاده از NFT در صنعت مد راه اندازی کند.
گفتار پایانی!
برخی از افراد برای عقیده بودند که NFT تنها برای هنرمندان مناسب خواهد بود اما با نگاهی به خانههای مد و مشاهدهی مواردی از بهترین ان اف تیهای بازار در این عرصه و اخباری که از ادامهی این روند و حتی برنامهریزی برندهای بیشتر برای ملحق شدن فناوری بلاک چین و توکنهای غیرقابل تعویض، نمیتوان آیندهی صنعت مد را از این فناوری جدا دانست!
از پیوند بلاکچین و هوش مصنوعی، به پول میرسیم؟
جوابت تو شماره ۱۴ ماهنامه دامیننسه!
سوالات متداول
چه برندهایی از صنعت مد به فناوری بلاک چین و NFT روی آوردهاند؟
بسیاری از برندهای مطرح صنعت مد به دنیای تجارت دیجیتال علاقهمند شدهاند و یا وارد آن شده و یا برنامههایی برای ورورد به این عرصه در آیندهای نزدیک دارند؛ به عنوان مثال برندهایی نظیر پرادا، ریچمونت و LVMH و برند مشهور Louis Vuitton از NFTها و استفاده از فناوری بلاک چین به عنوان بخشی از استراتژی تجاری خود استقبال کرده و برندهای لوکس صنعت مد همچون Bulgari، Cartier، Hublot، Louis Vuitton و Prada همگی به این پلتفرم پیوسته اند.
همچنین برندهایی مانند Burberry، Coach و Longines شروع به فروش NFT در نمایشگاه مد مجازی خود از طریق دنیای مجازی Metaverse کردهاند.
مزیت ارتباط برندهای مد با پلتفرم بلاک چین و توکنهای غیرقابل تعویض چیست؟
تجربه معامله در فضاهای دیجیتال بدون مرز، مزایای بسیاری از جمله ایجاد فرصتهای تازه، امکان خرید و فروش در نقاط مختلف جهان و ارتباط بیشتر برندها با مخاطبان و همچنین تبلیغات موثرتر و امکان دیده شدن را به ارمغان آورده است.
این عرصه به مشتریان اجازه خواهد داد تا تاریخچه و اصالت محصول را ردیابی کرده و منشاء مواد خام مورد استفاده برای ایجاد خرید خود را شناسایی کنند. البته که به آنها فرصت جستجو و مشاهدهی یک کالای خاص در یک فروشگاه خاص جستجو و فعالیتهای تجاری در بازار مصرف شده را نیز هدیه خواهد داد!
تیم محتوا بیتپین
تدوین و بررسی مطالب حوزه کریپتو و خلق مقالات کاربردی در حوزه ارزهای دیجیتال.
سلام
ممنون از مقاله های خوبتون
خیلی خوب میشه اگر لطف کنید و منابع مورد استفاده رو در پایان مقاله ذکر کنید.
سلام ویدا عزیز
اگر امکانش باشه چشم حتما
ممنونیم از نظرتون
لطفاً غلط های نگارشی را بررسی کنید.
سلام دوست عزیز
ممنون از اینکه اشتباهات ما را به ما میگویید.
به امید معاملات پر سود شما در بیت پین